Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen klarer ikke å kjøre spill lengre.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her er hva LatencyMon ga av data.

...

Peker mot throttling / varmeproblemer det der. Ingen drivere som bruker unormalt lang tid, eller noe sånt utrivelig tull.

 

Finn fram temperaturmåler som gir gjennomsnitt over tid, og mål temperatur helt samtidig som du spiller - f.eks med å kjøre spillet i et vindu. Throttler cpu-en så vil det vises tydelig at du ligger nært opp mot 90C eller høyere i gjennomsnitt. Husk at om du går ut av spillet for å sjekke temperatur mens cpu-en throttler, så kan temperaturen falle så mye mens du leter fram temperaturmåleren at du undervurderer hvor varm cpu-en egentlig er når du er i spillet.

 

Forøvrig så er det bedre å ha nok kabinettvifter og kontroll på hvordan luftflyten ser ut, enn å kjøre med åpent kabinett.

 

Om du ikke ønsker å legge mye i en eventuell oppgradering, så ville jeg vurdert å beholde cpu-en/hovedkortet - kjøpt en god cpu-kjøler, 8GB til med minne, og gått for et nytt midt-på-treet skjermkort. CPU-en din er jo relativt grei enda - såfremt den ikke blir strupet av varmeproblemer. Skal du bytte cpu/hovedkort blir det fort en relativt dyr oppgradering - og det har gått såpass sakte framover med cpu-er i de siste årene at du ikke får all verden til ekstra ytelse. (15-20% bedre ytelse per mhz) Skjermkortene har blitt mye kjappere i samme periode.

 

Alt dette er gjennomført uten resultat.

Samme oppførsel som tidligere.

 

Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, gidder ikke bruke mer penger da det allerede begynner å koste litt å gjøre ting som ikke har effekt.

Lenke til kommentar

Første som burde vært gjort er en ren installasjon av Windows (på tom/formatert HD/SSD) sammen med nyeste drivere for all hardware. Dette for å utelukke software-feil. Det er også det billigste å teste. Man kobler også ut all hardware som ikke er 100% nødvendig. F.eks. ekstra harddisker, ekstra lydkort, kontrollerkort etc. Skrur av enheter man ikke bruker i BIOS, for eksempel RAID/SATA-kontrollere, COM-porter etc.

 

Vedvarer problemet bør man kjøre et program som logger temperatur og CPU-hastighet mens man framprovoserer problemet. Da ser man 100% sikkert om problemet er kjøling/throttling. Man slipper å gjette.

 

Så gjør man samme med skjermkort/GPU.

Lenke til kommentar

Nå drar vi litt OT, men spiller ikke BF4 på ultra uansett om det er mulig. Man fucker til gameplayet. Smoke effects f.eks. Om man lar røyk få maks utseende blir det vanskeligere å se de man sikter etter. Osv. Det er mange settings som bare er til bry om man drar til på maks men som hjelper gameplay om man setter de lavere eller setter de sammen til en viss spesifikasjon.

 

Edit: Husk at jeg lengre opp skrev opp at det skal betales på et vis. Jeg har litt andre høyere prioriteringer slik at datautstyr må kjøpes på et lavnivå.

Mange innstillinger er til bry ja, så de kan man skru av. Max tekstur detaljer er jo på ingen måte "i veien"? Det kombinert med 1080P oppløsning gjør jo bare at ting ser helt fantastisk fint ut.

 

Er en typisk kommentar fra folk som ikke har råd/gidder å kjøpe seg ordentlige pc komponenter. Å si at pene detaljer(snakker ikke om motion blur effekter, smoke, ragdoll og unødvendige dritt innstillinger) er dumt å bruke, blir jo bare tull og fjas. Jeg kjører Csgo med hundrevis av fps med alt på max, og skrur jeg ned detaljnivået i form av texturer og oppløsning, får jeg hjerneslag. Å skru ned innstillinger bare fordi man har lyst, er jo som å kjøre bil i 20km/t i 60 sonen fordi man har lyst. Hvem i all videste verden har lyst til det? xD

Lenke til kommentar

Første som burde vært gjort er en ren installasjon av Windows (på tom/formatert HD/SSD) sammen med nyeste drivere for all hardware. Dette for å utelukke software-feil. Det er også det billigste å teste. Man kobler også ut all hardware som ikke er 100% nødvendig. F.eks. ekstra harddisker, ekstra lydkort, kontrollerkort etc. Skrur av enheter man ikke bruker i BIOS, for eksempel RAID/SATA-kontrollere, COM-porter etc.

 

Vedvarer problemet bør man kjøre et program som logger temperatur og CPU-hastighet mens man framprovoserer problemet. Da ser man 100% sikkert om problemet er kjøling/throttling. Man slipper å gjette.

 

Så gjør man samme med skjermkort/GPU.

Det første du nevner skal gjennomføres ikveld/natt.

 

Temperaturer og har jeg logget med "open hardware monitor" siden problemet startet med en måling opp til 90°c-92°c og nå etter nytt utstyr holder temperatur seg under 40°c.

 

En kompis nevnte og PSU da han selv har opplevd lignende problemer tidligere.

