Gå til innhold

Provisjon og kjøregodtgjørelse


Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg er 20 år gammel, nettopp blitt ferdig med vgs. Planen for neste år er å fortsette i bedriften jeg jobber i nå og så studere etter sommeren 2017. I dag jobber jeg som selger, der jeg bruker egen bil i arbeid. Jeg kjører veldig mye. Er bosatt i Lillestrøm området og de områdene jeg jobber i er Romerike, Hedmark, Oppland og Vestfold. Veldig ofte er det slik at jeg kjører til Hamar, har møter der fra f.eks 16-18, kjører da videre til Gjøvik eller Elverum og har møter der og så kjører jeg hjem igjen. Så det blir ofte veldig mye kjøring.

Jeg har kun provisjon og får utbetalt forskudd på provisjon på 15.000,-. Hver 3 mnd tar vi da en avregning på hvor mye jeg har solgt for ift. utbetalt lønn.

I mai kom jeg med noen forslag til endringer i kontrakten, jeg har blitt tilbudt andre jobber og en eventuell skoleplass allerede etter denne sommeren og tenkte derfor å kreve litt mer penger av bedriften jeg jobber i nå. De vet selv at de trenger meg fordi jeg selger såpass mye og derfor følte jeg at jeg var i en posisjon til å kunne gjøre dette.

I min forrige kontrakt hadde jeg ikke kjøregodtgjørelse og tapte selvsagt veldig mye penger på det ettersom at jeg kjørte såpass mye. Dette var et av kriteriene jeg hadde for den nye kontrakten, sammen med en lønnsøkning til 22.500,- i mnd. Fremdeles forskudd på provisjon, som vil si at jeg må selge litt mer for å matche lønna, noe jeg selv vet jeg klarer.

Da jeg kom med dette kriteriet om kjøregodtgjørelse, svarte sjefen med at bedriften gir veldig god provisjon pr salg, så dersom kjøregodtgjørelse skal utbetales så er det mulig provisjonen må reguleres ned. Dette er i mine ører bare tull.

Som jeg har forstått det så kan regnskapsføreren skrive opp kjøregodtgjørelsen på selvangivelsen til firmaet, som da vil gi et skattelette på ca. det beløpet som har blitt utbetalt i kjøregodtgjørelse. Som altså vil si at bedriften ikke taper noe på å gi meg kjøregodtgjørelse. Altså har ikke provisjonen noe med kjøregodtgjørelsen å gjøre. Om de gir meg kjøregodtgjørelse vil ikke bedriften tape noe om ekstra dersom provisjonen ikke endres? Jeg vil kun få litt ekstra penger i kassa som gjør at jeg kan dekke bil utgiftene mine.

Er dette feil? Eller er det en sammenheng mellom provisjonslønnet arbeid og kjøregodtgjørelse? For som jeg ser det så er det jo bare vrient av de om de skal regulere ned provisjonen slik at jeg tjener mindre om jeg skal ha kjøregodtgjørelse, når de kan trekke det fra på skatten?

Håper noen med litt peiling kan gi meg et svar på dette! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både provisjon til ansatte og kjøregodtgjørelse til ansatte er fradragsberettigede utgifter for bedriften, men dersom du skal ha høyere provisjon og kjøregodtgjørelse vil firmaets fortjenestemargin bli mindre.

 

Firmaet tjener penger ved at varene deres selges. Jo mer betalt du skal ha (kjøregodtgjørelse er også betaling), jo mindre betalt får firmaet, med mindre de øker prisen på varene, selger flere varer, eller får forhandlet ned andre kostnader, som husleie eller innkjøpskost.

 

Det å isolert sett øke forskuddsbeløpet får imidlertid ikke særlig betydning. Dersom man øker forskuddsbeløpet ditt får det bare som betydning at du får mindre etterbetalt ved avregningen (eller endog blir skyldig ved avregningen hvis du selger lite). Det kan bli snakk om et kredittproblem for firmaet hvis kundene ikke betaler til rett tid.

