Gå til innhold

GUIDE: Operasjonen som kan gi PC-en din langt bedre nettverksytelse


Anbefalte innlegg

 

Det jeg lurer på er om det finnes utstyr for å montere et kortere kort i en maskin som bruker litt lengre kort.

 

Masser av disse på eBay: 

http://www.ebay.com/itm/2pcs-Mini-PCI-E-Half-to-Full-Size-Extension-Bracket-WiFi-Wireless-With-Screws-/281579333180?hash=item418f6fa63c:g:5EMAAOSwDNdVyyES

 

s-l96.jpg

 

Ser man det, ja. Jeg antok at det fantes, men ante ikke hvilke søkeord jeg skulle bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frobe er inne på dette med FCC. Men det er også regler knyttet til dette innenfor EU og bestemmelsene som ellers NKOM opererer med. 

 

Sendestyrke fra kort og gain via antennene kan gi større effekt enn det som er tillatt. I noen tilfeller er det også forskjeller mellom modeller av WLAN-moduler avhengig av om de er tiltenkt bruk i USA eller i Europa, i tillegg til at det gjerne er mekanismer knyttet opp i mot bl.a. regionsinnstillinger i Windows (med regionsinnstillinger satt til f.eks. USA i Windows, vil man for noen typer wlan-kort merke at kanalutvalget de kan bruke blir dårligere).

 

Har forsøkt å oppgradere bedriftsmodeller fra litt forskjellige produsenter. For min T61p fant jeg modda BIOS. For min Latitude E6420 trengte jeg ikke gjøre noen ting. Den gamle HP-en fikk jeg aldri oppgradert. Skulle fått oppdatert W520-en og T430-en - helst med 3x3-kort, men er kanskje ikke så lett å finne noe som er kompatibelt i henhodl til både at det er mPCIe og støttet av modda BIOS, eller er begrensningene fjernet helt i BIOS på disse? På den gamle T61p-en måtte jeg vel også kjøpe et kort (den gang et 6300) som hadde Lenovo partnr.

 

 

Ellers har det fram til de siste par årene vært ganske mange bærbare som har tre antennekontakter. Den gang Intels 6300-kort var vanlig i litt mer påkostede modeller, hadde man tre antenner. I mange bærbare jeg har sett for bedriftsmarkedet kan det være at to antenner ble benyttet i utgangspunktet for kortet levert i maskinen, men den tredje antennen lå klar. 

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Lenke til kommentar

Ellers har det fram til de siste par årene vært ganske mange bærbare som har tre antennekontakter. Den gang Intels 6300-kort var vanlig i litt mer påkostede modeller, hadde man tre antenner. I mange bærbare jeg har sett for bedriftsmarkedet kan det være at to antenner ble benyttet i utgangspunktet for kortet levert i maskinen, men den tredje antennen lå klar. 

 

Den gangen jeg byttet ut 5300-kortet (førstegenerasjons 3x3 802.11n) med et AC7260 ble jeg overrasket over hvor mye bedre (subjektivt) AC7260-kortet virket i miljøer der jeg hadde forventet at det motsatte, basert på 3x3 vs 2x2.  Spesielt på jobben der vi bare hadde 802.11a/g inntil ganske nylig, med ca en gazillion klienter og ikke rent få "vill-aksesspunkter" i tillegg til alle de offisielle. Jeg var såpass overrasket at jeg nevnte dette for utviklerne i Intel.  Kommentaren tilbake var

 

The 7260 should *much* better because of better calibrations.

Note that 3x3 isn't practical - this is why there aren't any such devices any more.

 

Og det var det.

Lenke til kommentar

Er ikkje alltid at dette er så lett faktisk.

Vurderte dette på ein Asus Zenbook UX32VD. Problemet er at antennekoplingane er mindre på denne enn det som er vanleg. Til og med om ein kjøper ein ny N6200 så passar den ikkje inn. Virkar som at Asus har fått bygd ein spesiell versjon.

 

Ingen på ebay som selger adapter-kabel?

Lenke til kommentar

 

Er ikkje alltid at dette er så lett faktisk.

Vurderte dette på ein Asus Zenbook UX32VD. Problemet er at antennekoplingane er mindre på denne enn det som er vanleg. Til og med om ein kjøper ein ny N6200 så passar den ikkje inn. Virkar som at Asus har fått bygd ein spesiell versjon.

 

m.2 kort har vanligvis mindre kontakter (MHF4) enn det som er vanlig for mini-PCIe kort (U.FL). Men jeg regner med at Asusen din er blant de få unntakene som har et mini-PCIe kort med de små kontaktene? Da kan det kanskje virke å kjøpe et nytt m.2 kort (f.eks, 7260NGW) og en overgang fra mini-PCIe til m.2 (ala http://www.hwtools.net/Adapter/M2MP1.html ). Men det forutsetter at det er plass til dette. Hvis du bare har en halv mini-PCIe slot, så er det definitivt ikke det. Og det gjelder å bestille riktig, siden m.2 har en nøkkel for forskjellige typer kort. Og jeg aner jo heller ikke om de små antennekontaktene dine faktisk er MHF4... Kanskje er det en mellomting.

