Gå til innhold

Blizzard stenger populære fan-styrte «vanilla» World of Warcraft-servere


Anbefalte innlegg

 

Når det kommer til serveren: Ikke overrasket. Slik går det når man bryter lover og regler. 

Du har brutt lover og regler utallige ganger selv og ikke blitt straffet for det. Er nok advokatene og markedsavdelingen som tenkte 150,000-400,000 nye kjøp av expansion packs hvis de stenger private serverne quote; "...vi vet også at de ikke trenger en spesiell «WoW Realm...»".

 

Alle har på et tidspunkt brutt regler og lover, med eller uten viten og vilje. Sånn er det. Det er dog en vesentlig forskjell når man har 150,000 mennesker  som man tilrettelegger lovbrudd for, og det å være uoppmerksom på speedometer, kjøre 5km/t over grensa, glemme blinklyset i rundkjøringa eller lignende.

 

Blizzard er forøvrig til å for å tjene penger, noen som tror noe annet er ekstremt naive, de er pliktet til det da det er et aksjerselskap.

Endret av Uxzuigal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke rart at det stenges ned sånn rent juridisk sett, men jeg tror vel også at majoriteten av de som har spilt på piratserveren ikke vil bli betalende kunder, på lik linje med majoriteten av de som laster ned spill og filmer. Det er ikke tapte inntekter, men heller at de vil ta fra spillerene et produkt de ikke har rett til å spille vil jeg anta.

Er enig at de juridisk kan stenge de ned, men er det rett å gjøre det bare fordi de kan? Og jeg tror du tar feil når du sier at majoriteten ikke vil bli betalende kunder. De som laster ned spill/film gjør ofte dette fordi det ikke er tilgjengelig på annen måte. Mr. Robot kunne lenge ikke sees på annen måte her i Norge, uten å laste det ned. Det samme gjelder Vanilla Wow. Finnes ingen annen måte å spille det på enn gratis privat server. Kommer det en løsning fra blizz mot betaling, blir det nok mange brukere. Meg selv inkludert ;)

Endret av SJF1
Lenke til kommentar

 

Er ikke rart at det stenges ned sånn rent juridisk sett, men jeg tror vel også at majoriteten av de som har spilt på piratserveren ikke vil bli betalende kunder, på lik linje med majoriteten av de som laster ned spill og filmer. Det er ikke tapte inntekter, men heller at de vil ta fra spillerene et produkt de ikke har rett til å spille vil jeg anta.

Er enig at de juridisk kan stenge de ned, men er det rett å gjøre det bare fordi de kan? Og jeg tror du tar feil når du sier at majoriteten ikke vil bli betalende kunder. De som laster ned spill/film gjør ofte dette fordi det ikke er tilgjengelig på annen måte. Mr. Robot kunne lenge ikke sees på annen måte her i Norge, uten å laste det ned. Det samme gjelder Vanilla Wow. Finnes ingen annen måte å spille det på enn gratis privat server. Kommer det en løsning fra blizz mot betaling, blir det nok mange brukere. Meg selv inkludert ;)

 

Nå er ikke akkurat tilgjengligheten et problem med WoW.

Lenke til kommentar

Uavhengig av koding er det brudd på opphavsretten. Avgjørende er at de bruker åndsverkene som Blizxard har skapt. Alt fra hvordan verden ser ut til enkle ting som navn (Orgrimmar, Azerot osv). Du kan ikke en gang tegne Thrall og gi ut en bildebok uten Blizzards tillatelse. Hvordan spillet er kodet er uten betydning.

 

Nei, man kan ikke tegne Thrall og gi ut en bildebok. Men man kan tegne Thrall++ og lage en billedbok for eget bruk. Bruke det privat og ikke kommersielt. Det samme gjelder i stor grad disse serverne. De brukes privat, ikke kommersielt. Problemet her er jo om brukerne av serverne faktisk eier en versjon av World of Warcraft. Økonomisk sterke Acitvision Blizzard gjorde det enkelt. True med søksmål. Nostalrius, uten penge,r har selvsagt ikke annet valg enn å legge ned. 

Lenke til kommentar

 

Uavhengig av koding er det brudd på opphavsretten. Avgjørende er at de bruker åndsverkene som Blizxard har skapt. Alt fra hvordan verden ser ut til enkle ting som navn (Orgrimmar, Azerot osv). Du kan ikke en gang tegne Thrall og gi ut en bildebok uten Blizzards tillatelse. Hvordan spillet er kodet er uten betydning.

