Gå til innhold

Blizzard stenger populære fan-styrte «vanilla» World of Warcraft-servere


Anbefalte innlegg

Jeg sluttet selv med WoW da det oppleves som om det har blitt melkekyr... hvor kvantitet og penger har blitt mer viktig enn kvalitet. De har blitt veldig gode til gjenbruk og bruken av item generator... Som en del sier tidligere har utviklingen gått fra fantastisk i starten til tragisk nå de siste 3-4 ekspansions pakkene både i form av store likheter i items, dungeons m.m og ikke minst forenkling for yngre aldersgrupper (som blant annet har praktisk talt ødelagt de forskjellene der var i klassetypene og hvordan du måtte spille dem for å mestre dem). Dog WoW er ikke de eneste... Føler blant annet også SWTOR faller i samme grøfta for tiden :S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 


Trademark, copyright, ToS/U, EULA, DMCA beskytter mot reverse engineering og fjerning av kopibeskyttelse. De har nok å velge i.


DMCA gjelder ikke i hele verden, da det er en amerikansk lov. EULA er ikke automatisk juridisk bindende. Klientdata har sannsynligvis ikke blitt ulovlig kopiert, kun modifisert av sluttbrukeren, en handling som ikke er ulovlig i land hvor man ikke har DMCA-aktige lover. Merkevareproblemer kan unngås ved å ikke omtale serveren som en WoW-server, eller bruke noen av de andre ordene som Blizzard har merkevarebeskyttelse på.

Så i grunn burde de som driver prosjektet kunne flytte serverene til et annet land, og fortsette. 

 

Jeg ser at franske advokater nevnes i artikkelen. Betyr dette at serverene er hostet i frankrike? I så fall er DMCA irrelevant, med mindre frankrike har tilsvarende lover.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg sluttet selv med WoW da det oppleves som om det har blitt melkekyr... hvor kvantitet og penger har blitt mer viktig enn kvalitet. De har blitt veldig gode til gjenbruk og bruken av item generator... Som en del sier tidligere har utviklingen gått fra fantastisk i starten til tragisk nå de siste 3-4 ekspansions pakkene både i form av store likheter i items, dungeons m.m og ikke minst forenkling for yngre aldersgrupper (som blant annet har praktisk talt ødelagt de forskjellene der var i klassetypene og hvordan du måtte spille dem for å mestre dem). Dog WoW er ikke de eneste... Føler blant annet også SWTOR faller i samme grøfta for tiden :S.

 

Ingen lager spill fordi de er snille, dette er et firma, og de trenger å tjene penger. Balansen er at spillerne føler at prisen er verdt det, så kvaliteten må være såpass høy at folk vil åpne lommeboka. Men det er nok av konkurranse, og sjangeren er døende (iallefall for mainstream), så Blizzard kan ikke hvile på sine laurbær hvis de mener å holde folk interessert. Tydeligvis er dagens innsats ikke nok, men personlig tror jeg det er ingen realistisk løsning på å "Make Azeroth great again!" 

 

Jeg tror du kanskje har glemt at i starten så var det ekstrem ubalanse i klasser og spec'er. Tank = warrior, paladin = healer & buff-ku, etc. Dette er jo ikke bedre og mer gjennomtenkt klassebalanse? Du hadde også cookie-cutter specs, som gjør at du har enda mindre valg om du faktisk ville yte bra. Copy/paste fra sider på nettet, fiks ferdig, du trenger ikke å ta et valg eller kunne klassen. 

 

Sjarmen med WoW, at det finnes noe mystisk der ute, og at kanskje du har funnet ut en måte å bli en bedre spiller på, er borte. Det er ikke fordi Blizzard serverer alt, men fordi alle vet alt uansett. Folk har masse erfaring,kunnskap og kilder og brenner gjennom nytt content som aldri før. Selv med 10 nye raids i året, så er folk mettet på det, de er lei, fordi det klarer ikke å fornye seg i takt med folks behov. Jeg vet ikke hvorfor folk tror at det finnes en magisk måte å gjenskape følelsen av å logge seg på for 10+ år siden. 

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

Må være utrolig kjipt for de som har grindet til rank 13/14, for så å miste alt. Hadde ikke dedikert så mye tid til det på en privatserver.

 

Spilte opp til High Warlord i vanilla og det var et slit, rett og slett. Kampen om standing 1 var hektisk de siste rankene.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

 Jeg vet ikke hvorfor folk tror at det finnes en magisk måte å gjenskape følelsen av å logge seg på for 10+ år siden. 

Det gjenskaper ikke følelsen av å tråkke inn i Azeroth for første gang, men det er fortsatt en fantastisk følelse for mange. Meg selv inkludert. Blir opp til den hver enkelte om de liker det eller ikke. Smak og behag rett og slett.

Endret av SJF1
Lenke til kommentar

 

Trademark, copyright, ToS/U, EULA, DMCA beskytter mot reverse engineering og fjerning av kopibeskyttelse. De har nok å velge i.

 

DMCA gjelder ikke i hele verden, da det er en amerikansk lov. EULA er ikke automatisk juridisk bindende. Klientdata har sannsynligvis ikke blitt ulovlig kopiert, kun modifisert av sluttbrukeren, en handling som ikke er ulovlig i land hvor man ikke har DMCA-aktige lover. Merkevareproblemer kan unngås ved å ikke omtale serveren som en WoW-server, eller bruke noen av de andre ordene som Blizzard har merkevarebeskyttelse på.

 

Så i grunn burde de som driver prosjektet kunne flytte serverene til et annet land, og fortsette. 

 

Jeg ser at franske advokater nevnes i artikkelen. Betyr dette at serverene er hostet i frankrike? I så fall er DMCA irrelevant, med mindre frankrike har tilsvarende lover.

