Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

klarte å formatere hovedpartisjonen med en feil


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skulle installere windows 10 på en windows 8 maskin via usb, pcen er en sony vaio 11 tablet. Da jeg endelig fikk opp installasjonsmenyen etter å ha endret fra uefi boot til legacy og endret booting rekkefølgen, så sa installasjonsmediet at ingen av partisjonene var kompatible, lurer på om det kom opp noe med GBT(mulig jeg blander), prøvde å formatere disken, det samme problemet med gbt eller hva det var vedvarte, men jeg hadde nå slettet det gamle operativsystemet. Nå vil pcen hverken åpne eksterne installasjonsmedier eller boote til windows 8. Kommer meg inn til bios instillingene, men ikke stort mer, noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får boote installsjonsmedium så har du et problem. Du var der, men så forsvant det? Muligens en BIOS innstilling?

 

Når du kan boote ville jeg prøvd å slette disken med diskpart clean.

 

klarte å få installert ubuntu, eneste som gikk... Nå må jeg bare få instsllert windows 10 ved hjelp av ubuntu, synd at jeg ikke er kjent med linux -_- bare det å få mountet en iso-fil er ett slit for meg nå
Lenke til kommentar

Tror gjerne ikke det hjelper deg å mounte ISO i Ubuntu. Ubuntu vet vel ikke hva den skal gjøre med setup.exe fila...

Du må nok få bootet på minnepinnen igjen antar jeg.

hmm.. prøvde litt igjen igår, er ikke akkurat en ekspert innenfor dette feltet haha. Men det ser ut til at den ikke vil starte set-up wizarden fordi pcen ikke har et operativsystem, men nå har den det (ubuntu) og jeg skjønner vel egentlig ikke hvorfor den må ha et OS på seg i utgangspunktet? 

Lenke til kommentar

Du skal jo kunne boote fra minnepinnen direkte?

Ubuntu bruker ikke .exe filer, og vet ikke hvordan de fungerer. Det er et Windows-filformat. Derfor kan du ikke starte setup i Ubuntu.

 

Boot fra minnepinne. Start CMD (Repair eller noe sånt først) og så bruk diskpart clean som Hårek foreslo. Men husk å velge korrekt disk først.

Lenke til kommentar

Ville det vært mulig å slette partisjonene via ubuntu, kan fint lage bootable usb også. Å sette ssd-en inn i en annen maskin ville vært idéelt, men det er dessverre snakk om en tablet pc, hvor ssd-en ikke akkurat er lett tilgjengelig. Så prøver meg på cmd og diskclean og ser hvordan det går :) 

Lenke til kommentar

Hvordan laget du USB-minnepinnen?

Ved hjelp av Media Creation Tool eller på annen måte?

 

Med Media Creation Tool får du i hvert fall en minnepinne som kan bootes av en PC i UEFI-mode, så da slipper du å endre dette til Legacy i BIOS. Jeg tipper det er dette som har fø**et opp installasjonen din.

Lenke til kommentar

Hvordan laget du USB-minnepinnen?

Ved hjelp av Media Creation Tool eller på annen måte?

 

Med Media Creation Tool får du i hvert fall en minnepinne som kan bootes av en PC i UEFI-mode, så da slipper du å endre dette til Legacy i BIOS. Jeg tipper det er dette som har fø**et opp installasjonen din.

brukte forsåvidt rufus, hvor man kunne velge dersom den skulle være tilpasset uefi eller ei. Brukte standardinnstillingene... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...