 

Nei, man kan ikke tegne Thrall og gi ut en bildebok. Men man kan tegne Thrall++ og lage en billedbok for eget bruk. Bruke det privat og ikke kommersielt. Det samme gjelder i stor grad disse serverne. De brukes privat, ikke kommersielt. Problemet her er jo om brukerne av serverne faktisk eier en versjon av World of Warcraft. Økonomisk sterke Acitvision Blizzard gjorde det enkelt. True med søksmål. Nostalrius, uten penge,r har selvsagt ikke annet valg enn å legge ned.
Du misforstår betydningen av "privat bruk". Å kopiere et åndsverk og gjøre det tilgjengelig for 150 000 brukere er ikke "privat bruk". Det kommersielle er uten betydning.
Lenke til kommentar

 

 

Uavhengig av koding er det brudd på opphavsretten. Avgjørende er at de bruker åndsverkene som Blizxard har skapt. Alt fra hvordan verden ser ut til enkle ting som navn (Orgrimmar, Azerot osv). Du kan ikke en gang tegne Thrall og gi ut en bildebok uten Blizzards tillatelse. Hvordan spillet er kodet er uten betydning.

Nei, man kan ikke tegne Thrall og gi ut en bildebok. Men man kan tegne Thrall++ og lage en billedbok for eget bruk. Bruke det privat og ikke kommersielt. Det samme gjelder i stor grad disse serverne. De brukes privat, ikke kommersielt. Problemet her er jo om brukerne av serverne faktisk eier en versjon av World of Warcraft. Økonomisk sterke Acitvision Blizzard gjorde det enkelt. True med søksmål. Nostalrius, uten penge,r har selvsagt ikke annet valg enn å legge ned.
Du misforstår betydningen av "privat bruk". Å kopiere et åndsverk og gjøre det tilgjengelig for 150 000 brukere er ikke "privat bruk". Det kommersielle er uten betydning.

 

Nei, er vel egentlig litt enig med deg :p Men sånn teoretisk sett at alle de som brukte disse private serverne også har kjøpt en kopi av wow tidligere, hvordan vil du si det blir da?

Lenke til kommentar

 

At dette på en eller annen måte er 100k "tapte" kunder, noe det selvfølgelig ikke er. Disse folka kommer ikke til å kjøpe Legion og abonnere, så jeg synes det er litt snodig at Blizzard tar dette nå. 

 

Og du snakker selvfølgelig for alle? De fleste jeg kjenner som har spilt på Nost. har vært/er aktive i WOD, og kommer til å kjøpe Legion. 

 

 

De du snakker om ville jo da tydeligvis gått for Legion uansett, så da er det åpenbart ikke de jeg snakker om. De jeg snakker om er de som spiller der nettopp fordi det er vanilla, noe annet enn det Blizzard kan tilby per dags dato.

 

Det finnes garantert unntak, men jeg tror vi kan være enige om at Blizzard ikke får 100k nye kunder nå for å si det sånn. Det var poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi på Kronos ønsker alle flyktninger velkomne.

Blir ikke Kronos tatt ned da?

Det er vell ingen som vet dette med 100% sikkerhet. Serveren ligger i Sverige, mens devsa er fra Tsjekkia. Twinstar som de kaller seg har vist drevet privat servere i mange år, så mulig de vet hvordan de skal håndtere det. Jeg har merket at de har fjernet muligheten til å se hvor mange spillere det er på serveren, og de har også satt en cap på 3-4k?

 

Det er ingen garanti, og de har ennå ikke kommet med noen uttalelse angående Nostalrius. Men, Nostalrius hadde serveren i Frankrike, hvor blizz har HQ og sikkert hundrevis av advokater.

 

Det er også konspirasjoner om at Nostalrius egentlig ikke har blitt tatt ned av blizzard. Blizzard har ikke bekreftet noe offentlig slik jeg har forstått. Og en gold seller side som solgte gold til nostalrius (nostalrius.com) gikk ned samme dagen som nostalrius teamet annonserte at serveren skulle ned 10 april. Mange mener da at teamet selv har drevet denne gold seller siden og tjent mye penger og deretter bare bestemt seg for å hoppe av når de tjente inn nok. Jeg kan ikke bekrefte noe av dette.

Lenke til kommentar

 

 

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Hæ? Det tar lang tid før man får ny content så man velger å spille på servere der det aldri kommer noe nytt content? Trokke det er det som er greia, er nok heller nostalgien og det å ikke klare å akseptere endringer som gjør at folk spiller på vanilla servere.

