Gå til innhold

FEATURE: Derfor elsker mediene å frykte voldelige dataspill


Anbefalte innlegg

 

Påstand: De fleste massedrapsmenn og -kvinner bruker undertøy.

 

Konklusjon: Bruker man undertøy kan det hende at man blir massedrapsmann (eller -kvinne).

 

Påstand: Mange forumbrukere virker til å tro at forskere er idioter som ikke vet forskjeller på korrelasjon og kausalitet.

 

Konklusjon: Nevnte forumbrukere mangler troverdighet i spørsmål om forskning.

 

AtW

Har du lest artikkelen? Det er vel meget lett å skjønne at dette er vitsing rundt Lindøy tvangsskole delen. Slutt å piss på andre bare fordi du ikke er i stand til å skjønne referansen.

 

Keyboard warriors unwanted ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediavold fører til i hovedsak tre skadevirkninger.

Økt frykt: Vi blir reddere og føler samfunnet blir farligere.

Desensitivering: Vi blir mer følelsesløse, bryr oss mindre om andre og blir mindre tilbøyelig til å gripe inn når andre utsettes for vold.

Økt aggresjon: Vi blir mer aggressive.
 

 

Skadevirkningene er størst hos barn før de fyller ca 7 år.
Et barns hjerne er ikke en miniatyr-kopi av en voksens hjerne slik hjerte og lunger er. Barnets hjerne utvikler seg basert på hvilken stimuli den får. Helt forenklet vil et barn som er mye redd vil utvikle en annerledes hjerne enn et barn som leser mye bøker.

 

Dette gjør at forskere kan skanne og ta bilde av hjernen og se hvor mye barnet har sett på TV. Barn som ser 3timer eller mer TV daglig utvikler en annerledes hjerne enn barn som ser to timer, en time eller ikke i det hele tatt.
Helt forenklet igjen så utvikler barn ADHD-lignende symptomer når de ser for mye på TV over lengre tid, i tillegg til at de blir mer tilbøyelig til å løse konflikter med aggressivitet enn med dialog.

Som ofte skjer så er forskning og vitenskap forbeholdt et mindretall med kunnskap, utdanning og erfaring innen feltet. 
Det utelukker altså de fleste her, men det stopper ingen fra å tro de er verdensmestere på feltet :)

Doktorgrader og longitudinelle forskningsstudier over flere tiår betyr tross alt ingenting, og at militærindustrien bruker utallige milliarder basert på disse forskningsstudiene er selvsagt fordi de ikke har peiling og bare liker å bruke penger.

14-åringen på gutterommet som frykter mor skal ta vekk playstation, han har selvfølgelig rett når han sier mediavold ikke påvirker noen.

Lenke til kommentar

Kudos til gamer.no for holdningen "Hva vet man så egentlig med sikkerhet om effekten av voldelige dataspill? Først og fremst at man ikke vet nok". Det er urovekkende mange som mener sannheten her er opplest og vedtatt, og at det er bortkastet tid å forske mer på medienes innflytelse på mennesker. 

 

Det som er sikkert er at medienes innflytelse er relativt liten. En frisk og normalt fungerende person blir ikke massemorder over natta av litt for mange runder CoD. Men likevel, en liten effekt er likevel en effekt. Dersom medienes innflytelse bare forklarer promille av variansen som avgjør om folk utfører kriminelle handlinger vil det likevel være snakk om veldig mange mennesker på verdensbasis. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

IRL: jeg hjelper gamle damer over veien, betaler for folk (så sant det ikke koster mye) som har glemt lommeboken på RIMI og løper etter folk som har glemt 2kr i vekslingsautomaten.

IG: Drepe det som kan drepes (sikkert over 100K i SR:3 og GTA:VC) (SR:3 er fortsatt favoritten)

 

Fortsatt ikke vunnet i Lotto. Karma suger, så jeg har tenkt feil. IG så får jeg alle pengene, IRL er jeg blakk.

