Gå til innhold

Her er AMDs nye grafikkort for deg med Full HD-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5000kr for et skjermkort synest jeg er litt i det meste laget.

Vet det er litt forskjell på dollarkursen i dag, men regner med at om jeg venter til AMD kommer på banen så ser vi de nest beste skjermkortene nede i 4000kr igjen.

Gikk sist fra 6970 til 290x (begge i 4000kr klassen?) og mener at det ga et større ytelsehopp enn dette.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

 

Når det gjelder full HD:

 

Jeg er tvilende til hva AMDs 2 nyeste kort bidrar med.. Folk som har full HD-skjerm har allerede mange svært gode alternativer fra tidligere generasjoner.

Samme ytelse til lavere pris, samt mindre størrelse på kortet, lavere strømforbruk, mindre støy og raskere minne. 

 

 

 

Størrelse og strømforbruk - det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Dette med pris er litt snodig. Det er ikke økonomisk forsvarlig for en som allerede besitter et brukbart full HD-skjermkort å kjøpe et 460 eller 470.

 

Forresten, mange som bygger nytt i dag vil vel forvente at skjermkortet kan takle 1440 eller 4k?

 

Kjedelig fra AMD, og svindyrt fra Nvidia. Trist.

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder full HD:

 

Jeg er tvilende til hva AMDs 2 nyeste kort bidrar med.. Folk som har full HD-skjerm har allerede mange svært gode alternativer fra tidligere generasjoner.

Samme ytelse til lavere pris, samt mindre størrelse på kortet, lavere strømforbruk, mindre støy og raskere minne. 

 

 

 

Størrelse og strømforbruk - det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Dette med pris er litt snodig. Det er ikke økonomisk forsvarlig for en som allerede besitter et brukbart full HD-skjermkort å kjøpe et 460 eller 470.

 

Forresten, mange som bygger nytt i dag vil vel forvente at skjermkortet kan takle 1440 eller 4k?

 

Kjedelig fra AMD, og svindyrt fra Nvidia. Trist.

 

 

Joda, du får 4K i noen spill i grei fps ( 60) men gud som det koster.

Og neste generasjon skjermkort vil trolig kunne by på den samme oppelevelsen til en langt mer hyggelig penge så om 4k er målet bør du hoppe over Nvidia 10xx og Amd 4xx og vente til neste gen.

Lenke til kommentar

Eneste bruket jeg kan se for meg disse, er ITX maskin der man ønsker mist mulig plass.

 

Tror ytelsen blir noe svak, har GTX titan\R9 280x.

Så tror nesten det yter bedre i spill en Radeon RX 460 og RX 470.

 

Forstår ikke hvorfor AMD prioritert APU, de som har budsjett kjøper nok R9 280x brukt uansett.

Eneste man kan få skjermkort som trekker mindre strøm med en Radeon RX 460 og RX 470.

Det er ikke en APU. APU er både CPU og GPU i en brikke :) Dette er dedikerte GPUer.

 

Poenget med disse er ikke å slå noen toppkort i ytelse.

 

Tenk over det, hvor mange kan kjøpe brukte R9 280X kort? Det er et par personer i Norge som kan gjøre det, så er markedet tomt.

 

Folk i denne tråden må virkelig lære seg å se fra andres perspektiver! For de fleste i verden er 1080p supert. Det er en liten andel som sitter på 1440p eller 2160p. Jeg kan og love dere at for de aller fleste vil RX 470 være en oppgradering. Godt mulig at RX 470 ikke er det som selger mest i Norge, men vi er 5 millioner. Verden er 7 milliarder. Trenger ikke være utviklingsland heller. Se på USA, for mange er RX 470 ikke så lett å få råd til. Er og ekstremt lett å se på Steam statistikken.

 

@Malvado, India er ikke et veldig godt eksempel. Kina, Vietnam, Thailand, Fillipinene, Tyrkia, Latin Amerika (spesielt Brasil) er land der markedet mellom 100 USD til 300 USD er stort nå. Samtidig fortsetter AMD med reklame i USA og Europa og sponser alt slags greier her.... Nvidia derimot sponser veldig lite her, men fokuserer all reklamen i raskt voksende markeder. Virker som om noen aldri lærer dessverre.

