Gå til innhold

Kjøp av speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony er som regel standardsvar enten man skal ha kompakt eller systemkamera men det finnes andre merker også

 

- Olympus

- Fujifilm

- Panasonic

 

Hvis du har mulighet så ta en tur til en forhandler med godt utvalg og se hva du liker

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at det av og til er navneforskjeller på kameraene i Japan og Europa. Dette kan gjøre kameraet vanskeligere å selge brukt. Tror ikke du vil få noen problem med garantien på de store merkene. Sjekk menyspråket i butikken i Japan, men har selv kjøpt et Canon-kamera i Japan en gang, og dette var ikke noe problem. Butikken ordnet til og med riktig strømadapter til meg.

 

Hva som er det beste systemkameraet kommer ann på hva du skal bruke det til. Jeg har nå et Sony A7II, og er veldig fornøyd. Vurderte lenge A6000. A7-serien er litt større enn A6000/A6300, men har bildestabilisering i kamerahuset.  Noe som gjør både A7-serien og A6000-serien spennende, er muligheten til å kjøpe svært billige kvalitetslinser. Du kan få glimrende linser for noen få hundrelapper på nettet. Siden billedbrikken er mindre på A6000-serien, vil derimot brennvidden i praksis dobles. Det er fint om du vil ha en lang tele (200mm = 400mm), men det gjør det vanskelig å finne fornuftige vidvinkler (24mm = 48mm).

 

Hvis du har lyst til å eksperimentere litt, og spesielt ta bilder under dårligere lysforhold og/eller bruke det sammen med gammel manuell optikk, så vil jeg anbefale A7II. Hvis størrelsen betyr veldig mye, er A6000 et bedre valg. A6300 er hakket bedre enn A6000, spesielt hvis du ønsker å ta opp video, men prisen er også ganske mye høyere. Hvis du sjelden/aldri har bruk for 4K video, ville jeg heller brukt disse pengene på optikk.

Lenke til kommentar

Noe som gjør både A7-serien og A6000-serien spennende, er muligheten til å kjøpe svært billige kvalitetslinser. Du kan få glimrende linser for noen få hundrelapper på nettet.

 

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke kvalitetslinser er det du refererer til? Kan du poste link til noen eksempler?

 

EDIT: For å svare på det TS spør om:

 

Jeg har hatt både Sony A7ii, Fujifilm X-M1 og X-T1, men endte opp med Olympus E-M1 og E-M10 da jeg synes disse ga meg best kontroll og ergonomi, samt et godt økosystem av objektiver. Kameraene opplever jeg som kjappe, og med meget god bildekvalitet, selv om jeg av og til skulle ønske meg en større sensor.

 

Hvis jeg skulle gå for ren billedkvalitet ville jeg gått for Fujifilm, men det var noe med kontrollhjul og knapper på kameraene som ikke helt passet min bruk. Hvis du likevel bruker auto så bør det ikke spille noen rolle, så min anbefaling blir da Fuji.

 

Sony A7ii opplevde jeg som god på kontroll, men samtidig tregere i menyer og kommandoer, og at jeg ikke fikk det jeg forventet av bildefilene fra et fullformatkamera. Hvis du velger Sony ville min anbefaling vært A6000 eller tilsvarende, det har jeg også testet og opplevde det som nokså responsivt og lett å bruke.

 

Lykke til :)

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Størrelse, hastighet og kvalitet på bilder i automodus er viktig for meg. Norsk språk er ikke viktig, velger nok engelsk uansett. Garanti er heller ikke høyeste pri, tar vare på ting, og om jeg sparer 20% + på pris kan jeg leve med det. Utvalg av optikk som ikke er sykt dyrt er også et poeng, ønsker å bruke et minst mulig objektiv til vanlig, men mulighet til et seriøst zoon objektiv når jeg er på seilbåten eller liknende der vekt ikke er så nøye er nice. Skal se litt på forslagene og sjekke priser før jeg stikker. Takk for mange gode innlegg :)

Lenke til kommentar

Utvalg av optikk som ikke er sykt dyrt er også et poeng, ønsker å bruke et minst mulig objektiv til vanlig.

Da burde du ta å velge ut et par tre objektiver og sjekke prisene fra de forskjellige fabrikantene siden det fort kan variere med endel tusener for tilsvarende objektiver og enkelte har kanskje ikke de objektivene du ønsker på sikt.

 

To en kjapp test på en 70-200 f/2.8 "eller tilsvarende ekvivalent"

 

MicroFourThirds Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 = ca.11K

Sony Alpha 70-200 F2.8G SSM II = ca. 25K

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Noe som gjør både A7-serien og A6000-serien spennende, er muligheten til å kjøpe svært billige kvalitetslinser. Du kan få glimrende linser for noen få hundrelapper på nettet.

 

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke kvalitetslinser er det du refererer til? Kan du poste link til noen eksempler?

 

Sony A7ii opplevde jeg som god på kontroll, men samtidig tregere i menyer og kommandoer, og at jeg ikke fikk det jeg forventet av bildefilene fra et fullformatkamera. Hvis du velger Sony ville min anbefaling vært A6000 eller tilsvarende, det har jeg også testet og opplevde det som nokså responsivt og lett å bruke.

