Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion enda?


Anbefalte innlegg

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Hvorfor sier du det? Forholder meg til virkeligheten "as is" og har gjort det i mange år... Har for lenge siden sluttet å lage meg illusjoner men liker å leve her og nå og glede meg over de små tingene i livet, de som skjer her og nå...

 

Nå og da hender det jeg tar et langt og hardt blikk på livet mitt og ser om det er noe jeg kan forbedre, men neimen om jeg gidder å fly rundt og prøve å lulle meg inn i virkeligheter som ikke finnes... trives i virkeligheten jeg og har egentlig alltid gjort det... Mest ærlig det.-..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

 

Hvorfor sier du det? Forholder meg til virkeligheten "as is" og har gjort det i mange år... Har for lenge siden sluttet å lage meg illusjoner men liker å leve her og nå og glede meg over de små tingene i livet, de som skjer her og nå...

 

Nå og da hender det jeg tar et langt og hardt blikk på livet mitt og ser om det er noe jeg kan forbedre, men neimen om jeg gidder å fly rundt og prøve å lulle meg inn i virkeligheter som ikke finnes... trives i virkeligheten jeg og har egentlig alltid gjort det... Mest ærlig det.-..

Hvis du mener at du kjenner den ultimate virkeligheten er jeg veldig interessert i å få høre nærmere hva den er!?

 

Jeg erfarer as is, eller isness, eller suchness, men den er umulig å forklare med ord, så derfor er jeg meget interessert i hvordan du erfarer det alle religioner peker til.

 

Når jeg betrakter virkeligheten ser jeg at jeg betrakter meg selv, det er intet skille mellom den som observerer og det som blir observert, og alt er bare elementer i konstant bevegelse, som igjen betyr at det er tomt for substans noe sted

Lenke til kommentar

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Hvorfor sier du det? 

 

Vis jeg forstår Bhu Tho, så mener han at det finnes en større virkelighet. Fordi han vet eller føler at menneskelige sanser er begrenset. 

 

Et eksempel på dette er at vi må bruke apperater som kan se varmebølger for oss, for at vi skal klare å forstå at det er varmebølger der. Menneske kroppen er ikke ømfientlig nok for å kunne forstå at det er et menneske på andre siden av veggen eller lignende, bare fordi det skjer en temperatur forskjell i luften. Men om vi bruker et apperat som kan se varmebølger så har vi muligheten til å oppfatte det. Men om vi fortsatt oppfatter at det er et menneske på andre siden av veggen betyr det fortsatt ikke at vi har sett varmebølger. Det vi ser er da varmebølger som er oversatt til farger på en skjerm som tillater oss til å forstå at det er varmebølger der. Men vi har aldri sett varmebølgende med det blåtte øye.

 

(Da blir det litt som å se en review av en film, uten at du har sett filmen. Da har du egentlig ikke opplevd filmen, du har bare hørt en mening om filmen som noen andre har sett.)

 

Hva dette betyr er at menneske er begrenset, på en dag til dag basis så har vi ikke et sanse system for å oppfatte alt som skjer rundt oss. Fordi vi som et menneske kan ikke oppfatte alt som skjer rundt oss. Siden vi ikke kan oppfatte alt som skjer rundt oss hele tiden, kan vi heller ikke se virkeligheten.

 

Jeg personlig inni tankene og hjernen min har det veldig bra akuratt nå. Men kanskje i "virkeligheten" sitter jeg å blir bestrålt av en stor klomp radioaktiv 228radon som jeg ikke oppfatter, som kommer til å gi meg kreft i fremtiden, så har jeg det egentlig bra da? Vist jeg holder på å bli kraftig syk der cellene mine utvikler kreft, uten at jeg kan gjøre noe med det? :p

 

EDIT: Du får rette på meg om du er uenig Bho Thu. Tenkte at det var noe slikt du prøvde å få frem. Men dette er forklart i mine ord.

