Gå til innhold

Til tross for trusler om dieselforbud: Flere kjører dieselbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre.

Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig.

 

Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?

Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil.

Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker.

 

At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi.

Lenke til kommentar

Herregud! Før man publiserer artikler, bør man greie å tolke en statistikk. Det disse tallene sier noe om, er hvor mange registrerte biler som har hvilken type motor. Feilslutningen ligger i antakelsen om at flere dieselbiler relativt sett skyldes at flere kjøper nye dieselbiler. Det er jo tull. Nå blir det relativt sett flere dieselbiler fordi bensinbilene som er 15-20 år gamle vrakes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. ...del... Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker.

 

Heldigvis finnes det noen bilmodeller med både elektrisk og fossil drivlinje, og da kan man sammenligne totalutslipp fra vugge til grav i en livsløpsanalyse:

 

Mercedes B bensin vs elektrisk:

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse

 

Kia Soul diesel vs elektrisk:

For http://elbil.no/nyheter/elbiler/3321-elbil-banker-dieselbil-i-livslopsanalyse

 

Håper det er til hjelp :-)

Lenke til kommentar

Mykje kreativ bruk av prosentrekning her, og det kan jo vera lett å gå i surr, både for dei som skriv og dei som les... :-)

 

Eg er ikkje enig i overskrifta "Elbil øker mest".

Ja, dei aukar nok mest %-vis i forhold til forrige år; men eg synest det er ein dårleg måte å samanlikna på (var det 1 EL-bil i fjor, og 2 i år, vert auken 100%; og det gjev lite informasjon.).

 

Overskrifta burde vore: "Dieselbil øker mest".

Frå 2014 til 2015 er det komme netto ca. 60.000 dieselbilar, og ca. 30.000 EL-bilar.

 

Men det var jo kun mitt syn på faktaformidling.

Lenke til kommentar

 

Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre.

Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig.

 

Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?

Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil.

Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker.

 

At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi.

Nettopp, og ikke udokumenterte spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Bilen som kommer er hydrogenbilen. Hydrogen må være det det beste drivstoffet for det eneste for å produsere hydrogen er vann og energi. Når solpanelene billigere så blir hydrogenet billigere.

 

Hvorfor gå innom hydrogen når man taper på det i forhold til å stappe energien rett i "tanken"? Blir som å ha en bensinbil man bruker til å kjøre frem og tilbake til bensinstasjonen for å fylle diesel på bruksbilen.

Lenke til kommentar

 

Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre.

Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig.

 

Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?

Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil.

Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker.

 

At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi.

Du kan lese denne. Norsk strømmiks er nok enda renere.

 

http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

Lenke til kommentar

Egentlig underlig at så mange fortsatt lar seg lure til å kjøpe dieselbiler, selv etter skandalen med VW og etter at det er blitt klart at selv Euro6 personbiler har langt større lokale utslipp (NOx ++) enn bensinbiler.

Greit nok for de som bare kjører langt fra større byer, men de må da være klar over at det kan bli innført sterke begrensninger eller forbud mot slike biler i større byer. Det går ikke lengre an å skylde på et uheldig politisk vedtak for 11 år siden.

 

Det kunne jo være omsorgen for vårt globale klima som driver dem, siden disse bilene slipper ut litt mindre CO2, men jeg tviler sterkt på det.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. ...del... Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker.

 

Heldigvis finnes det noen bilmodeller med både elektrisk og fossil drivlinje, og da kan man sammenligne totalutslipp fra vugge til grav i en livsløpsanalyse:

 

Mercedes B bensin vs elektrisk:

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse

 

Kia Soul diesel vs elektrisk:

For http://elbil.no/nyheter/elbiler/3321-elbil-banker-dieselbil-i-livslopsanalyse

 

Håper det er til hjelp :-)

Det kunne være litt til hjelp, men hvor er selve rapporten?

 

En svakhet med flere slike rapporter har vært at de bare omtaler dagens situasjon.

Med få El-biler har det begrenset betydning.

 

Det sentrale med El-biler er potensialet på lang sikt.

El-biler er et lite ledd i overgangen fra fossil til fornybar energi i hele verden.

Da blir utslippene om 5 - 10 - 15 og 35 år det viktigste.

Ikke så lett å forutsi, men det går an å legge inn forutsetninger.

Lenke til kommentar

Egentlig underlig at så mange fortsatt lar seg lure til å kjøpe dieselbiler, selv etter skandalen med VW og etter at det er blitt klart at selv Euro6 personbiler har langt større lokale utslipp (NOx ++) enn bensinbiler.

Greit nok for de som bare kjører langt fra større byer, men de må da være klar over at det kan bli innført sterke begrensninger eller forbud mot slike biler i større byer. Det går ikke lengre an å skylde på et uheldig politisk vedtak for 11 år siden.

 

Det kunne jo være omsorgen for vårt globale klima som driver dem, siden disse bilene slipper ut litt mindre CO2, men jeg tviler sterkt på det.

Folk flest tenker ikke. De ser pumpeprisen og har hørt at dieselbiler bruker mindre på mila. Og så blir de overrasket når bilen må på verksted etter 5 måneder med tett partikkelfilter.

 

1166142698.JPG

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...