 

Satser på at dette presser ned prisen på GeForce 1060 :)

Anandtech sier prisen er 110 USD og 150 USD for disse kortene. 60 serien til Nvidia har ligget på 200 USD, som altså er RX 480. Dette kan presse prisen på 1050, men ikke 1060. Der er det RX 480 som presser prisen.

Lenke til kommentar

Eneste bruket jeg kan se for meg disse, er ITX maskin der man ønsker mist mulig plass.

 

Tror ytelsen blir noe svak, har GTX titan\R9 280x.

Så tror nesten det yter bedre i spill en Radeon RX 460 og RX 470.

 

Forstår ikke hvorfor AMD prioritert APU, de som har budsjett kjøper nok R9 280x brukt uansett.

Eneste man kan få skjermkort som trekker mindre strøm med en Radeon RX 460 og RX 470.

RX 470 blir rundt ytelsen til 970. Det er vel et greit kort for mange for rundt 1500kr? 

RX 460 trekker under 75w så får strømmen fra pci-e sporet. Tror de kommer til å selge mye av de kortene siden de har ingen konkurranse der nå ang. pris/ytelse.

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Satser på at dette presser ned prisen på GeForce 1060 :)

 

Vil du gjøre det om du får et 480 kort som yter bedre enn 1060 og koster mindre? Eller er du villig til å prøve noe nytt?

 

Typisk nordmenn. Det er en grunn til at vi har endt opp med tre store matkjeder og to mobiloperatører.

Lenke til kommentar

 

Satser på at dette presser ned prisen på GeForce 1060 :)

 

Vil du gjøre det om du får et 480 kort som yter bedre enn 1060 og koster mindre? Eller er du villig til å prøve noe nytt?

 

Når det gjelder de virkelige billige budsjettkortene tipper jeg at Amd ønsker å sikte på Asia ( Kina , India osv ) som ser ut til å nå virkelig ta et inntog på pc markedet for spill , men samtidlig ønsker de å gi en konkurransedyktig ytelse i henhold til effektforbruk.

 

Personlig tror jeg at Amd nå virkelig prøver å satse på volum i langt større grad enn før , greier de å få på plass nok kort kan de trolig presse spillutviklere til å satse mer på GCN og flere tilpassninger i programvaren til Amd sin arkitektur , noe som kan føre til en del irritasjon hos Nvidia.

 

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

Lenke til kommentar

Eneste bruket jeg kan se for meg disse, er ITX maskin der man ønsker mist mulig plass.

 

Tror ytelsen blir noe svak, har GTX titan\R9 280x.

Så tror nesten det yter bedre i spill en Radeon RX 460 og RX 470.

 

Forstår ikke hvorfor AMD prioritert APU, de som har budsjett kjøper nok R9 280x brukt uansett.

Eneste man kan få skjermkort som trekker mindre strøm med en Radeon RX 460 og RX 470.

 

Disse er helt tydelig ikke ment å være erstatningskort for GTX Titan eller R9 280X.

Dette er low- til medium klassekort og konkurrerer mer mot GTX 950.

Grunnen til at AMD fokuserer på dette markedet er fordi det er i dette sjiktet de fleste kundene befinner seg. Tro det eller ei, men det er bare en bitteliten nisje som kjøper de aller kraftigste kortene.

Kunder flest kjøper også heller et nytt skjermkort, fremfor å kjøpe et brukt kort fra en tidligere generasjon. Mange tenker ikke en gang på at det finnes et bruktmarked for PC komponenter.

Lenke til kommentar

 

 

AMD prioriterer APU pga penger. Det er et relativt lite marked for kraftige spill-PC'er/ kraftige spill GPU'er og de har hatt det vanskelig på den fronten lenge. En god strømgjerrig APU derimot er mye enklere å selge siden den treffer bredere :)

De som spiller en del, kommer nok minst å gå for RX480 eller 2 i crossfire. Hvis de koster rundt 2500 kr stk.

Godt mulig GTX 1080 er lite marked, men tror de som prioriter gaming har råd.

 

Men jeg ser ikke noe poeng å selge Radeon RX 460 og RX 470 ut fra mitt ståsted.

 

Eneste poeng er som AMD er uheldig med produksjonen av RX480 så istedenfor å kaste full fungerende skjermkort er å selge de billig, frykter selv RX480 blir vanskelig å få tak i verstefall før 2017, da jeg tror man må bestille det tidlig før sommeren.

