Gå til innhold

Han tester elsykler på fulltid. Her er ekspertens fem elsykkel-tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har egentlig skikkelig lyst på en el-sykkel, men ikke før jeg får noe som ser ut som en normal sykkel og ikke koster mer enn ti laken. Kjekt om den også er lagd for mer enn 90-100 kg, siden jeg veier over det med klær på. Og jeg foretrekker absolutt å sykle med klær på.

 

Synes egentlig denne lista mangler ganske stort segment mellom 8 og 20000. Vil tro det er folk der ute som er interessert i å kjøpe en elsykkel, men ikke vil ha det billigste av det billige til 5000, og heller ikke ønsker å svi av 25000 på en sykkel. Er det slik at det ikke er noen gode modeller i dette prissjiktet? 

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei skal en først svi av 50 000 for en sykkel medbagasjestativ??? kan en like greit slenge på 20lapper til og gå for en haibike DH xduro pro (/23) elsykkel.
(ev vente til den selges for halv pris)

 




Hvem betaler 50 000 for en sykkel og putter på bagasjebrett???


Jeg savner derimot litt satsning på midtmontert ettermontert elsykkel kit.
F.eks Ego/kranked sitt kit

 

1b7e0fef971072e9a69d97c760fbc1af.jpg

 

kranked-e-squared-electric-bike-kit-revi

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Synd med effektbegrensning på 250W, burde heller vært maksimal effekt etter vekten på sykkel og lastekapasitet samt gradvis lavere effekt ved høyere fart.

 

Da hadde det blitt langt mere aktuelt med elektriske varesykler etc. Fartsbegrensingen på 25km/t er forøvrig akkurat passe i min mening.

Lenke til kommentar

Synd med effektbegrensning på 250W, burde heller vært maksimal effekt etter vekten på sykkel og lastekapasitet samt gradvis lavere effekt ved høyere fart.

 

Da hadde det blitt langt mere aktuelt med elektriske varesykler etc. Fartsbegrensingen på 25km/t er forøvrig akkurat passe i min mening.

 

Enig i det, men om du kjøper en sykkel med kvalitetsmotor som Bosch er det ikke noe problem å dra barna i sykkelhenger.

Lenke til kommentar

Jeg har to problemer med dagens elsykler:

 

1. De koster alt for mye.

2. De ser som regel ut som en elsykkel

 

Jeg har selv kjøpt motor og batteri som kan monteres på min eksisterende sykkel - dette til en brøkdel av prisen. Er ikke sikkert det er like bra (tenker støy og mulighet til å trekke fks sykkelhenger), men det ser bra ut og har mulighet til å gå langt raskere hvis man skulle ønske å gjøre det (maksimal motorkraft styres via app). http://go-e.bike/ Muligheten er også her til å ta motor og batteri enkelt av slik at man kan bruke sykkelen på en treningsøkt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei skal en først svi av 50 000 for en sykkel medbagasjestativ??? kan en like greit slenge på 20lapper til og gå for en haibike DH xduro pro (/23) elsykkel.

(ev vente til den selges for halv pris)

Hvem betaler 50 000 for en sykkel og putter på bagasjebrett???

 

 

Hva med folk som bruker sykkelen sin som transportmiddel?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

El-syklere er altfor dyrt her i landet. Er det virkelig noen som gidder å betale 33 lapper for en el-sykkel?. Kan jo få en bruktbil til den prisen. Bygget min egen el.sykkel for noen år siden. Kjøpte e-bik kit fra Nederland og en gammel herresykkel som jeg hadde liggende. Etter et par kvelder hadde jeg en fullgod elektrisk sykkel som jeg bruker den dag i dag. Prisen ble ca. 4.500 norske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser noen kommentarer savner sykler til "normal" sykkelpris, altså i segmentet 5.000-20.000 kr.