 

EDIT x2: 228Radium ikke radon ^^

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Hvorfor sier du det? 

 

Vis jeg forstår Bhu Tho, så mener han at det finnes en større virkelighet. Fordi han vet eller føler at menneskelige sanser er begrenset. 

 

 

 

Nei, jeg mener ikke at det finnes en "større" virkelighet, jeg mener at det finnes bare en virkelighet men at den kan betraktes fra flere plan. På det personlige planet vil man betrakte verden slik man er opplært til å se den og personlig like den, mens fra det upersonlige planet ser verden ut som den er, nemlig at en lyd er bare en lyd, lukt er bare en lukt, og smak er bare en smak. På det upersonlige planet hvor man ikke ser virkeligheten men er våkent tilstede i den samme, er det ikke mulig å skille mellom det som oppfatter og det som oppfattes. Det er på en måte mye større enn det jeg kan oppfatte ut fra min fragmenterte viten og kulturell programmering, men samtidig er det ikke mer enn det er, og når man så skjønner at man ikke er noe substaniselt, at tanker og følelser bare er en strøm av mentale fenomener som man ikke kan styres, slipper man dem og dermed forsvinner følelsen av å være en enhet inni en større enhet. Der er ikke en innside og en utside, det er bare dette her og nå

 

Hele tiden er dette som er helt perfekt fordi det mangler aldri noe, det er først når personligheten kobles på at jamringen om livet og verden oppstår og så begynner man å definere virkeligheten for å få den til å passe ens likes and dislikes

 

 

 

Et eksempel på dette er at vi må bruke apperater som kan se varmebølger for oss, for at vi skal klare å forstå at det er varmebølger der. Menneske kroppen er ikke ømfientlig nok for å kunne forstå at det er et menneske på andre siden av veggen eller lignende, bare fordi det skjer en temperatur forskjell i luften. Men om vi bruker et apperat som kan se varmebølger så har vi muligheten til å oppfatte det. Men om vi fortsatt oppfatter at det er et menneske på andre siden av veggen betyr det fortsatt ikke at vi har sett varmebølger. Det vi ser er da varmebølger som er oversatt til farger på en skjerm som tillater oss til å forstå at det er varmebølger der. Men vi har aldri sett varmebølgende med det blåtte øye.

 

Hvis man blir veldig stille og lytter konsentrert kan man faktisk høre at alt er bare bølger og vibrasjoner - absolutt alt vibrerer og er i konstant endring/bevegelse

 

 

 

Hva dette betyr er at menneske er begrenset, på en dag til dag basis kan vi har ikke et sanse system for å oppfatte alt som skjer rundt oss. Fordi vi som et menneske kan ikke oppfatte alt som skjer rundt oss. Siden vi ikke kan oppfatte alt som skjer rundt oss hele tiden, kan vi heller ikke se virkeligheten.

 

Vi er så klart begrenset fordi det er umulig å rekke over hele universets samlede historie i løpet av ett liv, men hvis man åpner seg helt for det som er kan man se hele universet i ett lite sandkorn og direkte erfare utallige realiseringer i ett lite øyeblikk av insight

 

 

 

Jeg personlig inni tankene og hjernen min har det veldig bra akuratt nå. Men kanskje i "virkeligheten" sitter jeg å blir bestrålt av en stor klomp radioaktiv 228radon som jeg ikke oppfatter, som kommer til å gi meg kreft i fremtiden, så har jeg det egentlig bra da? Vist jeg holder på å bli kraftig syk der cellene mine utvikler kreft, uten at jeg kan gjøre noe med det?  :p

 

Hvis du går bak det som ser deg selv personlig vil du se at det ikke er det samme som personen, og det som reflekterer din person kan aldri få kreft, blir aldri ulykkelig, har ingen begrensinger, eller alder eller tid eller død - det er der hele tiden og står dønn stille, så kan du jo spørre deg selv når du personlig skal stoppe slik at det oppstår ett samsvar og så kan du grunne på hva ett sånt samsvar vil bety for livet slik du oppfatter det ...  :yes:

Lenke til kommentar

 

 

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Hvorfor sier du det? 

