Odd R. Valmot Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Skal håndtere strømdata til 750.000 husstander.Mobilkontrakt til Norges største AMS-utrulling
ATWindsor Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Hvordan vil de hjelpe kundene å hente ut egne strømdata konkret? Det går forøvrig fint an å hente ut egne størmdata med dagens målere, men netteierenes holdning til dette nærmer seg jo ren sabotasje. AtW
Moskus Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Men det vi kan hjelpe kundene med er å hente ut egne strømdata og gjør dem tilgjengelig i de systemene de ønsker å benytte, sier Nordbø Hurra! Hvis dette faktisk vil fungere i praksis så burde mange være godt fornøyde.
-Night- Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Jeg kan ikke see hvordan noen andre en strømleverandørene og kraftprodusent tjener penger på slikt som dette, de ønsker dra nytte av bigdata analyse og det er vi som betaler for det. akkurat som det er vi som betaler i dyre dommer for kabler til utlandet. og "grønne" sertifikater som i stor grad ikke blir brukt i norge heller.
Techpoint Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Ønsker dem lykke til med AMS men det kommer nok ikke til å fungere hos meg
ATWindsor Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 (endret) Men det vi kan hjelpe kundene med er å hente ut egne strømdata og gjør dem tilgjengelig i de systemene de ønsker å benytte, sier Nordbø Hurra! Hvis dette faktisk vil fungere i praksis så burde mange være godt fornøyde. Ja, vi får se, jeg spurte min netteier hva de skulle ha for å installere en kable på s0-utgangen på deres utstyr. (det er altså en ren enkel kobberkabel, og jeg spurte netteieren siden det formelt er dere utstyr), 700 i året. Det er gjennomført usaklig prising, om de arver denne holdningen til at kunder kan lese av strømforbruket sitt, så er det dårlige nyheter. AtW Endret 26. mai 2016 av ATWindsor
Ove Gram Nipen Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Hvorfor må vi skifte strømmålerne? Er det ikke enklere å putte en mobiltelefon med kamera i hvert skap, gjøre ocr på målertallet og sende det til nettleverandøren på en rest-tjeneste?
Techpoint Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Nå kommer de innom her neste uke for å bytte. Så er spent på hvordan de skal løse problemet med dekning ?
sjurtf Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Nå kommer de innom her neste uke for å bytte. Så er spent på hvordan de skal løse problemet med dekning Svaret er kanskje PLC (https://en.wikipedia.org/wiki/Power-line_communication). Datakommunikasjon over strømnettet, det er også en teknik brukt i AMS.
Moskus Skrevet 27. mai 2016 Skrevet 27. mai 2016 Hvorfor må vi skifte strømmålerne? Er det ikke enklere å putte en mobiltelefon med kamera i hvert skap, gjøre ocr på målertallet og sende det til nettleverandøren på en rest-tjeneste? Nei.
Techpoint Skrevet 27. mai 2016 Skrevet 27. mai 2016 Nå kommer de innom her neste uke for å bytte. Så er spent på hvordan de skal løse problemet med dekning Svaret er kanskje PLC (https://en.wikipedia.org/wiki/Power-line_communication). Datakommunikasjon over strømnettet, det er også en teknik brukt i AMS. De sa de hadde to muligheter, via GSM(4G) og via radiolink, regner med det også da er via en antenne, men om de kan bruke via strømnettet så er det jo greit
G Skrevet 28. mai 2016 Skrevet 28. mai 2016 (endret) Så via Altibox-fiber er ikke en aktuell informasjonstransportvei, iom. at kontrakten er gått til Com4? Hører som nettabonnent til Lyse, som også leverer Altibox. Blir rart om de da må se seg nødt til å ikke kunne nyttegjøre seg egen infrastruktur. Endret 28. mai 2016 av G
Stefse Skrevet 5. juni 2016 Skrevet 5. juni 2016 Dette er en drøm av et fiskalinstrument for byråkrater og politikere. Vent å se, vi kommer til å få avgifter i hue og ræven basert på dette instrumentet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå