Gå til innhold

[Løst] To skulke or not to skulke


Millimol

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Hva tenker dere om skulking? Jeg har tentamen i norsk på mandag og matte på tirsdag, og egentlig fysikk på torsdag men vurderer å skulke.. 

 

Har en veldig god venninne fra utlandet som jeg ikke har sett på snart et år, og hun sendte meg melding om at hun har fri denne uka og kan ta seg en tur (imorgen!!!)! Jeg har jo egentlig ikke tid, men neste mulighet vi har til å sees igjen blir evt. mars neste neste år, men jeg savner henne så veldig!..  :hm:

 

Om jeg sier ja til at hun kan komme, vet jeg vi kommer til å ha det kjempegøy, men da tror jeg beste mulighet er å skulke fysikktentamen.. Har allerede ganske høyt fravær på 9 dager, fordi jeg har vært ganske syk dette året, og har pådratt meg langvarig virusinfeksjon, så jeg vet ikke om det blir et problem? Hvor går egentlig grensa for fravær? 

 

Hva lønner seg?  :dontgetit:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nopp, lønner seg ikke. Skole bør prioriteres foran alt med mindre det gjelder liv og død. 

Hvis du derimot skulker for å hele forberede deg enda bedre til konte tentamen, så har jeg full forståelse for det. Gjør du det kun for å ha det gøy og fordi du savner en venninne, så vil du angre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jo mer fravær du ikke kan dokumentere på skolen, jo mindre sjangs for jobb. Fravær er det første en arbeidsgiver ser på når de vurderer deg.

 

Dette er bullshit fra ende til annen. Jeg har 200 timer fravær fra 3. videregående, skulka hele tiden og kom forsent til skolen nesten hver dag.

Har landet ca 8 jobber og aldri fått beskjed om å vise til fravær / vitnemål.

Jeg jobba i posten i 3 år, begynte klokka 5 om morran (!) og kom et kvarter forsent en gang eller to kanskje.

Fravær på skolen betyr ikke fravær på jobb og mange arbeidsgivere er klar over dette.

 

Nå har jeg en ganske høyt betalende jobb som egentlig krever utdanning men fikk pass pga jeg var selvlært nok til å gjøre jobben.

 

Ingen sjekker fravær nå til dags. Vitnemål er tull hvis man kan noe eller har realkompetanse.

 

Ellers å anbefaler jeg ikke å skulke regelmessig, da må man kanskje ta på seg en eller to dritjobber for å få god referanse som kan fortelle at du møter opp i tide.

Men det er snakk om en uke, og jente involvert, kjør på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jo mer fravær du ikke kan dokumentere på skolen, jo mindre sjangs for jobb. Fravær er det første en arbeidsgiver ser på når de vurderer deg.

 

Dette er bullshit fra ende til annen. Jeg har 200 timer fravær fra 3. videregående, skulka hele tiden og kom forsent til skolen nesten hver dag.

Har landet ca 8 jobber og aldri fått beskjed om å vise til fravær / vitnemål.

Jeg jobba i posten i 3 år, begynte klokka 5 om morran (!) og kom et kvarter forsent en gang eller to kanskje.

Fravær på skolen betyr ikke fravær på jobb og mange arbeidsgivere er klar over dette.

 

Nå har jeg en ganske høyt betalende jobb som egentlig krever utdanning men fikk pass pga jeg var selvlært nok til å gjøre jobben.

 

Ingen sjekker fravær nå til dags. Vitnemål er tull hvis man kan noe eller har realkompetanse.

 

Ellers å anbefaler jeg ikke å skulke regelmessig, da må man kanskje ta på seg en eller to dritjobber for å få god referanse som kan fortelle at du møter opp i tide.

Men det er snakk om en uke, og jente involvert, kjør på.

 

 

Prøv å få deg jobb der jeg jobber, så skal du se at det ikke er bullshit.

Var det første de kikka på i bunken av lærlingsøknader for 8 år siden også, og luket ut halvparten av søknadene, så kikka de på orden og oppførsel, også karakterer veid opp mot intervju.

 

 

Men gratulerer, du må være en av få. 

 

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

 

Prøv å få deg jobb der jeg jobber, så skal du se at det ikke er bullshit.

Var det første de kikka på i bunken av lærlingsøknader for 8 år siden også, og luket ut halvparten av søknadene, så kikka de på orden og oppførsel, også karakterer veid opp mot intervju.

 

 

Men gratulerer, du må være en av få. 

 

Mulig jeg har vært selektiv og valgt først drittjobber og jobbet meg opp med gode referanser og utfyllende CV slik at de ikke lenger tenker på å sjekke fravær fra videreående da jeg nå er 25 år.

Jeg vet ikke hvor du jobber men min erfaring har så langt vært veldig annerledes.

 

Men uansett, selv om jeg har vært heldig kunne jeg ønske jeg hadde noe vitnemål og papirer å vise til.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Prøv å få deg jobb der jeg jobber, så skal du se at det ikke er bullshit.

Var det første de kikka på i bunken av lærlingsøknader for 8 år siden også, og luket ut halvparten av søknadene, så kikka de på orden og oppførsel, også karakterer veid opp mot intervju.

 

 

Men gratulerer, du må være en av få. 

 

Mulig jeg har vært selektiv og valgt først drittjobber og jobbet meg opp med gode referanser og utfyllende CV slik at de ikke lenger tenker på å sjekke fravær fra videreående da jeg nå er 25 år.

Jeg vet ikke hvor du jobber men min erfaring har så langt vært veldig annerledes.

 

Men uansett, selv om jeg har vært heldig kunne jeg ønske jeg hadde noe vitnemål og papirer å vise til.

 

Er noe annet når du har arbeidserfaring og sikkert ikke mye fravær fra jobbene dine ift når de skal ansette en 18 åring uten jobberfaring.