 

Vis jeg forstår Bhu Tho, så mener han at det finnes en større virkelighet. Fordi han vet eller føler at menneskelige sanser er begrenset. 

 

 

 

Nei, jeg mener ikke at det finnes en "større" virkelighet, jeg mener at det finnes bare en virkelighet men at den kan betraktes fra flere plan. På det personlige planet vil man betrakte verden slik man er opplært til å se den og personlig like den, mens fra det upersonlige planet ser verden ut som den er, nemlig at en lyd er bare en lyd, lukt er bare en lukt, og smak er bare en smak. På det upersonlige planet hvor man ikke ser virkeligheten men er våkent tilstede i den samme, er det ikke mulig å skille mellom det som oppfatter og det som oppfattes. Det er på en måte mye større enn det jeg kan oppfatte ut fra min fragmenterte viten og kulturell programmering, men samtidig er det ikke mer enn det er, og når man så skjønner at man ikke er noe substaniselt, at tanker og følelser bare er en strøm av mentale fenomener som man ikke kan styres, slipper man dem og dermed forsvinner følelsen av å være en enhet inni en større enhet. Der er ikke en innside og en utside, det er bare dette her og nå

 

Hele tiden er dette som er helt perfekt fordi det mangler aldri noe, det er først når personligheten kobles på at jamringen om livet og verden oppstår og så begynner man å definere virkeligheten for å få den til å passe ens likes and dislikes

 

 

 

Et eksempel på dette er at vi må bruke apperater som kan se varmebølger for oss, for at vi skal klare å forstå at det er varmebølger der. Menneske kroppen er ikke ømfientlig nok for å kunne forstå at det er et menneske på andre siden av veggen eller lignende, bare fordi det skjer en temperatur forskjell i luften. Men om vi bruker et apperat som kan se varmebølger så har vi muligheten til å oppfatte det. Men om vi fortsatt oppfatter at det er et menneske på andre siden av veggen betyr det fortsatt ikke at vi har sett varmebølger. Det vi ser er da varmebølger som er oversatt til farger på en skjerm som tillater oss til å forstå at det er varmebølger der. Men vi har aldri sett varmebølgende med det blåtte øye.

 

Hvis man blir veldig stille og lytter konsentrert kan man faktisk høre at alt er bare bølger og vibrasjoner - absolutt alt vibrerer og er i konstant endring/bevegelse

 

 

 

Hva dette betyr er at menneske er begrenset, på en dag til dag basis kan vi har ikke et sanse system for å oppfatte alt som skjer rundt oss. Fordi vi som et menneske kan ikke oppfatte alt som skjer rundt oss. Siden vi ikke kan oppfatte alt som skjer rundt oss hele tiden, kan vi heller ikke se virkeligheten.

 

Vi er så klart begrenset fordi det er umulig å rekke over hele universets samlede historie i løpet av ett liv, men hvis man åpner seg helt for det som er kan man se hele universet i ett lite sandkorn og direkte erfare utallige realiseringer i ett lite øyeblikk av insight

 

 

 

Jeg personlig inni tankene og hjernen min har det veldig bra akuratt nå. Men kanskje i "virkeligheten" sitter jeg å blir bestrålt av en stor klomp radioaktiv 228radon som jeg ikke oppfatter, som kommer til å gi meg kreft i fremtiden, så har jeg det egentlig bra da? Vist jeg holder på å bli kraftig syk der cellene mine utvikler kreft, uten at jeg kan gjøre noe med det?  :p

 

Hvis du går bak det som ser deg selv personlig vil du se at det ikke er det samme som personen, og det som reflekterer din person kan aldri få kreft, blir aldri ulykkelig, har ingen begrensinger, eller alder eller tid eller død - det er der hele tiden og står dønn stille, så kan du jo spørre deg selv når du personlig skal stoppe slik at det oppstår ett samsvar og så kan du grunne på hva ett sånt samsvar vil bety for livet slik du oppfatter det ...  :yes:

 

Japp, vi sier det samme. bare med forskjellige ord. Du burde kanskje lære å lytte på hva andre sier. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Hvorfor sier du det? 

