Gå til innhold

Raid i linux (Ubuntu\kubuntu etc)


Anbefalte innlegg

Siden det er snakk som sokkel 1366 oppsett, så lurer jeg på har noen erfaringer med raid (Windows 10)?

 

Siden det er kun 2 sata 600 porter.

Og eldre hovedkort støtter ikke PCI-E boot.

 

Så er det eneste mulighet.

 

Men vet noen om det er enkel\vanskelig? Kan jeg sette software raid i windows, også installere ubuntu etterpå?

 

Hvordan få jeg tilgang til raid 0 disker\SSD i linux på lik måte som i windows?

Bør jeg styre unna wine HQ for raid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg skal være så ærlig og inrømme at jeg ikke har peiling på Raid og har heller aldri prøvd det, så der kan jeg ikke svare, men hvis du har maskiner til det og har utstyr du ikke er redd for. Hvorfor prøver du det ikke bare selv? Du lærer ingenting av å spørre her inne. Det du lærer på er å prøve selv og søke på Nett og finne løsninger.

Når du søker etter ting og prøver å feiler litt og du finner ut at du har fått til det du lurer på, så kanskje du føler en mestringsfølelse over at du har fått det til på egenhånd.

Lenke til kommentar

Software raid i windows ville jeg nok helst ungått å blande sammen med linux. Selv om flere av de vanligste hovedkort software raid løsningene er støttet gjennom dm-raid.

 

Når det gjelder eldre hovedkort og pcie boot, så funker det fjell her på ett hovedkort fra 2007, så litt usikker på hva du snakker om her?

 

WineHQ har _ingenting_ med raid å gjøre, og kan helt utelukkes fra denne diskusjonen. Wine gjør at linux skjønner windows systemkall.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Siden det er snakk som sokkel 1366 oppsett, så lurer jeg på har noen erfaringer med raid (Windows 10)?

 

Siden det er kun 2 sata 600 porter.

Og eldre hovedkort støtter ikke PCI-E boot.

 

Så er det eneste mulighet.

 

Men vet noen om det er enkel\vanskelig? Kan jeg sette software raid i windows, også installere ubuntu etterpå?

 

Hvordan få jeg tilgang til raid 0 disker\SSD i linux på lik måte som i windows?

Bør jeg styre unna wine HQ for raid?

- Du kan ikke boote fra software RAID i windows. Du kan selvsagt ha software RAID, så bruke de til Hyper-v, og installere linux på den.

- Vedrørende Linux så så må boot partisjonen være på en av de to diskene. Den partisjoneres til 200MB. Så kan du lage RAID 0 på de 2 diskenes gjenværende plass. I windows kan ikke gjøre dette like elegant.

- I windows kan du la temp filer, swap og programfiler kjøre fra software RAID. Boot og system partisjonen må dessverre ligge på utsiden av software RAID. 

- Du bør styre unna Wine HQ hvis du ikke liker å lese. Du må bruke tid på og sette deg inn i dette. Styr unna hvis ikke kunnskapen er der.

Lenke til kommentar

Alle som prøver seg på Linux, bør legge ideen om Wine heilt vekk. Du blir bare djupt skuffa, Wine er meir eit verktøy for utviklere enn for forbrukere.

 

Nja, hos meg har Wine bare forsterket hatet rundt Microsoft løsninger da du straks lærer hvor forferdelig Windows er bygget opp.

Men, Wine har også gitt meg noen gamle spill som ikke vil kjøre under ett moderne Windows OS.

 

Lenke til kommentar

 

Siden det er snakk som sokkel 1366 oppsett, så lurer jeg på har noen erfaringer med raid (Windows 10)?

 

Siden det er kun 2 sata 600 porter.

Og eldre hovedkort støtter ikke PCI-E boot.

 

Så er det eneste mulighet.

 

Men vet noen om det er enkel\vanskelig? Kan jeg sette software raid i windows, også installere ubuntu etterpå?

 

Hvordan få jeg tilgang til raid 0 disker\SSD i linux på lik måte som i windows?

Bør jeg styre unna wine HQ for raid?

