Gå til innhold

Hello: – Store datapakker er mye viktigere enn høye hastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror netcom\Telenor på sin side begrunner datapakker som følgene:

 

Både netcom\telenor invister flere ti talls milliard beløp for å bygge nettet i norge.

Det er særlig fiberutbygging til nodene og sendere\sentraler\overvåking etc.

De sier nok datapakker er for å dekke kostnadene.

 

https://nettbutikk.telia.no/4g-bredband?gclid=CIOy3cbpjcwCFSUMcwodxy4OVQ

 

For 7189,- får man:

100 mbit hastighet gjennom fiber ofte.

Regner man hastighet forskjellene  25-50 ustabil linje mot 100 mbit stabilt er det veldig forskjell.

 

Hadde de gitt coax\fiber konkuranse ville det ødlagt markedet, og tilby wimp\Tv2 sumo\dplay gratis.

Samme med jottacloud\sky løsning.

 

Men de nekter det er for å tjene mest mulig penger.

Selv kunne jeg aldri vurdert mobilt bredbånd til annet en siste prioritert.

Nå er jeg ikke særlig oppdatert men vet de fleste ikke har fått på plass ipv6 ennå.

Selv om det har blitt enklere å skaffe router til 4G istedenfor usb der man kan bruke VPN så er det nok en stund til før vi ser mulighetene å konkurere.

 

Skulle gjerne vurdert 4G+ eller 5G isteden for fiber\coax.

Men slik det er nå er det dyrt.

 

Skal man ha 500 mbit ville det kostet 50 000 kr året minst man har da 500 GB å laste ned før hastigheten stuper.

Da en 4G+ router koster 10 000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Profittmarginene på databruk er i dag flere tusen prosent, dette er avtalt mellom alle leverandørene i dag. Men til slutt kommer et selskap som tilbyr en mer riktig pris på data og da ramler plutselig alle leverandørene ned til samme nivå som vil være ca 1/100 del av dagens pris....

Ja det regner jeg med ingen tjener bedre en telelevrandørene i dag, er en stor pengemaskin.

Kun Apple\Microsoft tjener bedre.

 

Men bør vel egentlig være regulert hvor mye pris det er lov å ta?

Lenke til kommentar

 

Profittmarginene på databruk er i dag flere tusen prosent, dette er avtalt mellom alle leverandørene i dag. Men til slutt kommer et selskap som tilbyr en mer riktig pris på data og da ramler plutselig alle leverandørene ned til samme nivå som vil være ca 1/100 del av dagens pris....

Ja det regner jeg med ingen tjener bedre en telelevrandørene i dag, er en stor pengemaskin.

Kun Apple\Microsoft tjener bedre.

 

Men bør vel egentlig være regulert hvor mye pris det er lov å ta?

 

I andre land er det regler på slik, men norge er ganske unikt i det at en pris ofte settes til det kunden er villig til å betale. Og dette er på en måte blitt akseptert av myndighetene. På denne måten kan selskaper selg i mellom avtale prisnivå og så lenge kundene betaler, ja så blir det gjennomført. Om befolkningen i snitt bruker 1% av inntekten sin på datatrafikk eller 0.1% bryr dem seg ikke om. Det hele handler om å ta den største delen av kaka. Datatrafikk er så viktig for folk at de betaler uansett pris. 

 

En pose isbiter på butikken f.eks, i norge koster det 30-40 kroner for et par kilo isbiter. I usa koster det 5 kroner for 10 kilo. Er det fordi produksjonskostnaden er høyere i usa? nei... men det er fordi isbiter kan man lage hjemme selv i små volum, og hvis du trenger stort volum så skal det svi, isbitmaskiner er ikke vanlige i norske hjem og det har dem funnet ut og kjører 40 000% profitt. Til syvende og sist er det kundens valg, så dem kan jo bare la vær og kjøpe. Men at produsentene har avtalt et nivå er noget snuskete. 

 

Gjennom tiden har dette ført til at konsumerproduktmarkedet i norge er svært begrenset, skal du ha noe som ikke er i de topp 10% mest omsatte produktene, så skal det svi. Skal du ha noe som ikke er levert av en av 3 store produktleverandører i norge (Orkla, Mondelez, Nestle), så får du ikke kjøpt det, noen sted.

 

Trelim f.eks.... i norge får du kjøpt den orange Cosco(eller hva det nå heter) flaska... thats it... i resten av verden: TightBond.... som er totalt overlegent og koster 1 dollar for 10 liter i utlandet, i norge? 300 kr for 150ml.... skal du ha noe sært, skal du svi. Mangfoldet er ødelagt basically

 

Lov om god handelskikk som er innført i alle EU land forhindrer denne ødeleggelsen av mangfold, denne forsøkte Sylvi Listhaug å få innført. Når hun begynte med dette ble det store protester fra handelsnæringen og hun ble umiddelbart avsatt til en annen ministerpost. Den nye ministeren la forslaget dødt. En kan lure på hvorfor

 

Måten varehandelsbransjen opererer på i norge er strengt forbudt i alle andre utviklede land. Der vanker fengsel for dem som prøver å kjøpe hylleplass og bruke sin pengemakt til å skvise små leverandører. 

Endret av guest_anon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

I andre land er det regler på slik, men norge er ganske unikt i det at en pris ofte settes til det kunden er villig til å betale. Og dette er på en måte blitt akseptert av myndighetene. På denne måten kan selskaper selg i mellom avtale prisnivå og så lenge kundene betaler, ja så blir det gjennomført. Om befolkningen i snitt bruker 1% av inntekten sin på datatrafikk eller 0.1% bryr dem seg ikke om. Det hele handler om å ta den største delen av kaka. Datatrafikk er så viktig for folk at de betaler uansett pris.

