Gå til innhold

Valg av siving studie NTNU


Gladgutt

Anbefalte innlegg

Jeg kan endre på prioteringslisten min på SO til 1 juli. Det er tre studier som skiller seg ekstra ut og som kunne vært noe for meg. Problemet er at jeg ikke har snakket med noen om disse studiene med tanke på jobbmuligheter, vanskelighetsgrad, framtiden osv.

 

samtlige studier er hentet fra NTNU: "Bygg og miljøteknikk", "Datateknologi" og "kybernetikk og robotikk".

 

Hvilke av disse studiene hadde dere valgt som første, andre og tredje valg( med tanke på jobbmuligheter, framtiden, vanskelighetsgrad ). Trenger egentlig bare en pekepinn på hva dere tenker. Jeg kan evt finne ut mer om studiene, men trenger deres erfaringer

 

Så kan det jo også nevnes at jeg ikke har hatt IT på vg2 og vg3.( bør derfor vike unna datateknologi)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datateknologi er ikke noe å frykte bare fordi man ikke har så god peiling fra videregående. Det er jo interessen som er viktigst.

 

Om det hadde vært meg:

1) Kybernetikk og robotikk

2) ...

3) ...

 

Mine grunner til å ikke føre opp de to andre: Bygg og miljøteknikk syns ikke jeg er så interessant. I tillegg blir det stadig mer (tullete) lover og regler fordi man ønsker stadig bedre energisparende hus. Datateknologi er det så som så med, jeg er allerede dataingeniør, men ville ikke valgt det på nytt.)

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg har problemer med programmering, men jeg har aldri tatt IT på vgs. føler selv at jeg ikke har interesse for programmering, men har aldri prøvd det ut.

 

Er det vanskelig å ta fatt på kybernetikk og robotisk uten å ha tatt IT og uten noe kunnskap( eller svært lite) innenfor programmering?

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg har problemer med programmering, men jeg har aldri tatt IT på vgs. føler selv at jeg ikke har interesse for programmering, men har aldri prøvd det ut.

 

Er det vanskelig å ta fatt på kybernetikk og robotisk uten å ha tatt IT og uten noe kunnskap( eller svært lite) innenfor programmering?

 

Om du ikke har prøvd ut programmering vill jeg anbefale deg å starte før du tar avgjørelsen, da det blir en stor del av arbeidslivet om du går for kybb/data. 

Lenke til kommentar

Så kan det jo også nevnes at jeg ikke har hatt IT på vg2 og vg3.( bør derfor vike unna datateknologi)

Tøys. IT på VGS er puslete greier. IT-læreren da jeg gikk på VGS mente det var helt unødvendig for meg å ta IT-faget der om jeg hadde planer om å studere datateknologi. Han viste seg etter alt å dømme å ha fullstendig rett.

 

Forøvrig er det svært mange som starter på disse studiene som aldri/knapt nok har rørt noe programmeringsspråk før. Og det er helt greit.

Endret av srbz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet dere hvordan arbeidsmarkedet for ferdigutdannede kybb ingeniører fra NTNU er? Er nettopp ferdig med vg3 og dette studiet kunne jeg tenkt meg. Så for min del er det best å vite hvordan situasjonen blir om ca 5 år

 

Det er ett fremtidsrettet fag, mer og mer automatiseres og det ser ikke ut til at det blir mindre i fremtiden. Vurderer selv å ta master i kyb etter bachelor. 

 

Har jobbet en del med folk som kommer fra kyb og de ser ikke ut til å ha problemer med å skaffe seg jobb. 

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig arbeidsituasjonen for de som tar bygg og miljøteknikk? Kunne tenkt meg dette, da de to nevnte studiene har programmering inn i bilde. Er jo nettopp ferdig med vg3, så da tenker jeg 5 år frem i tid.

 

 

På vestlandet og på østlandet er det gode muligheter for å få jobb etter endt utdanning. På vestlandet skal ha bygge fergefrie E39, mens på østlandet har de satt i gang diverse prosjekter i henhold til modernisering av Jernbarneverket.

 

Jeg kjenner forøvrig ingen som gikk ut arbeidsledig etter endt studie i bygg. 

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig arbeidsituasjonen for de som tar bygg og miljøteknikk? Kunne tenkt meg dette, da de to nevnte studiene har programmering inn i bilde. Er jo nettopp ferdig med vg3, så da tenker jeg 5 år frem i tid.

