Gå til innhold

Holder det med viftene på radiator?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg trenger flere vifter inne i kabinettet enn dette, og om det er en bra løsning sånn jeg har gjort det oppe? Holder på å bygge, så må vite hvor jeg skal ha hull... Blir jeg da nøtt til å ha vifter inne i kabinettet også eller holder det med kjølingen fra vannet?

Kabinett.jpg

SAK

Endret av stenkarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst:

Jeg ville definitivt snudd retningen på radiatorviftene, og også endret på evakueringsviftene i endene på kabinettet. La de i stedet trekke luften inn til radiatoren!

Radiatorviftene suger som regel bedre enn de blåser, samtidig som du (teoretisk sett) vil få litt hjelp fra det faktum at varm luft stiger til værs.

 

Personlig ville jeg ha sløyfet de to viftene i endene på kabinettet, de tre viftene du har på radiatoren vil gjøre en mer enn god nok jobb. Du må bare sørge for at lufttilgangen under radiatoren er god nok, og det ser den ut til å være i ditt tilfelle.

 

De to viftene du har i endene på kabinettet, ville jeg heller ha montert som tilluft / avtrekk i selve kabinettet. Seriekobler du de to, (elektrisk), så oppnår du et tilnærmet lydløst oppsett for ventilasjon i hovedkortdelen.

Selv om du vannkjøler CPU / GPU / Northbridge, så er det viktig å huske på at det finnes en rekke andre komponenter på hovedkortet som fort vil lide om luftsirkulasjonen opphører!

Lenke til kommentar

ok.. dette bedre? Men er det nok luft til radiatoren viss det ikke er noen vifter hull der oppe? (utenom det i toppen da,.,) Det er jo helt tett ned i selve karbinettet..

Hvordan er dette da?

kabinett2.jpg

SAK

 

PS: Noen som vet om det er mulig å mode til Lian Li Hovedkortbrett til å ha 120 mm vifte på, istedenfor 80mm, (regner med det er 80mm hull fra før... har ikke kjøpt den enda...)

Lenke til kommentar
ok.. dette bedre? Men er det nok luft til radiatoren viss det ikke er noen vifter hull der oppe? (utenom det i toppen da,.,) Det er jo helt tett ned i selve karbinettet..

Hvordan er dette da?

kabinett2.jpg

SAK

 

PS: Noen som vet om det er mulig å mode til Lian Li Hovedkortbrett til å ha 120 mm vifte på, istedenfor 80mm, (regner med det er 80mm hull fra før... har ikke kjøpt den enda...)

Du må jo selvsagt sørge for åpning(er) inn til radiatoren da!

Ville nok først laget en passende åpning i bakkant. 8*8cm (evnt 10*10 om du har plass) bør holde. For å pynte på, montér en 80mm viftegrill foran åpningen.

Lenke til kommentar
ja, det kan jo hende, men tror ikke det hadde vært optimalt for kjølingen.. Varmluft inn, og varm luft ut... vet ikke jeg..

Viss det er noen som har noen GENIALE ideer så fyr på! Jeg skal bygge det ultimate vannkjølings kabinettet! :) Skal prøve å få det til å kjøle bra, se bra ut, og være stille.. så viftene kommer nesten ikke til å stå på... :)

Edit: Sånn skal det lages til nå... eventuelt med pumpa oppe ved radiatoren.. tror den blir flytta, men ikke no å tenke på enda det...
[img]http://www.home.no/flytying/kabinett3.jpg[/img] Endret av stenkarlsen
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å la radiatoren (inkl vifte) stå slik at lufta går inn på den ene sida og ut på den andre da?

 

Og hvorfor har du pumpa stående der helt alene? Lengre slanger = større motstand = mindre flow = høyere temperatur. Flytt pumpa opp, eller flytt radiatorrommet ned under alt.

