Gå til innhold

Venstrehendt og spiller som høyrehendt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

spilt data og konsoll siden jeg var rundt 5.

Er i dag 27 år. Alltid vært venstre hendt og venstre beint (ikke at sistnevnte har noe å si).

 

Jeg utfører mange oppgaver som om jeg skulle vært høyrehendt, som å spise, være på PC, spille konsoll og mange andre ting.

 

Jeg fungerer utmerket godt med begge. Kunne engang i tiden skrive like pent med både høyre og venstre. Men latskapen lenge leve når man blir eldre.

 

Det jeg derimot lurer på, er om jeg kanskje kan utvikle spillestilen enda bedre om jeg blir vant til å spille som en lefty, dette er bare noe jeg grubler på.

 

Fordi sånn som det er i mitt mindset, så bruker jeg venstre hånden i f.eks spill for å ha raskpe bevegelser over tastaturet, etc, Og høyre trenger jeg liksom ikke å fokusere så mye på, det er snakk om noen knapper på en datamus og beveg markøren dit den skal. Noe jeg føler jeg har ganske god dreisen på.

 

Sliter liksom ikke med AIM eller noe.. Men bare en tanke..

 

Uansett, for å prøve ut dette - hvordan bruker venstre hendte tastaturet sitt med høyre hånd?

Bruker dere istedenfor WASD, HJKL? og sentrerer dere rundt det området?
Numpad? Piltastene?

Vil bare se om dette er noe jeg kan bli vandt til å være komfortabel med, da jeg som sagt i utgangspunktet definerer meg selv som venstrehendt, da det er det naturlige valget for meg å skrive, skjære, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstrehendte er ofte mer tvehendte. Jeg er såkalt venstrehendt, men jeg gjør veldig mye hovedsakelig med høyre. Jeg har dog såppas kontroll på begge at jeg kan gjøre mange ting med begge hendene som høyrehendte ikke klarer med med venstre :p

 

Angående mus/ tastatur så er nok det en litt spesiell sak, krever på en måte like mye av begge to så man må i tilfelle øve seg inn hvis man skal bytte hender. Jeg klarer å bytte der også, men fy faen så merkelig det er og de gangene jeg har gjort det så føler jeg bare at det blir for mye jobb å venne seg til det.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid skrivd med venstre hånd, holder gaffelen i venstre hånd, men bruker høyre hånd på mus ved pc'n. Jeg har aldri prøvd noe annet så er vel blitt vant til det. Folk klarer jo å lære å skrive like fint med begge hendene hvis de øver nok. Bestefar skrev med både høyre og venstre om hverandre, for når han gikk på skolen var det "ulovlig" å skrive med venstre hånd, da smekket læreren han over hendene med spanskrøret. Så han bare måtte lære seg høyrehåndsskriving også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Om du ikke sliter med aim, hvorfor forsøke å bytte?

 

For med mindre du merker at du kan flytte venstrearmen raskere og mer presist enn høyrearmen så har du jo ingenting å tjene. 

 

Selv kunne jeg nok forbedret prestasjonen min i aim-krevende spill ved å bytte til venstre, men etter å ha brukt høyre som musehånd i 25 år så ville det nok tatt litt tid å omstille seg. Og for hva? Kommer aldri til å bli profesjonell e-sportutøver uansett. 

Lenke til kommentar

Er selv venstrehendt, og ærlig talt skjønner jeg ikke hvordan hele WSDA-opplegget ble til. De fleste er vel høyrehendte, så man skulle tro man ville lage et standardoppsett på tastaturet som passer for dem? Som venstrehendt har jeg alltid musen i venstre hånd. Dette er fordi det føles mest naturlig for meg, og jeg beveger den venstre hånden langt raskere og mer presist enn den høyre. Dere høyrehendte kan jo prøve å bruke musen i venstre hånd for å se hva jeg mener.

 

Men en annen fordel er at jeg da kan bruke WSDA-knappene med høyre hånd. Dette betyr riktignok at jeg må dytte tastaturet litt til side, men det er en smal sak. En stor bonus her er tommelen min da vil ligge naturlig på den venste Ctrl-knappen, så jeg kan bruke Ctrl + knappene 1 - 5 like naturlig som uten Ctrl. I spill som støtter flere knapper (blandt annet MMORGPer) har jeg da ti nummerknapper jeg kan bruke helt naturlig. 12 hvis vi tar med 6 og Ctrl + 6, men da må jeg strekke lillefingeren litt. Dette går også helt fint, men er mest brukt for ting jeg sjelden bruker. Videre er det ikke noe problem å dytte tommelen opp på Shift hvis jeg skal løpe osv. Eneste problemet med det vanlige oppsettet er at mange bruker Space for å hoppe, men også dette går fint hvis jeg krøller sammen lillefingeren litt og bruker håndbaken. Men stort sett bytter jeg hoppingen over til V, der lillefingeren ligger helt naturlig. Det igjen gjør at jeg lett når C og B, som ligger rett ved siden av V-tasten.

