Gå til innhold

Ferske detaljer om Gothic-skapernes nye rollespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gode minner fra Gothic 1 og 2, og har ikke prøvd/lest noe om Risen utenom dårlige anmelders og slikt, og var heller ikke klar over at de som lagde Gothic hadde laget Risen serien. Og at de sa "Gothic" skaperne var igrunn den eneste grunnen til at jeg klikket på meg inn på artikkelen :p

Lenke til kommentar

...og har ikke prøvd/lest noe om Risen utenom dårlige anmelders og slikt...

 

http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-anmeldelse-risen/141599/alle

 

"Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill." - Gamer.no i 2009. Og jeg var enig, det første Risen spillet var veldig bra. Anbefales.

 

Men regner med at du tenkte på oppfølgerne, som er skikkelig søppel av en annen sort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor si gothic skaperne? hvorfor ikke si Risin skaperne, det er det de har laget de siste åra.

 

Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra. Gothic 3 og videre er jo bare tullball.

 

Jeg valgte Gothic fordi jeg tror det fortsatt er den mest kjente serien deres.

 

Gothic 3 syntes jeg forøvrig også er et godt spill, selv om det åpenbart led under et kraftig tidspress og ble lansert alt for tidlig. Risen er helt glimrende. Helt enig med Tor Egil, som anmeldte det på Gamer.no og mente det var et av tidenes beste rollespill.

 

Risen 3 likte jeg også ganske godt.

Lenke til kommentar

Gothic 1 og 2 fremstår for meg som to av mine soleklare favoritter innen rollespill sjangeren.

 

Godt stemmeskuespill, interessant story, mesterlig oppbygd spillverdener. Joda, her har jeg kost meg i timesvis.

 

Gothic 3 har en særdeles vakkert designet verden. Men prosjektet ble alt for stort for den lille utvikleren, og utgiveren presset både tid og budsjett. Samtidig skiller Gothic 3 seg vesentlig fra spillestilen i eneren og toeren.

 

Derfor var det ikke overraskende at Risen gikk tilbake til røttene. Men jeg ble mer paff av at Risen så til de grader mer eller mindre var en remake av Gothic 1, satt til en jungel. Storyen og kapitlene er utrolig like.

 

Ser frem til å hørem er om det nye prosjektet til Gothic-skaperne. Men etter Gothic 3, Risen 2, og Risen 3, så har jeg små eller ingen forhåpninger.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor si gothic skaperne? hvorfor ikke si Risin skaperne, det er det de har laget de siste åra.

 

Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra. Gothic 3 og videre er jo bare tullball.

Jeg valgte Gothic fordi jeg tror det fortsatt er den mest kjente serien deres.

 

Gothic 3 syntes jeg forøvrig også er et godt spill, selv om det åpenbart led under et kraftig tidspress og ble lansert alt for tidlig. Risen er helt glimrende. Helt enig med Tor Egil, som anmeldte det på Gamer.no og mente det var et av tidenes beste rollespill.

 

Risen 3 likte jeg også ganske godt.

 

 

Jeg trodde først det sto tidenes beste rollespill. Etter at jeg oppdaget et av, kunne jeg puste roligere.

Jeg skal prøve å oppføre meg i tråden, jeg vet at mange av dere liker Gothic.

Jeg leste delsvis omtalen av R. Og heldigvis står det ingenting der om god lore, noe som er viktigfor meg for å leve meg inn i et fantasy spill. Jeg har prøvd å forstå disse årene hva det er som gjør at dere liker det, men kan en kunnskapsrik person som deg gjøre et lite tappert forsøk igjen. :)

 

Her er hva jeg sliter med Gothic:

1. Lore. Generelt virker spillene som om de er satt i en forstad på 90 eller totusentallet, hvor orkene (og andre krakterer det er meningen man skal snakke med) står på plenen foran sine eneboliger, og venter på at du skal snakke med dem.

2. Grafikk. Grafikken har et voxelaktig preg som alltid ligger langt bak resten av samtidspillene. Ikke noe galt med det i seg selv, selvom det ikke bedrer situasjonen. Daggerfall f.eks hadde VGA grafikk, når de fleste gikk for SVGA, så god grafikk er ikke en nødvendighet for meg, men et spill bør inneholde forståelse av den settingen det er satt i. Jeg beundrer de som får til dette, ikke lett. Piranha sliter med dette. De burde studerere ulike middelaldersettinger, evt. lære mer av lignende spill.

3. Clunky kontroller. Rykkete og veldig lite intuitive kontrollere. Sikkert en mestringsfølelse når man får det til, men dette står i veien for innlevelse også.

 

Jeg tror nok cyber-punk er riktig vei for Piranha å gå, letter å definere sitt eget.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra.

Gothic 1 og 2 er så vidt jeg vet det beste de har laget ja. Har dog ikke spilt Risen 2 eller 3, så vet ikke hvordan de er.

