Gå til innhold

[Løst] GTX 1080 hvilken cpu\ bør jeg vente til 3 part kjøler kommer?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, det sies på test at GTX 1080 klarer rundt 2 ghz uten høye tempraturer.

 

Det jeg lurer på bør jeg vente?

 

Hvilken cpu mener dere GTX 1080 gir best ytelse på:

 

GTX titan med i7 2600k @ 3.7 Ghz

GTX titan med i7 970 @ 3.5 Ghz.

 

Da jeg merker så langt i doom 4.

Det jeg merker cpu ligger i beste tilfeller på rundt 30-40% bruk målt med MSI afterburner.

Og jeg bruker Faps.

 

i7 2600k klarer å gi 70-90 FPS.

Mens i7 970 ligger på 60-65 FPS i gjennomsnitt.

 

Men har en mistanke GTA 5 muligens vil komme bedre ut med i7 970.

Hva mener dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i SLI oppsett, bør man ha i7-5960X

Eller en i7 6700k @ 5 Ghz minst?

 

Tror det er en bug i doom 4 spillet, så det kan ha en betyding.

Da jeg ser flere også klager på dårlig performanse.

Så tror ikke det blir bedre i SLI.

Ville droppet SLI. SLI har for mange problemer til at det er verdt den ekstra prislappen(synes nå jeg). Kan ikke si med sikkerhet hvordan en 2600K takler 1080SLI, men jeg kan med ganske stor sikkerhet fortelle deg at en i7 2600K fint vil klare en stk 1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

The mini test PCGH performed confirmed those observations. The GTX 1080 is either held back by temperature or restrictive power consumption.

As you know reference model is only equipped with one 8pin power connector. In fact even overclocking tools are limited to 120% TDP, which basically means GPU won’t use more than 215W (8pin power connector and the PCI-Express interface can only deliver 225W of power).

Test performed by PCHG brought a simple conclusion; it is not temperature that is keeping GP104 from achieving higher clocks, but board power limit, which can’t be increased unless more power connectors are added. So I’m guessing we need to wait 10 more days to see what custom cards can deliver in this matter.

Tror dere på dette? Jeg velger å tro det er riktig.

Kanskje hvis jeg venter 1 år kanskje jeg får kjøpt 2 slike til prisen av en. I beste fall.

Usikkert på om GTX 1090 Ti muligens blir hakket bedre.

 

Til den tid må jeg vel oppgradere cpu muligens.

Lenke til kommentar

Tror du skal vente bra lenge til det kommer en GPU som er for kraftig for en 4,5GHz i7 2600K. Tredjepart modellene kommer mest sannsynlig med 2stk 8pin kontakter, og dersom det stemmer er ikke strøm noe problem. Det er i hovedsak varmen som står for problemene på FE modellen.

Blir å kjøpe 1070 eller 1080 selv, og det skal kjøres sammen med min i7 2600K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir doom et lettkrevet spill med vulcan? 144 bilder i sekunder er å forvente i 1440p uten problemer med tilsvarende maskinvare jeg har?

 

Håper doom muligens får linux støtte og ennå bedre bildekvalitet.

 

Ville dere anbefalt å kjøpe ARCTIC COOLING Accelero Xtreme IV VGA til GTX titan\ 770 og heller overklokket så får jeg heller skaffe GTX 1080 senere? For vet ikke om ASUS | Strix eller andre kjøler er bedre?

Så har man Asus DirectCU II kjøler er det ikke vits å bytte.

Men Titan orginal 1 vifte bør byttes hvis man skal overklokke?

 

Vet ikke om nvidia er slik at skjermkortet går i stykker ved for høye tempraturer.

Vet AMD skjermkort ikke har tempraturegulator som slår av skjermkortet ved for høye tempraturer.

 

Da jeg ser på youtube flere mener det ikke er enkelt å bytte gpu kjøler.

