Gå til innhold

Er Gamer.no sin esports satsning skivebom?


Esport dekning, en god ting for gamer?  

47 stemmer

  1. 1. Esport dekning, en god ting for gamer?

    • Esport er spennende, og dekningen på gamer er god, dekningen går ikke utover annet innhold på siden.
      12
    • Esport er spennende, men går i for stor grad utover annet innhold på siden.
      3
    • Esport er uinteresant, men går ikke utover annet innhold på siden.
      9
    • Esport er uinteresant, og går i for stor grad utover annet innhold på siden.
      23


Anbefalte innlegg

Som fast leser av gamer.no i mange år, synes jeg siden har tapt seg den siste tiden. Jeg synes siden hadde mange gode og spennende artikler før, noe som ser ut til å blitt borte med esport dekningen. Mulig jeg er i mindre tall, når jeg mener at dette er en dårlig utvikling. Derfor tenkte jeg kanskje vi kunne undersøke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske de kunne skilt det ut i en annen side. De aller fleste leserne er nok ikke interessert i esport. Det er en nisjè. De fleste spiller jo for morro skyld :p

 

esport er aldeles ikke nisjè. Hadde det vært nisjè, hadde ikke det ikke vært så mye penger i det. Problemet med artiklene på gamer er at de fleste journalistene er konsollgamere, mens leserne er pcgamere. Det skaper en ubalanse mellom leserne og gamer.no.

 

Tråden er vel også feilpostet. Burde vel vært under tilbakemeldinger til gamer.no.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle ønske de kunne skilt det ut i en annen side. De aller fleste leserne er nok ikke interessert i esport. Det er en nisjè. De fleste spiller jo for morro skyld :p

 

esport er aldeles ikke nisjè. Hadde det vært nisjè, hadde ikke det ikke vært så mye penger i det.

 

 

Spørsmålet er vel egentlig ikke om det er en nisje eller ikke. Men heller om det er av interesse for gamer.no sine lesere. Jeg har alltid følt at gamer har fylt en spesiell plass for meg, når det gjelder innhold. Men de siste årene har føler jeg gamer har mistet sin særegenhet. Det medfører nok riktighet at de gode artiklene forsvant før esport satsingen. Men jeg tror nok at esport satsingen uansett setter en brems for satsing på andre typer artikler. Mulig dette er helt feil. Men tenker det er nyttig å ha en avstemning for å se hva gamer sine lesere faktisk mener om dette sanstingfeltet.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle ønske de kunne skilt det ut i en annen side. De aller fleste leserne er nok ikke interessert i esport. Det er en nisjè. De fleste spiller jo for morro skyld :p

 

esport er aldeles ikke nisjè. Hadde det vært nisjè, hadde ikke det ikke vært så mye penger i det. Problemet med artiklene på gamer er at de fleste journalistene er konsollgamere, mens leserne er pcgamere. Det skaper en ubalanse mellom leserne og gamer.no.

 

Tråden er vel også feilpostet. Burde vel vært under tilbakemeldinger til gamer.no.

 

 

Ikke akkurat feilpostet. Selv om tilbakemeldinger til gamer.no kanskje hadde vært det mest riktige stedet. Men dette er stedet hvor flest har mulighet til å lese og delta på avstemningen. Så jeg håper tråden får bli her.

Lenke til kommentar

Jeg personlig er ikke interessert i esport.

Men det er noe som er på vei opp.

 

Så jeg forstår at gamer.no skriver om det.

 

Men jeg skulle heller ønske at det var en egen side for esport og at gamer.no kunne satset mer på gode artikler.

 

Jeg synes også at siden har tapt seg de siste årene.

Men jeg må si at de få artiklene som er der er veldig gode.

Men uten esport så er jeg redd siden ikke hadde eksistert.

Lenke til kommentar

Tja, de kan jo nesten ikke skrive om det nå. Spesielt siden Evolution 2016 kommer sikkert til å bli større en noensinne i år. Fighting games er ikke kjedelig å se på heller, synes ikke så mye om ting som LoL og DOTA2, så det er det eneste jeg ser på.

