Gå til innhold

Biltur - Hva bør man ha med i bilen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg planlegger en ukes biltur i Norge. Det blir ca 4 timers kjøring pr dag. Utenom dette blir det fotografering, fjellturer, nyte utsikter, og søvn. Jeg tenker å ta med et telt som backup hvis det er fullt på overnattingsstedene. 

 

Det jeg lurer mest på er hva dere synes er lurt å ha med i bilen. Jeg tenker ikke da på telt, teltplugger osv, men heller USB ladekabel i sigarett-tenneren, handfree-stativ for mobil til kart, laste ned spotify playlister på forhånd etc. Er det andre ting som kan være lurt å ha med på kjøreturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikkevann (evt. Farris).

 

Litt frukt.

 

Kikkert (åpenbart for bruk når kjøretøyet står stille...)

 

Avhengig av vær og enkelte andre variabler: Solkrem på relevante deler av kroppen...

 

Personlig favoritt: Kaffe.

 

Åpenbart: Fotoutstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Rent vann, til kattevask og skylling av ting og tang.

Søppelposer

Brillerens

USB strømforsyning og ladekabler

Antibac

Et pledd, puter

Nødlader

AUX kabel

Tørre sokker

Håndkle

Tørkerull

Gaffateip

Kniv

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Min JIC-liste (=just in case, jeg er stor tilhenger av TBF, altså trebokstaversforkortelser) for litt lengre bilturer i en smule mindre urbane strøk enn Moss-Oslo-Drammen. 

 

Jekk som faktisk fungerer og som er høg nok også ETTER punktering

Hjulkryss sterkt nok til at det faktisk duger, verken sprekker eller deles i to i sveisen straks det brukes i stedet for å stå i ei hylle

Komplett lyspæresett

Kabelskotang + litt ledning, noen kabelsko, en sikringsholder og noen sikringer for litt tjuvkobling

En rull hyssing og noen meter tau av ordenlig kvalitet

Lite pipenøkkel-/skrujernsett av ordentlig kvalitet.

Ekstra vindusvisker

Ekstra vifterem

Dekktrykksmåler

Førstehjelpsskrin (faktisk påbudt i mange land - prøvd å stå på Hardangervidda uten plaster?)

1 kg brannslukker (også påbudt i en del land, i og (særlig) utenfor Europa)

Startkabler

Hodelykt (prøvd å skifte sikring eller vifterem i stummende mørke?)

Multiverktøy

Gaffateip (lerretsteip)

Elektrikertape

KNIV - ordenlig (knivlaus mann - livlaus mann!) 

Vannkanne, minst ti liter

Veikart (nei, verken GPS eller Google slår et godt papirkart i alle tilfeller!)

Fyrstikker og litt stearinlys.

Blokk og blyant

Perm med et sett skilleark + info om "bagateller" som ferjetider og åpningstider (Norge har ikke 100 % dekning av 4G - 30 Mbit sjøl om noen i Oslo tror det og det å prøve å laste ned en ferjetabell på 2G/ca 0,00001 Mbit/sek eller - enda verre - komme til kaien når dagens siste ferje ligger 50 favner fra den uten din bil og retning utgående er ingen inntier for vellykka tur!)

Kikkert

Solbriller

Pledd (helst sammenleggbart med stropper - og stort nok for en overnatting)

Engangskamera (opplevd å ha kollidert XX km fra folk med flatt kamerabatteri og en motpart som forlater åstedet når som helst?)

Vannkoker (les: tekanne) med tilkobling til 12V-sigarettenneruttak

Tørkerull

Vannkoker

Spork (http://neatshtuff.com/wp-content/uploads/2012/12/Titanium-Spork-1.jpg)

Krus

Nok næring for 24-48 timer

Håndkle

Toalettpapir

Tørkerull

Håndsteriliseringsmiddel

Flytende kull (prøvd å få akutt kranglete mage i en kolonnekjøring?)

Avfallsposer - mange

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min JIC-liste (=just in case, jeg er stor tilhenger av TBF, altså trebokstaversforkortelser) for litt lengre bilturer i en smule mindre urbane strøk enn Moss-Oslo-Drammen. 

 

Jekk som faktisk fungerer og som er høg nok også ETTER punktering

Hjulkryss sterkt nok til at det faktisk duger, verken sprekker eller deles i to i sveisen straks det brukes i stedet for å stå i ei hylle

Komplett lyspæresett

Kabelskotang + litt ledning, noen kabelsko, en sikringsholder og noen sikringer for litt tjuvkobling

En rull hyssing og noen meter tau av ordenlig kvalitet

Lite pipenøkkel-/skrujernsett av ordentlig kvalitet.

Ekstra vindusvisker

Ekstra vifterem

Dekktrykksmåler

Førstehjelpsskrin (faktisk påbudt i mange land - prøvd å stå på Hardangervidda uten plaster?)

1 kg brannslukker (også påbudt i en del land, i og (særlig) utenfor Europa)

Startkabler

Hodelykt (prøvd å skifte sikring eller vifterem i stummende mørke?)

