Gå til innhold

ANBEFALING: Her er de aller beste TV-kjøpene du kan gjøre akkurat nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som en del her i tråden roter litt med begrepsbruken. Refresh rate på panelet er tilnærmet urelevant, med mindre du skal bruke TVen til å spille PC spill med 120 fps.

 

Panelet er begrenset av innholdet som vises, som ved alle andre faktorer. Akkurat som 4K TV ikke viser HD sendinger bedre (derimot motsatt for enkelte modeller) vil ikke tv sendinger på 50hz se bedre ut selv om panelet til TVen er 100(120)hz. Derimot har så og si alle TVer nå til dags diverse sub-field frekvenser de kan bruke for å påvirke bildet, og som mange misliker på grunn av den umiskjennelige såpeoperaeffekten.

Endret av GaidinLan
Lenke til kommentar

Ser ut som en del her i tråden roter litt med begrepsbruken. Refresh rate på panelet er tilnærmet urelevant, med mindre du skal bruke TVen til å spille PC spill med 120 fps.

 

Panelet er begrenset av innholdet som vises, som ved alle andre faktorer. Akkurat som 4K TV ikke viser HD sendinger bedre (derimot motsatt for enkelte modeller) vil ikke tv sendinger på 50hz se bedre ut selv om panelet til TVen er 100(120)hz. Derimot har så og si alle TVer nå til dags diverse sub-field frekvenser de kan bruke for å påvirke bildet, og som mange misliker på grunn av den umiskjennelige såpeoperaeffekten.

Aha....ser at NRK sender 1280 x 1080p/50 Hz. Hva i all verden skal man med et 50 hz + skjerm da ? Og hvorfor maser folk så meget om det ? (om det ikke skal spille spill med ekstrem fps) Interessangt dette....

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at noen av oss foretrekker bildekvaliteten du kan oppnå med å interpolere 100 Hz, mens andre hater det. Men selv interpoleringen fungerer jo langt bedre på TV-er med "ekte" 100Hz-paneler fremfor de som kun skriver "600MHZ!!!!" også er det bare snakk om 50Hz panel som kan interpolere opptil 600Hz i software. Og som det nevnes så er jo 100Hz fordelaktig for PC-bruk. Og det meste av video på nett sendes nå i 60, og mange går over til 120. Så ekte/native 120Hz paneler burde jo bli standard på TV-er over 10/15'000kr mener jeg.

Lenke til kommentar

 

Dersom man bruker TV til å motta signaler fra PC som sender i 60hz, er det stor fordel med en TV med 100hz panel.

Men TVen skifter jo refresh selv etter signal.

Tven kan ikke endre refresh rate til noe mer enn panelet klarer. Ergo om panelet er 50hz, kan ikke tven vise mer enn 50hz native om pc sender i 60hz.

Endret av oleskroller
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at noen av oss foretrekker bildekvaliteten du kan oppnå med å interpolere 100 Hz, mens andre hater det.

Sant nok. Hvis man først er blitt vant med interpolert 100 Hz, vil jeg tro det er tilnærmet umulig å vende seg til det "normale" hakkete 50 hz bildet. Andre veien, er det veldig vanskelig å vende seg til et kunstig raskt bilde. Jeg orket det i hvert fall ikke, etter 30 år med innlært 50 hz bilde.

ekte/native 120Hz paneler burde jo bli standard på TV-er over 10/15'000kr mener jeg.

Har spurt før, men spør gjerne igjen : hvordan er i så fall "ekte" 100 hz (og mere) tv'er merket ? Som nevnt tok jeg test via Elkjøp der tilsynelatende 100 hz tv'er, visste seg å være ~60 hz.

 

Og hvordan oppleves filmen/bildet fra en kilde som er 100 hz+ på en 100hz+ tv - kontra det samme på en 50 hz tv ?

Føles bildet "bedre" ? Rart ? Unaturlig ?

Endret av dapre
Lenke til kommentar

 

 

Dersom man bruker TV til å motta signaler fra PC som sender i 60hz, er det stor fordel med en TV med 100hz panel.

Men TVen skifter jo refresh selv etter signal.

