Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvorfor monteres stikkontakter så høyt på veggen?


Anbefalte innlegg

12788480_10154101171730572_1817302972_o.

Jeg legger merke til at skremmende mange kontakter monteres oppe på veggen (som over). I tillegg til å være sabla upraktisk og ødelegge møbleringa er det brannfarlig, ettersom støpsler som ikke er vinkler blir knekt av slitasjen når senger, sofaer, kommoder, og alt annet som står foran dyttes inn mot veggen.

 

Spørsmålet er: er dette påbudt eller er det noe man kan si at man ikke vil ha når man bestiller elektriker?

Endret av Hårek
Tråden splittet ut fra "Snedige ting du lurer på V.2"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "oppe på veggen"? Vertikalt, eller bare over gulvet? Husk at mans kal ha plass til lister og sånn også.

 

AtW

Du ser det på bildet.

 

På soverommet har jeg en flat vertikal 2-er der bunnen er 41 cm opp fra gulvet.

 

Og i stua har jeg tre utstående 2x2-kontakter der bunnene er 42, 45 og 46,5 cm (respektivt) opp fra gulvet.

 

Når man bestiller elektriker for å sette inn kontakter, kan man si at man vil ha dem 6 cm over gulvet, eller er det ulovlig å sette dem opp i normal høyde?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Normal høyde er som nevnt over 20 cm over ferdig gulv til senter stikk. 40 cm og oppover høres merkelig ut for meg, virker nesten som det er denne høyden som er bestilt/ønsket av kunde ved installasjon. Men uansett, er ingen krav til høyde på stikkontakter, eneste er at de skal være tilgjengelig for bytte/tilsyn (som alle andre koblingspunkter) noe som ikke pleier å være et problem med stikkontakter som brukes jevnlig.

 

Kort sagt: du kan i utgangspunktet ha stikkontaktene nøyaktig der du vil ha de så lenge det er fysisk gjennomførbart. Visse forbehold i våtrom, men det ser ikke ut som det er der skoen trykker i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...