Gå til innhold

Teslas autopilot granskes etter dødsulykke


Anbefalte innlegg

 

 

Meeeeen, det som skjer når man har slike systemer er vel at mange førere oppfatter kjøretøyet som "autonomt" og følger med på veien mye mindre. Det er jo umulig å vite fakta om hva sjåføren drev med, men jeg har en anelse om at han ikke fulgte med like mye som han burde.

 

Var litt feil av meg å skrive autonom, vet jo at det ikke er det :)

 

Jo det er jo umulig å vite om han fulgte med, men en kan jo vite om han gav input og når det mangler(slik jeg har forstått det) tyder det jo på at ikke han heller var klar over situasjonen, eller stolte for mye på systemet? 

 

Med det du skriver der så blir konklusjonen at systemet er ikke godt nok og bruken bør begrenses til enkle ting som ryggekamera og autoparkering. Det er vel ganske tydelig at Tesla ikke har gjort en god nok jobb med å teste systemet i alle situasjoner som oppstår.

 

Hva er rekkevidden på bremsegreiene, altså hvor langt fra hinderet er man før det sier ifra/ "trer i kraft"? Er det noen form for alarm så man kan reagere og ta over bremsingen selv?

Alt tyder på at selvkjørende biler er tryggere en vanlige.

Nå kan det sies at autopiloten i tesla ikke er like god som den i google sine selvkjørende biler.

Den er heller ikke beregnet for komplekse situasjoner som bykjøring men på landevei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meeeeen, det som skjer når man har slike systemer er vel at mange førere oppfatter kjøretøyet som "autonomt" og følger med på veien mye mindre. Det er jo umulig å vite fakta om hva sjåføren drev med, men jeg har en anelse om at han ikke fulgte med like mye som han burde.

Det er sant at jo mer bilen håndterer i stedet for at føreren gjør det, jo mindre oppmerksome blir førerne. Dette gjelder alt fra parkeringssensorer og blindsonevarsling til adaptiv cruise control og autopilot. Veldig mye av slikt utstyr er komfortutstyr, ikke sikkerhetsutsyr.

 

Dette er nok også hovedgrunnen til at autopilot markedsføres som komfortutstyr og ikke sikkerhetsutstyr. Muligens kan autopilot bidra på å bedre sikkerheten, muligens ikke. Det kommer helt an på hvordan sjåføren bruker dette verktøyet. Mens komfort-elementene er der uansett.

Lenke til kommentar

Systemer som stopper bilen ved hindring finnes på mange biler, og har eksistert i mange år. Situasjonen som oppsto her er ganske sær. Murphy's law. Skulle tro man ville oppdage en semitrailer på tvers av veien om man ikke sov.

 

Joa, men det kjennetegner de fleste systemer med relativt høy sikkerhet, når det skjer ulykker er det en ganske sær kombinasjon av faktorer som regel, men sære situasjoner skjer jevnlig når folk kjører bil millioner av timer verden rundt. Slik dette er beskrevet hadde ikke dette skjedd med en oppegående menneskelig sjåfør. Det er selvfølgelig ikke heldig at cruisecontrollen ikke takler det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Meeeeen, det som skjer når man har slike systemer er vel at mange førere oppfatter kjøretøyet som "autonomt" og følger med på veien mye mindre. Det er jo umulig å vite fakta om hva sjåføren drev med, men jeg har en anelse om at han ikke fulgte med like mye som han burde.

 

Var litt feil av meg å skrive autonom, vet jo at det ikke er det :)

 

Føreren av traileren påsto at den som døde så på Harry Potter under hendelsen. Man hadde lett reagert om man faktisk hadde øynene på veien og ikke inn i bilen

Lenke til kommentar

Tesla har ikke nok sensorer for å fungere helt autonomt. Ultralydsensorene rundt bilen er ikke godt nok, så der hvor radarsensoren ikke dekker (radaren dekker kun et smalt område i front av bilen) burde det brukes LIDAR eller phased array radar sensorer for å få et bedre bilde av omgivelsene rundt bilen. Akkurat slik som "alle andre" autonome biler bruker LIDAR sensorer.

Det kommer straks en lavkost LIDAR sensor på markedet som er 100% solid state og fungerer på samme måte som phased array radarer, bare med lys istedenfor mikrobølger, og den kommer til å bli mye billigere enn dagens LIDAR'er som mekanisk skanner laserstrålen, og den blir også raskere og mer kapabel da den kan endre strålevinklen umiddelbart, og velge å selektivt fokusere mer på områder av interesse, ol.

 

Det høres ut som en veldig interessant sensor. Har du en link, eller et navn i det minste? Og hva mener du med lavkost i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

 

Tesla har ikke nok sensorer for å fungere helt autonomt. Ultralydsensorene rundt bilen er ikke godt nok, så der hvor radarsensoren ikke dekker (radaren dekker kun et smalt område i front av bilen) burde det brukes LIDAR eller phased array radar sensorer for å få et bedre bilde av omgivelsene rundt bilen. Akkurat slik som "alle andre" autonome biler bruker LIDAR sensorer.