Men har gjort det på et skjermkort  til HD 7970 med Alpenföhn Peter

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bytter du kjøler på skjermkortet, så mister du i teorien garantien på det. Nye Doom spillet har ikke SLI support slik det ser ut nå. Et 980Ti kort er mer enn kraftig nok for dette spillet i 1440p Ultra settings, så et 1070 eller 1080 er selvsagt det også. En i7 2600K på 4.5 Ghz holder enda. Vent på EVGA eller Gigabyte sine custom kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror du GTX titan kan overklokkes en del mere med ARCTIC COOLING Accelero Xtreme IV VGA?

Man mister også garantien ved overklokking. Men kanskje vanskeligere å bevise.

Da ofte må man ta bort forsegling\papirklistelapp for å bytte kjøler.

 

Mistenker GTX 770 DirectCU II OC muligens har lite å på gå ved overklokking\kjøling.

At det er bedre å kjøpe nytt skjermkort f.eks GTX 1070 eller bedre.

 

Men litt i tvil på GTX titan om jeg kun få den til 980Ti OC nivå ved bytte av kjøler.

 

Vurder også oppgradere R9 280x men det er nok en stund til R9 490x kommer.

Og AMD Zen, er usikker men slik jeg opplever det er AMD veldig mye tregere for å gi perfekt bildekvalitet.

Vet ikke om det er på grunn av FX 8350 eller R9 280x.

 

Da skjermbildet ser i starten av spill ut som man trenger briller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men tror du GTX titan kan overklokkes en del mere med ARCTIC COOLING Accelero Xtreme IV VGA?

Man mister også garantien ved overklokking. Men kanskje vanskeligere å bevise.

Da ofte må man ta bort forsegling\papirklistelapp for å bytte kjøler.

 

Mistenker GTX 770 DirectCU II OC muligens har lite å på gå ved overklokking\kjøling.

At det er bedre å kjøpe nytt skjermkort f.eks GTX 1070 eller bedre.

 

Men litt i tvil på GTX titan om jeg kun få den til 980Ti OC nivå ved bytte av kjøler.

 

Vurder også oppgradere R9 280x men det er nok en stund til R9 490x kommer.

Og AMD Zen, er usikker men slik jeg opplever det er AMD veldig mye tregere for å gi perfekt bildekvalitet.

Vet ikke om det er på grunn av FX 8350 eller R9 280x.

 

Da skjermbildet ser i starten av spill ut som man trenger briller.

Gtx titan 1.gen kan software unlockes til å gi 1.3v på gpu. Slik fikk jeg 1350mhz på mine gamle titankort. Vannkjøling selvfølgelig ;)

 

Jeg spiller Doom 2016 i 3440x1440 på ultra uten AA, med 1 stk titan x @1500 mhz. Får da 100fps. Perfekt med g-sync.

 

Sli kommer til doom 2016. Bekreftet av utvikleren nettopp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spiller Doom 2016 i 3440x1440 på ultra uten AA, med 1 stk titan x @1500 mhz. Får da 100fps. Perfekt med g-sync.

Sli kommer til doom 2016. Bekreftet av utvikleren nettopp :)

 

Nå er Titan X en del raskere enn hans gamle Titan da, og han har ikke vannkjøling som deg.

 

Testa Doom i går og det spillet trenger virkelig bruk av AA. Selv med SMAA på så ser man kantene ofte. Jeg satt på SMAA + 1TX og det hjalp litt, men i dette spillet kunne det vært kjekt med mer AA. Ellers flyter spillet bra på mitt 980Ti @ 1400 Mhz i 1440p Ultra Nightmare SMAA 1TX settings :) Spillet i seg selv er veldig ensformig da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg spiller Doom 2016 i 3440x1440 på ultra uten AA, med 1 stk titan x @1500 mhz. Får da 100fps. Perfekt med g-sync.

Sli kommer til doom 2016. Bekreftet av utvikleren nettopp :)

 

Nå er Titan X en del raskere enn hans gamle Titan da, og han har ikke vannkjøling som deg.