 

Denne artikkelen har overbevist meg om at det beste for meg er å drepe alle. Og dersom jeg finner ut hvordan jeg skal spandere på andre i SR:3 så vinner jeg i Lotto. Forskning og konklusjoner er gøy!

Lenke til kommentar

Har selv spilt spill siden C64, rundt 1986. Ergo er jeg også voksen nok til å se litt mer enn min egen nesetipp, og kan argumentere både for og mot voldsspill. Min personlige mening er at volden har eskalert veldig de siste 10 årene. Spiller ikke typen fps som Doom, COD, men har kompiser på egen alder (jepp, 40+), som spiller disse en liten dose når dagens plikter er unnagjort. Som et notis kan det pussig nok nevnes at disse har en fellesnevner; samtlige har 4-5 år bak seg i forsvaret. Folk er uenige om temaet, spesielt ungdom som ikke er "voksen" nok til å gjøre seg opp en mening for eller imot, men er kun for, og havner umiddelbart i forsvarsposisjon når noen kritiserer spillet. "Det er jo bare et spill". En ting er at spill er vanedannende, og de er lagt opp til å være avhengighetsskapende. Har eksempler på folk som har mista jobben på grunn av WOW, og det er alvorlig nok. Men når spill går over til å gjøre deg til en psykotisk seriemorder (Hatred), føler jeg at grensen begynner å bli drøy. Har ikke spilt dette selv, da jeg får 0 ut av noe sånt, men ser at det er en reel sjanse for at en person som er ustabil i utgangspunktet, kan la seg påvirke kraftig av å løpe rundt i timesvis og slakte folk. Som et NB kan det nevnes at det nå er opprettet egne støttegrupper for spilleavhengighet innen psykiatrien i Norge. Så uansett hvordan man forsvarer det, har vi en tendens, og en tendens bør forskes videre på. Personlig liker jeg ikke retningen pila peker i når det gjelder drøye voldsspill

Lenke til kommentar

 

 

Påstand: De fleste massedrapsmenn og -kvinner bruker undertøy.

 

Konklusjon: Bruker man undertøy kan det hende at man blir massedrapsmann (eller -kvinne).

 

Påstand: Mange forumbrukere virker til å tro at forskere er idioter som ikke vet forskjeller på korrelasjon og kausalitet.

 

Konklusjon: Nevnte forumbrukere mangler troverdighet i spørsmål om forskning.

 

AtW

Har du lest artikkelen? Det er vel meget lett å skjønne at dette er vitsing rundt Lindøy tvangsskole delen. Slutt å piss på andre bare fordi du ikke er i stand til å skjønne referansen.

 

Keyboard warriors unwanted

 

 

Poenget er at det er en usaklig framstilling, uansett hva man referer til i artikkelen, det eneste man oppnår er å banalisere en problemstilling som er ganske kompleks.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv spilt spill siden C64, rundt 1986. Ergo er jeg også voksen nok til å se litt mer enn min egen nesetipp, og kan argumentere både for og mot voldsspill. Min personlige mening er at volden har eskalert veldig de siste 10 årene. Spiller ikke typen fps som Doom, COD, men har kompiser på egen alder (jepp, 40+), som spiller disse en liten dose når dagens plikter er unnagjort. Som et notis kan det pussig nok nevnes at disse har en fellesnevner; samtlige har 4-5 år bak seg i forsvaret. Folk er uenige om temaet, spesielt ungdom som ikke er "voksen" nok til å gjøre seg opp en mening for eller imot, men er kun for, og havner umiddelbart i forsvarsposisjon når noen kritiserer spillet. "Det er jo bare et spill". En ting er at spill er vanedannende, og de er lagt opp til å være avhengighetsskapende. Har eksempler på folk som har mista jobben på grunn av WOW, og det er alvorlig nok. Men når spill går over til å gjøre deg til en psykotisk seriemorder (Hatred), føler jeg at grensen begynner å bli drøy. Har ikke spilt dette selv, da jeg får 0 ut av noe sånt, men ser at det er en reel sjanse for at en person som er ustabil i utgangspunktet, kan la seg påvirke kraftig av å løpe rundt i timesvis og slakte folk. Som et NB kan det nevnes at det nå er opprettet egne støttegrupper for spilleavhengighet innen psykiatrien i Norge. Så uansett hvordan man forsvarer det, har vi en tendens, og en tendens bør forskes videre på. Personlig liker jeg ikke retningen pila peker i når det gjelder drøye voldsspill