Lenke til kommentar

Jeg er overhodet ikke interessert i e-sport, men det er ikke den satsingen som er hovedproblemet til gamer.no. Som flere allerede har påpekt, har kvaliteten vært laber i lang tid. Så godt som alle de flinkeste og mest kunnskapsrike spilljournalistene har forsvunnet. Etter at spillhistorie.no begynte å produsere artikler like hyppig som gamer.no, har de overtatt som det norske spillstedet jeg er innom hver dag. Det hender jeg snubler over noen gamer.no-artikler fortsatt, men kun fordi de er en del av Tek-nettverket.

 

Om dette er en dårlig utvikling for gamer.no får de svare på selv. Det trenger ikke nødvendigvis være noe tap for dem at folk med samme type spillinteresse som meg ikke lenger er i deres målgruppe.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle ønske de kunne skilt det ut i en annen side. De aller fleste leserne er nok ikke interessert i esport. Det er en nisjè. De fleste spiller jo for morro skyld :p

esport er aldeles ikke nisjè. Hadde det vært nisjè, hadde ikke det ikke vært så mye penger i det. Problemet med artiklene på gamer er at de fleste journalistene er konsollgamere, mens leserne er pcgamere. Det skaper en ubalanse mellom leserne og gamer.no.

 

Tråden er vel også feilpostet. Burde vel vært under tilbakemeldinger til gamer.no.

Selvfølgelig er det en nisjé. Når majoriteten av spillere ikke har noen form for interesse for det, blir det vel per definisjon det. Synes satsingen er like malplassert som om man skulle satset tungt på en spesiell sjanger. Gamer er mer enn e-sport side med generell gaming, enn en gaming side med innslag av e-sport.

 

Store problemet til siden er vel strengt tatt at 90% av det de skriver utenom anmeldelser er videreformidling av andre siders innhold. Når anmeldelser i tillegg da er mindre og mindre relevante har selvfølgelig Gamer et problem.

 

Fremtiden til spillsider er personlighetsdrevet videoinnhold. De burde se til sider som Giant Bomb om de ønsker å holde seg i live og relevante.

Lenke til kommentar

Kan vel ikke si jeg pleier å følge e-sportsatsingen til Gamer, men så leser jeg da heller ikke noe særlig med artikler på gamer.no lenger heller. Trykker meg inn på forsiden relativt ofte av gammel vane, men det er sjelden jeg går inn på artikler, anmeldelser eller annet stoff der dessverre. Jeg tror ikke det er noe særlig sammenheng mellom høyere e-sportsatsing og lavere kvalitet på andre ting, så vil ikke legge skylden der.

Lenke til kommentar

Som flere andre allerede har nevnt så er nok e-sport bare en av flere grunner til forfallet av Gamer. Alt dreier seg til syvende og sist om penger, og det virker som Gamer har flere lesere nå etter at de gikk over til å bare fokusere på konsoll og e-sport, så all ære til dem for det. Jeg tror de har lykkes bra med det de var ute etter.

 

Ser de har hatt et par PC-anmeldelser i det siste, men de er som vanlig preget av fordommer som AAA-konsollspill lett slipper unna, og de beste spillene blir som vanlig ikke anmeldt. Dybdeartikler har vel blitt helt fraværende.

 

Tror ikke den gjennomsnittlige Gamer-leseren er en spesielt aktiv... vel "gamer", så de som surrer rundt på forumet er nok i stort mindretall. Spill skal vel sees på i disse dager, og ikke spilles.

 

Heldigvis har en annen norsk side, nevnt lenger opp, tatt over stafettpinnen for spillstoff på norsk, så Gamers nye linje er ikke så farlig for meg, men selvsagt trist at dagens Gamer er siden som blir eksponert til folk som ikke har så mye greie på spill.

Lenke til kommentar

Veldig legitimt spørsmål, som jeg strengt tatt synes fortjener litt forklaring fra oss.
Når vi begynte med foranledningen til esport, Gamer'sParadise, visste vi ikke at esport ville bli så viktig for oss.

 

Og dere har rett. Mange av de "gamle" Gamer leserne er skeptiske til esport. Dersom du leste Gamer for vår brede dekning av alt fra japanske spill til indiespill er det en stor sjanse for at esport føles komme på bekostning av den gamle journalistikken.