 

Jobber på nikkelverket i kristiansand jeg =)

Flere av de nyansatte ble spurt om fravær på jobbintervju, og det er mye fokus på det her iallefall.

 

Kan sikkert variere fra jobb til jobb, men det er ikke jeg herre over =)

Lenke til kommentar

Ikke bare er det dumt med ugyldig fravær, du vil få anmerkning også. I tillegg mister du en stor vurdering som kan være med å ødelegge. Det er litt forskjellig praksis, men det jeg er vant med er at man ikke får tatt tentamen igjen med ugyldig fravær.

 

Jeg vet ikke hvilket trinn du går,  men fysikk er avsluttende og det å skippe en tentamen kan ødelegge en del. Norsktentamen i første og andreklasse vgs er det ikke så farlig med da du ikke får standpunkt før i tredje.

 

Som lærer må jeg få legge til at jeg uansett finner det noe hårreisende å i det hele tatt vurdere dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare er det dumt med ugyldig fravær, du vil få anmerkning også. I tillegg mister du en stor vurdering som kan være med å ødelegge. Det er litt forskjellig praksis, men det jeg er vant med er at man ikke får tatt tentamen igjen med ugyldig fravær.

 

Jeg vet ikke hvilket trinn du går,  men fysikk er avsluttende og det å skippe en tentamen kan ødelegge en del. Norsktentamen i første og andreklasse vgs er det ikke så farlig med da du ikke får standpunkt før i tredje.

 

Som lærer må jeg få legge til at jeg uansett finner det noe hårreisende å i det hele tatt vurdere dette. 

 

 

Jo mer fravær du ikke kan dokumentere på skolen, jo mindre sjangs for jobb. Fravær er det første en arbeidsgiver ser på når de vurderer deg.

 

Dette er bullshit fra ende til annen. Jeg har 200 timer fravær fra 3. videregående, skulka hele tiden og kom forsent til skolen nesten hver dag.

Har landet ca 8 jobber og aldri fått beskjed om å vise til fravær / vitnemål.

Jeg jobba i posten i 3 år, begynte klokka 5 om morran (!) og kom et kvarter forsent en gang eller to kanskje.

Fravær på skolen betyr ikke fravær på jobb og mange arbeidsgivere er klar over dette.

 

Nå har jeg en ganske høyt betalende jobb som egentlig krever utdanning men fikk pass pga jeg var selvlært nok til å gjøre jobben.

 

Ingen sjekker fravær nå til dags. Vitnemål er tull hvis man kan noe eller har realkompetanse.

 

Ellers å anbefaler jeg ikke å skulke regelmessig, da må man kanskje ta på seg en eller to dritjobber for å få god referanse som kan fortelle at du møter opp i tide.

Men det er snakk om en uke, og jente involvert, kjør på.

 

Jeg har også hørt det ikke egentlig har noe å si, og jeg har jo tenkt til å studere i alle fall 5-6 år til, så vet ikke om det har såå mye å si om jeg var borte 10 dager på vgs? 

Går andreklasse på VGS, men fysikk er avsluttende fag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare er det dumt med ugyldig fravær, du vil få anmerkning også. I tillegg mister du en stor vurdering som kan være med å ødelegge. Det er litt forskjellig praksis, men det jeg er vant med er at man ikke får tatt tentamen igjen med ugyldig fravær.

 

Jeg vet ikke hvilket trinn du går,  men fysikk er avsluttende og det å skippe en tentamen kan ødelegge en del. Norsktentamen i første og andreklasse vgs er det ikke så farlig med da du ikke får standpunkt før i tredje.

 

Som lærer må jeg få legge til at jeg uansett finner det noe hårreisende å i det hele tatt vurdere dette. 

 

Man får ikke anmerkning, det er jeg klar over. Tror jeg har rettigheter på å ta den igjen dersom jeg sier ifra på forhånd om jeg ikke møter opp, men føler jo det er feil å skulke. Samtidig tenker jeg at skole bare er karakterer og ikke egentlig karakter, så man kan jo tenke litt hva som er viktigst.. Ikke veit jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jo mer fravær du ikke kan dokumentere på skolen, jo mindre sjangs for jobb. Fravær er det første en arbeidsgiver ser på når de vurderer deg.

 

"Hva er fraværet ditt på videregående?" said no one ever...

 

I mine første jobber, der VGS papirene ennå var relevante så fikk jeg hele tiden tilbakemelding på mine to nuller som viste sammenlagt fravær over tre år. Og fikk et par jobber ene og alene fordi jeg ikke hadde fravær.

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt det ikke egentlig har noe å si, og jeg har jo tenkt til å studere i alle fall 5-6 år til, så vet ikke om det har såå mye å si om jeg var borte 10 dager på vgs? 

 

Går andreklasse på VGS, men fysikk er avsluttende fag. 

 

 

Fraværet du har på videregående, har kanskje ikke noe å si for en arbeidsgiver om 5-10 år, men som du sier har du tenkt å studere videre etter vgs, og da er det kjipt om skulking av fag og tentamen fører til at du ikke får karakter i avsluttende fag, og dermed må ta de opp igjen neste år, eller enda verre; du må ta et ekstra år på vgs fordi du ikke får vitnemål og dermed ikke kommer inn på studiene du har lyst til. 

I tillegg til at det er lett å legge seg til dårlige vaner, har man først skulket en gang er det enklere å gjøre det igjen. Og før du vet ordet av det sitter du på slutten av tredjeklasse uten vitnemål.

 

Men som du sier videre her, det er bare deg selv du ødelegger for, og det tenker du selv går fint, så hvem er vi til å stoppe deg. Så det er bare å skulke ivei, så lenge du er klar over konsekvensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...