Ingen jeg kjenner som liker Doom og lignende spill har noen som helst bakgrunn i forsvaret, inkl meg selv (bortsett fra obligatorisk verneplikt som noen av oss har hvert igjennom). Vi er faktisk ganske så pasifistiske alle sammen. Du kan ikke bruke din vennegjeng som bevis argument på noe som helst, da den ikke er representativ for andre enn din vennegjeng.

Endret av Lucifer24
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg tenker at det er så vanvittig mange andre ting som fører til at eit samfunn blir valdeleg eller ikkje at det å spele valdelege spel nødvendigvis blir neglisjerbart, om det skulle ha ein effekt i det heile tatt. Ein burde klart å identifisere ei tydelegare trend dersom det faktisk var ein større reell samanheng. Samtidig er eg fullstendig åpen, og overbevist om, at samtlege av oss lar oss påverke meir av det vi konsumerer av media enn vi sjølv likar å tru. Eg trur ingen endrer personlegdom av å spele Hatred, men at eit slik spel i enkelttilfeller kan vere "dråpen som får begeret til å renne over", som var nemnt tidlegare her, synest eg høyrest rimeleg ut.

Lenke til kommentar

Eg tenker at det er så vanvittig mange andre ting som fører til at eit samfunn blir valdeleg eller ikkje at det å spele valdelege spel nødvendigvis blir neglisjerbart, om det skulle ha ein effekt i det heile tatt. Ein burde klart å identifisere ei tydelegare trend dersom det faktisk var ein større reell samanheng. Samtidig er eg fullstendig åpen, og overbevist om, at samtlege av oss lar oss påverke meir av det vi konsumerer av media enn vi sjølv likar å tru. Eg trur ingen endrer personlegdom av å spele Hatred, men at eit slik spel i enkelttilfeller kan vere "dråpen som får begeret til å renne over", som var nemnt tidlegare her, synest eg høyrest rimeleg ut.

 

Neglisjerbart er det muligens ikke, men det er ihvertfall lite som tyder på det er en veldig stor faktor, politikk, samfunn og sosiale faktorer er nok mye viktigere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Neglisjerbart er det muligens ikke, men det er ihvertfall lite som tyder på det er en veldig stor faktor, politikk, samfunn og sosiale faktorer er nok mye viktigere.

 

AtW

Ja, eg tenker at det i valdsstatistikken vil det kunne vere ein liten andel som kanskje kan tilskrivast vald i spel og media ellers, medan størsteparten vil stamme frå andre "større" faktorar.

 

Sånnsett burde vi kunne merke det meir i eit land som Norge, der vi har det såpass godt i forhold til veldig mange andre. Og så kan ein spekulere i om desse ulike faktorane forsterker kvarandre, slik at eventuell effekt av mediebruk faktisk vil vere større i ein meir ustabil region, og at ein i mangel av andre "ustabilitetsfaktorar" vil merke mindre til dette her til lands. Tanken min her går i dei baner at om ein allereie er valdeleg, så vil ein kunne i større grad "yppe seg sjølv opp" ved å bruke valdeleg media.

 

Mykje spekulering, men interessant tema synest eg.