 

Tror folk må huske at en elsykkel i større grad er et supplement til moped, bil og buss, ved at folk kan komme seg billig og enkelt over lengre avstander, uten at de nødvendigvis er interessert i å være trikotkledde treningsfriskuser som blir svette og må ha dusjfasiliteter på arbeidsplassen. Selv om de "ser ut som sykler" må man ligge i en annen prisklasse for å få med motorteknologi, batteri og styring. Husk at en enkel Biltema-sykkel koster helt nede i 890,- kr, mens Biltemas helt enkle elsykkel koster 5000,- kr. Og denne er nok ikke noe særlig å basere lange og mellomlange turer på, med knøttsmå hjul og ugunstig ergonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem betaler 50 000 for en sykkel og putter på bagasjebrett???

Den sykkelen du viser der er ulovlig i Norge. Den mangler blant annet lys foran og bak. Personlig synes jeg den er alt for dyr både av hensyn til lommeboka og risikoen for tyveri. Dessuten mangler den bagasjebrett som selvsagt er kjekt å ha i en del sammenhenger.

 

Jeg savner derimot litt satsning på midtmontert ettermontert elsykkel kit.

Enig i det. Jeg undersøkte litt i fjor sommer og kom fram til at det var mange rimelige og ok ettermonteringssett, men det var en jungel av utvalg, regler og spesifikasjoner å forholde seg til. Rett og slett for mye til at jeg gadd å lese meg opp og bestille. Hadde det vært enklere å finne et godt og rimelig ettermonteringssett så ville jeg sikkert kjøpt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med norske garantikrav, moms og andre avgifter kan vi se langt etter sykkel + motor + batteri av god kvalitet til 10K som pseudopod etterlyser. Du kan ta en titt på alibaba og se hva kinesiske fabrikker selger syklene for, legge på frakt, moms, litt fortjeneste, noe å dekke reklamasjoner med osv. osv. og se hva du ender opp på. 

 

Har en par år gammel BH Emotion 27.5 som kosta over 25K som fremdeles er fantastisk, og en helt ny fatbike med 8FUN system som kosta under 20K og absolutt ikke er fantastisk (lugger voldsomt der motor begynner å reduserer effekt pga. fart, billige bremser, slanger, dekk, ramme og det meste)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Jeg har to problemer med dagens elsykler:

 

1. De koster alt for mye.

2. De ser som regel ut som en elsykkel

 

Jeg har selv kjøpt motor og batteri som kan monteres på min eksisterende sykkel - dette til en brøkdel av prisen. Er ikke sikkert det er like bra (tenker støy og mulighet til å trekke fks sykkelhenger), men det ser bra ut og har mulighet til å gå langt raskere hvis man skulle ønske å gjøre det (maksimal motorkraft styres via app). http://go-e.bike/ Muligheten er også her til å ta motor og batteri enkelt av slik at man kan bruke sykkelen på en treningsøkt også.

 

Denne ser nesten ut som en sykkel og er relativt billig:

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-MTB-275-7-gir-2000037619/

Lenke til kommentar

Med norske garantikrav, moms og andre avgifter kan vi se langt etter sykkel + motor + batteri av god kvalitet til 10K som pseudopod etterlyser. Du kan ta en titt på alibaba og se hva kinesiske fabrikker selger syklene for, legge på frakt, moms, litt fortjeneste, noe å dekke reklamasjoner med osv. osv. og se hva du ender opp på. 

 

Har en par år gammel BH Emotion 27.5 som kosta over 25K som fremdeles er fantastisk, og en helt ny fatbike med 8FUN system som kosta under 20K og absolutt ikke er fantastisk (lugger voldsomt der motor begynner å reduserer effekt pga. fart, billige bremser, slanger, dekk, ramme og det meste)

Vel, det er ikke alltid man trenger ekstrem rekkevidde. Ser noen av disse syklene har opp i mot 100 km rekkevidde på én ladning. Det er nok til at jeg kan pendle til jobb i en hel uke uten å lade, noe som for meg virker litt overkill. Da hadde jeg heller foretrukket halvparten så lang rekkevidde, og i stedet ladet den to ganger i uka. Kanskje enda mindre, og ladet den annenhver natt.