 

Så kort sagt føles det for meg som om hele WSDA-oppsettet er laget for venstrehendte. Jeg har prøvd å bruke venstre hånd for å nå knappene jeg nevnte, men klarer det ikke i lengden. Skal jeg f.eks trykke Ctrl + 4 må jeg dytte lillefingeren ned på Ctrl og strekke pekefingeren opp til 4. Det klarer jeg knapt når jeg prøver det nå, og å gjøre det i et hektisk spill ville jeg aldri klart.

 

Poenget er at jeg er venstrehendt, og jeg har aldri følt det som et "handicap" på noe som helst vis. Heller tvert imot. Når det gjelder musen bruker jeg for tiden en Steelseries KANA mus med to knapper på hver side. Tommelen ligger naturlig på den ene knappen på høyre side, og jeg kan fint bruke ringfingeren på den andre siden. Det er litt kronglete å nå den ene knappen på venstre side, men tommelen klarer fint å nå begge på høyre side.

 

Så alt i alt: Det har ingenting å si om du er høyrehendt eller venstrehendt. Bare finn en spillestil du er komfortabel med. Å tvinge deg selv til å spille med "feil" hånd gjør bare at du gir deg selv et unødvendig handicap. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Du "skal" bruke OKLØ som venstrehendt.  Det innerste leddet på tommelen skal gå omrent på kanten av spacebar. F og J er som regel merket på tastaturer WASD er til venstre for F-merket og OKLØ er til høyre for J-merket. Da vil du kunne betjene space bar med tommelen, shift med lillefingeren, tasterekka over og tastene rundt.

 

Hvis du har et dedikert oppsett for spilling kan du remappe vha programvare og fysisk flytte keycaps for 1-2-3-4-5-6-7-8-9-0 slik at de går fra +0987654321 og bortover. Eventuelt så binder du bare ingame fortøpende +=binding for tast 1, 0 er binding for tast 2, 9 er binding for tast 3 osv. Igrunnen kan du like greit bare binde ingame siden du ikke skal se på  keycaps uansett og du slipper å rote til oppsettet med tanke på generell bruk.

Lenke til kommentar

Er selv venstrehendt, og ærlig talt skjønner jeg ikke hvordan hele WSDA-opplegget ble til. De fleste er vel høyrehendte, så man skulle tro man ville lage et standardoppsett på tastaturet som passer for dem?

 

WSDA ble nok til ved en tilfeldighet. Har spillt flere gamle spill der man ikke kan stille inn keybindings og det er mange der de ikke bruker WSDA. En ting er nok at 1-2-3-4 er lett tilgjengelig uten å måtte flytte hånda eller at det er fler knapper som kan "feiltrykkes" hvis man har midten som utgangspunkt.

 

Kan jo sammenlikne det med høyre og venstre musetast, hvorfor ble det slik? Because reasons :p

 

Jeg liker WSDA og de gangene jeg har testet med venstrehånd på musa så har jeg fortsatt brukt de. Det er et helvete på spill som bruker noe annet da jeg har mye lettere for å trykke feil.

Lenke til kommentar

Ser den. Jeg synes bare det virker mer logisk at folk som bruker venstrehånden på tastaturet heller ville brukt høyre side av tastaturet. På WSDA-siden ligger tommelen min naturlig på Ctrl, siden jeg bruker høyrehånden der. Ville det da ikke vært mer naturlig å bruke venstrehånden på høyre side, så tommelen havnet naturlig på den høyre Ctrl-tasten? Å skrive på tastaturet for fortsatt helt enkelt. Det er ikke lange veien fingrene skal gå, og man må jo slippe musen uansett.

 

Og ja, du har rett i at tastene 1 - 4 er mer tilgjengelige når man bruker WSDA. Men hva med Ctrl + 1-4? Jeg klarer ikke å trykke den kombinasjonen med venstrehånden uansett hvor mye jeg prøver. At det skal være effektivt fater jeg ikke. :) For den saks skyld pleier jeg ofte å endre tastekombinasjoner til Ctrl + WSDA, som f.eks Ctrl + W for å løpe. Jeg bruker jo W til å bevege meg fremover uansett, og tommelen hviler naturlig på Ctrl. Dermed er det en smal sak å dytte ned Ctrl for å løpe. Men å gjøre det med venstrehånden? Ikke fanken om jeg får det til. :p

 

For øvrig har jeg brukt mus og tastatur siden Window 3.1, og det er jo en stund siden. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...