- Du kan ikke boote fra software RAID i windows. Du kan selvsagt ha software RAID, så bruke de til Hyper-v, og installere linux på den.

- Vedrørende Linux så så må boot partisjonen være på en av de to diskene. Den partisjoneres til 200MB. Så kan du lage RAID 0 på de 2 diskenes gjenværende plass. I windows kan ikke gjøre dette like elegant.

- I windows kan du la temp filer, swap og programfiler kjøre fra software RAID. Boot og system partisjonen må dessverre ligge på utsiden av software RAID. 

- Du bør styre unna Wine HQ hvis du ikke liker å lese. Du må bruke tid på og sette deg inn i dette. Styr unna hvis ikke kunnskapen er der.

 

Men er raid lesbar for alle operativsystem da raid foregår innenfor hovedkort?

Eller er software raid kun i windows f.eks hvis man har spill harddisk\SSD er det ikke lesbar i linux?

 

Hvordan blir det å sette raid 0 med oppstartlaster med windows 10 (Uten raid?)

Burde grub\lilo fungere med dette eller må jeg over på UEFI?

 

Det er først når problemene kommer man ikke finner ut hvorfor det ikke virker, vet ikke om man må ha bootdisk\driver for raid kort for å linux skal finne SSD disker i raid?

 

Planen er nå å droppe windows XP og se hvor lagt kan komme med ubuntu\kubuntu, om det er snart på tide å bli kvitt XP.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Burde grub\lilo fungere med dette eller må jeg over på UEFI?

Du blander epler og bananer her. Grub/Lilo fungerer på toppen av både moderne GPT/UEFI og tradisjonell MBR-boot. Den ene utelukker ikke den andre. F.eks er både MBR og GPT/UEFI i stand til å laste Grub. Du bør alltid sikte deg inn mot GPT/UEFI så lenge det er tilgjengelig.

Hvordan dette hierarkiet er bygget opp må du ha god kontroll på før du begynner å rote med noe som helst multi-OS system.

 

Planen er nå å droppe windows XP og se hvor lagt kan komme med ubuntu\kubuntu, om det er snart på tide å bli kvitt XP.

XP skulle du ha kvittet deg med for lenge siden. Helt uavhengig av Linux eller ikke Linux. Win7 har vært ute i 6-7 år allerede.
Lenke til kommentar

Ja men fremdeles en del spill som ikke er oppgradert å støtte windows 10.

Heldigvis kommer det en del spill på gog.com så kanskje om noen år kan XP forsvinne.

Frem til da, må jeg bare håpe det finnes alternativer.

 

Jeg vet av erfaring at UEFI kan være trøblete med linux.

Kan du si noe om dette?

 

rEFInd_0.10.2 må jeg ofte bruke istedenfor oppstartlaster til linux.

Noe sånt som skjer i UEFI boot? For ofte når man setter opp 100 mb EFI partisjonen til windows som \EFI\boot

Så virker det verken i fedora\opensuse eller ubuntu, muligens linux mangler skriverettigheter til UEFI partisjonen? Så kun windows 10 starter opp eller ikke vil starte opp.
 

 

\EFI\opensuse\grubx64.efi =

Windows Boot Manager

——————–

identifier                   {bootmgr}

device                        partition=\Device\HarddiskVolume1

path                            \EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi

description               Windows Boot Manager

locale                         en-US

inherit                        {globalsettings}

default                       {current}

resumeobject                                  {c79ed24a-6d11-11e0-a52b-93ef911fd7fa}

displayorder            {current}

toolsdisplayorder       {memdiag}

timeout                     30

 

 

UEFI-PIC4.PNG

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men fremdeles en del spill som ikke er oppgradert å støtte windows 10.

Heldigvis kommer det en del spill på gog.com så kanskje om noen år kan XP forsvinne.

Frem til da, må jeg bare håpe det finnes alternativer.

Det aller meste kjører godt nok i XP kompatibilitets i Win 7. Å tviholde på XP pga et fåtall spill er helt bak mål.

 

Jeg vet av erfaring at UEFI kan være trøblete med linux.

Kan du si noe om dette?

