Gå til innhold

[Løst] iPhone SE, Galaxy S7, Galaxy A5 eller Sony Xperia Z5


Anbefalte innlegg

Nå er det på tide med en ny mobil, min HTC One Mini faller fra hver andre, og som alltid kommer jeg til diskusjon.no for å spørre om råd og meninger.

 

Jeg har alltid hatt Android telefoner, vel når det kommer til smarttelefoner, men denne gangen lurer jeg litt på iOS. Jeg har vært å sett på iPhone SE og jeg likte den ganske godt. Jeg setter veldig pris på at den er litt mindre enn mange av alternativene. Jeg er ikke veldig fan av kjempe store telefoner. Det jeg ikke likte så godt er at den føles litt billig. Den er helt klart laget av plastikk, som er et pluss med tanke på vekt, og jeg lurer på om det gjør at den tåler litt lite. Nå er vel Appel kjent for å lage solide mobiler, så det er kanskje ikke et så stort problem.

 

En annen mobil som er i samme "klasse" er vel A5. Jeg likte størrelsen på den og den ser pen ut. Synes kanskje den føltes litt mer solid enn iPhone SE. At den ikke kommer med Android 6 er dog litt dumt.

 

Når det kommer til de litt større må jeg si at S7 og Z5 virker som gode alternativer. Z5 er virkelig en pen mobiltelefon, i mine øyne iallefall. Den får jo også veldig gode anmeldelser og virker som et veldig godt kjøp. Jeg har hatt Samsung før og jeg var veldig fornøyd med den mobilen. Skjermen på S7 ser jo også helt fantastisk ut og det at den har et godt batteri er et stort pluss.

 

Akkurat nå sliter jeg med å bestemme meg. Hvis jeg går for en liten mobil telefon, noe som frister veldig, blir det nok SE. Av de "store" tror jeg at Z5 er favoritten, men jeg har aldri hatt en Sony telefon så er litt usikker.

Hvis det er noen som har erfaring med disse modellene vil jeg veldig gjerne høre fra dere. Ikke bare hva som er bra, men hva dere ikke liker også. Multimedia er det som er viktigst for meg, musikk er aller viktigst, men er også litt interessert i å bruke mobilen litt i jobb sammenheng.

 

Håper på noen gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S7 hands down. Etter min mening, den beste allround telefonen på markedet. Ytelse, batteri, kamera, vanntett, beste displayet, hurtiglading mm. 

Ikke er den stor til å være 5.1" heller. 

 

Sony Z5 skuffer med div issues knyttet Snapdragon 810, og relativt dårlig kamera. 

Iphone SE er en god telefon, men størrelsen blir rett og slett for liten om du spør meg.. og jeg liker litt mindre telefoner. 

 

Ulempen med A5 er som du nevner, midrange har en forferdelig dårlig historikk fra Samsung mtp SW-updates.

 

HTC 10 skal også være en knalltelefon (basert på reviews). Jeg er glad i HTC designet, men rent "objektivt" sett så er det få eller ingen som kan slå Galaxy S7 akkurat nå. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

 

Ulempen med A5 er som du nevner, midrange har en forferdelig dårlig historikk fra Samsung mtp SW-updates.

A5 virker som en midrange+ telefon siden den mottar månedlige sikkerhetsoppdateringer sammen med premiummodellene:

http://security.samsungmobile.com/introsm.html

 

 

Det er en selvfølgelig sikkerhetsoppdateringene dyttes til telefonene, men han tenker nok på Marshmallow. Samsung har etter mitt inntrykk en historikk å være svært trege ved å dytte ut slike oppdateringer så fort telefonen begynner å bli noe gammel. Dette er det eneste minuset jeg ser ved å kjøpe Samsung. 

 

Når TS har såpass mange ulike telefoner å velge mellom ville jeg anbefalt enten det beste (S7) eller beste telefon til prisen (A5). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en selvfølgelig sikkerhetsoppdateringene dyttes til telefonene, men han tenker nok på Marshmallow.

Hvis du ser på den lista jeg lenket til, så er det ikke en selvfølge ;) Men ja, toppmodellene mottar absolutt flest operatativsystemoppgraderinger (vanligvis 2 > 2 år).

 

Lenke til kommentar

 

 

Ulempen med A5 er som du nevner, midrange har en forferdelig dårlig historikk fra Samsung mtp SW-updates.