Multiverktøy

Gaffateip (lerretsteip)

Elektrikertape

KNIV - ordenlig (knivlaus mann - livlaus mann!) 

Vannkanne, minst ti liter

Veikart (nei, verken GPS eller Google slår et godt papirkart i alle tilfeller!)

Fyrstikker og litt stearinlys.

Blokk og blyant

Perm med et sett skilleark + info om "bagateller" som ferjetider og åpningstider (Norge har ikke 100 % dekning av 4G - 30 Mbit sjøl om noen i Oslo tror det og det å prøve å laste ned en ferjetabell på 2G/ca 0,00001 Mbit/sek eller - enda verre - komme til kaien når dagens siste ferje ligger 50 favner fra den uten din bil og retning utgående er ingen inntier for vellykka tur!)

Kikkert

Solbriller

Pledd (helst sammenleggbart med stropper - og stort nok for en overnatting)

Engangskamera (opplevd å ha kollidert XX km fra folk med flatt kamerabatteri og en motpart som forlater åstedet når som helst?)

Vannkoker (les: tekanne) med tilkobling til 12V-sigarettenneruttak

Tørkerull

Vannkoker

Spork (http://neatshtuff.com/wp-content/uploads/2012/12/Titanium-Spork-1.jpg)

Krus

Nok næring for 24-48 timer

Håndkle

Toalettpapir

Tørkerull

Håndsteriliseringsmiddel

Flytende kull (prøvd å få akutt kranglete mage i en kolonnekjøring?)

Avfallsposer - mange 

Hvordan skal jeg få plass i bilen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta service på AC før du drar, så det ikke streiker i løpet av den uka med den fantastiske sommeren vi SKAL ha dette året!

( skal feriere i Norge selv denne gangen )

 

Tror det er viktigere å planlegge litt kjøreturen i form av hvilke steder å stoppe og mulige alternativer om været er stengt fremfor skjøteledninger og tau.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal jeg få plass i bilen da?

Med mindre du skal på ekspedisjon laaangt utenfor sivilisasjonen får du tak i alt på den listen på en bensinstasjon eller en storkiosk i nærheten. ....

 

Jaså? Når  prøvde du egentlig sist å få tak i perm, veikart, vifterem, 1 kg brannslukningsapparat, ordentlig kniv, førstehjelpsskrin etc på "en bensinstasjon eller storkiosk i nærheten" lørdag kl 19 midt mellom Geilo og Eidfjord, midt mellom SIrdal og Ådneram (Setesdalen) eller midt i Gudvangen-tunnelen? Men dette er kanskje "ekspedisjon laaangt utenfor sivilisasjonen"? Vestlendinger pleier derimot å regne slikt som helt standard kjøring... 

 

Det er ikke én ting på den lista jeg ikke har hatt glede av minst en gang gjennom noen tiår med førerkort - og da snakker vi ikke om kjøring med firehjulstrekker i Sahara eller Amazonas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal jeg få plass i bilen da?

Med mindre du skal på ekspedisjon laaangt utenfor sivilisasjonen får du tak i alt på den listen på en bensinstasjon eller en storkiosk i nærheten. Nikkedukker derimot.....

 

 

 

 

Hvordan skal jeg få plass i bilen da?

 

 

Har aldri vært problem for vår del - og vi er fire. Det er et spørsmål om å velge egnede enheter + kunne pakke + ha en bil ett (men bare ett) nr større enn Fiat 500. 

 

 

hehe, det er bra ironien her kommer fram:P Den listen med viftereim osv, det får være grenser. Silke ting har 90% av bilistene ikke bruk for (tør jeg å påstå). Da kan heller et medlemsskap hos NAF være bedre.

 

Bilen er i god stand; EU kontroll i fjor, kjøpt fra forhandler og har ingen defekter så langt. 

 

Men takk for input;)

Lenke til kommentar

Til orientering: Det er overhodet ingen ironi ute og går her, ikke fra mi side i hvert fall. Om du velger å tolke det slik for å slippe å forholde deg alvorlig til lista er din sak og ikke min, men fra min side er altså JIC-lista 100 % alvorlig meint. Det samme er påstanden om at du får med deg både deg sjøl OG innholdet på den lista i enhver bil ett nummer større enn Fiat 500 dersom du a)har egna utstyr og b) kan pakke.

 

Sjansen for at du ikke får bruk for ei viftereim på denne turen er både 90 % og 95 % - men er det slik at du har tenkt å pakke bare ting du 50 % sikkert får bruk for på turen og bare anser det som "lurt å ha i bilen"? Vel, jeg anser i hvert fall det som jevngodt med legge reservehjulet igjen hjemme for du punkterer 95 % sikkert ikke på denne turen... Som jeg skreiv er det for min egen del ikke én ting på den lista jeg ikke har hatt behov for i løpet av de (etter hvert ganske mange) mil jeg har kjørt - men sjølsagt har lista en halvpart jeg ikke trenger hvert år. Jeg trenger ikke reservehjulet hvert år heller, men det ligger ikke hjemme av den grunn. Du spurte etter hva som kan være lurt å ha i bilen, du spurte ikke etter hva du minst 50 % sikkert vil ha behov for.