 

Vis jeg forstår Bhu Tho, så mener han at det finnes en større virkelighet. Fordi han vet eller føler at menneskelige sanser er begrenset. 

 

 

 

Nei, jeg mener ikke at det finnes en "større" virkelighet, jeg mener at det finnes bare en virkelighet men at den kan betraktes fra flere plan. På det personlige planet vil man betrakte verden slik man er opplært til å se den og personlig like den, mens fra det upersonlige planet ser verden ut som den er, nemlig at en lyd er bare en lyd, lukt er bare en lukt, og smak er bare en smak. På det upersonlige planet hvor man ikke ser virkeligheten men er våkent tilstede i den samme, er det ikke mulig å skille mellom det som oppfatter og det som oppfattes. Det er på en måte mye større enn det jeg kan oppfatte ut fra min fragmenterte viten og kulturell programmering, men samtidig er det ikke mer enn det er, og når man så skjønner at man ikke er noe substaniselt, at tanker og følelser bare er en strøm av mentale fenomener som man ikke kan styres, slipper man dem og dermed forsvinner følelsen av å være en enhet inni en større enhet. Der er ikke en innside og en utside, det er bare dette her og nå

 

Hele tiden er dette som er helt perfekt fordi det mangler aldri noe, det er først når personligheten kobles på at jamringen om livet og verden oppstår og så begynner man å definere virkeligheten for å få den til å passe ens likes and dislikes

 

 

 

Et eksempel på dette er at vi må bruke apperater som kan se varmebølger for oss, for at vi skal klare å forstå at det er varmebølger der. Menneske kroppen er ikke ømfientlig nok for å kunne forstå at det er et menneske på andre siden av veggen eller lignende, bare fordi det skjer en temperatur forskjell i luften. Men om vi bruker et apperat som kan se varmebølger så har vi muligheten til å oppfatte det. Men om vi fortsatt oppfatter at det er et menneske på andre siden av veggen betyr det fortsatt ikke at vi har sett varmebølger. Det vi ser er da varmebølger som er oversatt til farger på en skjerm som tillater oss til å forstå at det er varmebølger der. Men vi har aldri sett varmebølgende med det blåtte øye.

 

Hvis man blir veldig stille og lytter konsentrert kan man faktisk høre at alt er bare bølger og vibrasjoner - absolutt alt vibrerer og er i konstant endring/bevegelse

 

 

 

Hva dette betyr er at menneske er begrenset, på en dag til dag basis kan vi har ikke et sanse system for å oppfatte alt som skjer rundt oss. Fordi vi som et menneske kan ikke oppfatte alt som skjer rundt oss. Siden vi ikke kan oppfatte alt som skjer rundt oss hele tiden, kan vi heller ikke se virkeligheten.

 

Vi er så klart begrenset fordi det er umulig å rekke over hele universets samlede historie i løpet av ett liv, men hvis man åpner seg helt for det som er kan man se hele universet i ett lite sandkorn og direkte erfare utallige realiseringer i ett lite øyeblikk av insight

 

 

 

Jeg personlig inni tankene og hjernen min har det veldig bra akuratt nå. Men kanskje i "virkeligheten" sitter jeg å blir bestrålt av en stor klomp radioaktiv 228radon som jeg ikke oppfatter, som kommer til å gi meg kreft i fremtiden, så har jeg det egentlig bra da? Vist jeg holder på å bli kraftig syk der cellene mine utvikler kreft, uten at jeg kan gjøre noe med det?  :p

