Gå til innhold

Windows 10-nyhet kan spare brukerne for mye aktiveringstrøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde vært tatt tak i mye tidligere.

 

Det er også slik hvis man oppgradere fra windows 7- 8.1 enkelte på forumet her mener man kun kan reinstallere 2-3 ganger før nøkkelen blir svartelistet (Særlig OEM lisensnøkkel).

 

Hvordan det blir håper jeg også å få svar på.

Men uansett burde det være slik lisensen følger brukeren istedenfor maskinen.

Da flere og flere bytter hovedkort oftere særlig pc byggere.

 

Usikker på technet subscription\Microsoft developer Networks også gjelder her.

Størst sansynlig, for har vært snakk om de som ikke har gyldig konto vil miste mulighet å bruke programvaren.

 

Vet ikke microsoft vil gå bort fra man kan installere windows 10, men droppe å aktivere.

Da eneste ulempen å ikke aktivere det kommer opp "Aktivere windows" tekst og man mister mulighet å endre bakgrunn bilde\ og slik men fremdeles kan man spille\se film eller oppdater windows.

 

Prisene er kanskje litt stive, OEM lisens koster fort 1 695, kr for windows 10 pro per maskin.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det egentlig dyrt med 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet? Man betaler da gladelig langt mer for maskinvare, og den er ikke mye verdt uten et godt operativsystem på toppen.

Ja OSX er gratis hvis man har kjøpt en apple maskin.

 

Ubuntu\Kubuntu\Openmandriva\Opensuse er gratis.

Mye kan man også gjøre på de. Eneste ulempen kanskje kostnadene rundt drift og vedlikehold hvis man ikke har peiling selv. OEM lisens koster snitt mellom 300-500 kr per maskin ofte Home versjonen.

Kanskje 700-800 kr for Pro OEM for maskinvare levrandørene, men da blir de bundet å kjøpe større kvanta.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes det er dyrt å betale 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet. Jeg har alltid klart meg med mellom 800 og 1100 kroner for premium-versjoner i tidligere generasjoner, og da har de to siste generasjonene hatt nesten gratis oppgraderinger.

Andelen av kostnaden som er operativsystem er også økende, siden prisene ellers innenfor hvert segment er fallende. Men det kan kanskje oppleves som annerledes siden folk stadig kjøper seg opp i dyrere segmenter. Men for meg som bygger rimelig og helst vil ha flere maskiner, så er 1700 kroner dyrt. Til sammenligning kjøpte jeg to Windows konvertible atom-maskiner på et tilbud på Elkjøp for en tusenlapp totalt, to Windows Home-lisenser inkludert. 

 

Produsenter i alle tek-markeder har begynt å beskatte premium-segmenter mye hardere fordi de ser folk betaler hva som helst uansett så lenge det er toppmodell.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det egentlig dyrt med 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet? Man betaler da gladelig langt mer for maskinvare, og den er ikke mye verdt uten et godt operativsystem på toppen.

 

Jeg synes det er ganske dyrt, minst tredje OSet på mange av mine stasjonære, som gjerne varer en stund. Evt bare deloppgraderes. Og det er snakk om tilsammen 5 stasjonære PCer, så kommer bærbare i tillegg. Om kosten er 5000  (3*1700) per PC, så er det en ganske vesentlig andel av hardware-kostnaden.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men uansett burde det være slik lisensen følger brukeren istedenfor maskinen.

Da flere og flere bytter hovedkort oftere særlig pc byggere.

 

[...]

 

Prisene er kanskje litt stive, OEM lisens koster fort 1 695, kr for windows 10 pro per maskin.

 

Kjøper du en OEM lisens, følger jo lisensen maskinen. Da kan du for eksempel ikke bytte maskinvare og forvente at maskinen aktiveres da lisensvilkårene ikke tillater det. Er du PC-bygger og bytter maskinvare ofte er det beste du kan gjøre å kjøpe en fullverdig (Retail) lisens. Den kan flyttes så mye du vil fra maskin til maskin. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det egentlig dyrt med 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet? Man betaler da gladelig langt mer for maskinvare, og den er ikke mye verdt uten et godt operativsystem på toppen.

Ja OSX er gratis hvis man har kjøpt en apple maskin.

 

Ubuntu\Kubuntu\Openmandriva\Opensuse er gratis.