 

Over halvparten av leserne på Tek.no under 30 år er esport-fans. Dvs på en skala fra 1 - 10 "Hvor intressert er du i esport?" svarer de 7 eller høyere. Tallet er faktisk et par prosent lavere på Gamer, men fremdeles over halvparten.

 

Det som skjedde globalt og i Norge fra 2011 og som fortsetter i dag er en minskende interesse for å lese de tradisjonelle spillanmeldelsene. Vi skriver desverre færre anmeldelser enn før og de får lavere visningstall enn tidligere.

Dette er ikke noe som bare har skjedd hos oss, men globalt. Youtube, Twitch og blogger er nok deler av årsaken.

 

Når vi ser tilbake i dag ser vi at dersom vi ikke hadde startet med esport, er sjansen stor for at det ville gått med oss som med Spill, Pressfire og LevelUp.

Fra at esporten var et lite sideprosjekt har det i dag blitt essensielt for at Gamer skal kunne drive traisjonell spilldekning også.

 

Med det sagt, sterkt forsinket jobber vi med å skille esportinnholdet og de andre spillinholdet tydeligere ifra hverandre. Her håper vi å kunne rulle ut et nytt design veldig snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig legitimt spørsmål, som jeg strengt tatt synes fortjener litt forklaring fra oss.

Når vi begynte med foranledningen til esport, Gamer'sParadise, visste vi ikke at esport ville bli så viktig for oss.

 

Og dere har rett. Mange av de "gamle" Gamer leserne er skeptiske til esport. Dersom du leste Gamer for vår brede dekning av alt fra japanske spill til indiespill er det en stor sjanse for at esport føles komme på bekostning av den gamle journalistikken.

 

Over halvparten av leserne på Tek.no under 30 år er esport-fans. Dvs på en skala fra 1 - 10 "Hvor intressert er du i esport?" svarer de 7 eller høyere. Tallet er faktisk et par prosent lavere på Gamer, men fremdeles over halvparten.

 

Det som skjedde globalt og i Norge fra 2011 og som fortsetter i dag er en minskende interesse for å lese de tradisjonelle spillanmeldelsene. Vi skriver desverre færre anmeldelser enn før og de får lavere visningstall enn tidligere.

Dette er ikke noe som bare har skjedd hos oss, men globalt. Youtube, Twitch og blogger er nok deler av årsaken.

 

Når vi ser tilbake i dag ser vi at dersom vi ikke hadde startet med esport, er sjansen stor for at det ville gått med oss som med Spill, Pressfire og LevelUp.

Fra at esporten var et lite sideprosjekt har det i dag blitt essensielt for at Gamer skal kunne drive traisjonell spilldekning også.

 

Med det sagt, sterkt forsinket jobber vi med å skille esportinnholdet og de andre spillinholdet tydeligere ifra hverandre. Her håper vi å kunne rulle ut et nytt design veldig snart.

Er det noen plan for å satse tyngre på personlighetsdrevet innhold i form av video, podcaster og lignende? Jeff Gerstmann og Giant Bomb var jo tidlig ute med denne modellen, og Gerstmann sier til stadighet at sidene som ikke er villige til å skifte over til mer video i stedet for den tradisjonelle, skriftlige metoden vil forsvinne. Når man ser på nedleggelser som skjer internasjonalt er det jo vanskelig å argumentere i mot dette.

 

Anmeldelser blir jo også mindre og mindre relevante all den tid man kan se spillet i aksjon andre steder. Synes for eksempel Quick Look formatet til Giant Bomb fungerer bedre enn både skriftelige anmeldelser og videoanmeldelser. Det hele føles mer naturlig, og du får inn personlighetene og litt humor i innholdet. Store deler av det Gamer produserer i dag kunne nesten like gjerne vært pressemeldinger eller skrevet av hvem som helst. Det blir veldig grått og traust. For meg er det åpenbart at det et personlighetene som drar brukere til nettsteder. Skjønner selvsagt at Gamer også er litt mer geografisk utfordret enn mange, men likevel, det må nok satses mer i den retningen. Ekstra-medlemskap vil nok også bli mer attraktive på den måten.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig legitimt spørsmål, som jeg strengt tatt synes fortjener litt forklaring fra oss.

Når vi begynte med foranledningen til esport, Gamer'sParadise, visste vi ikke at esport ville bli så viktig for oss.