A5 virker som en midrange+ telefon siden den mottar månedlige sikkerhetsoppdateringer sammen med premiummodellene:

http://security.samsungmobile.com/introsm.html

Det er en selvfølgelig sikkerhetsoppdateringene dyttes til telefonene, men han tenker nok på Marshmallow. Samsung har etter mitt inntrykk en historikk å være svært trege ved å dytte ut slike oppdateringer så fort telefonen begynner å bli noe gammel. Dette er det eneste minuset jeg ser ved å kjøpe Samsung.

 

Når TS har såpass mange ulike telefoner å velge mellom ville jeg anbefalt enten det beste (S7) eller beste telefon til prisen (A5).

Nå er forskjellen mellom beste, nestbeste, osv såpass marginal at det ikke bør være styrende for valget av mobil. Samtidig kommer det gjerne fram andre meninger når brukerne kommer på banen. F.eks. s6 var jo utfra anmeldelser den beste fjorårsmobilen, men likevel har den en god del misfornøyde brukere spedielt mtp batteri.

 

Personlig hadde jeg aldri valgt en Samsung framfor en tilsvarende HTC. HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de. Liker god bedre skallet til HTC enn LG, men dette er uansett en smakssak som TS får finne ut av selv. Mao ikke velg S7 fordi alle sier det, det kan fortsatt være det beste vakget for deg, men valget er ikke like åpenbart som mange gir inntrykk av.

 

iPhone har jeg inntrykk av at holder verdien bedre enn Android tlf. Dette kan ha betydning om du har planer om å bytte tlf ofte.

Lenke til kommentar

S7 hands down. Etter min mening, den beste allround telefonen på markedet. Ytelse, batteri, kamera, vanntett, beste displayet, hurtiglading mm. 

Ikke er den stor til å være 5.1" heller. 

 

Sony Z5 skuffer med div issues knyttet Snapdragon 810, og relativt dårlig kamera. 

Iphone SE er en god telefon, men størrelsen blir rett og slett for liten om du spør meg.. og jeg liker litt mindre telefoner. 

 

Ulempen med A5 er som du nevner, midrange har en forferdelig dårlig historikk fra Samsung mtp SW-updates.

 

HTC 10 skal også være en knalltelefon (basert på reviews). Jeg er glad i HTC designet, men rent "objektivt" sett så er det få eller ingen som kan slå Galaxy S7 akkurat nå. 

 

Virker som om Z5 får ganske gode karakterer i tester, tek.no ga den vel en bedre karakter en S7. Topp ytelse er heller ikke det viktigste for meg, har ikke behov for å spille de nyeste spillene.

 

Var ikke klar over at Samsung var så dårlig med updates. Det er godt å vite. Jeg liker også HTC designet, men det sitter litt langt inne å kjøpe en ny HTC. Er ganske missfornøyd med den jeg har nå.

 

 

 

 

A5 virker som en midrange+ telefon siden den mottar månedlige sikkerhetsoppdateringer sammen med premiummodellene:

http://security.samsungmobile.com/introsm.html

 

 

A5 slår meg som et godt alternativ siden den er så billig. Ikke at pris er en kjempe begrensing, men det er alltid dumt å kaste bort penger. Tror det er mange som kjøper mobiltelefoner de ikke har bruk for, telefoner dekker et mye større behov en de har.

 

 

 

Nå er forskjellen mellom beste, nestbeste, osv såpass marginal at det ikke bør være styrende for valget av mobil. Samtidig kommer det gjerne fram andre meninger når brukerne kommer på banen. F.eks. s6 var jo utfra anmeldelser den beste fjorårsmobilen, men likevel har den en god del misfornøyde brukere spedielt mtp batteri.

 

Personlig hadde jeg aldri valgt en Samsung framfor en tilsvarende HTC. HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de. Liker god bedre skallet til HTC enn LG, men dette er uansett en smakssak som TS får finne ut av selv. Mao ikke velg S7 fordi alle sier det, det kan fortsatt være det beste vakget for deg, men valget er ikke like åpenbart som mange gir inntrykk av.

 

iPhone har jeg inntrykk av at holder verdien bedre enn Android tlf. Dette kan ha betydning om du har planer om å bytte tlf ofte.

 

 

Takk for input. Er akkurat dette jeg er ute etter. Tester gir som du sier aldri hele bildet. Har forresten ikke planer om å bytte så ofte. Jeg liker å ha tingene mine så lenge som mulig. Er ikke noe grunn til å kjøpe nytt bare for å kjøpe nytt. Eneste grunnen til at jeg kjøper ny mobil nå er at min HTC faktisk faller fra hverandre.