 

Testa Doom i går og det spillet trenger virkelig bruk av AA. Selv med SMAA på så ser man kantene ofte. Jeg satt på SMAA + 1TX og det hjalp litt, men i dette spillet kunne det vært kjekt med mer AA. Ellers flyter spillet bra på mitt 980Ti @ 1400 Mhz i 1440p Ultra Nightmare SMAA 1TX settings :) Spillet i seg selv er veldig ensformig da...

 

Quake er også ensformig, men et av det beste spilla læll ;)

 

Synes Doom 2016 er gøy i multiplayer også, siden det går såpass fort. Er faktisk ganske likt som Quake. Mangler bare litt strafejumping.

 Spill blir jo automatisk litt gøyere når man føler man er litt god i spilla også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men tror du GTX titan kan overklokkes en del mere med ARCTIC COOLING Accelero Xtreme IV VGA?

 

Ikke verdt bryet eller pengene. Gå heller for et 1070 eller 1080 kort hvis du trenger nytt skjermkort.

 

Nå koster det betydlig mere, kjøler rundt 600.

Nytt skjermkort rundt 7000 +++ (Kan bli dyrere med egne kjølerløsning og OC veriant).

 

Men kan noen enten legge ved skjermbilder, eller si om 4k med doom 4 gir mye bedre bildekvalitet?

Nå er det en stund siden jeg testet 4k gaming, har en 4k skjerm jeg bruker mest til film.

 

Men når jeg testet 4k gaming for 1-2 år siden merket jeg minimale forskjeller.

Blir mere scaling enn mere krevende for skjermkortet.

Men kan være de har blitt mye bedre, hvis flere mener det er verdt å teste ut, kan jeg bytte om skjermene og se selv om det er merkbart. Vet ikke om det finnes noen bug med drivere hvis man man får scale problemet med spillet.

Da desktop i windows 8.1 (Ved bruk av DPI)  http://www.tenforums.com/tutorials/5990-dpi-scaling-level-displays-change-windows-10-a.html blir ting merkbart mindre slik er det ikke ofte på spill.

 

Da jeg syns våpnenet og ting ser veldig store ut med full HD 24" skjerm.

Forhåpligvis blir det 4 ganger mindre med 4k?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fasten her må være 2600k @ 4500-5ghz og 1080 skjermkort :) Da flyter nok Doom 2016 bra nok for deg skal du se :D

 

intel 970 kan ikkje overklokkes så veldig lett over 4,2 ghz etter det jeg kan huske. Kan godt være at man sliter allerede før 4ghz også.

 

---

4k til spill nå er ikkje noe å anbefale, siden man trenger hinsides med power for å drive det, og en 4k g-syncskjerm koster veldig mye.

 

1440p og 144hz gir i de fleste tilfeller den beste opplevelsen generelt sett. 3440x1440 @ 100hz er også helt konge, men det er også prisen  :confused:

 

 

Spørsmålet er om hva du har råd til. Har du ikkje råd, så jobb masse, og spis masse havregørt. Godt for kroppen og godt for lommeboka :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg klarte å kjøpe brukt xeon W3670 @ 4 Ghz.

Problemet etter halv år ble cpuen degradert, så måtte klokkes ned til 3.6 Ghz så valgte jeg å kjøpe brukt hovedkort + i7 970 istedenfor.

Så ja det er mulig men man skal være heldig hvis man får det stabilt over tid.

 

Tror min i7 970 er maks overklokket da jeg får ikke den særlig stabil over det. Bedre med treg stabil maskinvare en ustabil.

 

Har du noen skjermbilder i 4k?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å kjøpe brukt xeon W3670 @ 4 Ghz.

Problemet etter halv år ble cpuen degradert, så måtte klokkes ned til 3.6 Ghz så valgte jeg å kjøpe brukt hovedkort + i7 970 istedenfor.

Så ja det er mulig men man skal være heldig hvis man får det stabilt over tid.

 

Tror min i7 970 er maks overklokket da jeg får ikke den særlig stabil over det. Bedre med treg stabil maskinvare en ustabil.

 

Har du noen skjermbilder i 4k?

 

Treig hardware har aldri vært bra, iallefall ikkje for psyken :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...