Gå til innhold

Hva mener dere om venstreblinking i rundkjøring?


NickNack

Anbefalte innlegg

Det kommer da vitterlig an på hvor du kommer fra og hvor du skal. Jeg må kjøre inn i en slik rundkjøring når jeg skal ut på første hovedvei. Skal jeg på jobb, så blinker jeg venstre, skal jeg på stranda blinker jeg høyre.

For meg viser du ingenting med å blinke inn når du skal ut andre avkjøring. Skal du til høyre så blinker du ut - skal du andre, så blinker du ikke inn, skal du rundt, så blinker du inn. Det er da du bruker blinklys riktig, altså for å veilede andre. (men folk er egentlig lite tenkende på hvordan man kan veilede og lese trafikkens signaler - de følger vaner, så du kan vel blinke inn også der uten at det gjør noe : )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Det kommer da vitterlig an på hvor du kommer fra og hvor du skal. Jeg må kjøre inn i en slik rundkjøring når jeg skal ut på første hovedvei. Skal jeg på jobb, så blinker jeg venstre, skal jeg på stranda blinker jeg høyre.

For meg viser du ingenting med å blinke inn når du skal ut andre avkjøring. Skal du til høyre så blinker du ut - skal du andre, så blinker du ikke inn, skal du rundt, så blinker du inn. Det er da du bruker blinklys riktig, altså for å veilede andre. (men folk er egentlig lite tenkende på hvordan man kan veilede og lese trafikkens signaler - de følger vaner, så du kan vel blinke inn også der uten at det gjør noe : )

 

Se for deg et kryss som er som en T. Når du da kommer nedenfra i T-krysset. Hvordan vil du vise hvor du skal i det krysset? Og hvorfor i alle dager forandrer ting seg om du setter opp en rundkjøring der? Som jeg sa tidligere i tråden, den som ikke blinker til venstre er end dritt.

Lenke til kommentar

Se for deg et kryss som er som en T. Når du da kommer nedenfra i T-krysset. Hvordan vil du vise hvor du skal i det krysset? Og hvorfor i alle dager forandrer ting seg om du setter opp en rundkjøring der? Som jeg sa tidligere i tråden, den som ikke blinker til venstre er end dritt.

Se for deg et vanlig kryss - du har venstre, rett fram og høyre. Blinker du til venstre både på venstresvingen og rett fram?

 

Når man bare har 3 valg(høyre, neste og helt rundt) og man har 3 valg med signaler(høyre, ingen, venstre), så burde det være enkelt å forstå at det gir mest veiledning. (men som sagt, folk tenker ikke på hva som er til mest veiledning - så fortsett med å blinke inn der det er 3 armer du)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis du baserer kjøringen din på hvordan andre folk blinker kommer du helt sikkert til å bulke en dag. Det er ikke mulig det å få alle til å gjøre alt likt i trafikken. Kjør litt mer så kommer du til å oppdage det. Prøv også å kjør i litt flere land så får du mer erfaring. Unge gutter som nettopp har tatt lappen er de værste til å pirke på andres kjøring. For de kan liksom alt ...

Er det meg med over 20 år, en drøy million kilometer og erfaring fra halve Europa du tenker på?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Se for deg et kryss som er som en T. Når du da kommer nedenfra i T-krysset. Hvordan vil du vise hvor du skal i det krysset? Og hvorfor i alle dager forandrer ting seg om du setter opp en rundkjøring der? Som jeg sa tidligere i tråden, den som ikke blinker til venstre er end dritt.

Se for deg et vanlig kryss - du har venstre, rett fram og høyre. Blinker du til venstre både på venstresvingen og rett fram?

 

Når man bare har 3 valg(høyre, neste og helt rundt) og man har 3 valg med signaler(høyre, ingen, venstre), så burde det være enkelt å forstå at det gir mest veiledning. (men som sagt, folk tenker ikke på hva som er til mest veiledning - så fortsett med å blinke inn der det er 3 armer du)

 

Nå må du bestemme deg, har krysset tre eller fire armer? For med ditt alternativ så har det fire, og du begynte å snakke om tre. Husk å telle armen du selv står i også ;)

Lenke til kommentar

 

Har en ikke tid til å blinke i rundkjøringer så kjører en for fort

Jeg kan vise deg en del rundkjøringer, der fartsgrensen er 50 og 60km/t, der en ikke har tid til å gjøre nytte av et blinklys før en er gjennom rundkjøringen.

 

Problemet vi har i Norge er at rundkjøringene og lovverket ikke henger på greip når du kobler disse to sammen.

 

Forøvrig, den som ikke blinker til venstre i en rundkjøring er en dritt.