Min erfaring er at UEFI med Linux går veldig greit. Faktisk er jeg mer komfortabel med UEFI enn Legacy boot siden all nødvendig info og konfigurasjon er lett tilgjengelig i filstrukturen under /EFI. Jeg trenger ikke å rote rundt i MBR for å fikse primær-loaderen. Den er lett tilgjengelig i /EFI/BOOT/BOOTX64.EFI, og der kan jeg ha flere alternativer som jeg kan bytte mellom. Også er alle OS-spesifikke loadere tilgjengelig i samme treet.

Det eneste som kan være vanskelig med UEFI er å installere Windows 7, siden standard Windows USB Creating Tool ikke lager GPT/UEFI kompatibel minnepinne.

 

Samtidig har du bevist at du gang på gang klarer å trøble til det meste. Så jeg er ikke overrasket over at du klarer det med dual-booting av operativsystemer også. Derfor råder jeg deg til å virkelig forstå boot-hierarkiet. Og samtidig skal du vite at Windows-installasjonen lett kan overskrive alt du har satt opp før. Så jeg gjør alltid ferdig Windows-installasjonen først, før jeg begynner med andre OS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så jeg gjør alltid ferdig Windows-installasjonen først, før jeg begynner med andre OS.

Samme gjør jeg også, tror det på grunn at rettighetet, linux har ikke tilgang å endre 100 mb fat32 boot partisjonen siden den kanskje er kryptert i form av security boot.

 

Noen ganger kunne jeg ønske UEFI boot var i bios ikke lagret på harddisk.

Ikke noe vits med det i dag da UEFI bios ofte er 128 MB stor eller større.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Så jeg gjør alltid ferdig Windows-installasjonen først, før jeg begynner med andre OS.

Samme gjør jeg også, tror det på grunn at rettighetet, linux har ikke tilgang å endre 100 mb fat32 boot partisjonen siden den kanskje er kryptert i form av security boot.

 

Linux har vanligvis ingen problemer med å skrive til boot EFI-partisjonen. Og hypotesen din kan du enkelt sjekke gjennom følgende prosedyre:

- Boot en Live-USB slik at du har desktop.

- Monter EFI-partisjonen fra harddisken en plass i filsystemet (f.eks /mnt/efi).

- Se om du klarer å opprette en fil på efi-partisjonen du har montert.

Det er dette som er så fint med UEFI. Alt er tilgjengelig i filsystemet, og du trenger ikke engang å gjøre det på samme maskinen som du skal boote. Du kan flytte disken over i en fungerende maskin, fikse boot-systemet på disken derfra, også flytte disken tilbake.

 

Og hvorfor bruker du Secure Boot? Det er en Windows-spesifikk sak som stort sett kludrer til alt bortsett fra Windows. Forøvrig krypterer den ingenting. Den sjekker kun at det som booter presenterer gyldige sertifikater/signaturer. Jeg skrur vanligvis av alt som har med Secure Boot å gjøre. Dette deaktiverer du i BIOS.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
#
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#

### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
if [ -s $prefix/grubenv ]; then
  set have_grubenv=true
  load_env
fi
if [ "${next_entry}" ] ; then
   set default="${next_entry}"
   set next_entry=
   save_env next_entry
   set boot_once=true
else
   set default="0"
fi

if [ x"${feature_menuentry_id}" = xy ]; then
  menuentry_id_option="--id"
else
  menuentry_id_option=""
fi

export menuentry_id_option

if [ "${prev_saved_entry}" ]; then
  set saved_entry="${prev_saved_entry}"
  save_env saved_entry
  set prev_saved_entry=
  save_env prev_saved_entry
  set boot_once=true
fi

function savedefault {
  if [ -z "${boot_once}" ]; then
    saved_entry="${chosen}"
    save_env saved_entry
  fi
}
function recordfail {
  set recordfail=1
  if [ -n "${have_grubenv}" ]; then if [ -z "${boot_once}" ]; then save_env recordfail; fi; fi
}
function load_video {
  if [ x$feature_all_video_module = xy ]; then
    insmod all_video
  else
    insmod efi_gop
    insmod efi_uga
    insmod ieee1275_fb
    insmod vbe
    insmod vga
    insmod video_bochs
    insmod video_cirrus
  fi
}