 

Hvis du går bak det som ser deg selv personlig vil du se at det ikke er det samme som personen, og det som reflekterer din person kan aldri få kreft, blir aldri ulykkelig, har ingen begrensinger, eller alder eller tid eller død - det er der hele tiden og står dønn stille, så kan du jo spørre deg selv når du personlig skal stoppe slik at det oppstår ett samsvar og så kan du grunne på hva ett sånt samsvar vil bety for livet slik du oppfatter det ...  :yes:

 

Japp, vi sier det samme. bare med forskjellige ord. Du burde kanskje lære å lytte på hva andre sier. :)

 

 

Nei, vi sier ikke det samme, og jeg personlig kan aldri bli flink nok til å lytte ... men jeg kan bli flinkere til å legge bort "meg selv" og da er det bare lytting tilstede

Lenke til kommentar

Har ofte stilt meg det samme spørsmålet selv; Hvorfor tror folk på eldgamle skrifter ført i pennen av ignorante menn og ikke setter sin lit til skikkelig viten og kunnskap? Hvordan er det mulig?

Hvorfor lar man seg fordumme og avstumpes ved å tro at det finnes en gud som kun forefinnes i fantasien og som innbildninger?

Jeg har et par tanker om dette - som også dreier seg om husdyr.

Et husdyr er også hva vi kaller "domestikert", altså tilpasset et liv blant oss mennesker. Men dyr er opprinnelig ikke slik. De blir tillært dette fra fødselen av. For eksempel en katt som ikke møter mennesker før den er blitt åtte uker vil normalt aldri stole på et menneske i løpet av hele sitt liv uansett videre eksponering.

 

Prosessen med å domestikere dyr er i praksis å lære dem å være barn resten av livet, ved i stor grad passe på at de ikke lærer seg basiskunnskap de behøver som voksne. Igjen, huskatten, vil aldri lære seg å jakte tilstrekkelig for mat eller sørge for beskyttelse mot elementene (regn, vind, osv). Vi gjør dette ved å sørge for mat, husly, selskap, beskyttelse, trygghet, osv.

Når dyrene blir litt eldre er det i praksis for sent.

 

Slik er det med religion også, men mye mer nyansert og differensiert selvfølgelig.

Folk lærer aldri å akseptere verden de lever i. De lærer aldri å ta ansvar for seg selv og eget sjeleliv. De må se mot noe større enn seg selv for rettledning og basisbehov, da de aldri har lært hvordan dette skal gjøres. Man ser slikt følger familie av en grunn. Mye som et husdyr.

Tenk hvordan mange religiøse ikke for sitt bare liv kan forstå hvordan en ateist kan ha moral. Hvordan det kan ha seg at de ikke stjeler og dreper over en lav sko. De har ingen forståelse for at dette kan komme fra annet enn hva som har blitt gitt dem av andre.

Ens liv er effektivt gjort avhengig av religion.

 

Slik en huskatt velger å komme tilbake om kvelden for å bo hos deg velger en religiøs å være religiøs. I praksis har man intet reèlt valg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Noen religiøse opplever kanskje å se tvers gjennom the bundle of lies som den definerte kompromissverden er og kan rett og slett ikke gå tilbake til den typen tilstand selv om de så doper seg sanseløst ned - det finnes ikke dop som er sterkere enn sannhet ..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

det finnes ikke dop som er sterkere enn sannhet ..

Religion.

