Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vond lukt i bil


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bruktbil fra et dødsbo, og den har ei forferdelig stygg lukt i kupéen. Ellers er bilen meget pen og har vært pent behandlet. Et kupp.

 

Jeg har prøvd med "alt": Parfyme, parfymespray. "wuderbaum", lavendelolje og nå til sist sånt luftrenserapparat som har stått på ett døgn, men ingen ting ser ut til å hjelpe.

Det stinker like ille.

 

Hva står igjen å prøve? Gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt en bruktbil fra et dødsbo, og den har ei forferdelig stygg lukt i kupéen. Ellers er bilen meget pen og har vært pent behandlet. Et kupp.

 

Jeg har prøvd med "alt": Parfyme, parfymespray. "wuderbaum", lavendelolje og nå til sist sånt luftrenserapparat som har stått på ett døgn, men ingen ting ser ut til å hjelpe.

Det stinker like ille.

 

Hva står igjen å prøve? Gode råd?

 

Du blir ikke kvitt en lukt ved å prøve å "kvele" den med en annen lukt. Da gjør det det bare verre.

 

Dersom det er f.eks. røykelukt, lukt fra dyr etc. er ozonbehandling løsningen. Det utføres f.eks. hos firmaer som driver med bilpleie.

 

Ellers bør du sjekke om varmeapparat / klimaanlegg kan være kilde til problemet. Da er det andre løsninger som skal til.

Lenke til kommentar

Du blir ikke kvitt en lukt ved å prøve å "kvele" den med en annen lukt. Da gjør det det bare verre.

 

Dersom det er f.eks. røykelukt, lukt fra dyr etc. er ozonbehandling løsningen. Det utføres f.eks. hos firmaer som driver med bilpleie.

 

Ellers bør du sjekke om varmeapparat / klimaanlegg kan være kilde til problemet. Da er det andre løsninger som skal til.

 

 

Varmeapparatet har ikke være brukt med varme på, kan det likevel lukte?

Det er nok lukt fra et (veldig skittent) kjeledyr. Skulle ikke luftrenseren ta dette? Det er et sånt apparat du kobler til strøm og som gir mye bedre luft innendørs etter bare et par timers bruk. Det er sånn "ionebehandling" på det.

Lenke til kommentar

 

Du blir ikke kvitt en lukt ved å prøve å "kvele" den med en annen lukt. Da gjør det det bare verre.

 

Dersom det er f.eks. røykelukt, lukt fra dyr etc. er ozonbehandling løsningen. Det utføres f.eks. hos firmaer som driver med bilpleie.

 

Ellers bør du sjekke om varmeapparat / klimaanlegg kan være kilde til problemet. Da er det andre løsninger som skal til.

 

 

Varmeapparatet har ikke være brukt med varme på, kan det likevel lukte?

Det er nok lukt fra et (veldig skittent) kjeledyr. Skulle ikke luftrenseren ta dette? Det er et sånt apparat du kobler til strøm og som gir mye bedre luft innendørs etter bare et par timers bruk. Det er sånn "ionebehandling" på det.

 

 

Bruk varmapparatet noen minutter, og sjekk om lukten blir verre. Hvis ikke, så har du ihvertfall eliminert en mulig årsak.

Lenke til kommentar

Du får levere den til rensing hos et bilpleiefirma. Alternativt kan du skru ut setene og gyve løs med høytrykkspyler, men det er en del jobb, og ikke sikkert at du får det helt rent.

 

EDIT: Og nei, det hjelper ikke med luftrenser når det er setene som stinker.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag fant jeg redningen: AutoGlym Odour Eliminator.

Sprayet et par ganger inn i kupéen - vips så var den ekle lukta redusert til et nivå jeg kan akseptere. Kanskje får jeg den til og med helt bort ved gjentatt spraying.

Fant sprayflaska på Mekk til 199,- kr. 

:)

Lenke til kommentar

Lukt i bil kommer av 3 ting:

-Skit etter noe(n)

-Vannlekkasje og fukt mellom gulvteppe og dørken

-AC og fuktig muggeNT kupekuftfilter

 

Skal sjekke det med kupéfilter,

Det har ikke vært fukt eller vannlekkasje i bilen, det er det ingen ting som tyder på, kan ikke se spor av det. Det er sannsynlig at den dårlige lukta stammer fra et eller annet husdyr.

I øyeblikket er lukta så  godt som borte. Gjentatt behandling med AutoGlym Odour Eliminator har virket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...