 

Et annet alternativ er å installere nye antenner. Som oftest ikke så vanskelig hvis du ikke er redd for å demontere skjermen. Det mest kronglete er gjerne å trekke kablene gjennom skjermhengslene.

 

Eller du kan bytte kontakter på de originale kablene. Men det er veeeldig tynn koaks, og sannsynligvis ingenting ekstra å gå på i lengden, så det er kanskje litt risky.

Her er ein link som visar problemet:

http://forum.notebookreview.com/threads/upgrading-asus-ux32vd-wireless-card-antenna-connector-problem-help.731735/

Lenke til kommentar

Flott!  Det viser at det mest sannsynlig er MHF4, og det nevnes jo også.  Og dessuten at det ikke er plass til noe full-lengde mini-PCIe kort, og dermed heller ikke noen m.2-basert løsning.

 

Grunnen til at det er dårlig med overganger fra slike antenneplugger er rett og slett at det ikke finnes hunn-kontakter for kabelmontering.  Dette problemet gjelder både U.FL og MHF4.  Det eneste som blir laget er kretskortkontakter for overflatemontering, tilsvarende det du har på nettverkskortet ditt. Dvs, det finnes en annen variant: SMA test-plugger med hunn-kontakt på.  Men disse har to problemer:  Det er test-kontakter, og de er ikke laget for å låse pluggen like hardt.  Men enda viktigere.  SMA plugger er digre.  Jeg innbilte meg at jeg skulle kunne bruke en slik løsning i min laptop, men det er rett og slett ikke plass.

 

Så da ender du opp med at du må sette en kontakt laget for overflatemontering på enden av en kabel.  Men du har flaks.  Noen har allerede gjort det for deg:

http://www.ebay.ca/itm/MHF-4-MHF4-female-PCB-to-U-FL-plug-right-angle-1-13mm-Pigtail-Jumper-cable-IPX-/181810686207

 

FWIW, så endte jeg opp med å lage noe tilsvarende selv for min konvertering motsatt vei. De reelle alternativene er mer permanent endring av antennekablene, som nevnt før.  Enten ved å bytte plugger eller ved å bytte hele antennene med kabler.

 

EDIT:  tar tilbake den om m.2-løsningen.  Ser jo lenger ned i den tråden at det faktisk er noen som har prøvd det, så det er tydeligs nok plass.  Da er jo det også et alternativ.  Teoretisk litt bedre siden du slipper ekstra kontakter i antennesignal-veien, men også ganske mye dyrere og vel så my hassle.

Endret av bmork
Lenke til kommentar

 

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Nei, det er enda verre. Har Googlet i en time og ingen plass står det noe om hvilken type kontakt nettverkskortet i pcen har.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Nei, det er enda verre. Har Googlet i en time og ingen plass står det noe om hvilken type kontakt nettverkskortet i pcen har.

 

 

I en del tilfeller vil man kunne finne det ut i fra når den ble lansert. Hos HP kan dette også være et utgangspunkt for mange modeller: http://h20464.www2.hp.com/index.html

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Nei, det er enda verre. Har Googlet i en time og ingen plass står det noe om hvilken type kontakt nettverkskortet i pcen har.

I en del tilfeller vil man kunne finne det ut i fra når den ble lansert. Hos HP kan dette også være et utgangspunkt for mange modeller: http://h20464.www2.hp.com/index.html

Min pc er ikke i listen her.

Det er en HP ac080no fra 2015

Endret av rillto
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Har Googlet i en time og ingen plass står det noe om hvilken type kontakt nettverkskortet i pcen har.

 

 

Hadde heller skrudd den opp å sjekket, noe som tar 5-10 min, i stedet for å brukt flere timer på å prøve å finne det ut på andre måter. Da er det bare å bytte om det skulle passe, eller bare skru igjen om ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har faktisk et slikt ac7260 kort liggende her.

Men jeg tror ikke det passer da min HP har et Broadcom BMC943142y kort som standard. Jeg vet ikke hvilken kontakt det er på Broadcom kortet.

Noen som vet om det er PCIe på dette?

 

 

Google sa lite om kortet. Kanskje lettere å ta utgangspunkt i hvilken HP-modell det er.

Har Googlet i en time og ingen plass står det noe om hvilken type kontakt nettverkskortet i pcen har.

 

Hadde heller skrudd den opp å sjekket, noe som tar 5-10 min, i stedet for å brukt flere timer på å prøve å finne det ut på andre måter. Da er det bare å bytte om det skulle passe, eller bare skru igjen om ikke.

Det er ikke så enkelt når pcen ikke har lokk på undersiden. Den har helt plast deksel, fastloddet minne og er ikke ment å åpnes enkelt. Jeg har byttet til en billig brukt SSD så den har vært åpnet før!

Det laget merker og jeg ønsker ikke flere bare for å sjekke.

Lenke til kommentar

 

Min pc er ikke i listen her.