 

Lykke til :)

 

Det er veldig mye som fungerer bra. Hadde selv en samling Pentax-linser fra et gammelt speilrefleks. Mange av dem har glimrende optikk. Har bl.a. en Pentax-M 50mm F1.4 som jeg liker veldig godt å ta bilder med. Denne får du ny til godt under $50 på ebay. Med bildestabilisering kan den brukes på en mørk kafe. På det gamle speilreflekskameraet var det vanskelig å fokusere siden dybdeskarpheten er så liten på åpen blender. "Focus peaking" og "Focus magnifier" gjør at det er en lek å få skarpe bilder.

 

Liker å ta en del dyr/fuglebilder, og bruker en Tokina 400mm F5.6. Brukbar (ikke fantastisk) optikk. Dette er en linse man kan kjøpe for rundt 1000-lappen. Autofokus hadde selvsagt vært ønskelig, men her gjør også focus peaking og bildestabilisering at dette er en mye bedre linse enn den var for 20 år siden. Alternativene i dag vil gjerne koste deg fra 20.000 og oppover.

 

Går du opp i pris, så finnes det mye god Leica-optikk som fungerer glimrende på A7II/A6000. Vogtlander er også populært, men jeg har ikke prøvd det selv.

 

Jeg har ikke merket noe til at menyene er treige. Mulig noen ting er litt kronglete, men det er stor fleksibilitet i hvordan knappene kan programmeres, og en god del ekstraknapper. Tar man seg tid til å sette dem opp til sitt bruk, så blir kameraet betydelig bedre. 

 

Sony har vært flink til å komme med systemoppgraderinger, og det er mulig disse også har gjort ting raskere. Det gir deg nå i alle fall 14-bit ukomprimert raw som jeg hørte en del proffe fotografer klaget over at manglet tidligere. 

Endret av peregil
Lenke til kommentar

 

Utvalg av optikk som ikke er sykt dyrt er også et poeng, ønsker å bruke et minst mulig objektiv til vanlig.

Da burde du ta å velge ut et par tre objektiver og sjekke prisene fra de forskjellige fabrikantene siden det fort kan variere med endel tusener for tilsvarende objektiver og enkelte har kanskje ikke de objektivene du ønsker på sikt.

 

To en kjapp test på en 70-200 f/2.8 "eller tilsvarende ekvivalent"

 

MicroFourThirds Panasonic Lumix G X Vario 35-100mm f/2.8 = ca.11K

Sony Alpha 70-200 F2.8G SSM II = ca. 25K

 

Helt enig med deg i at man må sammenligne priser og utvalg på linsene. Spesielt lange telelinser til OK priser er absolutt en mangelvare hos Sony. 

 

Synes derimot ikke dette er to linser som helt kan sammenlignes. Bruker du Sony linsen på et APS-C-kamera (som A6000), så vil brennvidden på denne også bli doblet. Du har da en 140-400 f/2.8-linse. Setter du Sony-linsen på et A7-kamera, er det brennvidden lik, men linser for fullformatssensorer er generelt sett mye dyrere enn microfourthird. Det er enkelt og greit dobbelt så mye glass.

 

Så vidt jeg vet, finnes det ikke noe som er direkte sammenlignbart med 35-100 f/2.8 linsen til Panasonic. Det nærmeste jeg kan komme er Sony E PZ 18-105 f/4 G OSS. Litt saktere, men litt videre. Denne koster vel rundt 6K.

 

Lykke til med valget. 

Lenke til kommentar

Hei Peregil, Sony APS-C har cropfactor 1,5. 

Dermed vil en 70-200mm telezoom tilsvare en 105-300mm på fullformat.

På grunn av mindre sensor enn APS-C har MFT Olympus og Panasonic cropfaktor 2.

Takker. Du har rett. Da ser vel det jeg skrev over halvveis rett...:)

Lenke til kommentar

Skal du til Japan, anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe brukt fra bruktbutikk. Det er MYE penger å spare - husk også å be om duty free for å trekke fra japansk moms på 8%. Du kan også da be betjeningen om hjelp til å bytte menyspråk til engelsk. Hvis du leter litt på nettet finner du veiledninger for hvilke butikker som finnes.

 

Selv bruker jeg m43 og har et E-M1, og kan også anbefale det. Skal du sammenligne mot Sony, føler jeg at man egenlig nesten bør gå for fullformat i stedet for APS-C - det er ellers for liten kvalitetsforskjell hvis man har godt glass, og Sony har en del mangler der (og virker som de satser på fullformat over APS-C også). Det er ellers betydelige vekt- og størrelsesforskjeller mellom m43 og Sony på objektiver. Selv om kameraene kan være i samme vektklasse, er objektivene ikke det. Du kan garantert bytte til Engelsk på Olympus, men det virker som det ikke er mulig på Sony og Panasonic for det japanske markedet. Da må du ha en internasjonal utgave, og de kan koste mer og være vanskeligere å få tak i. Ingen aning om Fuji har det samme problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...