Gå til innhold

Coil Whine-tråden for GTX 1080/1070-eiere


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

 

Interessant! 

 

Hvilken PSU har du i ditt system? Hadde vært artig å sett hva han som sliter med APM! Extreme kortet også har...

 

Har en Corsair CX850M (https://www.komplett.no/product/831187/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx850m-850w-psu?noredirect=true#). Det som er litt komisk her er at jeg leser på kritikk på komplett at det er enkelte som har coilwhine fra selve PSU'en her også, noe jeg heller ikke har problemer med! :p

Opplever som sagt ikke noe som helst problemer i det heletatt med mitt kort.

 

Hadde tenkt å bruke min gamle PSU (Corsair HX 1050W), men da ville ikke maskinen min boote av en eller annen merkelig grunn, så da fikk denne litt mindre krafige 850Watts PSUen duge inntil jeg finner på å kjøre SLI. :)

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

 

Interessant! 

 

Hvilken PSU har du i ditt system? Hadde vært artig å sett hva han som sliter med APM! Extreme kortet også har...

 

Har en Corsair CX850M (https://www.komplett.no/product/831187/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx850m-850w-psu?noredirect=true#). Det som er litt komisk her er at jeg leser på kritikk på komplett at det er enkelte som har coilwhine fra selve PSU'en her også, noe jeg heller ikke har problemer med! :p

Opplever som sagt ikke noe som helst problemer i det heletatt med mitt kort.

 

Hadde tenkt å bruke min gamle PSU (Corsair HX 1050W), men da ville ikke maskinen min boote av en eller annen merkelig grunn, så da fikk denne litt mindre krafige 850Watts PSUen duge inntil jeg finner på å kjøre SLI. :)

 

Ok, takk for svar!  

Jeg har selv RM850, og har hatt whine på 3 forskjellige kort. Testet i 3 andre maskiner og feilen vedvarte i alle, så nekter å tro det er min PSU lenger. Har også lest at Corsair, spesielt CX-serien har slitt mye, men det er bra du ikke opplever feil med den.  

Venter nå på at MSI skal komme på lager før jeg tester kort nummer 4. Asus og Gainward er sikkert bra, men jeg tør ikke teste de igjen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

 

Interessant! 

 

Hvilken PSU har du i ditt system? Hadde vært artig å sett hva han som sliter med APM! Extreme kortet også har...

 

Har en Corsair CX850M (https://www.komplett.no/product/831187/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx850m-850w-psu?noredirect=true#). Det som er litt komisk her er at jeg leser på kritikk på komplett at det er enkelte som har coilwhine fra selve PSU'en her også, noe jeg heller ikke har problemer med! :p

Opplever som sagt ikke noe som helst problemer i det heletatt med mitt kort.

 

Hadde tenkt å bruke min gamle PSU (Corsair HX 1050W), men da ville ikke maskinen min boote av en eller annen merkelig grunn, så da fikk denne litt mindre krafige 850Watts PSUen duge inntil jeg finner på å kjøre SLI. :)

 

Ok, takk for svar!  

Jeg har selv RM850, og har hatt whine på 3 forskjellige kort. Testet i 3 andre maskiner og feilen vedvarte i alle, så nekter å tro det er min PSU lenger. Har også lest at Corsair, spesielt CX-serien har slitt mye, men det er bra du ikke opplever feil med den.  

Venter nå på at MSI skal komme på lager før jeg tester kort nummer 4. Asus og Gainward er sikkert bra, men jeg tør ikke teste de igjen. 

 

Det er vel CX750M (den som jeg har) som har vært mest kødd med. Tåler ikke varme visstnok, har den temp på under 30 grader leverer den 750w, men stiger temperaturen så leverer den maks 650w. 

 

CX850M skal være noe bedre.

Lenke til kommentar

CX750M, 6 har dødd, belastes 300w i 34C rom. 

Hele den serien er forferdelig, man må aldri kjøpe den. 

 

Det skal sies at 2 stk døde i 18C rom også, tok med seg hele sikringen, 285w trekk. 

Har 10, men har fytt nye i rma, så har vel egentlig 10 igjen +- 

Endret av War
Lenke til kommentar

Merke:  MSI

Type kort: 1080

Utgave av kortet: Seahawk EK X

Coil whine-støy: Nei

 

Har lest at noen bruker varmebestandig lim eller silikon på komponentene for å dempe/fjerne lyden. Vet ikke hvordan det gjøres eller hvorfor det funker.