 

Bra. Folk fra bygg og miljø jobber både med prosjektering av bygninger, vei, jernbane samt vann og avløp. Studieretning de siste par årene av studiet vil avgjøre hvilken type jobb man mest sannsynlig er aktuell for. Det skal bygges enormt mye veier og jernbane i Norge de neste 20 årene, så spesielt på vei og banesiden bør det være gode jobbmuligheter.

 

Ellers ville jeg vel anbefalt deg om å holde deg unna datateknikk om du ikke er spesielt interessert i programminerg. På kyb er det noe mindre programmering, og for disse tror jeg også jobbmarkedet er relativt bra.

Lenke til kommentar

Jeg tenker egentlig:

1. Kyb

2. Bygg og miljøteknikk

3. Datateknologi

 

Som nevnte har jeg aldri prøvd meg på programmering og vet ikke om dette er noe for meg. Likevel må jeg "gamble" litt å ta kyb, ettersom det er fremtidsretta og arbeidsmulighetene mest sannsynlig er store når jeg blir ferdig om 5 år. Ser av dette forumet at flere er i samme situasjon som meg( med tanke på kunnskaper innen programmering).

 

Vet dere forresten om arbeidsmulighetene for de som tar bygg og miljø vil bli større enn de som tar kybb om 5-6 år?

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si, nettopp fordi det er 5-6år fram i tid. Byggingeniører er det alltid behov for, og med samfunnsutviklingen er nok ikke kyb et dumt valg heller. Gå etter magefølelsen. Interessene dine burde være grunnlaget for valget ditt, ikke alle mulige andre faktorer. Skulle du velge feil blir du ikke den første, ei heller den siste, som bytter studieretning underveis i studiene.

Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier bygg og miljøteknikk, men har lyst til å studere kybb fordi det er så framtidsretta. Dog er jeg litt usikker på kybb fordi det er noe programmering.  Det viktigste for meg er å ha jobb etter endt studie. Mulighetene ligger jo i begge studiene, men for EN som aldri har prøvd programmering, bør mest sannsynlig ta Bygg og miljø. 

Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier bygg og miljøteknikk, men har lyst til å studere kybb fordi det er så framtidsretta. Dog er jeg litt usikker på kybb fordi det er noe programmering.  Det viktigste for meg er å ha jobb etter endt studie. Mulighetene ligger jo i begge studiene, men for EN som aldri har prøvd programmering, bør mest sannsynlig ta Bygg og miljø. 

 

Problemet er at du tenker at det er litt programmering på studiene, i realiteten blir det en stor del av arbeidshverdagen også. Så om du ser på det som ett problem, drop kyb og data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier bygg og miljøteknikk, men har lyst til å studere kybb fordi det er så framtidsretta. Dog er jeg litt usikker på kybb fordi det er noe programmering.  Det viktigste for meg er å ha jobb etter endt studie. Mulighetene ligger jo i begge studiene, men for EN som aldri har prøvd programmering, bør mest sannsynlig ta Bygg og miljø. 

 

Det første året er nesten identisk uansett hvilken studieretning du velger. Ta førsteåret på kyb og se om du liker det. Ser du har iallfall et programmeringsfag samt et kybernetikkfag førsteåret. Ellers kan du kanskje også melde deg opp som emnestudent i et introfagene på bygg for å se hvordan du liker dette. Det blir ett ekstra fag, men det bør være overkommelig. Evt ser du bare at du ikke er så glad i programmering etter førsteåret på kyb og bytter linje da. Du må da ta noen ekstra fag for å komme inn på vanlig studieløp på bygg og miljø, men det er mange som skifter mellom linjer på NTNU i løpet av den første tiden, så det bør gå greit.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vil tippe at bygg er det tryggeste valget om det er av betydning, men tenk også interesse.

 

Går selv byggingeniør og har til tider angret på at jeg ikke gikk for en annen type ingeniør, men har heldigvis fått en faglig oppsving dette semesteret. Synes også at både automasjon og maskiningeniør virker interessant.

 

Husk også at byggingeniør ikke nødvendigvis har med hus å gjøre. Du kan jobbe med alle slags konstruksjoner. Mindre hus, store hus, større betongkonstruksjoner, stålkonstruksjoner, oljeplatformer, tunneler og veier og sikkert også masse annet som jeg har glemt. :)

Lenke til kommentar

Men legges det mye vekt på IT i bygg og miljø? Har man det i det hele tatt. Kan klare meg om det er over et semester eller to, men tror ikke IT er helt min greie. Spesielt ikke om man går opp noen nivåer. Har dog aldri prøvd IT , men føler det ikke er helt min greie...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...