Gå til innhold

Denne har seks elmotorer og 200 mils rekkevidde


Anbefalte innlegg

Bananplanten er en bra plante, men det kan ikke erstatte alle planter på jorden.

El motor (BLDC) fanatikerene er like fanatisk som sykkelkondomene og Mac brukerene, skal ikke se bort i fra at de er en og samme person heller.

Ja, det er mange felt BLDC motorer fungerer bra men den kan ikke erstatte alt.

stempelmotoren er selvfølgelig ikke død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvordan et lastebil som her beskrevet skal bruke en tredjedel så mye drivstoff. Kanskje dersom den bare kjører korte turer i byområder, men det ser jo ut til å være en "highway" truck. En dieselmotor til en slik bil har en virkningsgrad på maks 43% og kanskje et snitt på 30% i normal bruk. En gassturbin har en virkningsgrad på maks 40% og vi kan gå ut fra den utnyttes slik i denne anvendelsen (generator). Potensialet for redusert drivstofforbruk er altså rundt 30% og ikke 68% som angitt i artikkelen. Noen som har en forklaring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra at jeg sitter med "svindel" i bakhodet her.

 

Hvor mye støyer en slik gassturbin?

 

Finnes tallene som oppgis her fornuftige?

 

Må seie meg einig med CrvenaZvezda. Om ikke svindel så mykje teoretisk håp, som aldrig har hindret verklegheita fra å eksistere.

 

Polakkar og Litauere har hatt ombyggingsett for gass på bilene aldrig så lenge, da går det med ca 10% flere liter naturgass enn bensin. Gassen veg ca 0,52 pr liter og bensin 0,75, og energiinhold følger vekta forholdsmessig på hydrokarboner.

 

Turbiner ville vert brukt på alle båter om det var så suverent, reduksjonsgear, generator, el motor kommer i tillegg, og sluttveksel må man ha okke som.

Til gruvedrift kunne jo en batteribuffer vert kjekt på veg nedatt i gruven.

 

Jevn over går det vel rundt 1 liter diesel pr 10 km bare til luftmotstand i 75 km/t med en lastebil, økes farten til 90 km/t kan det nok vertfall legges på 1 liter til i luftmotstand.

 

Her en artig sak fra Siemens. Det artige er at drivaksel går gjennom rotor, og gir en mindre pakke/ modul. Fordelen med diferensial er fordeling av moment uten å trenge to motorer av samme størelse.

Kan bli en fin modul til slutt dette, bare Siemens får somlet seg til å bake nød og parkeringsbrems inn i planet vekselen/diffen. Oljebad og lukket system for autonom bilflåte som ikke skal over 70 km/t vil tvinge seg frem samme okke.

 

http://www.nyteknik.se/fordon/siemens-och-valeo-ihop-om-hogspanning-for-elbilar-6542046

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Dette her er bra greier! Bygg hydrogenstasjoner for tungtransport ikke for privatbiler så blir dette bra.

 

Denne brukar naturgass, ikkje hydrogen. Naturgass tek mykje mindre plass pr kWh nyttbar energi, og er mykje enklare å handtere enn hydrogen.

 

Men hvorfor har de ikke mulighet for å lade batteripakken??? Lastebilsjåfører har vel bare lov å kjøre i 8 timer før de må ta lang pause, og da burde det være mulighet for å lade batteripakken...

 

Ja, det er berre teit. Er det nokon som burde snakke med Tesla om bruk av superladarnettverket, er det desse.

Mye enklere å håndtere altså? Da får du komme med praktiske eksempler. Tviler sterkt på at det er snakk om LNG her.

Lenke til kommentar

Bør ikke lastebilene som leverer lokalt i byene snart begynne å gå over til batteridrift? Samme med rutebusser som kjører kun i byene.

 

Det er i gang. Innen 2020 vil vi ha sett store endringer. En rekke busselskaper, Ruter blant andre planlegger stor overgang til El-drift. Kanskje noen av dem allerede har bestilt.

Transportselskaper som Asco planlegger prøvedrift med hydrogen lastebiler, og går ellers over til batterier, biogass og biodiesel i stor skala.

Lenke til kommentar

Bananplanten er en bra plante, men det kan ikke erstatte alle planter på jorden.

El motor (BLDC) fanatikerene er like fanatisk som sykkelkondomene og Mac brukerene, skal ikke se bort i fra at de er en og samme person heller.

Ja, det er mange felt BLDC motorer fungerer bra men den kan ikke erstatte alt.

stempelmotoren er selvfølgelig ikke død.

 

BLDC blir feil betegnelse, det er kun én type elmotor. F.eks Tesla bruker ikke BLDC men derimot asynkronmotor (induksjonsmotor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan et lastebil som her beskrevet skal bruke en tredjedel så mye drivstoff. Kanskje dersom den bare kjører korte turer i byområder, men det ser jo ut til å være en "highway" truck. En dieselmotor til en slik bil har en virkningsgrad på maks 43% og kanskje et snitt på 30% i normal bruk. En gassturbin har en virkningsgrad på maks 40% og vi kan gå ut fra den utnyttes slik i denne anvendelsen (generator). Potensialet for redusert drivstofforbruk er altså rundt 30% og ikke 68% som angitt i artikkelen. Noen som har en forklaring?

 

Det kommer vel an på terrenget tipper jeg. I Norge, med mye bakker, fjell og undersjøiske tunneler blir det kastet vekk mye potensiell energi i nedoverbakker. Om man kan ta vare på mesteparten av denne energien har man allerede kommet et bra stykke på vei. Lavere luftmotstand bør også gi et godt bidrag, de fleste av dagens trekkvogner har aerodynamikk som en låvedør...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne lastebilen er designet i Nederland og ser ut som en amerikansk truck, så ikke så mye fjell og bakker i sikte her! Selv i Norge vil våre fjell bety særlig mye i gjennomsnitt. Som tidligere sagt vil bykjøring med korte turer og mange stopp, gi et stort potensial. Lange nedoverbakker vil også gi mye generering av strøm, men hvor stor andel av kjøringen er av den art. Kanskje maks 10% i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan et lastebil som her beskrevet skal bruke en tredjedel så mye drivstoff. Kanskje dersom den bare kjører korte turer i byområder, men det ser jo ut til å være en "highway" truck. En dieselmotor til en slik bil har en virkningsgrad på maks 43% og kanskje et snitt på 30% i normal bruk. En gassturbin har en virkningsgrad på maks 40% og vi kan gå ut fra den utnyttes slik i denne anvendelsen (generator). Potensialet for redusert drivstofforbruk er altså rundt 30% og ikke 68% som angitt i artikkelen. Noen som har en forklaring?

 

En semitrailer som veier 50 tonn totalvekt kan en hvis en kjører økonomisk med mye utrulling å lite bremsing å med maks hastighet på 83-84 kmt kjøre på ca 3,2-3,4 liter mellom Trondheim-Oslo.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har generell info om hvor mye en lastebil koster nå? Er denne konkurransedyktig på pris?

Det er jo bare et konsept, så jeg tviler på at noen vet. Tror ikke en gang at den finnes i fysisk form?

Det står jo at den skal koste rundt 3MNOK.

En semitrekker ligger på fra 1,2-15 mill pluss moms.Alt etter hvilket merke du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...