 

Du kommer faktisk til et vikeplikt skilt før alle rundkjøringer

Jeg kan vise deg rundkjøringer med 80 sone, hvor ingen kjører i 80 gjennom de så skjønner ikke helt poenget ditt

Lenke til kommentar

Artig korleis medtrafikanter ser på dette med blinklys.. Skal du i retning venstre, så bruk nå retningslyssignalet om det så heiter kryss eller om det heiter rundkjøring. Retningslyssignalet viser kva retning du har tenkt deg i. Bruker du ikkje dette, ja då bør du kjøre rett fram.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

De fleste lærer nå å blinke til venstre før og i rundkjøringer om man skal mer enn en halv gang rundt. I mine øyne blir det litt merkelig, spesielt om det er litt størrelse på rundkjøringen. En rundkjøring er å anse som en enveiskjørt forkjørsvei som går rundt i en sirkel og hver arm blir et T-kryss. Når du kjører inn i rundkjøringen svinger du til høyre. Første del av rundkjøringen kjører du til høyre for der du kjørte inn. Først når du har kommet mer enn halveis rundt kan du si at du har beveget deg til venstre for innkjøringspunktet. Når du har kjørt 3/4 rundt så svinger du ut av rundkjøringen til HØYRE.

 

Kan noen fortelle meg detaljert i hvilke tilfeller venstreblinking er nyttig og hvorfor?

Det er 3 tilfeller slik jeg ser det og har lært:

1) Når det er flere enn 1 felt inn til rundkjøringen. Du signaliserer hvilket felt du ønsker å ligge i. 

2) For å forberede møtende trafikk om at her kommer de til å måtte vike. De vet da at du ikke skal rett frem.

3) Syklister er glade for å vite noe om du legger deg på venstre siden, eller om du skal rett frem. Tro meg, dette er viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har sagt og snakket om 3 armer hele tiden. Du som begynte å sammenligne med kryss og da må du ta med fire armer pga det er ikke ideelt å snu i kryss(som det er i rundkjøring). Så da ga jeg deg ett eksempel der. Andre avsnitt er rundkjøring. (som jeg trodde du skjønte iom jeg har med 'helt rundt')

Hvis du snakker om tre armer så snakker du om et T-kryss. Da har vi tradisjonelle T-kryss, og så har vi T-kryss der en har slengt en rundkjøring i midten. Kommer du nedenfra i T'en i et vanlig kryss så blinker du til venstre når du skal til venstre. Fortell meg hvorfor vi ikke skal blinke til venstre etter at krysset er bygget om til å være rundkjøring.

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om tre armer så snakker du om et T-kryss. Da har vi tradisjonelle T-kryss, og så har vi T-kryss der en har slengt en rundkjøring i midten. Kommer du nedenfra i T'en i et vanlig kryss så blinker du til venstre når du skal til venstre. Fortell meg hvorfor vi ikke skal blinke til venstre etter at krysset er bygget om til å være rundkjøring.

Jeg har forklart deg det opptil flere ganger.

Kommer du til T-kryss, så må du veilede andre hvor du skal. Du har 2 alternativer. Høyre og venstre. Man bør unngå å snu i kryss pga faren og man har vikeplikt for alle. Blinklys veileder ikke like godt heller, for snur man til venstre og blinker, så tror man lett at det brukes for å svinge til venstre, ikke snu.

 

Rundkjøring derimot, er laget perfekt for dette. Der har man ikke vikeplikt(kun ved feltskifte) og man veileder godt med blinklys - det medfører ikke økt fare.

Hvis du ikke blinker til høyre i rundkjøring, så skal du jo ikke ut til høyre, du skal til neste avkjøring. Blinker du til venstre, så skal du passere neste og ut 3'je - altså kjøre tilbake der du kom fra.

Det er egentlig likt med en rundkjøring med 4 armer. Blinker du ikke til høyre, så skal du ut neste avkjøring. Blinker du inn, så skal du lengre, til tredje eller fjerde avkjøring.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finns rundkjøringer i 80-sone som farta ikke er satt ned til 60 akkurat i rundkjøringen og skulle det være et sted de har glemt å skilte slik rammes det likevel av regelen om at man skal kjøre aktpågivent og hensynsfullt hvilket det å flise over i 80 ikke er. Har sett politiet ha fartskontroll umiddelbart ut av en rundkjøring. Langt ute på landet, ikke et hus i kilometers avstand. Er 60 akkurat i rundkjøringen, 80 ellers.

Det er nemlig årsaken til at de lager disse hersens rundkjøringene overalt, å få ned farta. Det er noen i vegdirektoratet eller de som styrer den politikken som syns at: -å for en smart ide rundkjøringer er. Det tvinger alle til å kjøre saktere.

Så rundkjøring i 80-sone er helt ulogisk og jeg tror ikke det finns.

Mange i Trøndelag

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Hvis du snakker om tre armer så snakker du om et T-kryss. Da har vi tradisjonelle T-kryss, og så har vi T-kryss der en har slengt en rundkjøring i midten. Kommer du nedenfra i T'en i et vanlig kryss så blinker du til venstre når du skal til venstre. Fortell meg hvorfor vi ikke skal blinke til venstre etter at krysset er bygget om til å være rundkjøring.

Jeg har forklart deg det opptil flere ganger.

Kommer du til T-kryss, så må du veilede andre hvor du skal. Du har 2 alternativer. Høyre og venstre. Man bør unngå å snu i kryss pga faren og man har vikeplikt for alle. Blinklys veileder ikke like godt heller, for snur man til venstre og blinker, så tror man lett at det brukes for å svinge til venstre, ikke snu.