Det er en HP ac080no fra 2015

 

Hvorfor sa du ikke det før? :)

 

Gå til http://support.hp.com , søk etter ac080no, velg "User Guides", last ned den som heter "Maintenance and Service Guide". På side 41 og 42 finner du instruksjoner til hvordan du bytter wlan modul, og en liste over de offisielt støttede i denne maskinen.  Både bilder og beskrivelser viser at du har en m.2 slot.  Det ville jeg også ha veddet på basert på alderen på maskinen.

 

Men vær OBS på at HP er blant de kjipe som ofte har BIOS-begrensinger.  Ivertfall var det slik i gamle dager. Så det kan jo være lurt å sjekke litt rundt om hvorvidt du faktisk kan bytte kort.  Jeg ser også at alle kortene den leveres med er 1x1, så det er ikke gitt at det er installert to antenner. Det finner du lett ut ved å åpne og se etter.  BIOS-begrensninger er verre.  Da må du nesten prøve med et annet kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Min pc er ikke i listen her.

Det er en HP ac080no fra 2015

 

Hvorfor sa du ikke det før? :)

 

Gå til http://support.hp.com , søk etter ac080no, velg "User Guides", last ned den som heter "Maintenance and Service Guide". På side 41 og 42 finner du instruksjoner til hvordan du bytter wlan modul, og en liste over de offisielt støttede i denne maskinen.  Både bilder og beskrivelser viser at du har en m.2 slot.  Det ville jeg også ha veddet på basert på alderen på maskinen.

 

Men vær OBS på at HP er blant de kjipe som ofte har BIOS-begrensinger.  Ivertfall var det slik i gamle dager. Så det kan jo være lurt å sjekke litt rundt om hvorvidt du faktisk kan bytte kort.  Jeg ser også at alle kortene den leveres med er 1x1, så det er ikke gitt at det er installert to antenner. Det finner du lett ut ved å åpne og se etter.  BIOS-begrensninger er verre.  Da må du nesten prøve med et annet kort.

Jeg får ikke det valget du henviser til, kun dette;

http://support.hp.com/no-no/product/HP-14-ac000-Notebook-PC-series/7771392/model/8636213/manuals

 

Det er ingenting om nettverkskort på side 41-42 i noen av disse manualene.

 

Men hvis du har funnet ut at det er et m.2 kort er mitt Intel kort av feil type. Så da er det ikke noe poeng i å fortsette.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikkje alltid at dette er så lett faktisk.

Vurderte dette på ein Asus Zenbook UX32VD. Problemet er at antennekoplingane er mindre på denne enn det som er vanleg. Til og med om ein kjøper ein ny N6200 så passar den ikkje inn. Virkar som at Asus har fått bygd ein spesiell versjon.

m.2 kort har vanligvis mindre kontakter (MHF4) enn det som er vanlig for mini-PCIe kort (U.FL). Men jeg regner med at Asusen din er blant de få unntakene som har et mini-PCIe kort med de små kontaktene? Da kan det kanskje virke å kjøpe et nytt m.2 kort (f.eks, 7260NGW) og en overgang fra mini-PCIe til m.2 (ala http://www.hwtools.net/Adapter/M2MP1.html ). Men det forutsetter at det er plass til dette.
Her er ein link som visar problemet:http://forum.notebookreview.com/threads/upgrading-asus-ux32vd-wireless-card-antenna-connector-problem-help.731735/
Og hvis du går til side fire på den linken, så ser du at det er en med UX32VD som har brukt et slikt adapter bmork nevner.

 

Vurderer å oppgradere min UX32VD selv, og kommer da til å gå for denne løsningen. Spørsmålet er bare hvilket nettverkskort man skal kjøpe? 7260NGW (M.2 med MHF4, i motsetning til den PCIe-7260 i artikkelen på tek.no), 7265, 8260 eller 8265. Innspill på dette mottas med takk!

Lenke til kommentar

Vurderer å oppgradere min UX32VD selv, og kommer da til å gå for denne løsningen. Spørsmålet er bare hvilket nettverkskort man skal kjøpe? 7260NGW (M.2 med MHF4, i motsetning til den PCIe-7260 i artikkelen på tek.no), 7265, 8260 eller 8265. Innspill på dette mottas med takk!

 

Jeg ville gått for nyeste generasjon, moderert for pris og tilgjengelighet.  Dvs 8265 hvis den kan skaffes til en fornuftig pris.  Ellers 8260.  Ikke noe galt med 7260, men den er 3 år gammel og end-of-the-line mht firmware-utvikling f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for nyeste generasjon, moderert for pris og tilgjengelighet.  Dvs 8265 hvis den kan skaffes til en fornuftig pris.  Ellers 8260.  Ikke noe galt med 7260, men den er 3 år gammel og end-of-the-line mht firmware-utvikling f.eks.

Takk for innspill. Om ikke tankerekka mi var helt lik, så var konklusjonen mye det samme. 8265 klarer jeg ikke å finne ett eneste sted, via Google, så da blir det nok 8260. Skal selvsagt sjekke igjen før den dagen jeg faktisk bestiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...