if loadfont unicode ; then
  set gfxmode=auto
  load_video
  insmod gfxterm
  set locale_dir=$prefix/locale
  set lang=nb_NO
  insmod gettext
fi
terminal_output gfxterm
if [ "${recordfail}" = 1 ] ; then
  set timeout=30
else
  if [ x$feature_timeout_style = xy ] ; then
    set timeout_style=hidden
    set timeout=0
  # Fallback hidden-timeout code in case the timeout_style feature is
  # unavailable.
  elif sleep --interruptible 0 ; then
    set timeout=0
  fi
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###

### BEGIN /etc/grub.d/05_debian_theme ###
set menu_color_normal=white/black
set menu_color_highlight=black/light-gray
if background_color 44,0,30,0; then
  clear
fi
### END /etc/grub.d/05_debian_theme ###

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
function gfxmode {
	set gfxpayload="${1}"
	if [ "${1}" = "keep" ]; then
		set vt_handoff=vt.handoff=7
	else
		set vt_handoff=
	fi
}
if [ "${recordfail}" != 1 ]; then
  if [ -e ${prefix}/gfxblacklist.txt ]; then
    if hwmatch ${prefix}/gfxblacklist.txt 3; then
      if [ ${match} = 0 ]; then
        set linux_gfx_mode=keep
      else
        set linux_gfx_mode=text
      fi
    else
      set linux_gfx_mode=text
    fi
  else
    set linux_gfx_mode=keep
  fi
else
  set linux_gfx_mode=text
fi
export linux_gfx_mode
menuentry 'Ubuntu' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-simple-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
	recordfail
	load_video
	gfxmode $linux_gfx_mode
	insmod gzio
	insmod part_msdos
	insmod ext2
	set root='hd0,msdos1'
	if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	else
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	fi
	linux	/vmlinuz-4.2.0-34-generic root=/dev/mapper/ubuntu--vg-root ro  quiet splash $vt_handoff
	initrd	/initrd.img-4.2.0-34-generic
}
submenu 'Advanced options for Ubuntu' $menuentry_id_option 'gnulinux-advanced-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
	menuentry 'Ubuntu, med Linux 4.2.0-34-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-4.2.0-34-generic-advanced-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
		recordfail
		load_video
		gfxmode $linux_gfx_mode
		insmod gzio
		insmod part_msdos
		insmod ext2
		set root='hd0,msdos1'
		if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		else
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		fi
		echo	'Laster Linux 4.2.0-34-generic ...'
		linux	/vmlinuz-4.2.0-34-generic root=/dev/mapper/ubuntu--vg-root ro  quiet splash $vt_handoff
		echo	'Loading initial ramdisk ...'
		initrd	/initrd.img-4.2.0-34-generic
	}
	menuentry 'Ubuntu, with Linux 4.2.0-34-generic (recovery mode)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-4.2.0-34-generic-recovery-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
		recordfail
		load_video
		insmod gzio
		insmod part_msdos
		insmod ext2
		set root='hd0,msdos1'
		if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		else
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		fi
		echo	'Laster Linux 4.2.0-34-generic ...'
		linux	/vmlinuz-4.2.0-34-generic root=/dev/mapper/ubuntu--vg-root ro recovery nomodeset 
		echo	'Loading initial ramdisk ...'
		initrd	/initrd.img-4.2.0-34-generic
	}
	menuentry 'Ubuntu, med Linux 4.2.0-27-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-4.2.0-27-generic-advanced-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
		recordfail
		load_video
		gfxmode $linux_gfx_mode
		insmod gzio
		insmod part_msdos
		insmod ext2
		set root='hd0,msdos1'
		if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		else
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		fi
		echo	'Laster Linux 4.2.0-27-generic ...'
		linux	/vmlinuz-4.2.0-27-generic root=/dev/mapper/ubuntu--vg-root ro  quiet splash $vt_handoff
		echo	'Loading initial ramdisk ...'
		initrd	/initrd.img-4.2.0-27-generic
	}
	menuentry 'Ubuntu, with Linux 4.2.0-27-generic (recovery mode)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-4.2.0-27-generic-recovery-f471906b-492d-4a58-8a40-100afd4e23b3' {
		recordfail
		load_video
		insmod gzio
		insmod part_msdos
		insmod ext2
		set root='hd0,msdos1'
		if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		else
		  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
		fi
		echo	'Laster Linux 4.2.0-27-generic ...'
		linux	/vmlinuz-4.2.0-27-generic root=/dev/mapper/ubuntu--vg-root ro recovery nomodeset 
		echo	'Loading initial ramdisk ...'
		initrd	/initrd.img-4.2.0-27-generic
	}
}