Lenke til kommentar

 

Nå drar vi litt OT, men spiller ikke BF4 på ultra uansett om det er mulig. Man fucker til gameplayet. Smoke effects f.eks. Om man lar røyk få maks utseende blir det vanskeligere å se de man sikter etter. Osv. Det er mange settings som bare er til bry om man drar til på maks men som hjelper gameplay om man setter de lavere eller setter de sammen til en viss spesifikasjon.

 

Edit: Husk at jeg lengre opp skrev opp at det skal betales på et vis. Jeg har litt andre høyere prioriteringer slik at datautstyr må kjøpes på et lavnivå.

Mange innstillinger er til bry ja, så de kan man skru av. Max tekstur detaljer er jo på ingen måte "i veien"? Det kombinert med 1080P oppløsning gjør jo bare at ting ser helt fantastisk fint ut.

 

Er en typisk kommentar fra folk som ikke har råd/gidder å kjøpe seg ordentlige pc komponenter. Å si at pene detaljer(snakker ikke om motion blur effekter, smoke, ragdoll og unødvendige dritt innstillinger) er dumt å bruke, blir jo bare tull og fjas. Jeg kjører Csgo med hundrevis av fps med alt på max, og skrur jeg ned detaljnivået i form av texturer og oppløsning, får jeg hjerneslag. Å skru ned innstillinger bare fordi man har lyst, er jo som å kjøre bil i 20km/t i 60 sonen fordi man har lyst. Hvem i all videste verden har lyst til det? xD

 

Dette blir bare unødvendig mas fra deg, se nå tilbake i tråden. Jeg har ikke anledning til å prioritere hinsides dyr hardware.

Jeg har aldri spilt FPS med pene detaljer, jeg spiller utelukkende for frags, hvem pokker har tid til å se på blomster og regnbuer når man gjør det?

Har satt opp spillet som i Jackfrags sin tutorial på youtube og det har fungert utmerket.

Forresten så er det å kalle det å kjøre bil i 20km/t i 60sone bare dumt, da antar man at modifiseringer som gjøres for å lette bruken hemmer ytelsen.

 

Vennligst ikke svar mer med mindre du har tips som vil få maskinen til å fungere igjen. Takk.

Lenke til kommentar

Bekreft om du har gjort følgende :

 

*Kjørt en ordentlig minnetest som memtest86 i 12 timer uten feil?

*Slettet og ryddet ordentlig opp i alt av drivere til Nvidia? DDU kan hjelpe.

*Lagt inn den siste driveren for Nvidia.

*Sjekket at du ikke har malware / virus på pcen. Malwarebytes er en grei start.

*At Windows er godt oppdatert? Prøvd Windows 10?

*At hovedkortet har oppdatert bios , at kjøleløsningen på hovedkortet fungerer som det skal og er ikke nedstøvet , programvaren til hovedkortet oppdatert osv...

*Tatt stabilitets tester som ikke feiler , eksempel prime95 i 4 timer , Occt Perestroika eller Furmark osv.

Lenke til kommentar

Bekreft om du har gjort følgende :

 

 

1Kjørt en ordentlig minnetest som memtest86 i 12 timer uten feil?

2Slettet og ryddet ordentlig opp i alt av drivere til Nvidia? DDU kan hjelpe.

3Lagt inn den siste driveren for Nvidia.

4Sjekket at du ikke har malware / virus på pcen. Malwarebytes er en grei start.

5At Windows er godt oppdatert? Prøvd Windows 10?

6At hovedkortet har oppdatert bios , at kjøleløsningen på hovedkortet fungerer som det skal og er ikke nedstøvet , programvaren til hovedkortet oppdatert osv...

7Tatt stabilitets tester som ikke feiler , eksempel prime95 i 4 timer , Occt Perestroika eller Furmark osv.

1 nei, 

2 ja, alle drivere er fjernet og installert på nytt.

3 ja, ved punkt 2

4 bruker avg og det tilsier at maskinen er ok i så måte

5 windows er oppdatert, skulle egentlig reinstallere windows ikveld men fant ikke disken

6 det er jeg usikker på, må sjekkes nærmere

7 nei

 

De tingene jeg ikke har gjort har jeg notert meg og skal få det gjennomført.

 

Monterte ny lånt PSU og det gikk litt bedre. Litt feil måte å gjøre ting på men denne var kraftigere enn den originale på 600W, den jeg har lånt er på 700W.

Lenke til kommentar

Har du sjekket om det er oppdateringer som står i kø, ikke bare windows, men andre program?

Har du viftehastigheter stående på automatiske innstillinger?(endre til manuell i nvidia control panel og sett de på 70%, se hva som skjer)

 

Sjekk om viftene dine går i riktig retning. Noen ganger kan det være mulig å koble til kontakter i feil retning.

 

Hvor stor er din psu? kan være den som blir varm og da bør du bytte til større, da psu(strømforsyningen) sjelden kjøles av annet enn standardvifte.

Lenke til kommentar

Alle oppdateringer har jeg varsel på, de er gjort ferdige.
Viftehastighetene er automatiske, dog står CPU-kjøleren på maks etter installering.
Får ikke satt den til automatisk, fikses etterhvert. Alt av vifter går i rett retning.

PSU er nå på 750W, jeg så feil på den på forrige posting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...