Gå til innhold

KOMMENTAR: Den vanligste kontakten vi har kan bli borte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

If it ain't broken, make it obsolete.

 

Kall meg gammeldags men jeg liker å kunne bruke de dyre hodetelefonene mine på alle PC-ene mine, WiiU-en, stereoanlegget, TV-en, hodetelefonforsterkeren, PMP-en, synthen og telefonen. Godt mulig dere andre driter penger og bare kjøper egne versjoner til telefonene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mini- jack er en teknologi fra midten av 60- tallet, altså før vi sendte menn til månen. Den er heller ikke godt tilpasset det bruket man har i dag. Kontroll av lyd er nevnt som et eksempel, bilde- og mikrofonoverføringer er annet. Selv om pluggen er standardisert, er det ikke uvanlig at produsenter har ulike koblingsstandarder på pluggen. 

 

Jeg ser ikke det helt negative at man finner nye standarder som gjør utviklingen av tilbehør lettere. Men det som er viktig at man søker en standard, ikke 10 forskjellige.

 

Selv droppet jeg mini-jack på mitt headset, og byttet det ut med et bluebud X.

Lenke til kommentar

Mini- jack er en teknologi fra midten av 60- tallet, altså før vi sendte menn til månen. Den er heller ikke godt tilpasset det bruket man har i dag. Kontroll av lyd er nevnt som et eksempel, bilde- og mikrofonoverføringer er annet. Selv om pluggen er standardisert, er det ikke uvanlig at produsenter har ulike koblingsstandarder på pluggen. 

 

Jeg ser ikke det helt negative at man finner nye standarder som gjør utviklingen av tilbehør lettere. Men det som er viktig at man søker en standard, ikke 10 forskjellige.

 

Selv droppet jeg mini-jack på mitt headset, og byttet det ut med et bluebud X.

 

standards.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste dyrere hodetelefoner, har vel avtagbar jack-plugg? Da er det bare å erstatte kabelen, slipper et 10cm adapter.

 

Er det ført noen statistikk på hvor mange prosent av mobilbrukere som faktisk bruker hodetelefoner daglig? Kanskje det er såpass få at det er en grunn til at Apple og Intel vil fase ut 3.5mm porten?

 

Men for all del jeg skjønner problemet for de som har hodetelefoner de er fornøyd med, som skal måtte kjøpe nye hvis de skifter telefon.

Eller de som har kablet tilkobling for 3.5mm i bilen.

 

De klassiske øreproppene som følger med mobilen. De som de fleste er så glad i..

Lenke til kommentar

Dere får det til å høres ut som alle dagens hodetelefoner blir ubruktbare ved å gå over til USB C? Det er da ikke tilfelle i det hele tatt.. Du vil jo kunne kjøpe adaptere selvsagt, og da kan du velge selv hvor mye penger du vil bruke på det. Personlig har jeg hodetelefoner som trenger mer strøm en telefonen leverer gjennom 3,5mm kontakten, så for min del er den allerede ubruklig. De som ønsker kan investere i et adapter med bedre DAC / forsterker. De som ikke vil kan sikkert kjøpe for 10kr på ebay.

Du vil jo og kunne ta med deg det adapteret til dine andre dingser. Nesten alle nye bærbare pcer, stasjonære hovedkort, pc skjermer vil ha usb-c tilganger så du kan koble rett dit uten å miste kvalitet. Regner med at lyd og bilde produkter også vil få usb-c etterhvert som tver og konsoller osv.

Vi vet jo heller ikke helt hva bransjen har tenkt å gjøre for å løse problemer som å lade og ha lyd samtidig. Kan jo hende at det ikke blir noe problem.

Endret av Hagene
Lenke til kommentar

Godt skrevet!

 

Det kan også kalles planlagt elding (duckduckgo-søk på planned obsolence)

 

Det blir helt feil bruk av uttrykket. Planned Obsolescence handler om (kunstig) begrensning på et produkts levetid. I dette tilfellet er det ikke snakk om et produkt, men om en standard, eller en måte å gjøre ting på. Eksisterende produkter blir ikke plutselig utdtatert og ubrukelige fordi fremtidige produkter får en ny type plugg, eller at en plugg forsvinner.

