Gå til innhold

Ta med alkohol fra utlandet


Anbefalte innlegg

Skal til Spania med familien og tenkte å kjøpe sigg og alkohol for å ta med hjem i kofferten. Er under 18, men tror dere dette går fint, siden jeg vil ha dette i familiens bagasje? Kan jeg bli stoppet? Er det noen regler for hvor mye jeg kan ta med i bagasjen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Alkohol. Ekstremt brannfarlige greier, i hvert fall i form av brennevin. Har ingen lenker å vise til, men jeg har sett artikler der alkohol i (hånd)bagasjen er en brannrisiko.

Lenke til kommentar

Hvor lett det brenner avhenger av alkoholprosent og hvor varm væsken er. Ved vanlig romtemperatur skal du slite litt med å få 40% sprit til å brenne. Det brenner lettere hvis det er over 60% men det ikke alt som er så sterkt og siden vedkommende er under 18 ser jeg ikke for meg det er så sterke saker det kommer til å gå i. Selv om det har hendt skal det svært mye til. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Brennbart eller ikke, det er en væske, og man blir frarådet å pakke flasker i innsjekket baggasje. Men det kan gå bra. Jeg hadde en liter konsentrert saltsyre i bagasjen til Tanzania en gang. Jorda, det går sikkert bra.

Lenke til kommentar

 

Kan jeg ta med alkohol i innsjekket bagasje?

Du kan ta med inntil fem liter alkoholholdig drikke under 70% i originalemballasje. 

Flyselskapene anbefaler spesialbeholdere ved transport av væske. Ved lekkasje kan passasjeren få et erstatningsansvar. Noen flyselskaper har egne regler som er strengere enn det som nevnes her. Kontakt flyselskapet for mer informasjon, og vær oppmerksom på de begrensningene som tollbestemmelsene setter.

 

Source: http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/V%C3%A6skeforbud_taxfreevarer_barnemat_og_flytende_medisiner

 

Har ofte hatt alkohol (brennevin) i innsekekt bagasje og det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Sist jeg ankom Gardermoen hadde jeg 4 liter sprit i en innsjekket koffert.

 

Det gikk bra. Er klar over at det er over kvoten, men ut over det så er det vell ikke ulovlig med alkohol (eller annen væske) i innsjekket bagasje? I så fall nyheter for meg. Jeg reiser så og si aldri uten sprit i kofferten.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Skal til Spania med familien og tenkte å kjøpe sigg og alkohol for å ta med hjem i kofferten. Er under 18, men tror dere dette går fint, siden jeg vil ha dette i familiens bagasje? Kan jeg bli stoppet? Er det noen regler for hvor mye jeg kan ta med i bagasjen ?

 

Så du skal gjemme det i bagasjen til foreldrene dine uten at de vet det?

Lenke til kommentar

Fett at du kan ta med drikke opp til 70% i innsjekket bagasje... 

Denne regelen har ikke med norske tollbestemmelser å gjøre, men er internasjonale regler som gjelder for fly over (nesten) hele verden. Væske med alkoholinnhold over 70% regnes som brennbart/brannfarlig, og er derfor forbudt på fly. Selv om du kan ta med 70% på flyet, får du ikke ta det med deg inn til Norge pga tollreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...