Gå til innhold

[Løst] GTX 1080 hvilken cpu\ bør jeg vente til 3 part kjøler kommer?


LMH1

Anbefalte innlegg

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan finne 4K screenshot av Doom på nettet :)

 

Enig med Nizzen her, 1440p, 144 Hz og G-Sync er mye bedre overall. Hva med å selge din 1080p skjerm og kjøpe en Asus PG279Q da? Eller vente til 4K 144 Hz skjermer kommer, men det vet vi ikke når skjer. Det som er positivt er at GTX 1070/180 korta er klare for det (DP 1.4 porter) Klare for det unntatt ytelsen må jeg legge til... 4K 144 fps krever sitt...

 

And by the way, jeg har også en 4K skjerm her, men spiller bare på min PG279Q. 144/165 Hz + G-Sync er bare så mye bedre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Problemer og problemer fru blom, men nye spill har sjeldent fungerende SLI ved lansering. Man må ofte vente på en patch og drivere. 2 kort skaper mer varme og støy enn ett kort. Folk må selv veie det positive vs det negative da.

Lenke til kommentar

Er det virkelig stort problem?

PCI-Express PCI-E 16X Riser Card Flex Flexible Ribbon Extender Extension Cable

 

Så setter man bare skjermkortene lenger hverandre.

 

Større problem med drivere, da ferreste er utviklere.

Kunne selv vurdert SLI hvis man er garantert 2x ytelse.

Men ofte er det heller kun 50% \ 70% i generielt spill mener jeg.

 

Er mest på 3dmark\passmark man ser forskjellene.

Lenke til kommentar

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Problemer og problemer fru blom, men nye spill har sjeldent fungerende SLI ved lansering. Man må ofte vente på en patch og drivere. 2 kort skaper mer varme og støy enn ett kort. Folk må selv veie det positive vs det negative da.

 

Takk. Har sjelden opplevd dette, ser kun oppside ved sli...  Har hatt quad, tri og 2 veis sli siden det var mulig, og det eneste jeg kan komme på var 3x 285 gtx som kranglet litt  :confused:

 

Setter man vann på kortene er støy og varme en saga blott  :dribble:

Lenke til kommentar

Setter man vann på kortene er støy og varme en saga blott  :dribble:

 

Da hadde jeg også kjørt SLI. Med vannblokker på blir også korta singel-slot, og man har mer plass til andre PCI-E kort i maskina. Bare at disse dual-slot luftkjølerene tar såpass med plass at man nesten ikke kan ha noe annet. Så man kan nesten si at SLI er for folk med vannkjøling :)

Lenke til kommentar

 

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Driverproblemer, ikke alle spill fungerer like bra i SLI, Pris, Varme, strømforbruk, Microstuttering. Personlig synes jeg dette er litt vel mye problemer til å faktisk betale dobbel pris. SLI er kun noe jeg vurderer dersom jeg har et gammelt kort og kan få tak i enda ett billig på brukten.

Bedre å ha ett skikkelig monsterkort, da slipper man alle problemene med SLI. Dessuten vil det jo være sinnsykt overkill med 1080SLI dersom man skal spille i 1080P.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Driverproblemer, ikke alle spill fungerer like bra i SLI, Pris, Varme, strømforbruk, Microstuttering. Personlig synes jeg dette er litt vel mye problemer til å faktisk betale dobbel pris. SLI er kun noe jeg vurderer dersom jeg har et gammelt kort og kan få tak i enda ett billig på brukten.

Bedre å ha ett skikkelig monsterkort, da slipper man alle problemene med SLI. Dessuten vil det jo være sinnsykt overkill med 1080SLI dersom man skal spille i 1080P.

 

Siden ingen singel skjermkort yter godt nok noen gang, så må vi jo ha sli ;)

 

Flaks at favorittspillet Battlefield er helt konge med SLI :D

Lenke til kommentar

Siden ingen singel skjermkort yter godt nok noen gang, så må vi jo ha sli ;)

 

Flaks at favorittspillet Battlefield er helt konge med SLI :D

Prøvde litt BF4 i går og det var jaggu nedtur når jeg var vant til hastigheten på spillet i Overwatch. Gleder meg til i morgen kan du si ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Driverproblemer, ikke alle spill fungerer like bra i SLI, Pris, Varme, strømforbruk, Microstuttering. Personlig synes jeg dette er litt vel mye problemer til å faktisk betale dobbel pris. SLI er kun noe jeg vurderer dersom jeg har et gammelt kort og kan få tak i enda ett billig på brukten.

Bedre å ha ett skikkelig monsterkort, da slipper man alle problemene med SLI. Dessuten vil det jo være sinnsykt overkill med 1080SLI dersom man skal spille i 1080P.

 

Da har vi vilt forskjellige erfaringer:

Pris ser jeg ikke på som noe argument, da kan man like gjerne si at man bør kjøpe 1070 fordi det er billigere. Du får ytelsen du betaler for.