 

At bilen er i god stand med EU-kontroll i fjor og ingen defekter så langt er i grunnen jevntgodt med å falle ut fra 25. etasje og konstatere ved 5. etasje at "20 etasjer så langt og hittil har det gått bra". Det er faktisk en del ting på biler som virker helt 100 % inntil de plutselig og uten forvarsel ikke virker lengre, og ei viftereim er ett av dem. Den dagen den ryker kjører du ikke langt før du har flatt batteri, og enda kortere før du har en motor som koker som en islansk vulkan under utbrudd. Har du da med ett stk reim, bare bittelitt verktøy noen liter vatn for å etterfylle det du mista tar det 20-25 å løse det heile, enten for deg eller for første med bare litt bil- og motorkunnskap om du skulle være blotta for dette sjøl. NAF-medlemskap er sjølsagt ikke å forakte det heller, men for det ene kjører ikke NAF rundt med komplett delelager til alle Norges biler, for det andre er det en viss sjanse for at du ute i spredtbygde strok ikke får hjelp av NAF, men av Viking (alså det lokale verkstedet), og ingen hjelp på stedet, men et verkstedoppdrag. For det tredje: Hvor mye nytte har du av et NAF-medlemskap i det øyeblikket du ikke har mobildekning før du er oppe på nærmeste tind eller nut? Eller hva med den dagen vindusviskeren din takker for følget? Satser du da på at vestlendinger og nordlendinger har bensiner og verksted åpne 24/7 for hver andre km og er deg til assistanse på 20 minutter?

 

Nei, prøv heller å godta at å ferdes på litt mer avsides steder i vest og nord ikke er identisk med å ferdes på strekningen Moss-Oslo-Drammen, med en kiosk eller bensinstasjon pr 500 meter og 100 % mobildekning, På den strekningen ville ikke jeg heller vært bekymra om halve lista lå igjen hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til orientering: Det er overhodet ingen ironi ute og går her, ikke fra mi side i hvert fall. Om du velger å tolke det slik for å slippe å forholde deg alvorlig til lista er din sak og ikke min, men fra min side er altså JIC-lista 100 % alvorlig meint. Det samme er påstanden om at du får med deg både deg sjøl OG innholdet på den lista i enhver bil ett nummer større enn Fiat 500 dersom du a)har egna utstyr og b) kan pakke.

 

Sjansen for at du ikke får bruk for ei viftereim på denne turen er både 90 % og 95 % - men er det slik at du har tenkt å pakke bare ting du 50 % sikkert får bruk for på turen og bare anser det som "lurt å ha i bilen"? Vel, jeg anser i hvert fall det som jevngodt med legge reservehjulet igjen hjemme for du punkterer 95 % sikkert ikke på denne turen... Som jeg skreiv er det for min egen del ikke én ting på den lista jeg ikke har hatt behov for i løpet av de (etter hvert ganske mange) mil jeg har kjørt - men sjølsagt har lista en halvpart jeg ikke trenger hvert år. Jeg trenger ikke reservehjulet hvert år heller, men det ligger ikke hjemme av den grunn. Du spurte etter hva som kan være lurt å ha i bilen, du spurte ikke etter hva du minst 50 % sikkert vil ha behov for.

 

 

 

Hvis du skal ha med ting du tror du har 5% sjanse for å trenge, må du jo ha med et helt tilhengerlass på reisen....

Lenke til kommentar

 

Til orientering: Det er overhodet ingen ironi ute og går her, ikke fra mi side i hvert fall. Om du velger å tolke det slik for å slippe å forholde deg alvorlig til lista er din sak og ikke min, men fra min side er altså JIC-lista 100 % alvorlig meint. Det samme er påstanden om at du får med deg både deg sjøl OG innholdet på den lista i enhver bil ett nummer større enn Fiat 500 dersom du a)har egna utstyr og b) kan pakke.

 

Sjansen for at du ikke får bruk for ei viftereim på denne turen er både 90 % og 95 % - men er det slik at du har tenkt å pakke bare ting du 50 % sikkert får bruk for på turen og bare anser det som "lurt å ha i bilen"? Vel, jeg anser i hvert fall det som jevngodt med legge reservehjulet igjen hjemme for du punkterer 95 % sikkert ikke på denne turen... Som jeg skreiv er det for min egen del ikke én ting på den lista jeg ikke har hatt behov for i løpet av de (etter hvert ganske mange) mil jeg har kjørt - men sjølsagt har lista en halvpart jeg ikke trenger hvert år. Jeg trenger ikke reservehjulet hvert år heller, men det ligger ikke hjemme av den grunn. Du spurte etter hva som kan være lurt å ha i bilen, du spurte ikke etter hva du minst 50 % sikkert vil ha behov for.

 

 

 

Hvis du skal ha med ting du tror du har 5% sjanse for å trenge, må du jo ha med et helt tilhengerlass på reisen....

 

 

På ingen måte: For å gjenta meg sjøl  siden lesing åpenbart ikke er særlig velkjent øvelse for en del. Alt er et spørsmål om å å velge de fornuftige utgaver og pakke rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...