Gå til innhold

TEST: BioLite Camp Stove || Prosjekt «Gjemmekontor» - Dag 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ifølge produsenten er «maksimal kontinuerlig» ladeeffekt 2 Watt, mens den kan toppe på 4 Watt. Omregnet med 5 volts spenning, avslører det en jevn «marsjeffekt» på 5 volt 0,4 ampere, med topper på 0,8 ampere. En del elektronisk utstyr, blant annet min iPhone 5s, vil ikke lade ved så liten spenning."

 

*med så lite strøm

Lenke til kommentar

"Ifølge produsenten er «maksimal kontinuerlig» ladeeffekt 2 Watt, mens den kan toppe på 4 Watt. Omregnet med 5 volts spenning, avslører det en jevn «marsjeffekt» på 5 volt 0,4 ampere, med topper på 0,8 ampere. En del elektronisk utstyr, blant annet min iPhone 5s, vil ikke lade ved så liten spenning."

 

*med så lite strøm

 

Takk, har fikset det i teksten :-)

Lenke til kommentar

Takk for testen. Har denne jeg også. Desverre er det jo slik at i Norge er man ofte langt over tregrensen, hvor tilgangen på ved kan være begrenset. Så er det det med vekt - nytte da. Et kilo vedovn tar jo endel plass og vekt i ryggsekken.

Biolite har forøvrig en større modell også, men den er egentlig en campingplassmodell.

Lenke til kommentar

Viften er det du som har kontroll på. Først jobber den i lavmodus, og når det interne batteriet er ladet og strømproduksjon er godt i gang lyser lampa grønt. Nå kan du velge hvor kraftig vifta skal blåse med power knappen. Maks bruker du kun til å koke vann fort, du kan heller bruke laveste nivå på vifta så veden varer lenger. Tørr ved brenner også fortere enn tørre kvister på trær som også har med seg bark osv.

Lenke til kommentar

"Det blir altså mindre «sitte å kose seg meg flammene og solnedgangen», og mer «stå bøyd og mate ovnen og spikke tynnere ved»."

 

Jeg pleier å lage relativt små bå¨l når jeg er på tur, spesiellt sommerstid selvfølgelig, og synes mye av kosen faktisk er å sitte over bålet og mate det med små pinner kontinuerlig :) Jeg hadde dog aldri tatt med meg en ladedings på 1kg på tur :p

Lenke til kommentar

Morsom lesning. Og interessante erfaringer. Jeg måtte for noen år siden finne en løsning med nok strøm til å drifte min 5.7" mobiltelefon for å bruke den til GPS, kart og logging av en ukes fjelltur. Setter jeg mobilen i fly-modus, holder batteriet i 2 dager med GPS-sporing og kartbruk hele dagen. Faktisk imponerende. Hvordan så lade? Vurderte solcellepaneler og løsninger som nevnt i denne artikkelen. Problemet med begge er at de tar plass, leverer lite strøm, og fungerer bare sånn passe selv under optimale forhold. Strømmen fra et solcellepanel faller dramatisk når sola ikke står rett på, for ikke å snakke om når det er skyet. Havnet på en løsning som fungerer under alle værforhold, tar svært liten plass, er billig, pålitelig og krever ingen tilsyn - nemlig ekstern batteripakke (Power bank). Fungerer som bare rakkern!! Helt suverent! Vær bare klar over at det finnes mange svindel-batterier som er milevidt under egne spesifikasjoner. God tur!

Lenke til kommentar

"En generatorenhet der elektronikken sitter, og ett magasin som kort fortalt er en metallsylinder for å brenne ting i. En vifte i generatorenheten sørger for at elektronikken ikke overoppheter, samtidig som den gir frisk luft til brennemagasinet"

 

Kan legge til at peltier-elementet som omdanner overføringen av varme fra den ene siden av elementet til den andre er den fremste grunnen til denne kjøleviften. Desto større varmeforskjellen er, desto mer elektrisk energi den produserer. I norske forhold burde kanskje denne løsningen erstattes med eksempelvis snø eller kald vann, men det forutsetter at hele generatoren modifiseres betydelig.

Kanskje en mer "hyttevennlig" løsning hadde vært å ha mange slike peltier-elementer med gode store kjøleribber på den ene siden, montert direkte på ovnen hytten + spenninsgregulator eller evt batteri. Da kan man snakke om ytelser bortimot 50W... kanskje.

Lenke til kommentar

Tror nok du kunne hatt større glede av Biolite om du brukte vifta litt mer sparsommelig. Det trenger ikke å være skrekkelig varmt før den når makspotensialet sitt på effekt ut av USB-kabelen. Det er mer et lite triks den har i ermet at du kan sette vifta på maks uten å tape ut-effekten på kabelen, og samtidig koke vann og mat veldig kjapt. Til gjengjeld må den fyres mye.

 

Kanskje vinterkulda påvirker resultatet?