Varme=vannkjøling tar den biffen.

Strømforbuk - tenker du på PSU størrelse, eller kostnaden ved gamingen din her?

Microstuttering har jeg ikke kjent på siden radeon 7970 tiden....

 

Overkill helt klart i 1080p. Men er du entusiast med 2x1080, så kjører du som regel minst 144hz+1440p  :wee:

Endret av gthaman
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Driverproblemer, ikke alle spill fungerer like bra i SLI, Pris, Varme, strømforbruk, Microstuttering. Personlig synes jeg dette er litt vel mye problemer til å faktisk betale dobbel pris. SLI er kun noe jeg vurderer dersom jeg har et gammelt kort og kan få tak i enda ett billig på brukten.

Bedre å ha ett skikkelig monsterkort, da slipper man alle problemene med SLI. Dessuten vil det jo være sinnsykt overkill med 1080SLI dersom man skal spille i 1080P.

 

Da har vi vilt forskjellige erfaringer:

Pris ser jeg ikke på som noe argument, da kan man like gjerne si at man bør kjøpe 1070 fordi det er billigere. Du får ytelsen du betaler for.

Varme=vannkjøling tar den biffen.

Strømforbuk - tenker du på PSU størrelse, eller kostnaden ved gamingen din her?

Microstuttering har jeg ikke kjent på siden radeon 7970 tiden....

 

Overkill helt klart i 1080p. Men er du entusiast med 2x1080, så kjører du som regel minst 144hz+1440p  :wee:

 

Problemet med SLI er at du ofte ikke får ytelsen du betaler for. I realiteten betaler du for 2x100%ytelse, men du får "bare" opptil 100% bedre ytelse med SLI.

2 skjermkort bruker mye strøm og produserer varme, og vannblokker koster. I tillegg mister man som regel garantien med å begynne med kjølerbytte selv, og mannen i gata kan/vil ikke gjøre det uansett.

Noen merker microstutter, andre ikke. Man kan være heldig på dette området, ut ifra det jeg forstår.

 

Gtx 1080 skal vel fint klare 1440P også, hvertfall regner jeg med at Titan vil gjøre det alene ^^,

 

Det dumme med SLI er også at du ikke alltid får det du betaler for, pga at du ikke vil få 100% ytelsesøkning i alle spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

 

Hvilke problemer med SLI er det du sikter til?

 

Driverproblemer, ikke alle spill fungerer like bra i SLI, Pris, Varme, strømforbruk, Microstuttering. Personlig synes jeg dette er litt vel mye problemer til å faktisk betale dobbel pris. SLI er kun noe jeg vurderer dersom jeg har et gammelt kort og kan få tak i enda ett billig på brukten.

Bedre å ha ett skikkelig monsterkort, da slipper man alle problemene med SLI. Dessuten vil det jo være sinnsykt overkill med 1080SLI dersom man skal spille i 1080P.

 

Da har vi vilt forskjellige erfaringer:

Pris ser jeg ikke på som noe argument, da kan man like gjerne si at man bør kjøpe 1070 fordi det er billigere. Du får ytelsen du betaler for.

Varme=vannkjøling tar den biffen.

Strømforbuk - tenker du på PSU størrelse, eller kostnaden ved gamingen din her?

Microstuttering har jeg ikke kjent på siden radeon 7970 tiden....

 

Overkill helt klart i 1080p. Men er du entusiast med 2x1080, så kjører du som regel minst 144hz+1440p  :wee:

 

Problemet med SLI er at du ofte ikke får ytelsen du betaler for. I realiteten betaler du for 2x100%ytelse, men du får "bare" opptil 100% bedre ytelse med SLI.

2 skjermkort bruker mye strøm og produserer varme, og vannblokker koster. I tillegg mister man som regel garantien med å begynne med kjølerbytte selv, og mannen i gata kan/vil ikke gjøre det uansett.

Noen merker microstutter, andre ikke. Man kan være heldig på dette området, ut ifra det jeg forstår.

 

Gtx 1080 skal vel fint klare 1440P også, hvertfall regner jeg med at Titan vil gjøre det alene ^^,

 

Det dumme med SLI er også at du ikke alltid får det du betaler for, pga at du ikke vil få 100% ytelsesøkning i alle spill.

 

Er grunnleggende uenig. "Alle" vet at kortene ikke skalerer perfekt ved å legge til flere. Derfor mange også kjøper 3 og 4 kort, jeg vil påstå at ingen av disse menneskene forventer at det går 3 og 4 ganger "så fort". Man kjenner premisset for det når du foretar kjøpet.

 

Ved å si at du dobbel betaling skal gi dobbel ytelse, er det ganske mange som kommer til å ha f.eks.  cpuene sine leeeenge. 

 

Det er vel opplest og vedtatt allerede at 1 stk 1080 ikke klarer samme som 2x980TI, og i 1440p er det mange spill som ikke kommer opp i nok FPS til at jeg vil bli happy med et stk 1080. 