 

Varen koster 40 og selges for 100. Da sitter bedriften igjen med 60 (avanse). Du skal ha 40 i provisjon. Bedriftens fortjenestemargin er da 20. Hvis du i tillegg skal ha 10 i kjøregodtgjørelse sitter bedriften igjen med 10. Det er åpenbart at det er forskjell for bedriften på 20 og 10.

Lenke til kommentar

Både provisjon til ansatte og kjøregodtgjørelse til ansatte er fradragsberettigede utgifter for bedriften, men dersom du skal ha høyere provisjon og kjøregodtgjørelse vil firmaets fortjenestemargin bli mindre.

 

Firmaet tjener penger ved at varene deres selges. Jo mer betalt du skal ha (kjøregodtgjørelse er også betaling), jo mindre betalt får firmaet, med mindre de øker prisen på varene, selger flere varer, eller får forhandlet ned andre kostnader, som husleie eller innkjøpskost.

 

Det å isolert sett øke forskuddsbeløpet får imidlertid ikke særlig betydning. Dersom man øker forskuddsbeløpet ditt får det bare som betydning at du får mindre etterbetalt ved avregningen (eller endog blir skyldig ved avregningen hvis du selger lite). Det kan bli snakk om et kredittproblem for firmaet hvis kundene ikke betaler til rett tid.

 

Varen koster 40 og selges for 100. Da sitter bedriften igjen med 60 (avanse). Du skal ha 40 i provisjon. Bedriftens fortjenestemargin er da 20. Hvis du i tillegg skal ha 10 i kjøregodtgjørelse sitter bedriften igjen med 10. Det er åpenbart at det er forskjell for bedriften på 20 og 10.

Men disse 10 som bedriften gir meg i kjøregodtgjørelse, de får de jo tilbake på skatten? Så da sitter de jo med 20, akkurat som de hadde gjort om jeg ikke hadde fått kjøregodtgjørelse?

Lenke til kommentar

Som flere har pekt på her, så vil det at du får utbetalt kjøregodtgjørelse i tillegg til provisjon redusere bedriftens inntjening.

 

Men for deg kan det faktisk lønne seg å få redusert provisjon + kjøregodtgjørelse. Kjøregodtgjørelse er nemlig innenfor visse grenser skattefri, så kjører du f.eks 10 000 km kan du motta en godtgjørelse på 38 000 kr uten å betale skatt. Har du 30 % skattetrekk så tjener du 11 400 kr.

 

Dog må man ta i betraktning om dette vil påvirke dine fradragsposter - f.eks at det at du ikke får dekket kjøring gjør at du kan gå fra å bruke minstefradrag til fradrag for faktiske utgifter.

 

Men personlig ville jeg uansett jobb passet på at jeg fikk utbetalt kjøregodtgjørelse i så stor grad som mulig - og heller godtatt reduksjon i lønn. Det vil dog påvirke opptjening av pensjon, men det man sparer i skatt kan man jo spare i egen pensjon

 

PS! Hadde en sommerjobb i min ungdom der jeg hadde over 60 % av den totale inntekten fra kjøregodtgjørelse, diett og nattillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du ikke engang minstesatsene på kjøregodtgjørelse i henhold til Statens reiseregulativ? Kjører du i forretningssammenheng til 0kr km?

Nei jeg får ingenting nå, og jeg bruker privatbil.

 

 

Statens reiseregulativ er vel regnet som en minimumspost. Det finnes jurister som svarer bedre på akkurat dette enn meg. Men jeg trodde det hadde en funksjon som 'minstesats'

Lenke til kommentar

Njet! Statens reiseregulativ er ikke regne som minimum. På dette området er det full avtalefrihet, så lenge man ikke er omfattet av tariffavtale (hvor dette som oftest er regulert). Så man kan fint avtale 2 kr pr km, 3 kr pr km osv og man kan avtale at det skal være en del av vanlig lønn eller provisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...