### END /etc/grub.d/10_linux ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_linux_xen ###

### END /etc/grub.d/20_linux_xen ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
menuentry 'Memory test (memtest86+)' {
	insmod part_msdos
	insmod ext2
	set root='hd0,msdos1'
	if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	else
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	fi
	knetbsd	/memtest86+.elf
}
menuentry 'Memory test (memtest86+, serial console 115200)' {
	insmod part_msdos
	insmod ext2
	set root='hd0,msdos1'
	if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos1 --hint-efi=hd0,msdos1 --hint-baremetal=ahci0,msdos1  c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	else
	  search --no-floppy --fs-uuid --set=root c7031f6e-d039-4271-9deb-5281200fdfc2
	fi
	linux16	/memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8
}
### END /etc/grub.d/20_memtest86+ ###

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

### BEGIN /etc/grub.d/30_uefi-firmware ###
### END /etc/grub.d/30_uefi-firmware ###

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
### END /etc/grub.d/40_custom ###

### BEGIN /etc/grub.d/41_custom ###
if [ -f  ${config_directory}/custom.cfg ]; then
  source ${config_directory}/custom.cfg
elif [ -z "${config_directory}" -a -f  $prefix/custom.cfg ]; then
  source $prefix/custom.cfg;
fi
### END /etc/grub.d/41_custom ###

Hvordan setter man opp raid\windows 10 boot her hvis dette ikke skjer automatisk?

 

Vet ikke hvordan Elilo er i dag, vet den ikke støtter raid men UEFI skal den støtte.

Lenke til kommentar

Noen som har klart å formattere ext4 partisjon fra windows?

 

https://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/

 

Da det finnes slike programvare som kan lese linux partisjoner.

 

 

Paragon ExtFS for Windows is a special utility which allows you to get full access to Ext2 / Ext3 / Ext4 in Windows. With Paragon Ext for Windows, you can work with a Linux native file system using Windows. Just plug in your hard disk with Ext2/3/4 partitions to your PC and you can instantly modify files on Linux partition

Men vet ikke om det funger å installere linux fra windows med slike, det ville vært det enkleste. Men tror ikke det funger så lett.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gjøre linux ting fra windows?

 

Regner med dette er fordi du er mest komfortabel med windows og du vil gjøre ting i kjente omgivelser med noe du kan.

Skal du lære linux så bruk linux, noe annet vil være forsøk på snarveier, som du trolig ikke lærer noe linux relatert av, og mer sannsynlig skaper mer problemer for deg selv enn nødvendig.

Start med det enkle, og gå videre der i fra. På lik linje som med windows, du kunne ikke alt det du kan i dag med en gang, det ble lært over tid.

 

Er det virkelig nødvendig med ssd disker i raid, til dette formålet? Jeg vil si nei, den ekstra ytelsen spiller trolig minimal rolle (og en ssd leverer god ytelse alene), og spesielt med tanke på å finne ut om linux kan erstatte dine windows behov.

Først få opp en helt "vanlig dødlig pc" med en standard linux installasjon, som f.eks. ubuntu. Så bør du avklare er om de programmene du trenger enten har en linux versjon, om det finnes linux alternativer

som kan erstatte windows variantene, eller i verste fall om windows programmene fungerer tilfredsstillende via Wine eller kan kjøres i ett Windows VM.