 

Tven kan ikke endre refresh rate til noe mer enn panelet klarer. Ergo om panelet er 50hz, kan ikke tven vise mer enn 50hz native om pc sender i 60hz.

 

Joda, men de fleste TVer er 60hz, og kjører i 50hz når de tar i mot TV/film som kjører 50hz. Eller 24hz. Eller 28hz, etc.

50 -> 60 er et problem, ja, men finnes det fortsatt TVer som kun er 50hz max?

Lenke til kommentar

Jeg har satt meg skikkelig inn i TV-markedet for tida, ettersom jeg måtte ha en ny en. Kommer derfor med en evaluering av dette.  :)

 

Noteringer: LG reklamerer med 100 Hz, men det er ikke native. Modellen LG 43LH570 har IKKE denne spesifikasjonen. Likevel er det stor forskjell mellom ulike paneler med 50 Hz, og mange som har en eldre TV i dag har 50 Hz, uten at de klager over det. Men ta en tur til butikken og få ansatt til å sette på en demo som viser svakheten til 50 Hz.

 

Samsung J6275 er etter min mening derimot et ekstremt godt full HD kjøp. Den HAR ekte 100 Hz, og i tillegg et godt sortnivå, og fine farger etter kalibrering. At det er full HD i stedet for 4K og HDR, er faktisk ikke så viktig om TVen skal brukes til TV-signaler mest. De fleste sliter med å se forskjell. Derfor opplever mange som kjøper denne på tilbud, at de blir ekstremt positivt overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Samsung bruker et VA-panel. Jeg foretrekker dette da det gir bedre sortnivå, som er kanskje det punktet utenom 100Hz jeg synes er viktigst i en TV. Ulempen er at du ikke har like gode innsynsvinkler som IPS, brukt av mange andre produsenter, og TVen bør derfor brukes av de som har mulighet til å sitte rett foran den.

 

Samsung K5515 er en dårligere modell enn nevnte J6275. I år har Samsung gått bort fra 100Hz på 6-serien (K6xxx), og reservert det for 7-serien og oppover. 5-serien mangler en del for å være en fullverdig god TV.

 

Panasonic CX760E er slettes ikke et dumt kjøpt til under 10 000 kroner. Den har VA-panel, og dermed bra sortnivå. Imidlertid er det verdt å spørre seg om en vil ha en TV fra 2015 uten HDR-muligheter i denne prisklassen, når en kan betale et par høvdinger mer for et stort hopp opp til f. eks. Samsung KS7000.

 

For la oss snakke om Samsung KS7000. Denne TVen kjøpte jeg nettopp etter ihuga research på TVer. 100 Hz, VA-panel, Premium HDR, 4K. Om du først skal ta deg råd til en ordentlig bra TV, ta en kikk på denne. En modell som startet på 18 000 kr, ligger nå i priskrig og er helt nede på 11 900 kr. I utenlandske medier står det at det kanskje er Samsungs beste lansering noensinne til 16 500 kroner... Smart-funksjonaliteten er fantastisk, på høyde med LGs WebOS 3.0, og nærmeste alternativ bildemessig er LG UH850V (17 000 kr). Anbefales!

 

LG 65UF675V. Støttes som billig 65-tommer i artikkelen. Jeg er enig. Den gir bra ytelse for pengene. Den er ikke i nærheten Samsung KS7000 på bildekvalitet, men 65-tommer er formatet der det virkelig føles som et kinolerret, og 4K blir en no-brainer i stedet for en stor pluss. Forstår avgjørelsen til de som prioriterer størrelse over bilde, selv om en da kanskje burde vurdert projektor med lerret?

 

Jeg skjønner videre ikke hvorfor en entusiast-TV være 65-tommer. Dette hoppet fra 55-tommer koster deg 20 000 kroner alene. Jeg mener at en 55-tommer gir mer mening her, og at kun de som har mer penger enn de vet hva de kan gjøre med, burde i det hele tatt vurdere 65-tommere toppmodeller. Min anbefaling her er todelt. For budsjett-entusiasten har du LG 55EG920V (22 490,-). Det er en OLED-TV med 4K og 100Hz, som er viktigste parametre. Det er en 2015-modell, så har ikke full HDR støtte, men vil likevel anbefales over f. eks. KS9005 serien til Samsung eller UH950V til LG, da OLED kontra LCD rett og slett er en overlegen teknologi. Det andre valget, super-entusiasten, er LG OLED55B6V (35 000,-). Dette er årets OLED-modell. Den har Premium HDR, og i tillegg Dolby Vision. Det finnes serier over denne, men denne modellen er som Samsung med sin KS7000 - helt rå verdi for pengene - med marginale forbedringer om en sparker oppover i pris.

