Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva feiler det PC-en min?


Anbefalte innlegg

Hei,

I den siste tiden har jeg hatt problemer med en stasjonær pc som jeg kjøpte brukt i fjor høst. Jeg har win10 og sliten med "bluescreen" og at den henger seg i den forstand at lyd og bilde lagger. Hva er feilen? Er det en komponent som begynner å ta kveld? Software? Temperaturene er nokså greie. GPU og CPU rundt 40 ved normal bruk. 

 

Fikk filma det sist gang. 

 

Hovedkort: Asus SABERTOOTH X79

Prosessor: Intel Core i7 3820
SSD harddisk: Kingston HyperX 3K 240GB Kit
Harddisk: Western Digital® Desktop Green 3TB
Vifte: Cooler Master Silent Pro M2 850W
Kabinett: NZXT H2 Midi Tower Sort
Skjermkort: ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
Minne: Kingston HyperX blu DDR3 1600 8GB (4 stk, totalt 32 GB RAM).
Kjøler: Noctua NH-D14 SE2011 CPU Kjøler
Endret av heh115
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo umulig å vite at det er fra høyttaleren når du ikke skriver noe som helst om hvor lyden kommer fra. 

skjer det hele tiden at lyden er som på filmen? Eventuelt, hvor ofte inntreffer den? Er det noen sammenheng med hvor mye CPU/GPU belastes? 

Trodde det skulle være ganske enkelt å høre at dette ikke var en mekanisk lyd. Det skjer ikke altfor ofte og vil ikke si at det har en sammenheng med belastningen på CPU. Kjørte shadowplay i bakgrunnen så GPU var kanskje litt belastet? Klarer dog ikke fremprovosere dette med tung belastning av GPU. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har win10 og sliten med "bluescreen" og at den henger seg i den forstand at lyd og bilde lagger. Hva er feilen?

 

Tja, en "tunghørt" harddisk kan vel skape slike feil. Hvis disken og operativsystemet må lese en disksektor gjentatte ganger, så vil dette kunne føre til hakkete lyd og bilde. SpinRite ($89 fra www.grc.com) kan kanskje fikse dette, men da er man jo ikke langt unna det en ny harddisk koster.

Lenke til kommentar

Klarte faktisk å fremprovosere hakkingen med en benchmark test. 

 

 

FPS: 86
GeForce GTX 680
Graphics: 1202 MHz
Memory: 3004 MHz

Temperature: 70

Time: 142.8s
Frames: 12021
Min FPS: 31.1

Max FPS: 159.1

Scene: 14/18

 

Så langt kom jeg første gangen i testen. Pcen har da stått i hvilemodus og ikke vært avslått på noen dager. 

Prøvde igjen 2-3 ganger, men klarte ikke fremprovosere hakkingen igjen. Fullførte med ca samme resultatene som over. Tempen høy?

Lenke til kommentar

har du prøvd å stressteste minne/cpu? ser du skriver mye om gpu testing, men ikke om cpu?

 

når det gjelder harddisk feil så er acronis drive monitor genialt syns jeg

 

for minnetesting (testing av kun minne) så er memtest86 veldig grei, men må lage en bootbare cd/usb pinne og kjøres i oppstarten av maskinen (evt laste ned noe som heter "Hirens BootCD" som inneholder mange verktøy

 

cpu/minne testing så funker intelburntest greit

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Kjørte noen runder IntelBurnTest nå. Merket ingenting. Lå stabilt på 3.64-3.67 [GHz] selv på "very high". Tempen lå på stabilt på 56-. Peaket til 60. Kjørte først standard, high og kjørte en very high til slutt. Dette ble ca 20 min konstant maksing av CPU. Ser ingen tegn til at det er CPU som er problemet her. Kjører harddisktest og ev. minnetest ila kvelden/natta. 

 

post-178810-0-60620900-1462899755_thumb.png

post-178810-0-93626800-1462899760_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Kjørte "Memtest" nå. Fant ingen error. Temperaturer good. 

Lastet ned Acronis Drive Monitor. Den sier at SSD disken har temp på 100grader noe som umulig kan stemme. Power on time: 632 days. HDD viser reell temperatur på 24-26grader. Power on time: 600 days. CPUID HWMonitor viser 25-26grader.

 

Ta en titt på hendelseliste og se om du har noen feil ID der.

 

41 - 43 kan være indikasjon på PSU.

 

Hvor finner jeg denne loggen?

Lenke til kommentar

Kjørte "Memtest" nå. Fant ingen error. Temperaturer good. 

Lastet ned Acronis Drive Monitor. Den sier at SSD disken har temp på 100grader noe som umulig kan stemme. Power on time: 632 days. HDD viser reell temperatur på 24-26grader. Power on time: 600 days. CPUID HWMonitor viser 25-26grader.

 

Ta en titt på hendelseliste og se om du har noen feil ID der.

 

41 - 43 kan være indikasjon på PSU.

 

Hvor finner jeg denne loggen?

 

Administrative verktøy : hendelseliste. 

Se gjerne på Administrative hendelser

 

Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Administrative verktøy

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde akkurat samme problem selv en stund, fikk denne merkelige lyden og på en måte gikk hele maskina i slow-motion noen sekunder...

 

Litt usikker på åssen jeg fiksa det, men sjekk om "Slot power limit, w" er satt til "195" i BIOS for den PCI-e-porten som GTX 680 står i (ettersom dette er max antall Watt skjermkortet ditt kan suge til seg)... :)

 

Edit: Ser ikke ut som at din BIOS har samme innstilling som min, så da vet jeg ikke helt ass...

Endret av SkyBoy
Lenke til kommentar

mange ssd'r som viser feil temp, det er ingenting å tenke på, når det gjelder minnetesten så er det ikke nokk å kjøre den en gang, kjør den hele natten f.eks

Får kjøre en runde til i natt. Plagsomt å måtte kjøre programmet 15 ganger for å kunne sjekke alle 32Gb. 

 

Husker jeg hadde akkurat samme problem selv en stund, fikk denne merkelige lyden og på en måte gikk hele maskina i slow-motion noen sekunder...

 

Litt usikker på åssen jeg fiksa det, men sjekk om "Slot power limit, w" er satt til "195" i BIOS for den PCI-e-porten som GTX 680 står i (ettersom dette er max antall Watt skjermkortet ditt kan suge til seg)... :)

 

Edit: Ser ikke ut som at din BIOS har samme innstilling som min, så da vet jeg ikke helt ass...

Noen som vet hvordan jeg sjekket dette på mitt kort? Er på litt dypt vann når det kommer til BIOS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan tilføre at oppstart er tidvis veldig treg. Har dog skrudd av "rask oppstart" funksjonen til win10 da dette vistnok var grunnen til endel bluescreens. Tar også litt tid før den oppdager USB etter hvilemodus. Type 30-60 sek. Lukter det OS eller hovedkort her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...