Gå til innhold

Hvordan stille inn dybdeskarphet?hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjôpt meg nytt kamera,canon 70 d og ser nå at jeg kanskje skulle kjøpt meg ett litt enklere. Har også kjøpt objektivet 1.8- 50mm som jeg har hørt skal være bra. jeg stiller f til 1.8 på av modus ,men bildene blir ikke så diffuse i bakgrunnen som jeg ønsker. Er det mulig å stille dette på auto,eller er det noen som kan forklare hvordan jeg kan få best mulig bilder med denne linsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avstanden på motivet og avstanden til bakgrunnen har også en innvirkning, hvis du foreksempel fokuserer 1meter unna har du et dybdeskarphetsfelt på ca. 0.03 meter og fokuserer du 10 meter unna har du et dybdeskarphetsfelt på 2.74 meter.

 

Her har du en dybdeskarphetskalkulator "dybdeskarphet = dof = depth of field".

 

Edit: Anbefaler og bruke 1 fokuspunkt i kameraet så du enklere kan fokusere på rett plass, det har ingen betydning om du fokuserer på auto eller manuelt du skal uansett på et fokusbekreftelse lyd/pip hvis du har slått det på, hvis ikke blir det fokuspunktet som er i fokus grønt i søkeren/skjerm.

 

Et lite tips også, du kan justere skarpheten i søkeren hvis den ikke fremstår som skarp "informasjonen er diffus", du finner et lite hjul på siden av søkeren som du kan justere +/- styrken på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...