Er svaret på dette nei så er det trolig bortkastet tid å fikle med linux. Er svaret ja så kan man gå videre med raid og andre ting. Her er en guide om hvordan du setter om raid under installasjon: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID

 

For å unngå mest mulig problemer, så installer linux på sin egen maskin, 100% fri for windows.

Igjen når det overstående er avklart, så kan du evt. sette opp dual boot og slikt. Men hvis målet ditt er å erstatte flest mulig windows installasjoner så bør dual boot være unødvendig.

--

 

Har tidligere sett på mulighet til å få tilgang til ext3/4 formaterte harddisker fra windows, støtten var begrenset. Mener å huske det var noe med inode size, og det som var standard størrelse på mine disker var ikke støttet. Det er forhåpentligvis utbedret nå.

 

Edit:

Hvordan setter man opp raid\windows 10 boot her hvis dette ikke skjer automatisk?

Som du ser i toppen av fila så står det med store bokstaver at den fila ikke skal redigeres, den genereres automatisk. Som det også står så må du se i /etc/grub.d mappen og /etc/default/grub fila. Utover det har jeg lite å bidra med på det området. Endret av Crowly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette virker i teorien som en fantastisk løsning, MEN du må huske på at den EXT driveren kjører filsystemet i userspace, bedre kjent under navnet FUSE på Linux.

I praksis betyr dette at du ikke har avansert funksjonalitet tilgjengelig, og avhengig av hvilke programmer du prøver å kjøre på filsystemet under Windows, så vil enkelte ting ikke funke.

Eksempler på dette er for eksempel programmer som kopierer blokker fra disken for backup istedet for filer.

Og det som er helt sikkert hakket enda mer relevant for deg LMH1, Enkelte spill med kopibeskyttelser kan nekte å kjøre fra disken med FUSE.

 

Prøver du deg med NTFS på disken som filsystem, så får du samme problemet i Linux da NTFS driveren der også kjører i userspace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Først få opp en helt "vanlig dødlig pc" med en standard linux installasjon, som f.eks. ubuntu. Så bør du avklare er om de programmene du trenger enten har en linux versjon, om det finnes linux alternativer

Faktisk prøvde jeg dette med sony vaio laptop med AMD skjermkort, det gikk ikke lang tid før det oppsto problemer, gikk til å installere kubuntu desktop med KDE (KWM) men når jeg skal starte opp får jeg svart skjerm antar driver er problemet.

 

Så håper på bedre dag i morgen.

Går det ikke ann å ungå kopibeskyttelse? Flere har vel klart å mounte iso\DMG filen i windows og brukt det som DVD for å ungå ha platen i maskinen ved spilling, så et må vel finnes vei utenom? Det var vertfal slik når crysis kom i 2007 med vista.

Muligens DX9 og oppover funger dårlig i linux på grunn av optimaliseringer og DX platformen er ikke tilgjengelig i linux.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dual boot med Windows og Linux har jeg sluttet med for mange år siden. Så fremt du ikke har en OEM utgave av Windows så anbefaler jeg å legge den over på en VM i Linux.
På min jobb-PC trenger jeg å ha Windows tilgjengelig og da kjører jeg den i Virtualbox på OpenSUSE. Det fungere helt ypperlig så lenge VMen får nok ressurser.

 

Noen som har klart å formattere ext4 partisjon fra windows?

 

https://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/

 

Da det finnes slike programvare som kan lese linux partisjoner.

 

Paragon ExtFS for Windows is a special utility which allows you to get full access to Ext2 / Ext3 / Ext4 in Windows. With Paragon Ext for Windows, you can work with a Linux native file system using Windows. Just plug in your hard disk with Ext2/3/4 partitions to your PC and you can instantly modify files on Linux partition

Men vet ikke om det funger å installere linux fra windows med slike, det ville vært det enkleste. Men tror ikke det funger så lett.

Denne gir deg kun tilgang til lese/skrive til Linux-partisjonene fra Windows. Det gir deg ikke mulighet til å installere Linux fra Windows. Installasjonsprogrammet til Linux (SUSE, Fedora, Ubuntu, etc.) kan ikke kjøres i Windows (hvis det var det du mente).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...