Så hvis mange kjøper den i crossfire oppsett.

 

Man ser det fremdeles på GeForce GTX 1080 det er vanskelig å få tak i denne ennå.

Så tror AMD skjermkort kan gå som varmt hvetebrød. AMD vil slite å levere nok skjermkort.

 

 

Du ser ikke poenget med mellomklassekort?

 

AtW

Det er mer poeng i mellomklassekort enn toppkort.

 

AtB

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

 

Du har jo svart ganske så klart, du ønsker ikke å kjøpe et kort som er lavere priset enn 1050/|1060 og som yter bedre om det dukker opp , kravet ditt er at det er et Nvidia kort.

Jeg antar også at du ikke har eid et Amd kort på over 10 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

Eg forstår ikkje den logikken. Kvifor bytte merke, spør du. Då spør eg deg, kvifor ikkje? Dersom du kan få et bedre skjermkort til samme pris, kvifor vil du ikkje velge dette?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

Eg forstår ikkje den logikken. Kvifor bytte merke, spør du. Då spør eg deg, kvifor ikkje? Dersom du kan få et bedre skjermkort til samme pris, kvifor vil du ikkje velge dette?

 

 

Problemfri bruk i 10+ år er verd mer enn et par usle % forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

 

Du har jo svart ganske så klart, du ønsker ikke å kjøpe et kort som er lavere priset enn 1050/|1060 og som yter bedre om det dukker opp , kravet ditt er at det er et Nvidia kort.

Jeg antar også at du ikke har eid et Amd kort på over 10 år.

 

 

Nop aldri eid et AMD kort, men flere CPU'er. Som sagt 10+ år med problemfri bruk = trofast kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

 

Du har jo svart ganske så klart, du ønsker ikke å kjøpe et kort som er lavere priset enn 1050/|1060 og som yter bedre om det dukker opp , kravet ditt er at det er et Nvidia kort.

Jeg antar også at du ikke har eid et Amd kort på over 10 år.

 

 

Nop aldri eid et AMD kort, men flere CPU'er. Som sagt 10+ år med problemfri bruk = trofast kunde.

For all del du må gjerne følge den følelsen for min del, men jeg må bare få lov å bruke deg som et godt eksempel på Ola Dunk. Vi velger oss en "side" og står last og brast på den til Dovre faller. Dette starter ofte i barnehagen der gutt 1 forteller at pappan hans har større/sterkere x enn din, hvorpå gutt 2 svarer at det har han ikke

 

Selv har jeg både androider, windows og eple produkter i god blanding, så selv om jeg har 2 G-sync skjermer er jeg fortsatt villig til å prøve AMD bare for å støtte opp om dem oxo. Jeg elsker nemlig å få noe nytt og spennende å teste livskiten ut av, selv om det ikke er monsterkort kan de gi mase glede likevel. Når man er ferdig med det kan man gi det bort til de som ikke har like lett for å få tak i leketøy, tro meg ....akkurat det gir enorm glede for dem.....og ikke minst meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

 

Du har jo svart ganske så klart, du ønsker ikke å kjøpe et kort som er lavere priset enn 1050/|1060 og som yter bedre om det dukker opp , kravet ditt er at det er et Nvidia kort.

Jeg antar også at du ikke har eid et Amd kort på over 10 år.

 

 

Nop aldri eid et AMD kort, men flere CPU'er. Som sagt 10+ år med problemfri bruk = trofast kunde.

For all del du må gjerne følge den følelsen for min del, men jeg må bare få lov å bruke deg som et godt eksempel på Ola Dunk. Vi velger oss en "side" og står last og brast på den til Dovre faller. Dette starter ofte i barnehagen der gutt 1 forteller at pappan hans har større/sterkere x enn din, hvorpå gutt 2 svarer at det har han ikke

 

Selv har jeg både androider, windows og eple produkter i god blanding, så selv om jeg har 2 G-sync skjermer er jeg fortsatt villig til å prøve AMD bare for å støtte opp om dem oxo. Jeg elsker nemlig å få noe nytt og spennende å teste livskiten ut av, selv om det ikke er monsterkort kan de gi mase glede likevel. Når man er ferdig med det kan man gi det bort til de som ikke har like lett for å få tak i leketøy, tro meg ....akkurat det gir enorm glede for dem.....og ikke minst meg