 

 

Om z5 compact er ett alternativ så får du en for 3280,- hos lefdal nå, det er mye tlf for pengene!

http://www.lefdal.com/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/SONXPZ5COBK/sony-xperia-z5-compact-smarttelefon-sort

 

Så på den, men var ikke helt overbevist.

Lenke til kommentar

Jeg liker også HTC designet, men det sitter litt langt inne å kjøpe en ny HTC. Er ganske missfornøyd med den jeg har nå.

 

Hva er du misfornøyd med på din HTC? Den er vel fra 2013. Det er ganske bra levetid på en telefon i antall år, men det kan jo være noe annet du tenker på også. Jeg har Nexus 5x nå som erstattet HTC m7 personlig foretrekker jeg htc sitt skall. Har lyst på HTC 10 men synes den blir for dyr. Holder meg nok til 5x foreløpig.

 

Galaxy A5 koster ikke den 3000+? I såfall er bl.a. Nexus 5x, LG G4, HTC A9 og M9 bedre valg.

Lenke til kommentar

Sorry, men tek.no gir av en eller annen grunn alltid toppkarakter til Sony telefoner. Har hatt Z3 selv som fikk kjempeskryt på alle punkter, men skuffet stort i virkeligheten. 

 

http://www.expertreviews.co.uk/mobile-phones/1404412/samsung-galaxy-s7-vs-sony-xperia-z5-which-is-best/page/0/1

 

Bare se på forskjellen i bildeeksemplet der. 

 

Merk: jeg er absolutt ingen Samsung Fanboy, rokker Nexus 5X selv. Men de gjorde mye, eller omtrent alt riktig med nye S7 om du spør meg. Skulle jeg hatt ny tlf i dag, ,og skulle legge litt penger i telefonen så hadde det stått mellom S7, HTC 10 eller Huawei P9. Verdt å nevne at jeg er godt fornøyd med Nexus 5X, selv om den hadde hatt godt av 3gb minne. 

 

Les også Z5 samletråden her på forumet: 

 

"Forrige uke fikk jeg nok av Sony Z5c, har virkelig prøvd å like mobilen for designmessing var den i utgangspunktet akkurat slik jeg håpet på. Hadde den hatt noe annet enn snapdragon 810 v2,1 og mer enn 2 GB ram hadde jeg lett beholdt den. Men sp810 er en batteridreper og så ustabil, kombinert med at jeg alltid er oppe i 2 GB ram etter å ha brukt fundamentale aps som snap, face, instagram og tv2sumo så måtte jeg til slutt vurdere alternativer. Holdt på å koke over når jeg så den nye serien fra Sony, når prisen er 5800 kr og mobilen ikke lengre er vanntett og har en degradert prossesor (snapdragon 650 + 3 GB ram) da undrer jeg meg over hva Sonys visjon er. http://www.tek.no/ar...bilserie/277271

Etter 3 år med hhv Sony Z, Z1 z1 compact og deretter Z5 kjøpte jeg nå spontant Galaxy s7 og la inn google launcher. Etter å ha testet litt merket jeg hvor utdatert Z5c allerede er. Batteritid er ikke lengre et problem og for aller første gang opplever jeg at uansett hvor mye en kaster på mobilen så går ting absolutt sømløst konstant, ikke blir den varm heller. Dette har vært målet mitt med android mobiler, en sømløst opplevelse. I tillegg til Sony har jeg siden 2010 hatt HTC Desire HD, Galaxy SII, Samsung Nexus, Samsung Galaxy SIII, Nexus 4, Nexus 5, LG G2 + Sony mobilene. Med andre ord har det vært en konstant utskifting i min utopiske jakt. Endelig kan jeg si meg fornøyd med en mobil som i tillegg er "fremtids-rettet. Vil takke for alle bidragene i denne tråden, tips og oppdateringer og håper at sony til slutt klarer å slippe software som finner en balanse mellom ytelse batteri-tid. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Sorry, men tek.no gir av en eller annen grunn alltid toppkarakter til Sony telefoner. Har hatt Z3 selv som fikk kjempeskryt på alle punkter, men skuffet stort i virkeligheten.

 

Merk: jeg er absolutt ingen Samsung Fanboy, rokker Nexus 5X selv. Men de gjorde mye, eller omtrent alt riktig med nye S7 om du spør meg. Skulle jeg hatt ny tlf i dag, ,og skulle legge litt penger i telefonen så hadde det stått mellom S7, HTC 10 eller Huawei P9. Verdt å nevne at jeg er godt fornøyd med Nexus 5X, selv om den hadde hatt godt av 3gb minne.