 

Ghost7: Å ha to vifter ut og en inn på radiatoren vil være veldig uheldig da de vil motarbeide hverandre og sørge for at lufta som allerede har vært inni radiatoren blir brukt om igjen.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
da er vi enige... pumpen skal egentlig være oppe.. men gadd ikke flytte den å legge ut enda en tegning...

jeg kan jo eventuelt ha 6 vifter på radiatoren, men er det no vits? Pcen skal være stille i tillegg til bra kjøling... Dette vil vel bare føre til mer støy?

Jeg har tenkt på flere 5,25 brønner... hadde vært greit å ha dette i brønnene:
1. DVD-rom
2. CD-brenner
3. vanntank
4 og 5. LCD skjerm
6. Viftestyring

var egentlig planen.. vet ikke hvorfor jeg tok vekk 1 brønn... :roll:

Flere gode tips?
SAK

Edit: Her er det sånn det er til nå.. noe som bør forrandres?
[img]http://www.home.no/flytying/kabinett4.jpg[/img] Endret av stenkarlsen
Lenke til kommentar
Det er en god idè å ha et lite overtrykk i kabinettet, så slipper du at støv sniker seg inn gjennom hver minste åpning.

jaha? hvordan fikser jeg dette?

Mengden luft som trekkes inn kabinettet må overstige mengden luft som blåses ut av kabinettet. Dermed vil litt luft sige ut av ymse sprekker og åpninger, i stedet for å trekke inn støv.

 

Enkelt eksempel med 2 ulike vifter:

 

innsug: 1 x 120mm (94 m3/h)

utblås: 1 x 80 mm (45 m3/h)

 

Enkelt eksempel med 2 like vifter:

 

innsug: 1x 120mm @ 12V ~ 94 m3/h

utblås: 1x 120mm @ 7V ~ 40 m3/h

 

NB. tallene er fiktive, og kun ment som eksempel.

 

Husk filter på vifter som trekker luft inn i kabinettet.

Husk også at PSU helt sikkert blåser luft ut av kabinettet, og må tas med i beregningen.

Lenke til kommentar
da er vi enige... pumpen skal egentlig være oppe.. men gadd ikke flytte den å legge ut enda en tegning...

 

Jeg er slett ikke så sikker på at det er en god løsning. Men det kommer jo litt an på tankplasseringen, den har du ikke antydet noe om?

Sørg i alle fall for at tanken blir stående på samme nivå som pumpa! Ellers vil du få problemer med å lufte ut systemet.

Husk at pumpa praktisk talt ikke har evne til å løfte vannet fra en lavereliggende tank, men er totalt avhengig av kontinuerlig vanntilførsel for å fungere.

Lenke til kommentar
ok, nå har jeg flyttet litt rundt på tingene her.. hvordan er denne? Kan jo fikse litt overtrykk med viftestyringen, så da er det i orden.. I mellom viftene og kabinettet kommer det såklart støvfilter og no gummi-greier til vibrasjons demping...
[img]http://www.home.no/flytying/kabinett5.jpg[/img]

Better?
SAK

Flere tips?? ;)
Lenke til kommentar

Hadde kanskje saget enda et luftehull med 120mm grill i fronten til radiatoren. Hvis du finner noen tøffe laserskåret grills så kan det bli fett og samtidig hjelpe litt med luft til radiator.

 

EDIT: mener da der du opprinnelig hadde den ene 120mm vifta som du fjernet.

Endret av gixer
Lenke til kommentar

Mitt lian li hovedkort brett måler 11 cm fra i/o brett og ut, du vil altså ikke få plass til en 120mm bak. Egentlig ganske greit for da må du minst ned til 92mm (litt usikker om det går) eller standard 80mm og da får du jo overtrykk. Det er uansett ikke nødvendig med større luftgjennomstrømning i kabinettet så 120 i front og 80 bak blir nok bra.

Lenke til kommentar

foran på kabinettet ja... ja, men det er bare 3 forskjellige 120 mm griller som selges... viss det skal være sånn lazercut.. ingen av de som er sånn.. knall kule lissom... Isåfall skulle jeg tatt litt etter Prosjekt Pandemona...

cs2.jpg

Altså ha no tynt støvfilter med lys på innsiden... er jo ganske fett det da...

SAK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...