 

Oppsumert:

 

 

Xcode-Icon_zpsklowjj0g.jpg

Agentspoons anbefalinger

 

Full HD (budsjett)

no_UE55J6275SUXXE_001_Front_black_zpsxx0

Samsung J6275 (55" - 5995,-)

 

4K (mellomklasse)

 

original.500x317t_zpskvasjvqj.jpg

 

Samsung KS7005 (55" - 11 900,-)

 

4K (entusiast)

phpzvfhhh_zpslpye1wld.jpg

LG OLEDB6V (55" - 35 000,-)

 

 

4K (entusiast - budsjett)

2a3179bf-575a-4863-aa59-79bca4472de2_zps

LG G920V (55" - 22 490,-)

Flott innlegg, burde nesten erstatte artikkelen. Har siklet litt etter den "Billige" OLED-tv-n fra LG, men aldri klart å spore opp hvilket år den er fra. Takker :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt Samsung UE55KS7005 i dag og koplet opp nå. Har hatt plasma i mange år, og prøvd LCD tidligere, men angret kjøpet og gått tilbake til plasma igjen. Blir spennende å se om jeg blir fornøyd...

Noen har har innstillinger å teste på? Standard var nærmest det jeg liker, mens Film var for gulaktig. For begynne å se om det er forbedringer å slå av først.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Igjen ser jeg at LCD ikke kan konkurrere med plasma... :-(

 

Prøvde ELO og Elton John-konsertene som har vært på NRK, innspilt på 4K-sattuner, og der er det fine bilder.

Har også sett litt på 4K-kanal på Astra. Meget flotte bilder der.

Men generelt sett er jeg skuffet over helheten så langt.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i skuffelsen fra plasma til lcd. Foreldre mine har en gammel Panasonic plasma som gir bilder jeg ofte foretrekker fremfor Ks7005. Hadde en 1080p oled som var fantastisk på sortnivå, men med for mange barnesykdommer så ble returnert.

 

Ks7005 føles litt livløs i forhold til plasma og oled, men har selv valgt å leve med bildet den gir frem til en god flat oled er litt billigere (eg910 oled var billig nok, men har noen issues og foretrekker flat skjerm).

 

Er forresten imponert over smartfunksjonene og hvot raskt det er å navigere i menyene på Ks7005. Går mye raskere enn på eg910, men har en get box, ps4 og pc koblet til tven, så når jeg får en 4k hdr spiller blir nok ikke smartfunksjonene brukt på tven.

 

Kan også bekrefte det noen nevnte om at plastdekselet er løst bak på tven. Både det som dekker kablene og på begge sider øverst på Ks7005. Legger ikke merke til det selv, men litt bekymret over om det gjør det vanskelig å selge tven senere.

 

Imponerende detaljer på 4k video ihvertfall, men ble litt skuffet over 4k på Netflix ikke store forskjellen mot 1080p på 55 tommer for meg. Er 4k demoer som har imonert meg mest. Ikke testet 4k bluray enda, men regner med at det er imponerende etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Netflix 4K er jo bare markedsføring. Med så tung komprimering at man ender med så lav bitrate på 4K så er det jo ikke rart at man knapt ser forskjell.

 

Hva gjelder Plasma så må jeg si meg helt enig. Foreldrene mine har Sony sin toppmodell ifra 2013 eller var det 2014 og på jobb så hadde vi det som var Samsung sin toppmodell ifra 2014, og deretter toppmodellen (curved) fra 2015 utstilt og jeg ble ikke blåst av banen for å si det sånn.