Lenke til kommentar

 

Har selv spilt spill siden C64, rundt 1986. Ergo er jeg også voksen nok til å se litt mer enn min egen nesetipp, og kan argumentere både for og mot voldsspill. Min personlige mening er at volden har eskalert veldig de siste 10 årene. Spiller ikke typen fps som Doom, COD, men har kompiser på egen alder (jepp, 40+), som spiller disse en liten dose når dagens plikter er unnagjort. Som et notis kan det pussig nok nevnes at disse har en fellesnevner; samtlige har 4-5 år bak seg i forsvaret. Folk er uenige om temaet, spesielt ungdom som ikke er "voksen" nok til å gjøre seg opp en mening for eller imot, men er kun for, og havner umiddelbart i forsvarsposisjon når noen kritiserer spillet. "Det er jo bare et spill". En ting er at spill er vanedannende, og de er lagt opp til å være avhengighetsskapende. Har eksempler på folk som har mista jobben på grunn av WOW, og det er alvorlig nok. Men når spill går over til å gjøre deg til en psykotisk seriemorder (Hatred), føler jeg at grensen begynner å bli drøy. Har ikke spilt dette selv, da jeg får 0 ut av noe sånt, men ser at det er en reel sjanse for at en person som er ustabil i utgangspunktet, kan la seg påvirke kraftig av å løpe rundt i timesvis og slakte folk. Som et NB kan det nevnes at det nå er opprettet egne støttegrupper for spilleavhengighet innen psykiatrien i Norge. Så uansett hvordan man forsvarer det, har vi en tendens, og en tendens bør forskes videre på. Personlig liker jeg ikke retningen pila peker i når det gjelder drøye voldsspill

Ingen jeg kjenner som liker Doom og lignende spill har noen som helst bakgrunn i forsvaret, inkl meg selv (bortsett fra obligatorisk verneplikt som noen av oss har hvert igjennom). Vi er faktisk ganske så pasifistiske alle sammen. Du kan ikke bruke din vennegjeng som bevis på noe som helst, da den ikke er representativ for andre enn din vennegjeng.

 

Brukte jeg det som bevis? Nei, jeg satte det som et pussig sammentreff. Nei, ingen av vennene mine er voldelige, nevnte bare at de har militær bakgrunn. Les litt mer nøye hva jeg skriver......

Lenke til kommentar

 

Min personlige mening er at volden har eskalert veldig de siste 10 årene.

 

Du slipper å ha en "personlig mening" om dette ;)

 

Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_2560.pdf

 

2mU4xjd.png

 

Hmm.. på tross av befolkningsveksten, så ser ikke dette ut som en eskalering. Det er jo bra! :)

 

Mulig jeg uttrykte meg noe uklart, og du misforsto. Jeg påpeker at vold i SPILL har eskalert de siste 10 årene. Ikke i befolkningen. Med et mulig unntak i USA

Lenke til kommentar

Mediavold er kanskje den største enkeltfaktoren som bidrar til samfunnsvold.

 

På 1970-tallet forutså de at drapsforsøksraten ville omtrent dobles i løpet av 10 år i et samfunn dersom tver ble innført i samfunnet.

 

Da hadde de isolert påvirkningen av mediavold, den er større enn rusmisbruk, gjengaktivitet, fattigdom, ulik etnisitet for å nevne noe.

 

 

Oppdagelsen nevnt ovenfor møtte motstand, mange kunne ikke tro det. Når de fikk anledning til å studere et samfunn gjennom innfasing av TV økte drapsraten i dette samfunnet med 136% iløpet av 12år. Nesten identisk med det mediavoldsforskeren hadde oppdaget (dr. Centerwall).

Drapsraten hadde vært minkende over lang tid, da er det spesielt å kunne forutsi en så dramatisk økning så nøyaktig.

 

 

Det skal nevnes at oppdagelsen ble gjort av en forsker og ikke av en ung mann med playstation, dere kan derfor angripe forskerens kredibilitet. Dere vet jo allerede at forskere ikke kan noenting :)

Lenke til kommentar

Mediavold er kanskje den største enkeltfaktoren som bidrar til samfunnsvold.

På 1970-tallet forutså de at drapsforsøksraten ville omtrent dobles i løpet av 10 år i et samfunn dersom tver ble innført i samfunnet.

Da hadde de isolert påvirkningen av mediavold, den er større enn rusmisbruk, gjengaktivitet, fattigdom, ulik etnisitet for å nevne noe.

Oppdagelsen nevnt ovenfor møtte motstand, mange kunne ikke tro det. Når de fikk anledning til å studere et samfunn gjennom innfasing av TV økte drapsraten i dette samfunnet med 136% iløpet av 12år. Nesten identisk med det mediavoldsforskeren hadde oppdaget (dr. Centerwall).