 

Gothic 3 og videre er jo bare tullball.

G3 kunne nok ha blitt bra, men de ble presset til å rushe det av Jowood, og resultatet ble naturlig nok katastrofalt. Uferdig, upolert og uoptimalisert. Horribel ytelse. Så vidt jeg husker var dette hovedgrunnen til at Piranha Bytes droppet Jowood som distributør og begynte utviklingen av Risen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg trodde først det sto tidenes beste rollespill. Etter at jeg oppdaget et av, kunne jeg puste roligere.

Jeg skal prøve å oppføre meg i tråden, jeg vet at mange av dere liker Gothic.

Jeg leste delsvis omtalen av R. Og heldigvis står det ingenting der om god lore, noe som er viktigfor meg for å leve meg inn i et fantasy spill. Jeg har prøvd å forstå disse årene hva det er som gjør at dere liker det, men kan en kunnskapsrik person som deg gjøre et lite tappert forsøk igjen. :)

 

Her er hva jeg sliter med Gothic:

1. Lore. Generelt virker spillene som om de er satt i en forstad på 90 eller totusentallet, hvor orkene (og andre krakterer det er meningen man skal snakke med) står på plenen foran sine eneboliger, og venter på at du skal snakke med dem.

2. Grafikk. Grafikken har et voxelaktig preg som alltid ligger langt bak resten av samtidspillene. Ikke noe galt med det i seg selv, selvom det ikke bedrer situasjonen. Daggerfall f.eks hadde VGA grafikk, når de fleste gikk for SVGA, så god grafikk er ikke en nødvendighet for meg, men et spill bør inneholde forståelse av den settingen det er satt i. Jeg beundrer de som får til dette, ikke lett. Piranha sliter med dette. De burde studerere ulike middelaldersettinger, evt. lære mer av lignende spill.

3. Clunky kontroller. Rykkete og veldig lite intuitive kontrollere. Sikkert en mestringsfølelse når man får det til, men dette står i veien for innlevelse også.

 

Her var det mye rart. Det er sikkert ikke vondt ment, men jeg aner virkelig ikke hva du sikter til da så godt som ingen av tingene du ikke liker ved Gothic, passer på Gothic. Det verste du kan si om Gothic-serien, er at de fråtser i klassiske fantasy/middelalderklisjeer, men med åpenbar selvironi. Det var også et spill som var tidlig ute med npc-rutiner, hvor karakterene nettopp ikke sto på ett sted og hang hele tiden, men gikk og la seg om natten, sto opp for å arbeide om dagen osv.

 

Hva slags belegg du har for å si at grafikken - som er særdeles polygon-basert og ikke har noe som helst med voxler å gjøre "ligger langt bak resten av samtidsspillene" aner jeg heller ikke. Vi snakker spill som kom ut i 2001-03, og Gothic 2 er nettopp kjent for sitt svært vakre, detaljerte og organiske miljø. Et "samtidig" spill å sammenligne med, vil være Morrowind, som ikke hadde på langt nær samme miljø-detaljene, og ingen muntlige dialoger, til tross for et betraktelig større budsjett. Utenom vakters patruljegang, finnes heller ikke mye npc-rutiner å snakke om her. Du snakker om VGA/SVGA, som har mindre med den faktiske grafikken, og mer med gjeldende standard/oppløsning å gjøre. I Daggerfalls tilfelle, er det mer relevant å snakke om "sprites," hvor man sparer maskinkraft ved å lage (dårlig) illusorisk 3d ut av et 2d-objekt.

 

Kontrollene er seff en vanesak.

 

Kall meg gjerne en Gothic 2-fanboy, men litt objektivitet må det være lov å forvente, slik du beskriver det, fremstår det som om du overhodet ikke har spilt spillene. Begynte nettopp å spille G2 for 4 gang - etter å ha fullført hele Witcher 3, og finner at G2 virkelig tåler tidens tann på en utmerket måte.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Det er sikkert ikke vondt ment, men jeg aner virkelig ikke hva du sikter til da så godt som ingen av tingene du ikke liker ved Gothic, passer på Gothic. Det verste du kan si om Gothic-serien, er at de fråtser i klassiske fantasy/middelalderklisjeer, men med åpenbar selvironi. Det var også et spill som var tidlig ute med npc-rutiner, hvor karakterene nettopp ikke sto på ett sted og hang hele tiden, men gikk og la seg om natten, sto opp for å arbeide om dagen osv.