 

 

Nå er det ganske enkelt å klikke på min profil og se at jeg har produkter fra både Google, apple, MS og Sony da. Skjermkort ser jeg ingen vits til "å prøve" noe annet da Nvidia har gitt meg 100% det jeg vil ha i alle år. Ikke mye spennede å bytte skjermkort merke, da resultatet blir akkurat det samme. Så da holder jeg meg med det som alltid har funket 100% for meg. Ganske logisk er det ikke?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er det ganske enkelt å klikke på min profil og se at jeg har produkter fra både Google, apple, MS og Sony da. Skjermkort ser jeg ingen vits til "å prøve" noe annet da Nvidia har gitt meg 100% det jeg vil ha i alle år. Ikke mye spennede å bytte skjermkort merke, da resultatet blir akkurat det samme. Så da holder jeg meg med det som alltid har funket 100% for meg. Ganske logisk er det ikke?

 

For all del, fortsett å bruke det du er fornøyd med, om det er logisk for deg så gjerne for meg. Jeg må alltid vite om det finnes noe bedre gress på andre siden av gjerdet :-)

Lenke til kommentar

 

Nå er det ganske enkelt å klikke på min profil og se at jeg har produkter fra både Google, apple, MS og Sony da. Skjermkort ser jeg ingen vits til "å prøve" noe annet da Nvidia har gitt meg 100% det jeg vil ha i alle år. Ikke mye spennede å bytte skjermkort merke, da resultatet blir akkurat det samme. Så da holder jeg meg med det som alltid har funket 100% for meg. Ganske logisk er det ikke?

 

 

Men har du virkelig behov for å kommentere i de trådene som faktisk ikke er av interesse for deg og som omfatter AMD skjermkort?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvorfor skal jeg prøve noe nytt når Nvidia for meg har fungert perfekt i 10+ år nå? I dag sitter jeg på et 660 som funker mer enn bra nok for mine 2x 1680x1050 skjermer i de få spillene jeg spiller. Drar alt jeg spiller på 60 fps. Den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe nytt er mangelen på full HEVC støtte. Prisen på 1050/1060 vil jo allikevel bli så lav at kostnaden ikke er noe å bry seg om. Så hvorfor bytte merke?

 

 

Du har jo svart ganske så klart, du ønsker ikke å kjøpe et kort som er lavere priset enn 1050/|1060 og som yter bedre om det dukker opp , kravet ditt er at det er et Nvidia kort.

Jeg antar også at du ikke har eid et Amd kort på over 10 år.

 

 

Nop aldri eid et AMD kort, men flere CPU'er. Som sagt 10+ år med problemfri bruk = trofast kunde.

For all del du må gjerne følge den følelsen for min del, men jeg må bare få lov å bruke deg som et godt eksempel på Ola Dunk. Vi velger oss en "side" og står last og brast på den til Dovre faller. Dette starter ofte i barnehagen der gutt 1 forteller at pappan hans har større/sterkere x enn din, hvorpå gutt 2 svarer at det har han ikke

 

Selv har jeg både androider, windows og eple produkter i god blanding, så selv om jeg har 2 G-sync skjermer er jeg fortsatt villig til å prøve AMD bare for å støtte opp om dem oxo. Jeg elsker nemlig å få noe nytt og spennende å teste livskiten ut av, selv om det ikke er monsterkort kan de gi mase glede likevel. Når man er ferdig med det kan man gi det bort til de som ikke har like lett for å få tak i leketøy, tro meg ....akkurat det gir enorm glede for dem.....og ikke minst meg

 

 

Nå er det ganske enkelt å klikke på min profil og se at jeg har produkter fra både Google, apple, MS og Sony da. Skjermkort ser jeg ingen vits til "å prøve" noe annet da Nvidia har gitt meg 100% det jeg vil ha i alle år. Ikke mye spennede å bytte skjermkort merke, da resultatet blir akkurat det samme. Så da holder jeg meg med det som alltid har funket 100% for meg. Ganske logisk er det ikke?

Du har alltid vært en AMD-hater, og du vil ikke bry deg om AMD forsvinner ut av markedet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...