 

Jeg har den med på rolige turer når jeg vil lese en bok i lyngen en dag og ha kaffe og litt mat. Fyrer med det jeg finner - lyng, kongle, kvister, koker kaffe, og samler inn en del på forhånd når jeg skal ladde noe. Har laddet iPhone 5s (trodde jeg det var, kanskje en Samsung Galaxy S3/4) fra 0 til 100, og fortsatt hatt følelsen av å slappe ved "bålet" under seansen. Synest den er topp for jeg trenger ikke noe parafin eller rødsprit osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

"En generatorenhet der elektronikken sitter, og ett magasin som kort fortalt er en metallsylinder for å brenne ting i. En vifte i generatorenheten sørger for at elektronikken ikke overoppheter, samtidig som den gir frisk luft til brennemagasinet"

 

Kan legge til at peltier-elementet som omdanner overføringen av varme fra den ene siden av elementet til den andre er den fremste grunnen til denne kjøleviften. Desto større varmeforskjellen er, desto mer elektrisk energi den produserer. I norske forhold burde kanskje denne løsningen erstattes med eksempelvis snø eller kald vann, men det forutsetter at hele generatoren modifiseres betydelig.

Kanskje en mer "hyttevennlig" løsning hadde vært å ha mange slike peltier-elementer med gode store kjøleribber på den ene siden, montert direkte på ovnen hytten + spenninsgregulator eller evt batteri. Da kan man snakke om ytelser bortimot 50W... kanskje.

www.devilwatt.com :-)

 

Jeg har selv en 24 watt på 12 volt (påstått 30 watt) termoelektrisk generator for å legge oppå en vedovn, men de selges ikke i Norge lenger. Den veier ca. 5 kilo, har ikke testet den ennå. Men man må visst fyre opp skikkelige badstu temperaturer før den yter full effekt... Men 2 ampere på 5 volt glatt ved litt lavere temperaturer, eller nesten en ampere på 12 volt skal den yte uten problemer. Den bruker to vifter til kjøling, ikke vann da.

 

Søk etter "kontio vedlader" på google så finner du en pdf fil med litt nærmere forklaring.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Artig serie, og jeg har forsåvidt forsøkt litt tilsvarende eksperimenter selv (dog sommerstid), og det viktigste rådet mitt er powebanks eller SLÅ AV utstyr som lades (ekstrem strømsparing kan fungere, men skjerm av. Jobb heller kreativt med å formulere tekst, i ditt tilfelle, i hodet mens du går på ski.)

 

Når det gjelder biolite; mistenker at du har hatt denne på "high". Den har to vifteinnstillinger, og high har mest flammer, mens low har minst (viften blåser roligere, mindre oksygen, men min erfaring er at ladingen er relativt like lav). Men du har helt rett i at produktet er laget for å lage mat (lading er sekundært) og med grilldelen som forbrenner fettet fra maten (bacon infused bacon er nammenam) fungerer det glimrende og er egnetlig ekstremt praktisk å ha med på tur. Personlig kjøpte jeg den på grunnlag av det andre produktet de lager (biostove) og selvfølgelig: gøy teknologi.

Lenke til kommentar

 

"En generatorenhet der elektronikken sitter, og ett magasin som kort fortalt er en metallsylinder for å brenne ting i. En vifte i generatorenheten sørger for at elektronikken ikke overoppheter, samtidig som den gir frisk luft til brennemagasinet"

 

Kan legge til at peltier-elementet som omdanner overføringen av varme fra den ene siden av elementet til den andre er den fremste grunnen til denne kjøleviften. Desto større varmeforskjellen er, desto mer elektrisk energi den produserer. I norske forhold burde kanskje denne løsningen erstattes med eksempelvis snø eller kald vann, men det forutsetter at hele generatoren modifiseres betydelig.

Kanskje en mer "hyttevennlig" løsning hadde vært å ha mange slike peltier-elementer med gode store kjøleribber på den ene siden, montert direkte på ovnen hytten + spenninsgregulator eller evt batteri. Da kan man snakke om ytelser bortimot 50W... kanskje.

www.devilwatt.com :-)

 

Jeg har selv en 24 watt på 12 volt (påstått 30 watt) termoelektrisk generator for å legge oppå en vedovn, men de selges ikke i Norge lenger. Den veier ca. 5 kilo, har ikke testet den ennå. Men man må visst fyre opp skikkelige badstu temperaturer før den yter full effekt... Men 2 ampere på 5 volt glatt ved litt lavere temperaturer, eller nesten en ampere på 12 volt skal den yte uten problemer. Den bruker to vifter til kjøling, ikke vann da.

 

Søk etter "kontio vedlader" på google så finner du en pdf fil med litt nærmere forklaring.

Egentlig er "dedikert" varmekilde til slike elementer bortkastet siden bare en liten brøkdel (mindre enn 1%) av hele effekten vil omdannes til brukbar elektrisitet.

Uten at jeg er ekspert på slike ting så tror jeg allikevel så er den mest gunstige løsningen slik at man for eksempel har en vedovn man må fyre opp uansett (for varme i huset/hytten), og så har man en rekke slike elementer strategisk plassert slik at varmen som kommer fra selve ovnen, skorsteinen innendørs etc passerer gjennom disse elementene og ut gjennom noen heftige kjøleribber, slik at varmen blir den primære energien man bruker uansett, og så kommer elkraften som "bonus".

I tillegg er batterier en fornuftig sak å ha i slike tilfeller: om man kan lade de opp gjennom f.eks. en fyringsøkt for å så lade de ut til 5v USB eller til 230VAC gjennom inverter osv. Noe annet enn det blir litt stussig som denne "generatoren" her, som er på ingen måte "on-demand" og vil kreve konstant betjening for å få ut noe effekt.

Kunne like greit klart seg men noen sammenbrettbare solceller på taket og en liten 5v batteripakke. Mye mindre styr og mer frihet til å gjøre andre ting.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...