 

 

Religion er organisering av sannheten, og dermed ikke det samme som sannheten... Alle beskrivelser av eplet er korrekte nok men smaken er umulig å overføre uten at du spiser eplet selv

Hvis du legger merke til hva som skjer når du spiser eplet vil du kanskje se at du faktisk blir eplet i det du tar inn over deg hele eplearomaen ... på samme måte blir du sannheten når du tar innover deg den også

Men står du imot sannheten vil du aldri kjenne smaken på samme måte du går glipp av eplesmaken når du bare snakker om epler

Lenke til kommentar

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Slik jeg forstår ditt utsagn så sier du at mennesker flest velger selektivt ut det som hukommelsen og logikken kan finne mening/formål i,

Og at vis mennesker skuet virkeligheten slik den nøytral Er så ville man Ha fått en ny virkelighetsoppfatning?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ingen forholder seg til virkeligheten som den er, alle velger sin virkelighet ut fra hva de liker personlig

Slik jeg forstår ditt utsagn så sier du at mennesker flest velger selektivt ut det som hukommelsen og logikken kan finne mening/formål i,

Og at vis mennesker skuet virkeligheten slik den nøytral Er så ville man Ha fått en ny virkelighetsoppfatning?

Det handler ikke om logikk, det handler om biologi, kulturell forming og vaner/uvaner. Etter at valget er gjort søker selvet etter å forklare seg mer eller mindre logisk - vi søker etter lykke og unngå lidelse. Hvis mennesket så nærmere på den prosessen de drives frem av, ville de innsett at smerte er en naturlig konsekvens av å være født inn i bilogisk kropp, mens lidelse er noe som mennesket selv skaper fordi de er ignorante om hvordan virkeligheten er. Det er egentlig veldig enkelt og enkelt å fatte på det logiske planet, men vanlige folk synes det er for enkelt og kjedelig til å være sant og verdt å se ekstremt grundig på. Hvis man ser nøye på dette i egen bevissthet kan man erfare at straks gjenkjenning er erfart så forsvinner lidelsen og erstattes av en følelse av feber som forlater sinnet, og etter flere sånne erfaringer av å tilføre den typen medisin, vil man skjønne hva som skal til for å holde seg frisk hele tiden og slutte å lide unødig

Lenke til kommentar

Hvis mennesket så nærmere på den prosessen de drives frem av, ville de innsett at smerte er en naturlig konsekvens av å være født inn i bilogisk kropp, mens lidelse er noe som mennesket selv skaper fordi de er ignorante om hvordan virkeligheten er.

 

Hvis man ser nøye på dette i egen bevissthet kan man erfare at straks gjenkjenning er erfart så forsvinner lidelsen og erstattes av en følelse av feber som forlater sinnet, og etter flere sånne erfaringer av å tilføre den typen medisin, vil man skjønne hva som skal til for å holde seg frisk hele tiden og slutte å lide unødig

 

Si det til de sultne barna rundtomkring i den tredje verden. Eller til folk i krigssoner.

 

Du skriver mye flott semifilosofisk vrøvl som ikke har hold i virkeligheten ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fint å de at du ikke får med deg annet enn det som passer med egen personlig antipati, og det er en helt ypperlig måte å lage unødig lidelse på og bevise essensen i det jeg skriver

 

Hva vet du om sult eller krig? Antar du vet intet annet enn det du tror er sult og krig, dermed baserer du deg på ignoranse

 

Og hvis du kaller dette filosofi, vet du lite om det emnet i tillegg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg har lest nok av driten du spyr ut til å vite at det er 99% vrøvl. Du snakker som om at det du skriver kan redde verden, hvis alle forsto hva du mente så hadde det ikke vært noen problemer mellom mennesker. Jeg markerte de to viktigste poengene og jeg kan mer en nok om "emnet".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ja, du får tro akkurat hva du vil, men la være å sitere meg!

 

 

Ja, du får tro akkurat hva du vil du også, men jeg kommer til å fortsette å sitere deg :)

Vel så lenge du ikke gir meg grunn til å rapportere deg for tøv og trolling, kan du sitere hva du vil, fordi du stiller jo ingen gjennomtenkte spørsmål verdt å besvare, så be my guest!

 

Lag deg gjerne en egen tråd med bare sitater fra meg uten andre kommentarer, så kan du leke i fred.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...