Mye kan man også gjøre på de. Eneste ulempen kanskje kostnadene rundt drift og vedlikehold hvis man ikke har peiling selv. OEM lisens koster snitt mellom 300-500 kr per maskin ofte Home versjonen.

Kanskje 700-800 kr for Pro OEM for maskinvare levrandørene, men da blir de bundet å kjøpe større kvanta.

Du betaler vel tilsvarende en del mere for selve maskinen, ikke rart de da kan gi bort OS

Lenke til kommentar

Er det egentlig dyrt med 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet? Man betaler da gladelig langt mer for maskinvare, og den er ikke mye verdt uten et godt operativsystem på toppen.

 

Ja det er bittelitt dyrt faktisk. Nå gjør jo Windows det enkelt for brukeren som regel, og det verdsettes selvsagt litt. Men, det er alternativer som er helt gratis som også ihvertfall har en enkel desktop (Linux), men noe på Linux krever litt studier å få til. Så Linux er langt i fra mål, og de som utvikler Linux har kanskje ikke som mål å nå opp til samme forenkling som Microsoft har valgt med Windows.

 

Jeg synes ihvertfall oppgraderingsalternativene er alt for dyre hos Microsoft. De burde være på billigsalg til en hver tid. OEM-lisens burde kanskje koste en kr 500 til kr 1000,-. Og oppgradering ca. halvparten. Det hadde også gjort at det ble vind i OS-fornyelsesseilene til folk.

 

Man hadde også enklere akseptert at OS'et følger hardware, dessto rimeligere OS'et måtte ende opp med å bli i framtiden.

 

 

 

Det gir vel egentlig ingen mening å skille på OS og HW fra Apple, da det er umulig å kjøpe det ene uten det andre.

Et poeng det. Jeg synes likevel ikke det er det mest vesentlige som skiller. Et OS er tross alt et OS. Men, det som virkelig skiller Apple i fra resten av konkurrentene er at de tar seg klekkelig betalt for maskinene sine.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja OSX er gratis hvis man har kjøpt en apple maskin.

 

På samme måte som Windows 10 er gratis dersom man har kjøpt en Windows-PC med Windows 10.

(Eller med Windows 7 eller 8.1 dersom du oppgraderer til Windows 10 innen utgangen av juli.)

 

Vil man ha fleksibiliteten ved å bygge sin egen Windows-PC, så kan man kjøpe en OEM-lisens for den PC'en.

Vil man i tillegg ha friheten til å flytte denne lisensen fra maskin til maskin i årene som kommer, så kan man kjøpe en Retail-lisens.

 

Insisterer man på at et OS ikke skal koste noe i kroner og øre, så finnes også slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg synes ihvertfall oppgraderingsalternativene er alt for dyre hos Microsoft. De burde være på billigsalg til en hver tid. OEM-lisens burde kanskje koste en kr 500 til kr 1000,-. Og oppgradering ca. halvparten. Det hadde også gjort at det ble vind i OS-fornyelsesseilene til folk.

 

Akkurat nå koster oppgradering null og niks (i kroner og øre), men det er allikevel mange som ikke har særlig mye vind i fornyelsesseilene. (Men mange av dem kommer nok til å melde sin ankomst i august ... )

Lenke til kommentar

Er det egentlig dyrt med 1700 kroner for pro-versjonen av operativsystemet? Man betaler da gladelig langt mer for maskinvare, og den er ikke mye verdt uten et godt operativsystem på toppen.

For det første kan det diskuteres om Windows (10) egentlig er et "godt operativsystem". For det andre betaler du mye for små funksjoner på topp av basisfunksjonalitet. For det tredje betaler du allerede mye for basispakken. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Dette burde vært tatt tak i mye tidligere.

 

Det er også slik hvis man oppgradere fra windows 7- 8.1 enkelte på forumet her mener man kun kan reinstallere 2-3 ganger før nøkkelen blir svartelistet (Særlig OEM lisensnøkkel).

 

Jeg tror det er andre årsaker til at folk blir svartelistet. Jeg antar du mener at noen hevder å ha blitt svartelistet av å ha oppgradert fra 7 eller 8.1 til 10, ikke fra 7 og direkte til 8.1? Jeg har i så fall oppgradert fra 8, til 8.1 til 10 og reinstallert hver versjon minst 2 ganger. Min nøkkel er ikke svartelistet. Og jeg kommer til å kjøre en ny reinstallering når RS kommer til 10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...