Gå til innhold

Tale over WiFi (WiFi-Tale)


Anbefalte innlegg

Telenor har nå som Norges første operatør lansert WiFi-Tale.
Det er viktig å skille dette mellom Skype eller lignende tjenester, da WiFi-Tale "virker" som vanlig mobiltelefoni, altså du kan ringe og sende og motta SMS via WiFi uten noen tredjeparts-apper.
Som Telenor sier - "det bare virker".

Det geniale med dette, er at man kan bruke WiFi-Tale der man ikke har dekning i det hele tatt, f.eks nye kontorbygg eller i kjelleren der man kan ha dårlig mobildekning.
Foreløpig virker det kun i norske WiFi-nett.
I følge Telenor må støtten også ligge hos operatøren man "roamer" i, og det er nok lenge til dette blir bransjestandard.

Man må også ha et nytt SIM-kort med støtte for 4G og en mobil som støttes. I skrivende stund er det kun Z5-serien som har fått støtten. Man må også ha fått nyeste oppdatering og man må aktivere WiFi-anrop i innstillingene etter man har fått oppdateringen.
Når du kobler deg på et WiFi-nett, skal du få SMS fra Telenor på at tjenesten er aktivert.

Har testet WiFi-Tale siden tirsdag, og tjenesten fungerer faktisk veldig bra.
Oppkobling av samtale lynkjapt og sending og motta SMS er unnagjort på kortere tid enn via mobilnettet.
På sikt vil også sending og motta MMS komme, men pr dags dato går dette via mobilnettet.
Samtalen fortsetter også om man mister WiFi-dekningen, forutsatt at samtalen går via 4G (VoLTE).
Er det ikke 4G-dekning der du er, blir samtalen brutt og må settes opp på nytt via 3G/2G.

Les mer hos Telenor her: https://www.telenor.no/privat/dekning/tale.jsp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banzai holder på å betateste noe liknende. Du installerer en app for å ringe og tekste (med ditt vanlige telefonnummer), og det virker via både mobildata og wifi, uansett hvilket land du befinner deg i.

Du bruker altså ikke telefonens vanlige ringe-funksjon. Du bruker appen.

 

Jeg har selv testet det. Appen fungerte greit nok, men i mitt tilfelle hadde de problemer med å portere nummeret fra vanlig mobiltelefoni til appen. Jeg kunne ringe ut, men innkommende anrop gikk til den andre telefonen min.

De kunne selvsagt løst dette. Jeg tror det ville fungert bra nå, om jeg fremdeles var kunde i Banzai.

 

Jeg fikk et billigere tilbud hos en annen leverandør, så jeg byttet abonnement. Jeg byttet ikke pga. de tekniske problemene, da jeg tror de ville vært forbigående. Men det ble billigere å bytte pga. tilbudet den andre operatøren kunne gi meg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takker for svar  :)

 

Vurderer selv om jeg skal gå opp fra nåværende 1 GB, til 3 GB fra Hello...  :wee:

 

Har bare hundre MB igjen og det er fortsatt 4 dager igjen av måneden... Men har ikke brukt wifi på mobilen en eneste gang denne måneden. Ligger jevnt på rundt 30MB for dagen, bruker Opera nettleser.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Banzai holder på å betateste noe liknende. Du installerer en app for å ringe og tekste (med ditt vanlige telefonnummer), og det virker via både mobildata og wifi, uansett hvilket land du befinner deg i.

Du bruker altså ikke telefonens vanlige ringe-funksjon. Du bruker appen.

 

Altså er det IKKE "noe lignende".

Med Telenors Wifi-Tale bruker man telefonen på akkurat samme måte som ellers, man bruker ingen ekstra app.  Banzais løsning ligner altså mer på Skype/Viber osv. enn på Telenors løsning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg gidder ikke betale dobbelt så mye (og i tillegg måtte kjøpe ny mobil) for å få lov til å bruke min egen wifi til å foreta samtaler ihvertfall...

Lenke til kommentar

 

Altså er det IKKE "noe lignende".

Med Telenors Wifi-Tale bruker man telefonen på akkurat samme måte som ellers, man bruker ingen ekstra app. Banzais løsning ligner altså mer på Skype/Viber osv. enn på Telenors løsning.

Jo, ganske liknende.

Banzai sin app fungerer alle steder hvor du har 3G, 4G eller WiFi. Appen støtter ikke 2G.

Appen finnes til iPhone og Android. Ikke Windows phone.

Du beholder ditt normale telefonnummer, så du kan bruke telefonen som normalt. Du slipper altså å opprette Skype-konto, og overtale alle kontaktene dine til å skaffe Skype. Venner og familie merker ikke forskjell når dere ringer hverandre. Banzai er integrert i telefonnettet i mye større grad enn Skype.

 

I stedet for å ringe med mobiltelefonens egen ringefunksjon, trykker du på Banzai-appen. Deretter kan du taste nummer eller velge fra kontaktlista.

Det er laget for å gå smertefritt.

 

Banzai-appen går via datatrafikk, liknende Skype.

