Gå til innhold

Statsansatte ingeniører er lønnstaperne: Sjekk din lønn mot oversikten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må heller ikke glemme at statsansatte har bedre pensjonsordninger.

 

Alt som har med Statens Pensjonskasse å gjøre har blitt rasert etter at H/FrP tok over. Det er høyere utlånsrente enn i hvilken som helst bank. Så det argumentet holder ikke lengre. Blir fort streik i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No må dåkk faen meg slutte å gneldre. Jobber i det private og har etter 5 år like mye som begynnerlønna i kommune. I det private har vi de siste årene hatt premitteringer og oppsigelser i tillegg, mens i det offentlige sitter dere trygt. Det eneste kravet i stat og kommune er vel knapt at man møter opp på jobben. Klapp igjen brødskuffa til respekt for de som sliter med å få seg jobb i det heletatt i disse tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må heller ikke glemme at statsansatte har bedre pensjonsordninger.

Alt som har med Statens Pensjonskasse å gjøre har blitt rasert etter at H/FrP tok over. Det er høyere utlånsrente enn i hvilken som helst bank. Så det argumentet holder ikke lengre. Blir fort streik i år.

 

Normrenten, som er den minste renten du kan få av arbeidsgiver uten å betale fordelsbeskatning, fastsettes av skattedirektoratet og ikke regjeringen. Dette gjelder f.eks. også bankansatte, men for dem er det selvfølgelig endel lettere å bare bytte til et normalt kundelån gebyrfritt (SPK er utrolig tungrodd).

 

Levealdersjustering, øvrige tilbud og fordeler samt reduksjon i pensjonssatsen i SPK ble vel påbegynt for over 10 år siden. Det tar selvfølgelig tid da stortinget som vedtar endringene selv får ytelser fra SPK. Vedder på at den nye ordningen også blir ganske god dersom det ikke lages nye særordninger for stortingsrepresentanter. 

Lenke til kommentar

Må heller ikke glemme at statsansatte har bedre pensjonsordninger.

 

At staten har gode pensjonsordninger må være en myte. Det var muligens bra, nå er det i beste fall ordinært.. I tillegg gjør levealderjusteringen at de fleste unge i Tekna Stat må jobbe til de er minst 72-73 år for å oppnå full pensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"De hadde en lønnsøkning på kun 0,5 prosent, og kommer med det dårligst ut i oversikten – med god margin. Med en prisstigning på 2,3 prosent, gir det en reallønnsnedgang på hele 1,8 prosent." står det. Så enkel er ikke den matematikken. Når det gjelder reallønn, må andre ting veies inn også, særlig skatten.

Hvordan ville du regnet skatten inn i dette?

Klarer ikke se hvordan skatt skal være så relevant for reallønnsnedgangen da denne prosentvis er lik både før og etter skatt.

Lenke til kommentar

 

No må dåkk faen meg slutte å gneldre. Jobber i det private og har etter 5 år like mye som begynnerlønna i kommune. I det private har vi de siste årene hatt premitteringer og oppsigelser i tillegg, mens i det offentlige sitter dere trygt. Det eneste kravet i stat og kommune er vel knapt at man møter opp på jobben. Klapp igjen brødskuffa til respekt for de som sliter med å få seg jobb i det heletatt i disse tider.

 

Den eneste som gneldrer og er respektløs her er deg. Etter 3 år som overingeniør i staten tjener jeg ca 50 tusen mindre enn begynnerlønna i kommune. Det er ikke lett å få seg en bedre betalt jobb heller, du har sikkert prøvd du også.

 

Det er også viktig å huske på at snittlønna dras kraftig opp av enkelte som jobber noe helt vanvittig mye og har svært god grunnlønn i tillegg. 

 

Du har rett i en ting, en offentlig tjenestemann kan i praksis kun sies opp ved grov tjenesteforsømmelse. Møter man opp på jobben og såvidt gjør noe får man nok ikke sparken, men jeg vil tippe at forholdet til sjefen og kollegene blir meget anstrengt. Vi har imidlertid hatt en mann som virkelig ikke gjorde noenting, han fikk valget mellom å slutte eller å bli sagt opp. Så det er faktisk grenser for hvor lite du kan produsere her også, men jeg vil tro den er mye lavere enn i privat sektor. Jeg skjønner heller ikke alle disse latsabbene, jo mer man produserer jo morsommere er det jo å jobbe.

 

For ordens skyld: Jeg har en batchjobb med utskrift av ca. 40 stk 2-3 meter lange tegninger i gang nå, så da har jeg tid til å sitte litt på TU :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Alt som har med Statens Pensjonskasse å gjøre har blitt rasert etter at H/FrP tok over. Det er høyere utlånsrente enn i hvilken som helst bank. Så det argumentet holder ikke lengre. Blir fort streik i år.

Streik ja, det er vel hovesaklig et fenomen i det offentlige. I det private, der bytter vi jobb eller snakker med vår sjef om vi er misfornøyde.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

At staten har gode pensjonsordninger må være en myte. Det var muligens bra, nå er det i beste fall ordinært.. I tillegg gjør levealderjusteringen at de fleste unge i Tekna Stat må jobbe til de er minst 72-73 år for å oppnå full pensjon.

Politikerne, de elsker å forsyne seg av arbeidernes pensjoner.

Lenke til kommentar

"De hadde en lønnsøkning på kun 0,5 prosent, og kommer med det dårligst ut i oversikten – med god margin. Med en prisstigning på 2,3 prosent, gir det en reallønnsnedgang på hele 1,8 prosent." står det. Så enkel er ikke den matematikken. Når det gjelder reallønn, må andre ting veies inn også, særlig skatten.

 

Enig i at når samlet kjøpekraft skal vurderes må skatt og rentenivå tas inn i regnestykket.

Men begrepet "reallønn" har vel alltid vært lønnsøkning korrigert for prisstigning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...