Det kommer straks en lavkost LIDAR sensor på markedet som er 100% solid state og fungerer på samme måte som phased array radarer, bare med lys istedenfor mikrobølger, og den kommer til å bli mye billigere enn dagens LIDAR'er som mekanisk skanner laserstrålen, og den blir også raskere og mer kapabel da den kan endre strålevinklen umiddelbart, og velge å selektivt fokusere mer på områder av interesse, ol.

 

Det høres ut som en veldig interessant sensor. Har du en link, eller et navn i det minste? Og hva mener du med lavkost i denne sammenhengen?

 

 

Quanergy til $250:

http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/sensors/quanergy-solid-state-lidar

Og det er ekstremt lavkost, med tanke på at det som anses som veldig "billige" LIDAR'er for det profesjonelle markedet i dag koster $8000:

http://www.spar3d.com/news/lidar/vol12no37-velodyne-announces-puck-lidar-sensor/

 

Og det ser ut som at DARPA utvikler noe liknende også, men de retter seg jo mot millitære applikasjoner.

http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/sensors/lidaronachip-scan-quickly-scan-cheap

http://www.laserfocusworld.com/articles/print/volume-51/issue-10/features/lidar-lidar-nears-ubiquity-as-miniature-systems-proliferate.html

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemer som stopper bilen ved hindring finnes på mange biler, og har eksistert i mange år. Situasjonen som oppsto her er ganske sær. Murphy's law. Skulle tro man ville oppdage en semitrailer på tvers av veien om man ikke sov.

En kryssende trailer er ikke så uvanlig, spesielle lysforhold eller ei. Tesla har mye å jobbe med her. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

En kryssende trailer er ikke så uvanlig, spesielle lysforhold eller ei. Tesla har mye å jobbe med her.

Når var siste gang du møtte en kryssende trailer på en firefeltsvei med midtrabatt og 100-sone?

 

Det er på ingen måte uvanlig i USA. Kunne har forstått det om det var snakk om en MC eller en liten bil, men en trailer burde oppdages av et slikt system.

Tesla-Autoplit-crash-Florida.png

 

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte uvanlig i USA. Kunne har forstått det om det var snakk om en MC eller en liten bil, men en trailer burde oppdages av et slikt system.

Autopilot systemet er tenkt brukt på motorvei. Veitypen det er snakk om er egentlig ikke en motorvei, selv om den ser sånn ut. Det går så klart an å benytte autopilot på slike veier, men da må man være mer på vakt. Det er gode grunner til at slike veier aldri vil bygges i Norge.

 

Men her er noen faktorer som har spilt inn:

 

- Lastebilen har vikeplikt for møtende trafikk.

- Ting tyder på at bilen kjørte veldig fort. Ett vitne sa at bilen kjørte i over 140 km/t. Autobrems deaktiveres over 136 km/t.

- Sjåføren har visstnok sett på film på en bærbar dvd-spiller mens han kjørte.

 

Så klart bør Tesla jobbe med systemet for å forbedre det, men slik systemet er i dag så er det et hjelpemiddel - det erstatter ikke sjåføren. Kanskje klarer systemet å unngå en ulykke, kanskje ikke, men dette er uansett sjåførens oppgave.

Lenke til kommentar

 

Det er på ingen måte uvanlig i USA. Kunne har forstått det om det var snakk om en MC eller en liten bil, men en trailer burde oppdages av et slikt system.

Autopilot systemet er tenkt brukt på motorvei. Veitypen det er snakk om er egentlig ikke en motorvei, selv om den ser sånn ut. Det går så klart an å benytte autopilot på slike veier, men da må man være mer på vakt. Det er gode grunner til at slike veier aldri vil bygges i Norge.

 

Men her er noen faktorer som har spilt inn:

 

- Lastebilen har vikeplikt for møtende trafikk.

- Ting tyder på at bilen kjørte veldig fort. Ett vitne sa at bilen kjørte i over 140 km/t. Autobrems deaktiveres over 136 km/t.

- Sjåføren har visstnok sett på film på en bærbar dvd-spiller mens han kjørte.

 

Så klart bør Tesla jobbe med systemet for å forbedre det, men slik systemet er i dag så er det et hjelpemiddel - det erstatter ikke sjåføren. Kanskje klarer systemet å unngå en ulykke, kanskje ikke, men dette er uansett sjåførens oppgave.

 

 

Lar autopiloten deg kjøre langt over fartsgrensa?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så historien er at sjåføren med viten og vilje satte cruise control på et nivå der det ikke er automatisk bremsing, og så på en film mens han kjørte samtidig? Skeptisk. Men dette er vel uansett informasjon som kan hentes ut av bilen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så historien er at sjåføren med viten og vilje satte cruise control på et nivå der det ikke er automatisk bremsing, og så på en film mens han kjørte samtidig? Skeptisk. Men dette er vel uansett informasjon som kan hentes ut av bilen.

 

AtW

 i tillegg kan en ikke se film på skjermen, så ja her er det mye rart ute å går :) 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...