Hva slags belegg du har for å si at grafikken - som er særdeles polygon-basert og ikke har noe som helst med voxler å gjøre "ligger langt bak resten av samtidsspillene" aner jeg heller ikke. Vi snakker spill som kom ut i 2001-03, og Gothic 2 er nettopp kjent for sitt svært vakre, detaljerte og organiske miljø. Et "samtidig" spill å sammenligne med, vil være Morrowind, som ikke hadde på langt nær samme miljø-detaljene, og ingen muntlige dialoger, til tross for et betraktelig større budsjett. Utenom vakters patruljegang, finnes heller ikke mye npc-rutiner å snakke om her. Du snakker om VGA/SVGA, som har mindre med den faktiske grafikken, og mer med gjeldende standard/oppløsning å gjøre. I Daggerfalls tilfelle, er det mer relevant å snakke om "sprites," hvor man sparer maskinkraft ved å lage (dårlig) illusorisk 3d ut av et 2d-objekt.

 

Kontrollene er seff en vanesak.

 

Kall meg gjerne en Gothic 2-fanboy, men litt objektivitet må det være lov å forvente, slik du beskriver det, fremstår det som om du overhodet ikke har spilt spillene. Begynte nettopp å spille G2 for 4 gang - etter å ha fullført hele Witcher 3, og finner at G2 virkelig tåler tidens tann på en utmerket måte.

 

Ja, det jeg skriver virker sikkert rart for en som liker Gothic, det har jeg full forståelse for.

 

Fint at du skriver det med selvironi. Det er vel en god måte å beskrive loren på. Og noe jeg kan være enig i. Med dette synes jeg da at Gothic beveger seg ut i en litt mindre undersjanger i RPG verden. Helt greit det. Det er mange som liker selvironiske spill i denne sjangeren. Men da har de tatt en stort skritt vekk fra innlevelse, og prioriterer å få spilleren til å le istedet. Akkurat som Monthy Pythons Riddere av det runde bord er en komedie og ikke et episk eventyr som seeren kan leve seg inn i.

 

Det med å gjøre ting om dagen etc. kjenner jeg meg overhode ikke igjen i.

 

Grafikken er tydeligvis en subjektiv oppfatning som kan varierer ifra person til person. jeg er klar over at det ikke er voxel-grafikk, men den ligner. De er også svær fraværenede bruk av effekter som lyssetting etc. , som grafikkortene ble levert med på den tiden. Morrowind og Oblivion er så veldig mye penere spill.

 

Det du skriver om dialog er riktig. Men her viser igjen Piranha at de ikke setter seg inn i middelalder/eventyrsetting. Dialogen virker som om den er satt til en setting nærmere tiden det ble lagd i.

 

Å si at SVGA og VGA ikke har noe grafikken å gjøre blir det samme som å si at 720p eller 1080p ikke har noe å si i bildekvalitet. Selvsagt har det det. Ellers har det ikke vært nødvendig med 4K innhold f.eks. Helt riktig at det er spriter, men det hadde flere spill på den tiden. Men det heller bidrar ikke til å gjøre Daggerfall til et penere spill. Jeg trakk frem disse tingene med grafikk ikke til fordel for Daggerfall, men som en ulempe. Dette for å si at det er mulig å like et spill på tross av grafikken ikke er helt up to date, dersom andre ting i spillet leverer. Dette som et kudos til dere som liker Gothic på tross av at grafikken er som den er.

 

Jeg har spilt noen av spillene. Jeg har selvsagt ikke fullført de fordi jeg reagerer på de tingen jeg har listet opp, blir så lite underholdning av det. Jeg synes det er merkelig når folk som kritiserer har brukt mange timer på spillene og spilt igjennom alt. Da har de tydeligvis hatt en underholdningsverdi for dem. Men jeg har brukt endel timer på de.

 

Beastiary er en annen merkelig ting med spillene med store øyenstikkere osv.

 

Min motivasjon er egentlig ikke å ta fra dere som liker spillet noe, men prøve å forstå dere.

jeg er nå et skritt nærmere å fostå hvorfor jeg ikke liker det ihvertfall. Den ironiske loren, blandet med samtidstankegangen er nok det som gjør mye av det.

 

Samtidstankegang og plukke litt herfra og derfra, passer mye bedre inn i cyberpunk og jeg tror derfor at de gjør noe riktig der.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Hvorfor si gothic skaperne? hvorfor ikke si Risin skaperne, det er det de har laget de siste åra.

 

Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra. Gothic 3 og videre er jo bare tullball.

 

''Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra.''

 

Kanskje det er nettopp derfor journalisten nevner Gothic serien, i steden for Risen serien, som ikke dugde til noe som helst.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor si gothic skaperne? hvorfor ikke si Risin skaperne, det er det de har laget de siste åra.

 

Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra. Gothic 3 og videre er jo bare tullball.

''Jeg er ikke noe fan av Gothic, Men gothic 1 og 2 er vel de eneste spillene disse folka har laget som er sett på som bra.''

 

Kanskje det er nettopp derfor journalisten nevner Gothic serien, i steden for Risen serien, som ikke dugde til noe som helst.

 

 

What have you done for me lately! 

 

At de lagde noe ok for 13 år sia hjelper ikke når de lager tullball de siste 5. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...