Nostalrius kommer med nytt content hele tiden. De følger Blizzard sine patch-cycles. Anh'Qiraj f.eks. skulle komme ut neste måned, og Naxx40 etter sommeren. Deretter skulle de åpne TBC nærmere jul.

og dermed ødelegee for seg selv, som Blizzard fikk masse klager på og også grunnen til at mange vil a Vanilla tilbake

TBC kom for tidlig/nær lansering av Naxx så svært få personer fikk entret, til dels det samme med AQ

Uansett så kan de bare starte opp serveren en annen plass

Lenke til kommentar

Å syntes synd på de folka her, er det samme som å syntes synd på Piratebay-brukere når de blir tatt ned her og der. Nyt det mens du kan, og når det er over så er det over. Folk klager som om de har blitt svindla, og at Blizzard skylder dem en pirat-server. Ganske så frekt!

Endret av tankbug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å syntes synd på de folka her, er det samme som å syntes synd på Piratebay-brukere når de blir tatt ned her og der. Nyt det mens du kan, og når det er over så er det over. Folk klager som om de har blitt svindla, og at Blizzard skylder dem en pirat-server. Ganske så frekt!

Sammenligningen med Piratebay-brukere henger ikke på greip. Private servere tilbyr en tjeneste som ingen andre gjør. Hadde Blizzard tilbudt denne tjenesten, og de private serverne fortsatte å gjøre dette, så hadde det vært noe av det samme.

 

Ingen som sier at Blizzard skylder dem en "pirat-server", men mange ønsker at Blizzard skal lage legacy servere.

 

Hvis jeg som forbuker har kjøpe en vare, World of Warcraft før expansions f.eks, så kan man si at blizzard har tatt denne varen fra meg. Jeg har ikke lenger mulighet å spille det spillet jeg en gang kjøpte. Det er dette de private serverne tilbyr, og det er dette mange vil spille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å syntes synd på de folka her, er det samme som å syntes synd på Piratebay-brukere når de blir tatt ned her og der. Nyt det mens du kan, og når det er over så er det over. Folk klager som om de har blitt svindla, og at Blizzard skylder dem en pirat-server. Ganske så frekt!

Sammenligningen med Piratebay-brukere henger ikke på greip. Private servere tilbyr en tjeneste som ingen andre gjør. Hadde Blizzard tilbudt denne tjenesten, og de private serverne fortsatte å gjøre dette, så hadde det vært noe av det samme.

 

Ingen som sier at Blizzard skylder dem en "pirat-server", men mange ønsker at Blizzard skal lage legacy servere.

 

Hvis jeg som forbuker har kjøpe en vare, World of Warcraft før expansions f.eks, så kan man si at blizzard har tatt denne varen fra meg. Jeg har ikke lenger mulighet å spille det spillet jeg en gang kjøpte. Det er dette de private serverne tilbyr, og det er dette mange vil spille.

 

 

 

Tja, spørs jo hva du fokuserer på i definisjonen din. Det er jo sikkert masse mindre kjente, eldre filmer og andre verker som i dag kun kan fåes tak i gjennom deling med andre, men det gjør det jo ikke mer lovlig. Det jeg ser er at noen setter opp en server uten Blizzards samtykke, og uten å betale for det, og at det naturlig nok blir tatt ned. Folk må jo ane at levetiden på slike servere ikke blir så lenge, og har ingen grunn til å føle seg snytt. Jeg skal ikke være for påståelig ang forbrukerrettighetene, men det står sikkert en klausul i avtalen vi går med på at spillet er under kontinuerlig forandring, og at vi ikke har rett til å kreve å få spille det i sin opprinnelige form. 

 

Hvis Blizzard lager legacy servere, så tar jeg gjerne turen innom for å mimre litt, men jeg håper i så fall at de ikke bruker for mye av ressursene sine på dette restaureringsprosjektet. Jeg foretrekker at de heller bruker dem på ny utvikling.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lineage 2 Classic ble lansert for noen måneder siden og blir noe i samme duren som WoW Vanilla

Det var ikke produsenten som lanserte det, men en underleverandør for Europa/Russland  (Innova)

 

Jeg startet å spille der, men flyttet til BDO når det kom da jeg allerede har spilt igjennom Lineage noen ganger, men det har visst vært en suksess og det selv om L2 er gratis å spille, mens L2 classic har måneds abb.

 

Det beviser bare at det går an og at Blizzard bare er noen ignorante idioter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...