Gå til innhold

Coil Whine-tråden for GTX 1080/1070-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva om jeg evt filmer det og viser det til de før jeg leverer det tilbake?
litt greit å vite at man kan reklamere skulle det skje med meg ( eller noen andre ) 

Takk for svar,beklager for å "stjele" tråden litt,håper ikke jeg sporet av for mye her

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål kanskje,men kan man reklamere hvis man får coil whine??

Du har 45 dager åpent kjøp på komplett, og 14 dager angrerett uansett hvor du handler på nett i en norsk nettbutikk. Får du et kort med mye coilwhine, returnerer du på angrerett og kjøper nytt.

Mitt 1080 har ingen coilwhine.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

Merke: Gigabyte

Type kort: 1070

Utgave av kortet: G1 Gaming

Coil whine-støy: Ja

 

Varierer etter last på gpu, har fått kun testet veldig kort stund. Vil det hjelpe å bytte pcie-express strøm-kabel fra psu?

 

Strømkabler fungerer som regel med enten å levere nok strøm, eller ikke. Dersom strøm var problemet, hadde pcen kræsja, og kortet ditt hadde hvertfall ikke kjørt stabilt. Du kan jo prøve, men dersom du får rett ytelse, tviler jeg for at strømkabelen er det som er problemet.

Lenke til kommentar

Gainward GTX 1080 GLH, coil whine under full load uavhengig av FPS.  

Rimelig sikker på at det ikke er PSU, ettersom mitt gamle 780 trekker mer strøm og hadde 0 whine. 

 

Skal teste det i en annen maskin i dag, men returnerer nok på angrefrist så snart noe annet kommer in stock 

 

Oppdatering: Fikk det nye kortet, Gainward GS istedenfor GLH. Samme whinen. 

 

Testet begge kortene i andre maskiner, feilen vedvarer hver gang. 

 

Må da konkludere med at Gainward enten har noe laber QC nå i starten, eller at jeg har hatt ekstremt uflaks. 

 

Prøver meg på et MSI eller ASUS kort når det kommer på lager. 

Lenke til kommentar

 

Gainward GTX 1080 GLH, coil whine under full load uavhengig av FPS.  

Rimelig sikker på at det ikke er PSU, ettersom mitt gamle 780 trekker mer strøm og hadde 0 whine. 

 

Skal teste det i en annen maskin i dag, men returnerer nok på angrefrist så snart noe annet kommer in stock 

 

Oppdatering: Fikk det nye kortet, Gainward GS istedenfor GLH. Samme whinen. 

 

Testet begge kortene i andre maskiner, feilen vedvarer hver gang. 

 

Må da konkludere med at Gainward enten har noe laber QC nå i starten, eller at jeg har hatt ekstremt uflaks. 

 

Prøver meg på et MSI eller ASUS kort når det kommer på lager. 

 

Jeg har Gainward GS, og jeg har ingen coil whine. Coilwhine kommer med kortet Nvidia sender til produsentene, som de deretter modifiserer. Tror ikke det har med produsenten å gjøre, men den enkelte modell som rulles ut fra fabrikken til Nvidia, så du kunne nok vært like uheldig med hvilken som helst annen produsent.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg har Gainward GS, og jeg har ingen coil whine. Coilwhine kommer med kortet Nvidia sender til produsentene, som de deretter modifiserer. Tror ikke det har med produsenten å gjøre, men den enkelte modell som rulles ut fra fabrikken til Nvidia, så du kunne nok vært like uheldig med hvilken som helst annen produsent.

 

 

 

Coil Whine har faktisk ikke noe med selve PCB'en , men kretsene som sørger for strømstyringen. For å simplifisere litt så er det altså Mosfets og coils som sørger for at man får nok og stabil strøm på hovedkortet og om disse er lagt ut på en lite tilfredsstillende måter så vil selve de magnetiske coilene forårsake ulyden.

 

Kvaliteten på disse komponenetene har også mye å si og eventuelt etterarbeid produsenten har gjort for å dempe eventuel whine som kan oppstå.

 

Det er også derfor man ofte ser mer whine på noen produsenter enn andre fordi de bruker som regel de samme komponentene til skjermkortene sine og ikke minst oppsett.

Lenke til kommentar

Coil Whine har faktisk ikke noe med selve PCB'en , men kretsene som sørger for strømstyringen. For å simplifisere litt så er det altså Mosfets og coils som sørger for at man får nok og stabil strøm på hovedkortet og om disse er lagt ut på en lite tilfredsstillende måter så vil selve de magnetiske coilene forårsake ulyden.

 

 

 

Kvaliteten på disse komponenetene har også mye å si og eventuelt etterarbeid produsenten har gjort for å dempe eventuel whine som kan oppstå.

 

Det er også derfor man ofte ser mer whine på noen produsenter enn andre fordi de bruker som regel de samme komponentene til skjermkortene sine og ikke minst oppsett.

 

 

Det er dette jeg også har landet på etter utallige timer med "research". Vibrasjoner i coils grunnet dårlig QC, rimeligere komponenter eller for lite vibrasjonsdempning under skaper støyen.  

 

Vet at PSU kan være årsak til whine, grunnet ustabil strømleveranse fra railen, men etter å ha testet i 3 forskjellige maskiner må jeg kunne konkludere med at feilen ligger på PCB, ikke i min maskin. 

Lenke til kommentar

Hvordan er støynivå på Aero kortene? Finner egt ikke noen tester av de korta.

Nettopp bygget en mini-ITX gamer med i7 6700k og har et 980 strix. Er et Corsair 250d jeg har og hadde aldri problemer med varme i gamle kabinettet med samme hardware, men ser at det kanskje er en fordel med blower nå. Blir ganske varmt inni kabinettet.

Lenke til kommentar

Hvordan er støynivå på Aero kortene? Finner egt ikke noen tester av de korta.

Nettopp bygget en mini-ITX gamer med i7 6700k og har et 980 strix. Er et Corsair 250d jeg har og hadde aldri problemer med varme i gamle kabinettet med samme hardware, men ser at det kanskje er en fordel med blower nå. Blir ganske varmt inni kabinettet.

Kan ikke si det plager meg så mye, er mer skeptisk når det gjelder temperatur. 

Ligger på 82 grader nå, sitter med ARK. 70% fan speed (auto).

Hovedkort ligger på 27 grader, og cpu på 59, så tror ikke kabinettet mitt er så veldig varmt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7891564

Merke: Zotac


Type kort: GTX 1080


Utgave av kortet: AMP! Extreme


Coil whine-støy: Ja


 


massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.


instant retur.


Lenke til kommentar

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

Lenke til kommentar

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

Lenke til kommentar

 

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

 

Interessant! 

 

Hvilken PSU har du i ditt system? Hadde vært artig å sett hva han som sliter med APM! Extreme kortet også har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...