Gå til innhold

epa traktor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Epa-traktorer (og A-traktorer) er et særsvensk fenomen som oppstod under siste verdenskrig. Da fikk ikke svenske bønder tak i landbrukstraktorer (fordi Sverige på den tiden ikke hadde egne traktorprodusenter, og fordi de landene som hadde traktorprodusenter var i krig, noe Sverige ikke var), så man konstruerte epa-traktorer av ombygde biler ved å gire de ned.

 

Denne særsvenske kjøretøygruppa (som ikke finnes noe annet sted i verden) ble ikke avskaffet etter krigen, så på 70- og 80-tallet blomstret interessen for slike kjøretøy opp i vårt naboland, men nå som ungdomskjøretøy. For i likhet med landbrukstraktorer i Norge, så er aldergrensa for å få lappen for å kjøre epa-traktorer i Sverige 16 år.

I Norge er alternativet for 16-åringer å kjøre moped, lett motorsykkel eller landbrukstraktorer. Og i mange bygdesamfunn i Norge er det slett ikke uvanlig at ungdommer skaffer seg sin egen landbrukstraktor og kjører denne bl.a til skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skulle hatt interesse av å kjøre disse?

 

Sånn som regelverket er i dag må man være 18 for å kjøre mopedbil. Vil tro at man evt måtte vært 18 for å kjøre epa-traktor også. Da skal man ha sære interesser/spesielle behov for å kjøre noe som går i 30/45...

 

En annen ting er at det norske biltilsynet "aldri" ville godkjent slike hjemmebygg...

Lenke til kommentar

 

en får jo traktor registrert ATV som går i 60 (Polaris)

Ikke lovlig vel, de traktorregistrerte ATVene har vel ikke lov til å gjøre mer enn 40..

 

 "Informasjonen fra Polaris og de nye vognkortene som lovlig sier 60 kmt. Det er slik de nye 1000ccm er med Norsk typegodkjenning (Som da overføres fra EU godkjenning) Slik vi har forstått det er det en endring i EU som Norge følger. Den har nå åpnet for en ny t3 klasse. 40 klassen heter t3a - ny klasse t3b. Men ikke sikkert det er slik det beskrives ordrett i Norge. Heller ingen tilbakevirkende kraft, eller mulig å få allerede t3a oppgradert til t3b slik vi har fått det informert"

Lenke til kommentar

Hvor fant du informasjonen? Ganske interessant at noen gidder å få en slik sak godkjent som høyhastighetstraktor, det har jo ganske begrenset verdi.

 

Uansett er det jo ikke særlig relevant for gruppens om kjører rundt i EPA og sånt, siden man må ha førerkort på bil for å kjøre traktor som går i mer enn 40km/t i Norge (Unntak gjelder for de med kode 142 i førerkortet (tatt førerkortet før 1. januar 2005))

Ved tillatt totalvekt over 3500kg trenger man kl C1, og over 7500kg kl C.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det eksisterer i alle fall ingen traktor klasse T3a eller T3b (kun T3, som er under 600kg og 40km/t) i dagens kjøretøyforskrift; om det er endringer forestående er et annet spørsmål.

 

Snylter; man kan ta et ekstra kurs som gir førerrett opptil 50km/t uten (laste-)billappen, men det er 18 års aldersgrense, så i praksis blir jo resultatet omtrent det samme... (Klasse T kode 141)

Lenke til kommentar

Her står noe om nytt ATV-regelverk i EU, deriblant innføring av klasse T3b. Siden Norge innfører alle EU-direktiver uten å protestere, så vil det nok etterhvert gjelde her også, men pr i dag er ikke kjøretøyforskriften endret for å tillate det... Og uansett vil det nok kreves bilførerkort (klasse B, siden vi snakker under 3,5tonn) for traktorregistrert ATV med toppfart over 50km/t, og minimum traktorførerkort med ekstra kurs (som har aldersgrense 18 år...) ved toppfart mellom 40 og 50.

 

http://www.quadtech.co.uk/EU%20Legislation/index.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...