Lenke til kommentar

 

Med norske garantikrav, moms og andre avgifter kan vi se langt etter sykkel + motor + batteri av god kvalitet til 10K som pseudopod etterlyser. Du kan ta en titt på alibaba og se hva kinesiske fabrikker selger syklene for, legge på frakt, moms, litt fortjeneste, noe å dekke reklamasjoner med osv. osv. og se hva du ender opp på. 

 

Har en par år gammel BH Emotion 27.5 som kosta over 25K som fremdeles er fantastisk, og en helt ny fatbike med 8FUN system som kosta under 20K og absolutt ikke er fantastisk (lugger voldsomt der motor begynner å reduserer effekt pga. fart, billige bremser, slanger, dekk, ramme og det meste)

Vel, det er ikke alltid man trenger ekstrem rekkevidde. Ser noen av disse syklene har opp i mot 100 km rekkevidde på én ladning. Det er nok til at jeg kan pendle til jobb i en hel uke uten å lade, noe som for meg virker litt overkill. Da hadde jeg heller foretrukket halvparten så lang rekkevidde, og i stedet ladet den to ganger i uka. Kanskje enda mindre, og ladet den annenhver natt.

 

 

En stor del av problemet er at batteripakkene uansett må være så store for å kunne levere nok strøm. Selv om "hjul-effekten" er begrensa til 250W nominelt etter loven må batteripakkene til Bosch og mange andre løsninger levere opp mot 1000watt i perioder f.eks. for å få sykkelen i gang. Små batteripakker klarer ikke levere det og da vil sykkelen føles rimelig dau og ubehjelpelig men muligens greit i danske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kritikken min var vel at om elsykkelen skal brukes til transportmiddel burde ikke koste mer enn 5-20 tusen. Skal man derimot sykle ute i terreng/skog er det ikke uvaneligt at en må opp i 20-50-70 kroners klassen.

Å svi av 50 000 på en fulldempet sykkel, slenge på et baggasjebrett? og kun kjøre den på vei til og fra jobb blir litt overkill etter min mening. Man slenger ikke på et bagasjebrett på en sykkel som er bygget for å bruke i ulent terreng. Det er som å svi av 40000 på en gaming pc så en kan spille minesveiper.

Men igjen det er jo bare min mening :)

 

Når det kommer til lovligheten til de to alternativene jeg kom med .

Haibiken selges i Norge og er innenfor 250W grensen

 

Ego- Kranked er derimot endel kraftigere (men usikker på om den kommer i en lovlig versjon eller ikke)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kritikken min var vel at om elsykkelen skal brukes til transportmiddel burde ikke koste mer enn 5-20 tusen. Skal man derimot sykle ute i terreng/skog er det ikke uvaneligt at en må opp i 20-50-70 kroners klassen.

Å svi av 50 000 på en fulldempet sykkel, slenge på et baggasjebrett? og kun kjøre den på vei til og fra jobb blir litt overkill etter min mening. Man slenger ikke på et bagasjebrett på en sykkel som er bygget for å bruke i ulent terreng. Det er som å svi av 40000 på en gaming pc så en kan spille minesveiper.

Men igjen det er jo bare min mening :)

 

Når det kommer til lovligheten til de to alternativene jeg kom med .

Haibiken selges i Norge og er innenfor 250W grensen

 

Ego- Kranked er derimot endel kraftigere (men usikker på om den kommer i en lovlig versjon eller ikke)

 

Det er helt vanlig å bruke langt mer enn 20 000 på kjøretøy som man bruker "til og fra jobb".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men det har som regel værbeskyttelse, stereo, 5 seter og bagasjerom. Jeg har sett noen tøffe sykkelkonsepter med chassi for værbeskyttelse, noen med passasjerseter, noen med elmotor, noen med tre hul osv, men jeg skulle gjerne sett en værbeskyttet elsykkel myntet på kjøring av unger, matvarer, ski, etc. Gjerne med tre eller fire hjul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...