I dag fikk jeg Coil Whine under Unigine Valley benchmark. Intraff ved 1081mV og vedvarte hele benchmarkingen. Nå får jeg CW fra ca 900mV og oppover :(

Lenke til kommentar

Du spiller vel med headsett? 

Ikke når jeg koser meg med adventurespill alene. Da vil jeg gjerne ha på høytalerene og nyte opplevelsen (Witcher 3 er kanskje det beste eksempelet).  

 

Klarer derfor ikke godta whine i et produkt til godt over 7000 kroner. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+7891564

 

 

 

 

 

 

 

Merke: Zotac

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: AMP! Extreme

Coil whine-støy: Ja

 

massiv coilwhine og viftene hopper fra 0 til 1000 rpm med 5 sekunders mellomrom.

instant retur.

 

 

Klarer viftene å holde seg konstant på 100% under belastning hvis du setter vitene til manuell i for eksempel Afterburner?

Trodde nesten Zotac hadde klart å få fiks på viftekontrolleren til disse kortene i og med at de har vært klar over problemet ganske lenge nå.  Har forøvrig samma skiten på mitt 980ti amp extreme hvor vitene lever sitt eget liv mer eller mindre. Selv om jeg setter de til gitt hastighet, så svinger hastigheten konstant.

 

 

Veldig merkelig, har 1080 Amp Extreme selv og opplever ingen av problemene som dere skriver om her?

 

Interessant! 

 

Hvilken PSU har du i ditt system? Hadde vært artig å sett hva han som sliter med APM! Extreme kortet også har...

 

Har en Corsair CX850M (https://www.komplett.no/product/831187/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx850m-850w-psu?noredirect=true#). Det som er litt komisk her er at jeg leser på kritikk på komplett at det er enkelte som har coilwhine fra selve PSU'en her også, noe jeg heller ikke har problemer med! :p

Opplever som sagt ikke noe som helst problemer i det heletatt med mitt kort.

 

Hadde tenkt å bruke min gamle PSU (Corsair HX 1050W), men da ville ikke maskinen min boote av en eller annen merkelig grunn, så da fikk denne litt mindre krafige 850Watts PSUen duge inntil jeg finner på å kjøre SLI. :)

 

Ok, takk for svar!  

Jeg har selv RM850, og har hatt whine på 3 forskjellige kort. Testet i 3 andre maskiner og feilen vedvarte i alle, så nekter å tro det er min PSU lenger. Har også lest at Corsair, spesielt CX-serien har slitt mye, men det er bra du ikke opplever feil med den.  

Venter nå på at MSI skal komme på lager før jeg tester kort nummer 4. Asus og Gainward er sikkert bra, men jeg tør ikke teste de igjen. 

 

Det er vel CX750M (den som jeg har) som har vært mest kødd med. Tåler ikke varme visstnok, har den temp på under 30 grader leverer den 750w, men stiger temperaturen så leverer den maks 650w. 

 

CX850M skal være noe bedre.

 

min psu er en XFX 1250W PRO

 

har siden mottatt et asus strix 1080 (ikke OC versionen) den har mindre CW og ikke vifteproblemene som zotac hadde. men jeg finner meg ikke i CW da dette går ut over analoge inganger som f.eks mikrofon, og jeg nekter å handle meg et USB lydkort over pci-e asus essence stx kort pga gpu coil whine :(

 

atter en gang må jeg sette tilbake Radeon 290 kortene som ikke er noe coilwhine fra, sukk.

Lenke til kommentar

CW fra mitt Gigabyte G1 Gaming GTX1070 har blitt merkbart redusert etter at eg først begynte å bruke det, positivt overraskelse!

Hadde også CW fra mitt 290 fra Sapphire, så mistenker at XFX 750W psu'en er fellesnevner her..

 

Kanskje relevant, men på mitt GTX980 hadde jeg MYE coil whine, det jeg gjorde da var å kjøre folding med skjermkortet som fremprovoserte max coilwhine (det var ikke mulig å oppholde seg i samme rom som PCen, man ble gal av lyden), lot den kjøre en hel helg jeg var bortreist, når jeg kom tilbake på mandagen var det ikke mer coilwhine. Etter det har jeg ikke hatt noe som helst coil whine. :)

 

Muligens verdt å forsøke for GTX10xx brukere også?

