Gå til innhold

Nå vil Intel kvitte seg med hodetelefonkontakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde virkelig ikke vi skulle tilbake til dette tullet mobilprodusentene drev med tidligere med å bare skulle ha en kontakt. Husker godt da vi endelig fikk tak i adaptre som gjorde det mulig for oss å høre musikk OG lade samtidig. Jeg vil virkelig ikke tilbake til dette. Ser heller ikke noe problem med å fortsette med å bruke minijack.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når de først skal ha inn en DAC-krets i alle hodetelefoner, små høyttalere etc,... er det ikke like greit å gå for Bluetooth? Og beholde minijack til BT har tatt over (som kanskje blir aldri;). I tillegg har man allerede løsninger for audiofile DACer og digitale kablede headset til mobiler, de er bare ikke så utbredte. Tror Intel virkelig at grunnen er at man ikke har et "enkelt" nok grensesnitt?

Hvis de kan komme med et godt argument for hvorfor det er bedre / mer effektivt å ha DAC og forsterker i hodetelefonene vs. i mobilen kan jeg vurdere å gi opp den enorme fleksibilitenn jeg har med minijack. Nå virker det nærmest som at musikkbransjen får mest ut av det, med HDCP, men jeg skjønner ikke at de har så stor innflytelse og heller ikke at de har et så sterkt ønske om kryptering. Det selges jo fortsatt ukrypterte MP3 og FLAC filer. Så for en gang skyld kan vi konkludere at det ikke er en konspirasjon av "innholds"bransjene.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Jeg, som en sånn passe aktiv ungdom har en helt annen bekymring enn dere, nemlig holdbarhet. Når du er på bussen eller går tur osv. og ska ha en så liten og skjør plugg er det nødt til å gå galt! Har selv måttet pirke ut micro-usb-en ut av mobilen etter at den datt ned fra nattbordet under lading. En usb C kommer til å knekke eller bli nappet ut 24/7 under bruk når du beveger deg eller det blir et lite røsk i ledningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lykke til, Intel, dette har folk prøvd før.

 

Jeg hadde en gang i tiden, jeg tror det måtte være rundt 2009, en HTC Touch Pro. Den telefonen var bygget slik at du måtte ha en egen dongel med mini-USB til minijack for å kunne bruke hodetelefoner på den.

 

Det viste seg, MERKELIG NOK, at mini-USB ikke er av en god nok byggekvalitet til at man kan ha den plugget til mens telefonen ligger og hopper i lomma, og USB-inngangen på telefonen var etter et års tid fullstendig ubrukelig på grunn av kontaktfeil. Og dette med ganske forsiktig bruk.

 

Tviler på at denne nye pluggen er spesielt mye bedre på det punktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg ser inn i krystallkulen min, ser jeg en fremtid der det aller meste av hodetelefoner er trådløse. Kjøpte nettopp mine første trådløse hodetelefoner på en god stund, og kvaliteten og tilkoblingen er upåklagelig. Ikke noe hakking eller utfall av lyd. Helt ypperlig for å være ærlig, og kommer definitivt aldri til å gå tilbake til kablet hodetelefon igjen.

Frem til nå har jeg sett ned på trådløs lyd. Sist jeg prøvde det var kvaliteten så som så, og lyden "klikket" ut og inn hele tiden grunnet dårlig bluetooth tilkobling. Dette inntrykket endret seg definitivt med mitt nye vidunder :)

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva som er det store poenget? Eneste positive må vel være at man slipper å bruke dyrebar plass i telefonen på å ha en minijack-connector. Men en slik connector/modul tar vel ikke så fryktelig stor plass?

 

Det er klart det muliggjør at dyrere hodetelefoner kan ha langt bedre integrerte løsninger for DAC og effektforsterker i hodetelefonene enn hva man normalt vil finne på telefonen. Ergo så vil det ikke lenger være noen utfordring med varierende lydkvalitet fra mobiltelefon til mobiltelefon som det er per i dag. Da vil hodetelefonene selv stå for alt som definerer lydkvaliteten.

 

Men jeg vil jo tro at de av oss som investerer store summer i hodetelefoner, vi beholder gjerne hodetelefonene langt lenger enn vi beholder mobiltelefonen. Så da er man jo helt fastlåst til det som er å finne i hodetelefonene det året du kjøper dem. Mens når DAC og effektforsterker er endel av telefonen så vil man jo om det skulle komme markant bedre løsninger for DAC og effektforsterker i årene som kommer faktisk få glede av de kombinert med de svindyre og knallgode hodetelefonene man kjøpte for noen år tilbake.

 

 

Samtidig så frigjør det jo muligheten for mobilprodusenter til å gå for rimeligere løsninger for DAC og effektforsterker i telefonene ettersom de da kun er der for å drive de uansett veldig dårlige høyttalerne på telefonen og ingenting annet. Jeg regner også med at det er langt enklere å få plass til god DAC og strøm for å drive god effektforsterkning i selve hodetelefonene enn det er i selve telefonen hvor batterilevetiden allerede er en utfordring i seg selv.

 

 

 

En ting som er sikkert er at det burde komme på plass en ny standard for mini-jack som tar for seg mer moderne problemstillinger som volumjustering og andre snarveier og muligheter som burde lag seg utføre via koblingen.

 

Per i dag så finnes det jo ingen standarder for dette. Apple kjører sin egen løsning, Samsung sin egen også støtter knapt nok noen av de andre aktørene noe annet enn vanlig to-kanal lyd via mini-jack. Er jo helt idiotisk at når du kjøper noen hodetelefoner så må du velge mellom kabel til iOS eller Samsung. Hvorav ingen av delene kan garantere for at ting som volumjustering på kabelen vil fungere med øvrige modeller fordi det ikke foreligger noen standard for dette på mini-jack.

Lenke til kommentar

Det koker jo egentlig ned til hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig for folk.

 

De vil ha inn DRM, og de vil ha inn proprietære ting, på bekostning av at folk sitter på mye nytt hodetelefonutstyr som bruker den gode gammeldagse minijack.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan funke hvis det følger med jack-overgang som også har videreføring for lading. En brilliant ide ville da vært om jack vil stikke ut på ene siden og ladeplugg stikke ut på andre siden siden slik at de kan ligge inntil telefonen og ikke stikke rett ut som de gjør i dag.

 

En annen god ting ville være å ha en videreføringskontakt til lading i headset-pluggen som vil følge med telefonen.

Endret av waldo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dra til helvete med dete tullet... Greit at vi kan få digital musikk ut av telefonen via HDMI-, DisplayPort- eller USB-protokollen - det har vært godt mulig lenge. Dette her er en  flopp som både er dyr, upraktisk og problemskapende.

 

Jeg oppfordrer alle til å ikke kjøpe det. Hodetelefoner er analoge produkter, så det eneste man gjør er at man er nødt til å kjøpe nye hodetelefoner eller en DAC, og kvaliteten på disse vil være veldig varierende. Det vil også kompatibelheten.

 

Det er absolutt ingen god grunn for å gjøre dette. En digital overførsel av lyd kan man få idag uten å gjøre særlige endringer. Hold dere borte fra hodetelefonindustrien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...