 

Er fullstendig klar over at DMCA er en amerikansk lov, men amerikanerne har en lei tendens til å få amerikanske lover til å gjelde selv utenfor USA. For eksempel vil DMCA ofte være gjeldende for .com-domener, da .com er et TLD kontrollert av det amerikanske selskapet Verisign (tidligere av det amerikanske forsvarsdepartementet). EU har også et direktiv (Copyright Directive) som er nesten identisk med DMCA, men dette direktivet er det opp til EUs medlemsland å implementere i nasjonalt lovverk. Se for eksempel kapittel 3 artikkel 6 i direktivet, som beskytter mot fjerning av kopibeskyttelse (og kanskje reverse engineering? er ikke sikker på om lukket kildekode regnes som et teknologisk verktøy mot kopiering). 

 

Jeg er derimot enig i at saken er langt mindre klar enn de fleste ser ut til å være klare over, med tanke på at klienten lastes ned (fullt lovlig) direkte fra Blizzard og at det er der det aller meste av det kopibeskyttede materialet ligger. Er usikker på hva som faktisk ligger på serversiden, men kan se for meg at spesielt quest hentes fra serveren? 

 

EULA og ToS/ToU er i teorien ikke bindende, da utviklerne ikke nødvendigvis har godtatt disse om de aldri har betalt for WoW (I praksis så har de nok det, noe Blizzard sikkert kan dokumentere). Mange slike juridiske dokumenter er som du sikkert vet ofte på grensen over hva som kan avtales i mange juridiksjoner, men om Nostalrius skulle brukt denne strategien hadde det nok fort blitt en stor sak. 

Lenke til kommentar

Jeg har spilt WoW siden starten, og kvaliteten er blitt (nærmest) helt på bunnen (spesielt story, kommersialisering og tilpasning for å trekke til seg 10 - 12 åringer). Jeg vurderte å slutte en gang for alle ved neste expansion, men har nå bestemt meg ut ifra Blizzard sitt krav om å stenge de private serverne.

 

Det får være grenser for grådighet. Selv om WoW kostet en formue, eller to, å utvikle, for ikke å snakke om vedlikehold, serverparker osv., så har det generert skyhøyt med $ over hva kostnadene har vært, er, og blir.

Lenke til kommentar

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Du kontradikterer deg selv litt her, hvis folk ville ha nytt content, tror du de ville spilt det eldste contente av alle ?

 

Folk spiller / spilte der fordi det er bra spill, de fleste som spilte på Nostalrius mener dette er den originale versjonen av wow, og den aller beste versjonen, der man måtte jobbe for å få oppnå mål, alt krevde dedikasjon og at man satt seg inn i utfordingen, denne i sterk strid med dagens versjon av spillet der alt er tilbud og servert på gullfat. Et enkelt tastetrykk teleporterer deg nesten hvor enn du vil i warcraft værden, og et annet taste trykk levler deg automatisk opp til level 90+

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at en god middelvei hadde vært å tillate private servere, så lenge spillerne fremdeles abonnerte på WoW. Serverene er fremdeles vedlikeholdt av tredjeparter, men man autentiserer seg gjennom det vanlige WoW-systemet. Slik får Blizzard fremdeles inntekt fra spillet deres, men slipper å bruke i nærheten av like mye på vedlikehold.

 

Fan-servere kunne rett og slett bare dukket opp i den normale realm-velgeren man har i WoW, etter at man huket av en boks for å vise tredjepartsservere, og kanskje også godtok noen brukervilkår som sier at blizzard ikke kan hjelpe til med problemer som måtte oppstå på disse serverene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet med en vanilla server er at den ikke utvikler seg. Hva skjer når folk har vært gjennom alt "content" ? Folk blir drittlei. Burde heller gått i en annen retning "in the first place"

Som nevnt gang på gang, så kjørte Nostalrius en "vanlig" patch syklus.

1.9 var vel rett rundt hjørnet?

 

Planen var å oppgradere til TBC etterhvert. 

Lenke til kommentar

Problemet med en vanilla server er at den ikke utvikler seg. Hva skjer når folk har vært gjennom alt "content" ? Folk blir drittlei. Burde heller gått i en annen retning "in the first place"

 

 

 

Problemet med en vanilla server er at den ikke utvikler seg. Hva skjer når folk har vært gjennom alt "content" ? Folk blir drittlei. Burde heller gått i en annen retning "in the first place"

Som nevnt gang på gang, så kjørte Nostalrius en "vanlig" patch syklus.

1.9 var vel rett rundt hjørnet?

 

Planen var å oppgradere til TBC etterhvert. 

 

 

Planen der synes jeg var elendig

Blizzard kunne ha hatt en server for hver expansion (Vanilla, TBC etc..)

Du kan lage en karakter på den serveren du vil 

Lager du en på Vanilla og går lei så kan du flytte den til TBC, eller lage en ny

På den måten så slipper de å åpne nye servere hele tiden og folk får spille den versjonen de selv vil, til enhver tid

Ikke vil det koste Blizzard mye heller og de vil få mange flere betalende kunder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Elendig faktisk, det er jo likt slik WoW alltid har vært, forskjellen er at det er "nytt gammelt innhold" som blir lansert ved jevne mellomrom. 

Din idé høres tynn ut, greit det med expansions, men hva med patcher?
Skal serveren være på første patch, siste patch, skal den kjøre på samme patch hele tiden?
Du mister uansett en del av progresjonen med å få en "ny" patch med "nytt" innhold.

Og ikke minst nostalgien ved å spille Warrior som var broken pga. X på den ene patchen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...