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

CW fra mitt Gigabyte G1 Gaming GTX1070 har blitt merkbart redusert etter at eg først begynte å bruke det, positivt overraskelse!

Hadde også CW fra mitt 290 fra Sapphire, så mistenker at XFX 750W psu'en er fellesnevner her..

 

Kanskje relevant, men på mitt GTX980 hadde jeg MYE coil whine, det jeg gjorde da var å kjøre folding med skjermkortet som fremprovoserte max coilwhine (det var ikke mulig å oppholde seg i samme rom som PCen, man ble gal av lyden), lot den kjøre en hel helg jeg var bortreist, når jeg kom tilbake på mandagen var det ikke mer coilwhine. Etter det har jeg ikke hatt noe som helst coil whine. :)

 

Muligens verdt å forsøke for GTX10xx brukere også?

 

Virker nesten som om man må "kjøre inn" kulelager og coils for de som sliter med dette problemet hvis dette her fungerer.

Lenke til kommentar

Mitt 1080 kort lagde først ingen CW, etter ett par dagers bruk kom intens CW vi snakker ekstrem high-pitch lyd som skar igjennom alt av annen lyd. Det har vært teorier om hvorfor dette oppstår og jeg har sett flere steder at folk tror det kunne være PSU som skaper det.

 

Uansett, jeg har en CX750 for øyeblikket da min AX1200i er inne pga RMA så valgte å vente på ny PSU før jeg eventuelt går tilbake med kortet hvor jeg kjøpte det. Men i løpet av de siste dagene har jeg klokket kortet en del samt kjørt masser av benchmarks og iløpet av disse dagene forsvant CW gradvis og nå er CW helt borte. Jeg kan lett henge meg på at burn-in av skjermkort kan være verdt ett forsøk før en eventuelt må i gang med en RMA av skjermkort.

Lenke til kommentar

Merke: Gainward

Type kort: GTX 1080

Utgave av kortet: "Golden Sample"

Coil whine-støy: Ja og senere nei

 

Fikk kortet levert fra komplett mandag 08/08/2016. Fra start av hadde kortet coil whine selv ved idle. Testet med World of Warcraft, Overwatch og Battlefield 4. Coil whine ble mye høyere ved belastning. Så høy at jeg hørte det med headset på, og lukket Fractal Define S kabinett (med støydempingsmatter). Bruker en Fractal 1000w strømforsyning som jeg har brukt til flere geforcekort de siste åra uten coil whine så eksluderte dette som feil. Dog prøvde jeg å gå fra 2 PCI-rails over til 1 med forgrening, og coil whine ble faktisk litt mindre (mulig jeg overtolket der). Min løsning ble å belaste kortet over 10 timer. Satte på Unigine sin Valley test i loop fra mandag kl. 18.00 til neste morra kl.10. All coil whine er nå borte. Selv i menyer med veldig høy FPS; typ 1000fps+. Gikk med andre ord fra en sikker RMA til å nå velge å beholde kortet :) Booster til 2012mhz av seg selv og tangerer mitt gamle Zotac 980ti Amp Extreme i alle tester :)

 

En liten "rant" til slutt:

Syns likevel det er tragisk at et så premium og nisje produkt som et skjermkort til over 7000 kr har så jævlig ræva kvalitetskontroll. Opplevde samme med mitt Zotac Amp Extreme kort også. I tillegg hadde jeg vifter som gikk fra 0-700rpm i pulser på annet hvert sekund. Har hatt hvert premiumkort NVIDIA har produsert fra GTX 480 og fram til i dag med 1080, og prisen har gått opp samtidig som kvalitetskontrollen har gått ned. Har hatt MSI, ASUS og Gigabyte etc, synes alltid der er et eller anna piss med samtlige produsenter hver generasjon. Fører til at man må tråle forum i uker for å gjøre et godt og informert kjøp, og selv da er man ikke sikker. Og dette for et skjermkort som koster det samme som en hel ok+ pc. Og før noe fanboys kommer på banen, har også hatt AMD, samme ulla der, bare andre problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...