 

Les også Z5 samletråden her på forumet:

 

"Batteritid er ikke lengre et problem og for aller første gang opplever jeg at uansett hvor mye en kaster på mobilen så går ting absolutt sømløst konstant, ikke blir den varm heller. Dette har vært målet mitt med android mobiler, en sømløst opplevelse.

Var ikke klar over dette med Sony selv. Men beskrivelsen av overgangen til S7 kjenner jeg igjen til HTC One, jeg hadde plutselig en Android telefon som fungerte like bra som iPhone 3gs, noe verken LG 2x eller Samsung S3 var i nærheten av. Føler ikke Nexus 5x er et så stort steg fram i forhold til HTC One. Er en liten nedtur når jeg synes tlf lugger mer enn den burde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nexus 5X har noen rare issues knyttet til krypteringen, og som nevnt kun 2gb minne. Til tross for det, så overlever jeg fint.. men hadde byttet den ut på flekken med S7 eller HTC 10 hadde noen kastet pengene etter meg :)

 

Merk at TS har HTC One Mini som kun har 1gb minne, og snapdragon 400 CPU.. stor forskjell fra fullblods HTC One M7. Så overgangen vil bli enda større 

Endret av fflex
Lenke til kommentar
HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de.

Det der skulle jeg gjerne ha sett dokumentasjon på (av nyere dato), helst dokumentasjon som viser både feature & bugfixing releases og OS upgrades.

Lenke til kommentar

 

HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de.

Det der skulle jeg gjerne ha sett dokumentasjon på (av nyere dato), helst dokumentasjon som viser både feature & bugfixing releases og OS upgrades.

 

Dette holder for meg.

http://www.tek.no/artikler/kommentar-hvor-blir-det-egentlig-av-android-6/276658

 

Ellers er det jo bare å lese og finne fornøyde bruker bl.a. på dette forumet.

Lenke til kommentar

 

 

HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de.

Det der skulle jeg gjerne ha sett dokumentasjon på (av nyere dato), helst dokumentasjon som viser både feature & bugfixing releases og OS upgrades.

 

Dette holder for meg.

http://www.tek.no/artikler/kommentar-hvor-blir-det-egentlig-av-android-6/276658

 

Ellers er det jo bare å lese og finne fornøyde bruker bl.a. på dette forumet.

 

Ikke for meg, det er ingen statistikk i den lenken du postet. "Bare å lese" kan man gjøre alle veier, slik at det passer personens forutinntatte holdning.

Svaret som stilles i den artikkelen er dessuten helt opplagt (Galaxy A5 er en tvers gjennom hyggelig telefon, men hvorfor en ny modell med så gammel Android?) > Fordi modellutvikling er fortsatt noe man ikke gjør i løpet av en måned, det er en lang prosess og så lenge en ny modell ble utviklet og validert på en gitt software stack, så shippes den også på den for å unngå forsinkelser til markedet.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Jeg ende opp med S7.

 

Virker som om den er et bedre valg en Z5 og SE blir litt for liten. Var i butikken en gang til å så på de. Det hadde vært behagelig med en liten telefon, men den blir nok litt for liten. Var også imponert over kamra på S7, fra det jeg testet selv og leste i tester. Skal bli gøy med en av toppmodellende, har alltid hatt midtier. Så nå er det bare å vente på amazon og i mellomtiden finne ut hvordan jeg tar back up av den jeg har nå. Ja og finne ut et godt oppsett for S7en.

Lenke til kommentar

 

 

 

HTC er blant de raskeste med oppdateringer og forbedrerer OS kontinuerlig. Samsung er notorisk trege. LG virker også raske, men jeg kjenner ikke så godt til de.

Det der skulle jeg gjerne ha sett dokumentasjon på (av nyere dato), helst dokumentasjon som viser både feature & bugfixing releases og OS upgrades.

 

Dette holder for meg.

http://www.tek.no/artikler/kommentar-hvor-blir-det-egentlig-av-android-6/276658

 

Ellers er det jo bare å lese og finne fornøyde bruker bl.a. på dette forumet.

 

Ikke for meg, det er ingen statistikk i den lenken du postet. "Bare å lese" kan man gjøre alle veier, slik at det passer personens forutinntatte holdning.

Svaret som stilles i den artikkelen er dessuten helt opplagt (Galaxy A5 er en tvers gjennom hyggelig telefon, men hvorfor en ny modell med så gammel Android?) > Fordi modellutvikling er fortsatt noe man ikke gjør i løpet av en måned, det er en lang prosess og så lenge en ny modell ble utviklet og validert på en gitt software stack, så shippes den også på den for å unngå forsinkelser til markedet.