Det innebærer også at du ringer til Norge gratis, uansett hvor du er i verden.

Bruker du gratis wifi, så er det gratis å ringe.

Bruker du mobildata, så bruker du av datakvoten din. Du har en datakvote som du bruker slik du ønsker.

I utlandet betaler du for databruk i utlandet.

Banzai har ennå ikke innført fri roaming i EU.

 

Banzai sin app-baserte løsning er et produkt av Telia sine restriksjoner.

Tidligere hadde Banzai et abonnement som var for godt til å være sant. Fri tale, SMS og MMS, med 100 GB data!

Plutselig kunne de ikke tilby dette lengre.

Telia har bestemt at Banzai bare kan tilby 100GB i SIM-kort uten talemulighet. Dette er fremdeles et greit tilbud for mobildata, som routere og nettbrett.

Appen er for de som vil ringe, og ha et slikt abonnement som de tilbød før.

 

Banzai tilbyr fremdeles konvensjonelle abonnement til konkurransedyktige priser, men datakvotene er små. opptil 5 GB.

App-løsningen er foreløpig i betatest-fasen. Vi får vente og se hva slags tjenester de tilbyr i nær fremtid.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Telenor har nå som Norges første operatør lansert WiFi-Tale.

Det er viktig å skille dette mellom Skype eller lignende tjenester, da WiFi-Tale "virker" som vanlig mobiltelefoni, altså du kan ringe og sende og motta SMS via WiFi uten noen tredjeparts-apper.

Som Telenor sier - "det bare virker".

 

Det geniale med dette, er at man kan bruke WiFi-Tale der man ikke har dekning i det hele tatt, f.eks nye kontorbygg eller i kjelleren der man kan ha dårlig mobildekning.

Foreløpig virker det kun i norske WiFi-nett.

I følge Telenor må støtten også ligge hos operatøren man "roamer" i, og det er nok lenge til dette blir bransjestandard.

 

Man må også ha et nytt SIM-kort med støtte for 4G og en mobil som støttes. I skrivende stund er det kun Z5-serien som har fått støtten. Man må også ha fått nyeste oppdatering og man må aktivere WiFi-anrop i innstillingene etter man har fått oppdateringen.

Når du kobler deg på et WiFi-nett, skal du få SMS fra Telenor på at tjenesten er aktivert.

 

Har testet WiFi-Tale siden tirsdag, og tjenesten fungerer faktisk veldig bra.

Oppkobling av samtale lynkjapt og sending og motta SMS er unnagjort på kortere tid enn via mobilnettet.

På sikt vil også sending og motta MMS komme, men pr dags dato går dette via mobilnettet.

Samtalen fortsetter også om man mister WiFi-dekningen, forutsatt at samtalen går via 4G (VoLTE).

Er det ikke 4G-dekning der du er, blir samtalen brutt og må settes opp på nytt via 3G/2G.

 

Les mer hos Telenor her: https://www.telenor.no/privat/dekning/tale.jsp

 

 

Det kan se ut som Telenor VoLTE og VoWLAN har sine startproblemer.  De er tidlig ute med teknologien men de bruker oss som beta-testere uten å informere om det.

 

Hadde en lite brukervennlig opplevelse forleden dag.  Ringte via VoLTE (over 4G) til en kollega som var på biltur.  Han var "dessverre" i et område hvor telefonen vekslet mellom 4G, 3G og 2G.  Initielt ble alltid samtalen satt opp via VoLTE på 4G båndet men hans telefon datt ned til 3G eller 2G etter 10-15 sek pga dekning.  Det førte til brudd.  Vi ga opp etter ca 10 brudd.  Jeg burde jo bare ha tatt av VoLTE på min telefon men det gikk litt fort i akkurat da slik at det glemte jeg.

 

Snakket med han noen dager etterpå, i samme område, og tok da (klok av skade) av VoLTE etter første brudd (husket da hva som skjedde sist gang).  Da gikk alt ok.

 

Nytter ikke med VoLTE eller VoWLAN dersom en opplever dette.  Greit nok at Telenor opplyser at det ikke er mulig å bevege seg fra en VoWLAN oppkobling til en 2G eller 3G, men den vanlige bruker tenker ikke over dette og opplever bare at samtalen bryter og blir irritert eller oppgitt pga dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått både VoLTE og tale over Wifi. Det ser ut som når jeg har tale over wifi på, så mister jeg VoLTE (symbolet på notification-baren forsvinner). I tillegg, når jeg ringer/mottar samtale når jeg er på wifi, så er samtalekvaliteten merkbart dårligere enn da jeg bare hadde VoLTE (som fungerte). Kikket litt på statistikk på routeren, og det går null og niks datatrafikk på nettet mitt mens jeg snakker i telefonen. Faller den da tilbake på vanlig 3G/2G? Isåfall må jeg si at det fungerer særdeles lite tilfredsstillende hvis den ikke kan falle tilbake på VoLTE.

 

Det er vel heller ingen grunn til at det ikke skulle fungere på Wifi, funker verken på jobb eller hjemme.

 

Har en Sony Xperia Z5. Noen som har vært borti det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...