 

Rundkjøring derimot, er laget perfekt for dette. Der har man ikke vikeplikt(kun ved feltskifte) og man veileder godt med blinklys - det medfører ikke økt fare.

Hvis du ikke blinker til høyre i rundkjøring, så skal du jo ikke ut til høyre, du skal til neste avkjøring. Blinker du til venstre, så skal du passere neste og ut 3'je - altså kjøre tilbake der du kom fra.

Det er egentlig likt med en rundkjøring med 4 armer. Blinker du ikke til høyre, så skal du ut neste avkjøring. Blinker du inn, så skal du lengre, til tredje eller fjerde avkjøring.

 

Hvis jeg kommer fra din venstre, og du skal til høyre, så ser jeg ikke nødvendigvis ditt blinklys. Derfor, blink alltid til venstre når du skal til venstre, så blir ting mye mer forutsigbart.

Lenke til kommentar

Blinking generelt før man skal inn i en rundkjøring er en god ting og bidrar til bedre flyt hvis man skal en annen retning enn rett frem. F.eks. kom jeg til en rundkjøring i går. Så en bil komme fra venstre, selvfølgelig med dårlig feltplassering. Måtte stoppe (syklet) da jeg antok at den bilen skulle rett frem og dermed krysse min kjørebane, og jeg har jo vikeplikt for kjøretøy som allerede er i rundkjøringen. Men neida, han skulle til høyre. Hadde han brukt blinklyset hadde jeg sluppet å stoppe. Sånt ser jeg ofte.

Lenke til kommentar

Si meg en ting, har ikke du skjønt noen ting? Hvorfor tror du de lager rundkjøringer, lyskryss, fartsdempere, rumlefelt, innsnevringer, kantsteiner og alle andre hindringer i trafikken? Det er nettopp for at du må senke hastigheten og av og til stoppe enten det er lite eller mye trafikk. På 70-tallet rettet de ut veiene og lagde det behagligere å kjøre i forhold til på 60-tallet. Med det resultat at veiene fyllte seg opp med biler og det ble kork overalt. Det skal være sånne ubehageligheter som du nevner for å få folk til å få ned hastigheten. Det er poenget med rundkjøringer at vi må stoppe, se oss for, også kjøre.

 

Rundkjøringer er ikke laget for at man bare skal peise over i 80 f eks. Ja, nå var du syklist da, men...

Hva har det med egoistiske bilisters manglende bruk av blinklys å gjøre? Følte deg truffet, kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg kommer fra din venstre, og du skal til høyre, så ser jeg ikke nødvendigvis ditt blinklys. Derfor, blink alltid til venstre når du skal til venstre, så blir ting mye mer forutsigbart.

Man skal ikke nødvendigvis til venstre fordi om det er 3 armer - man kan f.eks ville rett fram.

Skal man rundt, hvis andre armen er til venstre, så blir du uansett ikke påvirket av om man bruker blinklys eller ei. For hvis man skal ut 2're, så blir jo ikke du berørt iom blinking ut skal komme rett etter første avkjøring. Skal man helt rundt, så blir du berørt og inn-blinking er viktig.(iom da er man såpass nærme hverandre slik at man må ta hensyn til hvor den andre vil) Det er få som skal tilbake, men det hender og har selv gjort det.

Lenke til kommentar

Svar til Stigfjel:

Nei, absolutt ikke. Fordi jeg blinker alltid hvis det hjelper andre å se hvor jeg skal. Men når jeg har fått tenkt meg litt om kan jeg godt innrømme at det er klart han skulle ha blinket til høyre. Jeg bare reagerte på at du sa da hadde du sluppet å stoppe. Hvilket ikke er noe argument i trafikken lenger. Nå skal trafikken gå sånn med stopp og start for så og stoppe igjen. Det begynte med at fotgjengere fikk utvidete rettigheter i fotgjengerfelt. Bilene måtte begynne å stoppe for fotgjengere som holdt handa ut. Siden har det bare blitt flere lyskryss, fartsdempere, rundkjøringer etc. Nå er det bare europaveiene igjen som du kan ligge i jevn høy og effektiv hastighet. Men det er etter press fra europa at vi har fått de.

Den lille usikkerheten noen føler i rundkjøringer tror jeg veimyndighetene vil ha der. Det får folk til å sette ned hastigheten, se hverandre og bli enige om hvordan det skal kjøres. Det peises ikke på lenger i full fart og de store ulykkene vi hadde i vanlige kryss med høy hastighet er borte. Og skulle noen bulke i rundkjøring skjer det i lavere hastighet slik at pesonskadene blir mindre. At du måtte stoppe fordi du var et lite øyeblikk usikker på den andre gir vel de beng i. Ikke intresant i det hele tatt utover det at du fikk ned hastigheten

Når man må stoppe fordi annen trafikk ikke signaliserer hvor man skal, verken med blinklys eller korrekt feltplassering, bidrar det til unødvendig dårlig trafikkflyt, uavhengig av hva hensikten bak konstruksjonen rundkjøring måtte være etc. Og det er det som er poenget her. Enig eller uenig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...