 

 

Tar utgangspunkt i toppmodellene HTC M7, M8 og M9 og tilsvarende fra Samsung S4, S5 og S6

Android 6.0 (Marshmallow)

22. jan 16 HTC M8

26. jan 16 HTC M9

15. apr 16 Samsung S6

14.mai 16 Samsung S5

Ikke oppdatert HTC M7 og Samsung S4

 

Android 5.1 (Lollipop)

8.jul 15 Samsung S6

3. aug 15 HTC M9

Ikke oppdatert HTC M7, HTC M8, Samsung S4 og Samsung S5

 

Android 5.0 (Lollipop)

12. jan 15 Samsung S5

29. jan 15 HTC M8

25. feb 15 HTC M7

14. mai 15 Samsung S4

 

Android 4.4.3

27. jul 14 HTC M8

21. aug 14 HTC M7

Ikke funnet noe på Samsung S4 og S5 her.

 

Android 4.4.2

28. jan 14 HTC M7

3. mar 14 Samsung S4

 

Android 4.3

24. okt 13 HTC M7

4. nov 13 Samsung S4

 

HTC har forøvrig en 90 dagers og 2 års garanti for oppdateringer.

Forøvrig kan man håpe at ting bedrer seg.

Lenke til kommentar

Tar utgangspunkt i toppmodellene HTC M7, M8 og M9 og tilsvarende fra Samsung S4, S5 og S6

Android 6.0 (Marshmallow)

22. jan 16 HTC M8

26. jan 16 HTC M9

15. apr 16 Samsung S6

14.mai 16 Samsung S5

Ikke oppdatert HTC M7 og Samsung S4

 

Android 5.1 (Lollipop)

8.jul 15 Samsung S6

3. aug 15 HTC M9

Ikke oppdatert HTC M7, HTC M8, Samsung S4 og Samsung S5

 

Android 5.0 (Lollipop)

12. jan 15 Samsung S5

29. jan 15 HTC M8

25. feb 15 HTC M7

14. mai 15 Samsung S4

 

Android 4.4.3

27. jul 14 HTC M8

21. aug 14 HTC M7

Ikke funnet noe på Samsung S4 og S5 her.

 

Android 4.4.2

28. jan 14 HTC M7

3. mar 14 Samsung S4

 

Android 4.3

24. okt 13 HTC M7

4. nov 13 Samsung S4

 

HTC har forøvrig en 90 dagers og 2 års garanti for oppdateringer.

Forøvrig kan man håpe at ting bedrer seg.

Takk for tall og kilder!

Det ser jo ganske greit ut for Samsung sin del må jeg si, med tanke på hundrevis av markeder og varianter de som markedsleder på Android foholder seg til. Og her snakker vi om operativsystemoppgraderinger, ikke de viktigste oppdateringene som er sikkerhetsoppdateringer og bugfixing utgivelser.

Her er Samsung i ferd med å ta dette seriøst: http://security.samsungmobile.com/introsm.html

 

Man må jo også huske på at Samsung tross alt ofte er først ute når det gjelder ny teknologi, blant annet nettverksteknologi som HTC brukere kanskje må vente på eller aldri får (når får HTC M9 4G tale hos Telenor for eksempel, eller Nexus 5X og 6P for den saks skyld?), mulig at dette prioriteres og kanskje forsinker OS upgrades.

 

CA: http://www.tek.no/artikler/sjekk-om-mobilen-din-kan-fa-dobbel-hastighet/185763

4G tale: https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Man må jo også huske på at Samsung tross alt ofte er først ute når det gjelder ny teknologi, blant annet nettverksteknologi som HTC brukere kanskje må vente på eller aldri får (når får HTC M9 4G tale hos Telenor for eksempel, eller Nexus 5X og 6P for den saks skyld?), mulig at dette prioriteres og kanskje forsinker OS upgrades.

 

CA: http://www.tek.no/artikler/sjekk-om-mobilen-din-kan-fa-dobbel-hastighet/185763

4G tale: https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

VoLTE var tilgjengelig i august 2015 i tyskland for HTC m9. Dersom det ikke er tilgjengelig i Norge står dette nok mer på operatøren enn HTC.

 

http://www.telecompaper.com/news/htc-one-m9-now-available-for-vodafones-volte--1096400

 

4G+ er tilgjengelig på htc m9

http://m.dinside.no/933391/telenor-aapner-4g

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...