Gå til innhold

Han tester elsykler på fulltid. Her er ekspertens fem elsykkel-tips


Anbefalte innlegg

 

Jeg har to problemer med dagens elsykler:

 

1. De koster alt for mye.

2. De ser som regel ut som en elsykkel

 

Jeg har selv kjøpt motor og batteri som kan monteres på min eksisterende sykkel - dette til en brøkdel av prisen. Er ikke sikkert det er like bra (tenker støy og mulighet til å trekke fks sykkelhenger), men det ser bra ut og har mulighet til å gå langt raskere hvis man skulle ønske å gjøre det (maksimal motorkraft styres via app). http://go-e.bike/ Muligheten er også her til å ta motor og batteri enkelt av slik at man kan bruke sykkelen på en treningsøkt også.

 

Denne ser nesten ut som en sykkel og er relativt billig:

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-MTB-275-7-gir-2000037619/

Har en sånn, og synes den fungerer utmerket. Til 7999,- vil jeg påstå det må være det desidert beste kjøpet i budsjettklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den så jo grei ut. Sette på noen skjermer og bytte til hybrid/gatedekk så kunne jeg ha gått for en slik en. En test hadde vært å foretrekke, så klart.

 

Det plager ikke meg at sykkelen er litt slapp i responsen når jeg starter, jeg klarer jo faktisk å sykle helt uten motor også. Det som jeg ønsker er mest å kunne opprettholde relativt høy fart uten å bli sliten, og bare bli halvparten så sliten i oppoverbakker :p.

 

Dette viser jo at det helt klart finnes sykler i prisklassen, så en test som fokuserte på sykler fra rundt 8000 til 20000 kunne jo ha avdekket hvilke av disse produktene som fungerer best. Man ville kunne se om det er verdt å heller satse på en som koster 12000 i stedet for 9000, basert på hvor mye bedre den er. Eller om én modell til 18000 faktisk ikke er bedre enn en annen til 14-15000.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Joda, men det har som regel værbeskyttelse, stereo, 5 seter og bagasjerom. Jeg har sett noen tøffe sykkelkonsepter med chassi for værbeskyttelse, noen med passasjerseter, noen med elmotor, noen med tre hul osv, men jeg skulle gjerne sett en værbeskyttet elsykkel myntet på kjøring av unger, matvarer, ski, etc. Gjerne med tre eller fire hjul.

En får nok ikke plass til barn i denne. Men motorvei går greit.

http://www.rahtmobile.com/?page_id=61

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har to problemer med dagens elsykler:

 

1. De koster alt for mye.

2. De ser som regel ut som en elsykkel

 

Jeg har selv kjøpt motor og batteri som kan monteres på min eksisterende sykkel - dette til en brøkdel av prisen. Er ikke sikkert det er like bra (tenker støy og mulighet til å trekke fks sykkelhenger), men det ser bra ut og har mulighet til å gå langt raskere hvis man skulle ønske å gjøre det (maksimal motorkraft styres via app). http://go-e.bike/ Muligheten er også her til å ta motor og batteri enkelt av slik at man kan bruke sykkelen på en treningsøkt også.

Denne ser nesten ut som en sykkel og er relativt billig:

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-MTB-275-7-gir-2000037619/

Har en sånn, og synes den fungerer utmerket. Til 7999,- vil jeg påstå det må være det desidert beste kjøpet i budsjettklassen.

 

Har den drift på frem- eller bak-hjul?

Lenke til kommentar

Har ingenting i mot EL sykler, men synes det blir lite transportkapasitet for pengene.

 

Særlig når man sammenligner med prisene for nye mopeder (20-35kkr) og at man kan få flett nye lettvektsscootere fra drøye 30kkr. Disse holder jo følge med rushtrafikken hvor som helst og finnes med økonomiske og stillegående 4taktsmotorer.

 

Eneste ulempe måtte være at man ikke kan kjøre på gang og sykkelvei.

Lenke til kommentar

Har ingenting i mot EL sykler, men synes det blir lite transportkapasitet for pengene.

 

Særlig når man sammenligner med prisene for nye mopeder (20-35kkr) og at man kan få flett nye lettvektsscootere fra drøye 30kkr. Disse holder jo følge med rushtrafikken hvor som helst og finnes med økonomiske og stillegående 4taktsmotorer.

 

Eneste ulempe måtte være at man ikke kan kjøre på gang og sykkelvei.

 

Ja, kontra scootere og mopeder er slike sykler ofte ganske dyre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slipper årsavgift og skadeforsikring på elsykler da :p. Det blir jo en del av levetidskostnadene det også. Bensin koster vel også litt mer enn strøm, selv om mopeder bruker temmelig lite på mila.

 

Ja, årsavgift er ikke så mye på 50cc ihvertfall, men forsikring er jo en ikke uvesentlig utgift (selv om mange nok vil foretrekke å forsikre elsykkelen også, så er det nok endel billigere siden man får med forsikring av dyre sykler i super-innbo osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke moped selv, men er ikke årsavgifta ca 400 kr? Om man eier den i 10 år blir det da 4000 ekstra i kostnad selv om det ikke merkes like godt som om man skulle betalt 4000 ekstra når man kjøpte den

 

Hvem pokker bryr seg om 400,- i året når man vurderer å spytte 30-40K inn i en elsykkel eller moped? Det er lommerusk du snakker om her.