 

Dessuten produserer Intel ikke hodetelefoner. I det minste er ikke dette en stor andel av inntektene deres. Det blir merkelig å snakke om PO for noe Intel ikke engang tjener penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt skrevet!

 

Det kan også kalles planlagt elding (duckduckgo-søk på planned obsolence)

 

Det blir helt feil bruk av uttrykket. Planned Obsolescence handler om (kunstig) begrensning på et produkts levetid. I dette tilfellet er det ikke snakk om et produkt, men om en standard, eller en måte å gjøre ting på. Eksisterende produkter blir ikke plutselig utdtatert og ubrukelige fordi fremtidige produkter får en ny type plugg, eller at en plugg forsvinner.

 

Dessuten produserer Intel ikke hodetelefoner. I det minste er ikke dette en stor andel av inntektene deres. Det blir merkelig å snakke om PO for noe Intel ikke engang tjener penger på.

 

Hmm, ja du har nok rett i det. Dette presses nok igjennom av mektige rettighetsorganisasjoner og handler ikke så mye om de individuelle produktenes tekniske levetid. Men det vil nok likevel begrense den praktiske levetiden når man irriterer seg over å ikke ha flere dingser som støtter de gamle hodetelefonene som fortsatt har like god kvalitet og fungerer som om de var nye. Selv om det ikke går på hvert enkelt produkt så går det ut over produktene som gruppe. Det er selvsagt oss sluttbrukere som til slutt må betale regningen for en økt utskiftning av gode fungerende hodesett fordi de har blitt gjort "upraktiske" ved at stadig færre nye enheter støtter de direkte. Adaptere er som kjent en plage og ulempe for mange.

Lenke til kommentar

VHS har soleklare ulemper i forhold til DVD og nyere. Noe man ikke kan si om jack-pluggen.

 

Hvorfor kan man ikke det? Den tar opp verdifull plass i stadig "trangere" telefoner, og det er en svært gammel teknologi som ikke vil kunne utnyttes til ulike ting i like stor grad som nyere teknologier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg i snart 15 år brukt de samme Koss porta pro hodetelefonene mine, og de skal jeg forsette å bruke.

Har ingen planer om å værken benytte adapter eller kjøpe nye bare fordi produsentene vil lage tynnere telefoner.

 

Når skal produsentene begynne å høre på hva folket vil ha?

Ser liksom ingen rope ut om at de ønsker en telefon på tykkelse med et papirark. Folk vil ha en telefon med kraftig batteri, og er villige til å legge på et par nm på telefonene.

Da er det faktisk plass til en minijack også. De kan velge å vidreutvikle usb-c og lightning som lydutgang for alt jeg bryr meg, men la de som vil få benytte seg av minijack.

Lenke til kommentar

Nå har jeg i snart 15 år brukt de samme Koss porta pro hodetelefonene mine, og de skal jeg forsette å bruke.

Har ingen planer om å værken benytte adapter eller kjøpe nye bare fordi produsentene vil lage tynnere telefoner.

 

Når skal produsentene begynne å høre på hva folket vil ha?

Ser liksom ingen rope ut om at de ønsker en telefon på tykkelse med et papirark. Folk vil ha en telefon med kraftig batteri, og er villige til å legge på et par nm på telefonene.

Da er det faktisk plass til en minijack også. De kan velge å vidreutvikle usb-c og lightning som lydutgang for alt jeg bryr meg, men la de som vil få benytte seg av minijack.

Koss porta pro.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordet den brukes i utrolig mange andre ting enn telefoner. At det er gammel teknologi betyr ingenting. Hjulet er også gammel teknologi men det er ingen umiddelbare planer om å bytte det ut med noe nytt.

Hjulet = headsett, dekket er kontaktpunktet. Bildekk er alltid under utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis minijack er så håpløst. Hvorfor har de ikke tvunget på oss nye måter å koble høyttalere på? Eller hvorfor er ikke høyttalere i seg selv blitt endret fra den eldgamle metoden med magnetisert spole og membran? Fins andre løsninger på begge deler. Kan det være fordi alternativene suger og ingen vil ha det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...