Gå til innhold

NTNU skulle oppgradere noen få maskiner. Det gikk veldig, veldig galt


Anbefalte innlegg

Lokal lagring er noko du blir påtvunge

Evry drifter IT der eg jobber og windows-profilene ligger kun lokalt. Alt du har på skrivebordet, favoritter i nettleseren og ting i "mine dokumenter" ligger kun i ei mappe på laptopen, blir aldri synkronisert mot server eller tatt backup av.

Klart det ligger massevis av viktige ting der, sjølv om ingen tenker på det som å lagre på c:\.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en lagrer kritiske data lokalt på disk, da har en seg selv å takke. Jeg forventer at både ansatte og studenter ved NTNU er teknisk oppgående nok til å både vite og forstå dette.

 

Har truffet enkelte fra NTNU som jeg er overrasket klarer å fylle ut søknadsskjemaet... NTNU er ikke hva det en gang var....
Lenke til kommentar

10G nettverkskorts koster idag noen få hundrelapper og 10G switcher koster noen få tusenlapper. Ethernet med fiber har forsinkelse nedi 0.7μs, mens NVMe har forsinkelse 10-20μs. Altså det er ingen særlig overhead. Et SAN vil også ha plenty med RAM som vil være cache for populær data og som vil være "varm" selv om klienten rebooter.

 

Merk at nettverkskortene fra Ebay er "nye", har handlet flere der i fra som kommer i orginal pakning. Switchene er brukte, men når de er så billige så er det bare å kjøpe flere "reserver".

 

Men er fortsatt litt usikker på hvordan du skal få puttet de der inni alle laptopene .... ser for meg at det blir ganske dyrt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

10G nettverkskorts koster idag noen få hundrelapper og 10G switcher koster noen få tusenlapper. Ethernet med fiber har forsinkelse nedi 0.7μs, mens NVMe har forsinkelse 10-20μs. Altså det er ingen særlig overhead. Et SAN vil også ha plenty med RAM som vil være cache for populær data og som vil være "varm" selv om klienten rebooter.

 

Merk at nettverkskortene fra Ebay er "nye", har handlet flere der i fra som kommer i orginal pakning. Switchene er brukte, men når de er så billige så er det bare å kjøpe flere "reserver".

 

Men er fortsatt litt usikker på hvordan du skal få puttet de der inni alle laptopene .... ser for meg at det blir ganske dyrt...

Det er dyrt, og så må du ta i betraktning at man ikke bare kan kjøpe en 48000 porters switch heller, så man trenger kanskje noe 40G eller 100G, som ikke koster småpenger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dei handler ikkje uorginalt, dei handler ein vare som fungerer etter ein standard og som alltid skal fungere på tvers av leverandører.

En ting er sikkert, du har aldri driftet infrastruktur i en større organisasjon. Alt du skisserer her er ting som virker på papiret, men som i praksis fort koster deg veldig mye penger.

Lenke til kommentar

Ein 40G QSFP kan splittes til 4x 10G SFP+.

40G nettverkskort(Ethernet) er heller ikkje så dyrt, nye kort kan skaffes mellom 1000-1500kr. På switchen bruker du enten ein QSFP port eller 4x 10G porter.

 

Om du velger infiniband, så blir det enda billegare.

 

Snakker du om infiniband ut til klienter her?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ein 40G QSFP kan splittes til 4x 10G SFP+.

40G nettverkskort(Ethernet) er heller ikkje så dyrt, nye kort kan skaffes mellom 1000-1500kr. På switchen bruker du enten ein QSFP port eller 4x 10G porter.

 

Om du velger infiniband, så blir det enda billegare.

 

Snakker du om infiniband ut til klienter her?

 

AtW

 

 

Jeg

 

Ein 40G QSFP kan splittes til 4x 10G SFP+.

40G nettverkskort(Ethernet) er heller ikkje så dyrt, nye kort kan skaffes mellom 1000-1500kr. På switchen bruker du enten ein QSFP port eller 4x 10G porter.

 

Om du velger infiniband, så blir det enda billegare.

^^

 

Nå henger ingen ting du sier på greip. Sorry.

Hvordan ser du for deg at arkitekturen skal se ut?

Hvordan ser du for deg at man skal kable alt? (spesielt 20-30 år gammel kabling, som er vanlig på bygg som er eldre enn 20-30 år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...