Gå til innhold

NTNU skulle oppgradere noen få maskiner. Det gikk veldig, veldig galt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiberstore selje nye for 16 dollar stykket og programmerer den til HP/Cisco osv. Topp kvalitet. Veit om fleire "super-seriøse" bedriftar som handlar tranceivere hos dei.

 

Når det gjelder Ebay, så handlar dei meir om kulturen i organisasjonen. Ein kan iallefall ikkje klage på pris.

Lenke til kommentar

Alltid underholdende å lese hvor enkelt utenforstående løser "driti-på-draget" IT problemer som media blåser opp. Videre er det jo veldig morsomt å lese om hvor toskete den profesjonelle bransjen er og hvor tullete det er med lokal disk....utbasunert fra folk som umulig kan ha praktisk arbeidserfaring i bransjen.....jaja.

Lenke til kommentar

Fiberstore selje nye for 16 dollar stykket og programmerer den til HP/Cisco osv. Topp kvalitet. Veit om fleire "super-seriøse" bedriftar som handlar tranceivere hos dei.

 

Når det gjelder Ebay, så handlar dei meir om kulturen i organisasjonen. Ein kan iallefall ikkje klage på pris.

OK greit nok, best case er ca 3500 da for gbicene, ikke en mangedobling, men en dobling. AtW

Lenke til kommentar

Av og til må en jo ta med seg arbeidet -  hjem, på fly, målekampanjer ute på lokasjon etc. En har ikke alltid rask og stabil nettlinje. For speed ønsker jeg gjerne en lokal kopi med sync til nettverksdisk, noe ala hvordan dropbox fungerer.

 

Mange kan ikkje ta med seg jobben "heim" pågrunn av sikkerhetsregler. Eg veit at NAV og Statoil praktiserer det sånn. Hadde folk tatt med offentleg data med seg heim og det hadde vore lekkasje så hadde det blitt bråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fiberstore selje nye for 16 dollar stykket og programmerer den til HP/Cisco osv. Topp kvalitet. Veit om fleire "super-seriøse" bedriftar som handlar tranceivere hos dei.

 

Når det gjelder Ebay, så handlar dei meir om kulturen i organisasjonen. Ein kan iallefall ikkje klage på pris.

OK greit nok, best case er ca 3500 da for gbicene, ikke en mangedobling, men en dobling. AtW

 

 

Det er småpenger i alle næringsvirksomheiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Av og til må en jo ta med seg arbeidet -  hjem, på fly, målekampanjer ute på lokasjon etc. En har ikke alltid rask og stabil nettlinje. For speed ønsker jeg gjerne en lokal kopi med sync til nettverksdisk, noe ala hvordan dropbox fungerer.

 

Mange kan ikkje ta med seg jobben "heim" pågrunn av sikkerhetsregler. Eg veit at NAV og Statoil praktiserer det sånn. Hadde folk tatt med offentleg data med seg heim og det hadde vore lekkasje så hadde det blitt bråk.

 

 

Helt klart, så det fungerer ikke i alle tilfeller. For rimelig mange ved NTNU blir en diskfri klient ubrukelig, andre plasser gir det mer mening. 

Med den nye oppdateringen til Win10 så blir mer av brukerdata automatisk lagret sentralt. Win7 og eldre måtte en passe bedre på selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fiberstore selje nye for 16 dollar stykket og programmerer den til HP/Cisco osv. Topp kvalitet. Veit om fleire "super-seriøse" bedriftar som handlar tranceivere hos dei.

 

Når det gjelder Ebay, så handlar dei meir om kulturen i organisasjonen. Ein kan iallefall ikkje klage på pris.

OK greit nok, best case er ca 3500 da for gbicene, ikke en mangedobling, men en dobling. AtW

 

 

Det er småpenger i alle næringsvirksomheiter.

 

 

Både ja og nei, du vet jo om "superseriøse" bedrifter som handler uorginalt for å spare "småpenger". For en instutiasjon som NTNU er dette snakk om titalls millioner. Men kan hende det er er verd det, det skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, poenget var at prisestaimtet ditt er lavere enn den reelle prisen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja det er tullete med lokaldisk, kva i all verden skal klienter med det i 2016? Det er bare ulemper på lang rekke. Mindre driftsikkert, dyrere, tregere, mindre fleksibelt.

 

Det er ikke noe sort-hvitt svar på om klienter trenger lokal disk. Ei heller på kostnader og driftssikkerhet relatert til det.

Man har et behov og strukturerer etter det.

 

Poenget mitt er at man som utenforstående umulig kjenner til de ulike behovene. Ei heller kjenner til detaljene rundt hendelsene. Allikevel uttaler mange selvutnevnte IT eksperter seg særdeles bombastisk hver gang slikt skjer.

 

Såkalte tynne klienter er heller ikke noe nytt. Man har jo fabulert om det i årevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis en lagrer kritiske data lokalt på disk, da har en seg selv å takke. Jeg forventer at både ansatte og studenter ved NTNU er teknisk oppgående nok til å både vite og forstå dette.

 

Det er ikke bestandig de mest effektive for bedrifter å bare dure på å si "folk har seg selv å takke" når det i den virkelige verden koster bedriften ganske mye penger.

 

AtW

Det er ikke billig å være slepphendt med "oppdragelsen" av brukerne heller. God IT-kompetanse er dyrt.

 

Hva koster mest? At mellomleder Jensen —som nok en gang har lagret alle andre steder enn på på sitt privatområdet, avdelingens fellesområde, eller til nød Mine Dokumenter som synces— blir nødt til å skrive rapportene sine på nytt fordi maskina havarerte, ble re-provisjonert, eller fordi hans tvilsomme surfevaner kverket hele maskina?

 

..eller at en IT-person må vedlikeholde backuprutiner for alt som kryper og går av BYOB-enheter og annet ræl, tross bedriftens krystallklare policy om at alt som ligger lagret på klient-enheter er usikret da disse tross alt når som helst kan havarere for eget forgodtbefinnende?

 

Dette med oppdragelse, sletting og kostnader har også et annet aspekt. Var i min tid borti brukere som dumpet i størrelsesorden 10 GB med feriebilder og film over på fellesområdet. Andre benyttet fellesområdet som nedlastingskatalog for diverse fritidsmoro. Deretter kastet overnevnte bort IT-avdelingens tid med å kreve filene sine gjenopprettet, når IT-avdelingen etter flere runder med oppfordringer om å rydde i filene sine i henhold til bedriftens policy slettet* alt som åpenbart var privatfiler.

 

*Med "slettet" menes i dette tilfellet "overført til annet lagringsmedie"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...