For de som bor på svenskegrensen tror jeg de muligens leie linje fra sverige.

Eneste problem er man priat er sansynligheten større i sverige å få bot\ erstattningskrav.

Slik er det ikke i norge.

 

 

Gjennom tiden har dette ført til at konsumerproduktmarkedet i norge er svært begrenset, skal du ha noe som ikke er i de topp 10% mest omsatte produktene, så skal det svi. Skal du ha noe som ikke er levert av en av 3 store produktleverandører i norge (Orkla, Mondelez, Nestle), så får du ikke kjøpt det, noen sted.

Sjekk http://asiatenmat.no/ eller ligdene fra asia.

 

Der selges nok en del utlanske billig matvarer alt fra frukt til nudler\krydder som ikke er stort marked i norge.

Er enig noe er ganske mye dyrere blitt på grunn av dollar kursen og konkuranse.

Lenke til kommentar

 

Dette er kun tiltak for å binde kunder. Hvem i all verden er dum nok til å bruke Min Sky?

Jeg prøvde det, i en kort priode, men telenor sletter\avsluttet konto hvis de ikke blir brukt over 1 måned.

Så vil ikke si det er idiotisk å bruke det, jottacloud\ Hotmail (Skydrive) google (disk) er mye billigere å bedre.

Problemet med disse lages i USA sine servere, med unntak av jottacloud som lageres i norge.

 

Muligens google\microsoft har cache servere i norge for å avlaste serverne i usa.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er kun tiltak for å binde kunder. Hvem i all verden er dum nok til å bruke Min Sky?

Jeg prøvde det, i en kort priode, men telenor sletter\avsluttet konto hvis de ikke blir brukt over 1 måned.

Så vil ikke si det er idiotisk å bruke det, jottacloud\ Hotmail (Skydrive) google (disk) er mye billigere å bedre.

 

 

 

Grunnen til at det er idiotisk er at man får et uheldig avhengighetsforhold mellom urelaterte tjenester. Det Telenor håper er at folk tar i bruk Min Sky og da lar være å bytte mobilabonnement fordi de da vil miste Min Sky. Hadde de vært litt mer kløktig i Telenor så hadde de gjort Min Sky super attraktivt slik at de fleste hadde tatt det i bruk og ikke ville mistet det, heldigvis så har de gjort det dårligere enn frittstående sky tjenester.

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at jeg får brukt de tjenester og muligheter som eksisterer på mobilen pga små datapakker. Hele opplegget minner meg om tiden da jeg satt med dialup og hadde dårlig samvittighet når jeg satt på nett.

 

Aktørene liker det sikker ikke, men de har blitt til internett-tilbydere i større grad. Dette må de ta konsekvensen av, å gi slipp på ihjelblødingen av kundene.

Lenke til kommentar

Dersom man er fire i en bil eller på ei hytte, er det sannsynligvis mer enn én mobiltelefon der også man kan bruke til hotspot. I vår familie er vi fire personer, og alle har hver sin mobil, så hastigheten er ikke noe problem.

Dersom jeg fikk velge mellom høyere hastighet eller større datapakke, ville jeg uten tvil valgt større datapakke.

 

(Guttungen har en telefon som bare støtter 3G, så han sliter kanskje litt med Netflix i HDR/4K, men det er vel til å leve med når man er på tur. Kanskje noen kunne lage en løsning hvor alle fire telefonene kunne opptre som et felles, virtuelt aksesspunkt som kunne tilbydd 3G + 3*4G hastighet i vårt tilfelle? Kunne hive inn to nettbrett med egne SIM-kort og 4G-støtte også, når jeg tenker meg om :-) )

Lenke til kommentar

Da var man ny kunde hos Hello.

Adjø Telenor!

 

 

Siden Hello ikke har eget nett, men må kjøpe kapasitet i Telenors nett...

 

Er vel ikke helt kvitt telenor alikevel, men jeg forstår poenget :p

 

Ellers er vel ice eneste "konkurrent" sånn sett til telenor og telia (om ikke enda så snart, skulle låne nett av netcom/telia til de hadde eget oppsett klart)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor tilbyr ikke hello fri data idag da med 10 mb hastighet? Får de ikke lov at Telenor? (Slik banzai blir strupen av telia) Hvis en begynner, begynner jo de andre som regel ozo.

 

Hadde engang fribruk fra Netcom når de hadde jubilemstilbud som de senere avlyste jeg gikk ikke bananas og brukte ikke 1 terrabyta av den grunn men slappet av å hadde ikke hele tida den kvote greia i bakhodet.

 

Hadde vært utrolig deilig om de fjernet kvotene eller i det miste økte de til til 100 eller 200 GB da hadde de aller fleste klart seg.

 

Har jeg 20 GB i måneden og må begrense meg litt særlig hvis jeg er på hytta der man ikke har nett.å

Lenke til kommentar

for noe jækla fjas. selvfølgelig har datapakker mest å si. trenger man 50mbit for å lese VG? jeg er mest opptatt av når vi reiser feks kan ha tilgang til Sumo viaplay Netflix osv, da trenger man større pakker. vil at alle som leser dette tar en tur innom www.telia.dk og www.telenor.dk se på prisene og pakkene der i forhold til Norge. slikt skulle det vært i Norge

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...