Gå til innhold

Hvordan oppdage nye låter?


Maxiraze

Anbefalte innlegg

Liker musikk men har generelt lite peiling på det, spesielt det å finne nye låter jeg liker.
Kan i grunn høre på alle sjangere så lenge melodien er bra eller stemmen er fengende/fin, tekst er generelt ikke så viktig for min del.

Måten jeg finner nye låter er i grunn via radio eller filmer
Hvordan finner dere ny musikk?

Før kunne jeg også bruke appen i spotify "Lazify", kanskje ikke suveren men funket til tider å det var en veldig lett måte å gjøre det på. For dere som ikke kjenner til hvordan det virker så var det i grunn bare å legge inn en sang man liker inn i appen, så lagde den en spille liste basert på den sangen. Veldig enkel måte å finne ny musikk for oss som er litt late :)
Finnes det noen slik app fremdeles?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Spotify finner du Doscover Weekly. En spilleliste som tilpasses deg i større og større grad ettersom du spiller musikk og presenterer nye saker som gjerne ikke er helt mainstream. Super liste for å finne "nye" og gode artister.

 

Edit: Christiano slo meg med noen sekunder. :)

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Liker musikk men har generelt lite peiling på det, spesielt det å finne nye låter jeg liker.

Kan i grunn høre på alle sjangere så lenge melodien er bra eller stemmen er fengende/fin, tekst er generelt ikke så viktig for min del.

 

Måten jeg finner nye låter er i grunn via radio eller filmer

Hvordan finner dere ny musikk?

 

Før kunne jeg også bruke appen i spotify "Lazify", kanskje ikke suveren men funket til tider å det var en veldig lett måte å gjøre det på. For dere som ikke kjenner til hvordan det virker så var det i grunn bare å legge inn en sang man liker inn i appen, så lagde den en spille liste basert på den sangen. Veldig enkel måte å finne ny musikk for oss som er litt late :)

Finnes det noen slik app fremdeles?

I spotify under "browse" trykker du på spillelister. Der kan du se viral 50 global, norway. Top 100 osv.

Lenke til kommentar

Hører på veldig mye forskjellig, alt fra metal, hardere rock, indie, jazz, klassisk, hip hop, selv om det nok helt klart går mest i elektronisk musikk.

 

Mye brukt:

- BBC Radio1 Essential Mix (utelukkende elektronsk)

- ResidentAdvisor.net (anmeldelser og podcasts, også elektronisk)

- Google Play Music (Streaming. Radioer og anbefalinger)

- Venner med bra musikksmak

- what.cd (tracker...)

 

Endel brukt:

- r/listentothis (Reddit)

- Shazam på låter fra filmer og serier

- xlr8r.com (anmeldelser og podcasts)

 

Brukes nå og da:

Spotify sine radioer og anbefalinger

- last.fm (registrerer hva du hører på, og får tips utifra dette)

- Soundcloud.com (Ble dårligere pga krav fra rettighetshavere...)

- Pitchfork.com (anmeldelser og lister)

- blog.iso50.com (Også endel annet enn musikk, men har noen ganger svært bra ting)

- GorillavsBear.net (Litt 2010... Men hender jeg titter innom)

- MajesticCasual, TheSoundYouNeed, HouseNation, SoundIsStyle (Youtube, litt varierende kvalitet)

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet brukt last.fm for ny musikk, men etter en oppdatering er den siden helt ødelagt. Den tracket musikk du hørte på, og gav deg forslag basert på artistene. Type "andre som hører på X og Y hører også på Z".

 

Spotify discover gjør mye det samme. Selv om jeg ikke alltid helt skjønner enkelte anbefalinger, så har jeg funnet utrolig mye bra der. Discover weekly-playlisten er også litt variabel, men som oftest er det en eller to sanger som virkelig treffer, og som får meg til å høre mer på artisten, og så sjekke ut "related artists" og finne noe der.

 

Samme greien på soundcloud/bandcamp. Finner jeg et band/en artist jeg liker, hører jeg ofte på artister de liker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...