Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

I had a black dog, his name was depression


dag1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en bedre video:

 

 

Noen gang tenkt på at den svarte hunden kan være den realistiske måten å se verden på, og at andre kanskje ser verden med rosa solbriller?

 

Det trenger uansett ikke stoppe deg fra å prøve å gjøre verden bedre. Er du deprimert er det kanskje et tegn på at du ser ting på en mer realistisk måte. Er det slik, er det kanskje også slik at nettopp du er en person som kan gjøre verden til et bedre sted, fordi du evner å se hva som er galt. De med rosa solbriller gjør ofte ingen bidrag til en bedre verden, fordi de ikke kan se hva som er galt, eller ikke tror at verden kan bli bedre.

 

Verden kan bli bedre, det er 110% sikkert.

 

Ikke glem at internett kan være et uheldig verktøy for folk med et "spesifikt utgangspunkt" fordi de da ender med å oppsøke informasjon som understøtter deres utgangspunkt, noe som kan forsterke utgangspunktet. Det er nemlig derfor min video er så bra... Iallefall i min formening.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Depressiv realisme kalles de rosa brillene.

Det er gjort forsøk med dette; forskere har spurt deprimerte og ikke deprimerte en rekke spørsmål om fremtiden, både den private og mer på samfunnsplan. Så ventet forskerne for å se hvordan det gikk, og det viste seg at de deprimerte er mer realistisk enn de ikke-deprimerte, både for egen  og andres del. Så heller enn å si at deprimerte er negative og pessimistiske, kan man si at de ikke-deprimerte er naive og godtroende.

Jeg antar at det handler om at vi alle skal dø en gang, og at vi dypest sett vet at vi skal miste alt vi har. Denne vissheten er mye nærmere hos deprimerte enn hos de som ikke er det.

Lenke til kommentar

Snutten som L4r5 har lagt ut er en sterk fortelling om selvmord og å ta helsen sin på alvor.

 

Jeg har mindre sansen for åndeliggjøringen av psykiske vansker og sykdommer i snutten som zeebra la ut, selv om det selvsagt er en kjerne av sannhet i at mange strever for mye med livsprosjekt de ikke får til og hadde derfor hatt mer igjen for å la være med det. All behandling har elementer av vilje og besluttsomhet, men at det er alt som skal til å bli frisk har jeg liten tro på.

Liker ikke sånn blanding av religion og behandling, og mener det er to ulike fenomen som ikke har så mye med hverandre å gjøre. 

Lenke til kommentar

Nei. Poenget mitt var egentlig at det er lett å oppsøke informasjon som passer med ens eget syn og egen tilstand, noe som kan fortsterke synet/tilstanden. Poenget med videoen er egentlig "positiviteten", ikke nødvendigvis budskapet (selv om jeg like budskapet).

 

Ofte er det vanskelig for personer med depresjon å oppsøke positivitet, akkurat som det er vanskelig for "rosa solbrille" personer å oppsøke negativitet.

 

Litt som en person som har en mening om et eller annet, og kun oppsøker informasjon på nettet som understøtter denne meningen. Det var det jeg mente er farlig, for da forsterker det kun ens egen tro, selv om den muligens er feil.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...