Endret av gthaman
Lenke til kommentar

Edit: Leser nå: RYKTE: Neste Geforce GTX Titan blir et realt kraftverk

For 10 000 kr eller mere kan man muligens sikre seg GTX titan.

 

Problemet da er hvor kraftig cpu man må ha for å dra nytte av den?

 

 Ny GTX Titan (Ryktet)  GTX 1080 Ti (Ryktet) GTX 1080   GTX 1060 (Ryktet)

Prosess  16 nm TSMC  16 nm TSMC  16 nm TSMC  16 nm TSMC

Grafikkprosessor  GP102   GP102   GP104  GP104 

Brikkestørrelse  478 mm2  478 mm2  314 mm2 314 mm2 

Transistorer   -  -  7,2 milliarder  7,2 milliarder

Arkitektur  Pascal Pascal Pascal Pascal

CUDA-kjerner  3840 3456  2560  1280 

Teksturenheter   240 216   160  80

Rasterenheter  96 96  64 48 

Kjernefrekvens 1507 MHz 1507 MHz  1607 MHz  1545 MHz

Boost-frekvens 1621 MHz  1621 MHz 1733 MHz  1658 MHz

Regnekraft  12 449 GFLOPS  11 204 GFLOPS  8 873 GFLOPS  4 244 GFLOPS

Minnebuss  256-bit  256-bit  192-bit  192-bit

Minnefrekvens  24 GB GDDR5X  12 GB GDDR5X  8 GB GDDR5X  6 GB GDDR5X

Minnebåndbredde  480 - 576 GB/s  480 - 576 GB/s  320 GB/s  192 GB/s

Typisk forbruk  250 watt  250 watt  180 watt  120 watt

Så ut ifra denne ser ut som Titan er bedre alternativ en GTX 1080 SLI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Edit, bestemte jeg nå for jeg tror jeg skaffer GTX 980 (eller TI) på bruktmarkedet, ser de billigste koster fra 3000 kr.

Siden prisforskjellene er så store mellom TI eller ikke tror ikke det har stor betydning 980 TI måler nærmest GTX 1080 på ytelse.

 

Så venter jeg kanskje et år å skaffer GTX titan basert på 1080 TI serien.

 

Tror det er det jeg får mest for pengene å gjøre.

Særlig fordi så langt har jeg kun full HD tror det er lite å tjene med bedre en 980 TI.

Slik jeg forstår det er de det kun ytelseforskjellene som er forskjellig, bildekvaliteten er vel den samme på 1080\980 vil jeg tro.

 

Tror GTX 980 vil være ok i 2017.

Usikker på Vulcan og DX12 vil gjøre systemkravene mye høyere.

Hvis man vil spille DX12 med maksimalt grafikk i 2017 kan det være man trenger GTX 1080 TI SLI for å klare 4k spilling smertefritt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vurder nå faktisk å gå for GTX 980\ TI siden 1080 tar for lang tid kommer i butikkene.

Eneste negativt å kjøpe brukt er med tanke på rekamasjoner blir tungvindt.

 

Men får jeg GTX 980 TI til under 4000 kr så er det mye bedre kjøp, sammenlignet ytelse\kr.

Og bedre linux støtte ut av boksen. Så venter jeg på GTX 1080 TI\Titan heller. Det er vel lurere?

Lenke til kommentar

Vurder nå faktisk å gå for GTX 980\ TI siden 1080 tar for lang tid kommer i butikkene.

Eneste negativt å kjøpe brukt er med tanke på rekamasjoner blir tungvindt.

 

Men får jeg GTX 980 TI til under 4000 kr så er det mye bedre kjøp, sammenlignet ytelse\kr.

Og bedre linux støtte ut av boksen. Så venter jeg på GTX 1080 TI\Titan heller. Det er vel lurere?

For lang tid? Det har allerede vært mange 1080 FE, og køstomkorta kommer innen 14 dager. 

 

Siden du bare snakker om å kjøpe ting, så får du nok aldri kjøpt heller. 3. partskorta er sikkert utsolgt allerede før de rekker innom lageret. Tror de fleste korta på komplett.no er forhondsutsolgt, fordi alle korta har fått nye datoer ;)'

 

Som jeg har sagt hver gang før release av nye skjermkort: Skal man ha nye kort tidelig, så bestiller man med EN gang de kan bestilles. Ellers er man bakerst i køen, og må vente lenge. Skjermkorta rekker såvidt innom lageret, før de er send ut. Komplett.no solgte alle 1080FE  på ca 10 minutter.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske idiotisk at nvidia selger så bra.

De kunne sikkert solgt GTX 1080 til 10 000 kr og alikevell solgt en del.

 

AMD har ikke mulighet å lage skjermkort før nvidia sitt lager går tomt.

Trenger ikke det nyeste GTX 980 holder lenge for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...