 

:-)

Lenke til kommentar

 

Har ikke moped selv, men er ikke årsavgifta ca 400 kr? Om man eier den i 10 år blir det da 4000 ekstra i kostnad selv om det ikke merkes like godt som om man skulle betalt 4000 ekstra når man kjøpte den

Hvem pokker bryr seg om 400,- i året når man vurderer å spytte 30-40K inn i en elsykkel eller moped? Det er lommerusk du snakker om her.

 

:-)

 

Det er ikke alle som vurderer å spytte 40k inn i elsykkel eller moped. Om prisklassen er 10-20k så er 4000 20-40% av  totalkostnaden.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke moped selv, men er ikke årsavgifta ca 400 kr? Om man eier den i 10 år blir det da 4000 ekstra i kostnad selv om det ikke merkes like godt som om man skulle betalt 4000 ekstra når man kjøpte den

Hvem pokker bryr seg om 400,- i året når man vurderer å spytte 30-40K inn i en elsykkel eller moped? Det er lommerusk du snakker om her.

 

:-)

 

Det er ikke alle som vurderer å spytte 40k inn i elsykkel eller moped. Om prisklassen er 10-20k så er 4000 20-40% av  totalkostnaden.

 

 

Fullstendig klar over at ikke alle ser etter sykler i så høy prisklasse. Selv mener jeg det er alt for dyrt, og ser etter noe langt billigere. Men det er mange som bruker såpass på sykler uten el-motor, og synes man da det går for smått med en slik, så er de langt fra fremmed for å bruke like mye på en med motor.

 

Men uansett, 400,- i året er småpenger for de fleste. Mange bruker gjerne såpass på noe så unødvendig som tyggegummi. Dessuten vil du bruke like lite eller mye mer på service og vedlikehold eller på gadgets. Om du da velger el-moped i stedet, så vil det for mange vært et bedre valg til dems bruk.

 

Var forresten å testet en el-sykkel med bakhjulsdrift i går. Og det funket veldig flott. plutselig var bakker morsomme å sykle i. Tok meg i å møte en kondomkledd syklist på vei i motsatt retning, altså han i oppoverbakke. Jeg snudde etter en veldig kort stund, og kjørte tilbake, og mot slutten av bakken hadde jeg nådd vedkommende igjen. Han var tungpustet, jeg satt og kosesyklet forbi han.

 

Vurderer å bygge om sykkelen min som står litt for stille for å få benyttet den mer. Den er knapt to år gammel og veldig lite brukt, men vant den, så den kostet meg ingenting. Ser dog at el-sykkelkit for krankmotor, som jeg ønsker, er kommet opp i 15K. Det er litt vel mye, så vurderer å f.eks. bestille fra Tyskland eller et annet EU-land, og så få tilsendt det hjem, om jeg kan spare endel på det.

Lenke til kommentar

 

Var forresten å testet en el-sykkel med bakhjulsdrift i går. Og det funket veldig flott. plutselig var bakker morsomme å sykle i. Tok meg i å møte en kondomkledd syklist på vei i motsatt retning, altså han i oppoverbakke. Jeg snudde etter en veldig kort stund, og kjørte tilbake, og mot slutten av bakken hadde jeg nådd vedkommende igjen. Han var tungpustet, jeg satt og kosesyklet forbi han.

Hovedgrunnen til at jeg vil ha en. :3

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har egentlig skikkelig lyst på en el-sykkel, men ikke før jeg får noe som ser ut som en normal sykkel og ikke koster mer enn ti laken. Kjekt om den også er lagd for mer enn 90-100 kg, siden jeg veier over det med klær på. Og jeg foretrekker absolutt å sykle med klær på.

 

Synes egentlig denne lista mangler ganske stort segment mellom 8 og 20000. Vil tro det er folk der ute som er interessert i å kjøpe en elsykkel, men ikke vil ha det billigste av det billige til 5000, og heller ikke ønsker å svi av 25000 på en sykkel. Er det slik at det ikke er noen gode modeller i dette prissjiktet? 

 

Sjekk ut Bike Brothers i Oslo, Stavanger, Sandnes eller Haugesund. Kalkhoff-Bosch syklene ser normale ut, og tåler mye!

 

BB er også best på pris http://www.osloelsykler.no/#!prissamenlikning/taku9

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Helt latterlig å ikke ha med en eneste normal sykkel under 24.000 i en slik liste. Det norske elsykkelmarkedet er stort sett sterkt overpriset.

 

Jeg har en MTB el-sykkel fra Biltema til 7.999 som jeg bruker over et fjell til jobb hver dag og som jeg er superfornøyd med. Hvorfor betale 24.000 og være konstant redd for at noen skal stjele den? Om 2 år vil den samme sykkelen også koste 12.000 eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...