 

Med 4K og riktig materialet så kan man se at ting blir skarpere om man går nærme nok. Så 4K har nok absolutt noe for seg om man går for de største modellene og har en kort sitteavstad. Men det forutsetter jo at man har materialet å spille av, som per i dag stortsett betyr UHD/4K Blu-Ray som er både dyrt og tungvindt, og det er lite utvalg. Netflix i 4K og streaming forøvrig i 4K er en eneste stor vits på grunn av overkomprimering av bilde. TV-sendinger kan vi vel bare drømme om å se her i landet på en hel del år, og akkurat her så skulle jeg ønske at de heller prioriterer en omlegging til 1080P@60Hz fremfor det å pushe mot UHD/4K@30Hz. Fikk se en EM-kamp i 60 bilder-per-sekund og det var vanvittig bra iforhold til 30 bilder-per-sekund, mens det å se UHD/4K kontra 1080p var knapt nok merkbart.

 

 

 

Det var vel egentlig ingenting med disse LCD-modellene jeg følte var bedre enn min Pioneer Kuro LX5090H. Annet enn lavere varmeutvikling, mindre ramme og tynnere profil som egentlig er ting jeg bryr meg fint lite om. Det var egentlig ingenting med bildekvaliteten jeg følte var noe bedre.

 

 

Jeg krysser både fingre og tær for at min Kuro ikke skal dø før OLED er skikkelig etablert i markedet, barnesykdommene er fikset og prisnivået har nådd et mer edruelig nivå. Det å erstatte min Kuro med noe av dagens LCD-modeller føler jeg egentlig er å kaste penger ut av vinduet. Tenk at man på så mange år, har hatt en så ekstremt dårlig utvikling av bildekvalitet. Smartfunksjoner bryr meg ikke, så selv om TV-er naturligvis har tatt syvmilsteg hva gjelder smartfunksjonalitet så kan det være det samme for min del hvertfall.

 

 

Ser for meg at en god OLED-TV på 65-80-tommer er det som blir en verdig arvtager for min Kuro, og jeg håper det skal koste ca det samme som jeg betalte for min LX5090H som var 20'000 kr.

Lenke til kommentar

Igjen ser jeg at LCD ikke kan konkurrere med plasma... :-(

 

Prøvde ELO og Elton John-konsertene som har vært på NRK, innspilt på 4K-sattuner, og der er det fine bilder.

Har også sett litt på 4K-kanal på Astra. Meget flotte bilder der.

Men generelt sett er jeg skuffet over helheten så langt.

Hvilken plasma hadde du før KS7005? Jeg vurderer å få fra en plasma til nettopp ks7005.

EDIT: Hvordan er det med gjenskinn i KS7005?

Endret av jij1984
Lenke til kommentar

Jeg har og en Philips 55PUS7150/12 som jeg bare bruker som monitor. Har ikke brukt den som kilde for TV, men må si at jeg syns jeg liker bildet bedre på den enn på 7005'en. Men, det skal sies, at jeg har ikke gjort mye for å prøve andre innstillinger på 7005'en enda.

Lenke til kommentar

Valgte å levere tilbake Ks7005 og fikk igjen oled eg910. Til tross for alle barnesykdommene på denne oled tven ble sortnivået altfor dårlig på lcden.

 

Tross lavere oppløsning er 1080p detaljert nok foreløpig. Vanskelig å gå fra plasma og oled til lcd.

 

Mer detaljert bilde på Ks7005 med 4k, men føltes nesten som å se på tv med en tynn gardin foran skjermen på Ks7005 mot oled tven

Endret av Sonicbomb
Lenke til kommentar

Nå har jeg blitt litt vandt til de ("dårlige") bildene på 7005. Prøvde innstillingene fra HiFiKlubben nå. https://www.hifiklubben.no/kampanje/2016/06/bildekalibrering-paa-tv-er/ Og de innstillingene likte jeg i alle fall ikke. Er veldig i tvil om jeg skal beholde TV'en for de få tinga som er fint å se på den, eller returnere den for de dårlige bildene jeg får på det dagligdagse jeg ser på. Synd det enda er litt langt frem i tid med OLED til tilsvarende pris.

Men mulig jeg får prøve litt egne innstillinger når varmen kommer ned på et levelig nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...