Drapsraten hadde vært minkende over lang tid, da er det spesielt å kunne forutsi en så dramatisk økning så nøyaktig.

Det skal nevnes at oppdagelsen ble gjort av en forsker og ikke av en ung mann med playstation, dere kan derfor angripe forskerens kredibilitet. Dere vet jo allerede at forskere ikke kan noenting :)

Ingen referanse?
Lenke til kommentar

 

Mediavold er kanskje den største enkeltfaktoren som bidrar til samfunnsvold.

På 1970-tallet forutså de at drapsforsøksraten ville omtrent dobles i løpet av 10 år i et samfunn dersom tver ble innført i samfunnet.

Da hadde de isolert påvirkningen av mediavold, den er større enn rusmisbruk, gjengaktivitet, fattigdom, ulik etnisitet for å nevne noe.

Oppdagelsen nevnt ovenfor møtte motstand, mange kunne ikke tro det. Når de fikk anledning til å studere et samfunn gjennom innfasing av TV økte drapsraten i dette samfunnet med 136% iløpet av 12år. Nesten identisk med det mediavoldsforskeren hadde oppdaget (dr. Centerwall).

Drapsraten hadde vært minkende over lang tid, da er det spesielt å kunne forutsi en så dramatisk økning så nøyaktig.

Det skal nevnes at oppdagelsen ble gjort av en forsker og ikke av en ung mann med playstation, dere kan derfor angripe forskerens kredibilitet. Dere vet jo allerede at forskere ikke kan noenting :)

Ingen referanse?

 

 

Her er en link til en nyhetsartikkel:

http://www.deseretnews.com/article/41322/TELEVISION-VIOLENCE-LINKED-TO-DOUBLING-OF-HOMICIDE-RATES-IN-US.html?pg=all

Selve studien finner du enkelt med et søk på google eller google scholar. Som med andre vitenskapelige studier så finnes det kritikere, for eksempel her på forumet.

Her på forumet er den største autoriteten på temaet ungdomsskole og barneskoleelever uten utdannelse men med mye personlig erfaring innenfor mediavold og helst dataspill. Forskere som bruker flere tiår på longitudinelle studier har ingen troverdighet, tommelfingerregelen er at dess lengre utdanning noen har dess dummere er de. Dette innbakte synet kan ha noe med gjennomsnittsalderen og modenheten på forumet å gjøre, men nå synser jeg :)

Dette forumet er ikke noe fagmiljø for sosialantropologi eller psykologi, men for fornuftige kommende foreldre syntes jeg det er greit å opplyse om ulike aspekter ved mediavold. 

 

Foreldre som forstår hvorfor og hvordan mediavold skader og påvirker er bedre rustet til å ha et sunt forhold til medier og underholdning i hjemmet.

Mediavold kan faktisk også ha en positiv virkning under gitte forutsetninger, det kan lære forskjell på riktig og galt og vise konsekvenser av gale eller ondsinnede handlinger. Nesten alt voldelig innhold er glorifiserende vold med uheldig påvirkning, men det finnes unntak.

 

 

Mitt syn er at aldersgrenser på vold og pornografi er satt av en grunn, hvis folk kunne bedre forstå hvorfor vi har aldersgrenser og var flinkere til å overholde disse ville samfunnet spart seg for mye unødvendig negative virkninger.

Det samme gjelder hvis befolkningen sluttet å drikke for store mengder alkohol hvor de mister kontrollen og enten ikke våkner i det hele tatt eller våkner på glattcelle.

Jeg er imot misbruk av mediavold og alkohol, for å si det enkelt, men jeg er samtidig for individuell frihet.

Her kommer informasjon inn i bildet. Hvis du visste at den neste drinken ville gjøre deg så full at du mister all kontroll og ender opp med å våkne på glattcelle dagen etter, da hadde du kanskje ikke kjøpt den siste drinken.

Informasjon tror jeg er beste kuren mot misbruk.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...