 

Og dere har rett. Mange av de "gamle" Gamer leserne er skeptiske til esport. Dersom du leste Gamer for vår brede dekning av alt fra japanske spill til indiespill er det en stor sjanse for at esport føles komme på bekostning av den gamle journalistikken.

 

Over halvparten av leserne på Tek.no under 30 år er esport-fans. Dvs på en skala fra 1 - 10 "Hvor intressert er du i esport?" svarer de 7 eller høyere. Tallet er faktisk et par prosent lavere på Gamer, men fremdeles over halvparten.

 

Det som skjedde globalt og i Norge fra 2011 og som fortsetter i dag er en minskende interesse for å lese de tradisjonelle spillanmeldelsene. Vi skriver desverre færre anmeldelser enn før og de får lavere visningstall enn tidligere.

Dette er ikke noe som bare har skjedd hos oss, men globalt. Youtube, Twitch og blogger er nok deler av årsaken.

 

Når vi ser tilbake i dag ser vi at dersom vi ikke hadde startet med esport, er sjansen stor for at det ville gått med oss som med Spill, Pressfire og LevelUp.

Fra at esporten var et lite sideprosjekt har det i dag blitt essensielt for at Gamer skal kunne drive traisjonell spilldekning også.

 

Med det sagt, sterkt forsinket jobber vi med å skille esportinnholdet og de andre spillinholdet tydeligere ifra hverandre. Her håper vi å kunne rulle ut et nytt design veldig snart.

 

 

Takk for ett godt svar. Det er jo en god ting, at dere har klart å omstille dere å har mulighet til å fortsette siden. Men det betyr for mange av oss, at gamer desverre ikke lenger er den siden, vi en gang i tiden ble glad i. Synes det er synd at denne tråden til slutt ble flytta til et sted ingen leser den. Da jeg kanskje ikke tror 40 svar på undersøkelsen er representativt. 

 

Men statistikken er som følger:

 

67% finner esport uinteressant.

32% synes esport er spennende

50% synes esport går utover annet innhold

50% synes ikke esport berører annet innhold.

 

Det viser jo ganske tydelig at det i alle fall er mange som liker dette innholdet.

Samtidig som mange ikke liker det. Om dere på noen som helst måte kan bruke slik statistikk til videre arbeid vet ikke jeg. Men for min egen del, ser jeg at trenden nok ikke kommer til å snu. Så jeg kommer nok i fremtiden til å bruke gamer i mindre grad enn jeg har gjort før. Men igjen, takk for en god tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var ergelig at tråden ble flyttet selv, dette er en veldig aktuell diskusjon som flere nok har meninger om enn de som finner veien inn her ja.

 

Video, blogging og Ikke-redaksjonell produksjon blir jo viktigere og viktigere. På godt og vondt. Vi vil fortsette p være en stemme, men stemmen er blitt svakere på den tradisjonelle spilldekningen. En dyd av nødvendighet.

vi har testet ut og vil fortsette video formater. Men det norske markedet er som sagt begrenset. Og det er ikke en selvfølge at Gamer et best skikket til å produsere video.

 

En slik poll bli uansett ikke representativ da subjektfeltet ikke er nøytralt.

 

Hoved-trenden vil ikke snu, men vår jobb er å tilpasse oss. Jeg mener vi fremdeles kan være en stemme, men å utvide antallet anmeldelser ligger nok ikke i kortene.

Derimot kan vi gjøre det enklere for de som vil "slippe" esport å kunne gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg aldri fulgt e-sport. Jeg synes e-sport kan være like underholdende som annen sport, men når det går på bekostning av annet innhold da mister dere meg. 

Jeg har sluttet etter mange år å lese gamer.no fordi det ikke er relevant til det jeg vil lese om lengre.

Jeg vil ha nyheter og jeg vil holde meg oppdatert på det Norske markedet, da det skjer utrolig mye bra på den fronten.

 

Jeg har blitt glad i å lese spillhistorie.no som poster om litt gammelt og litt nytt. Jeg er en gammel gamer, så det å kunne lese om det som foregikk før i tiden, historiene til opprinnelsen av spill osv er meget interessant. Det hjelper nok mye at en av de bedre skribentene fra gamer.no er opphavsmannen til siden.

Jeg leser også mye fra pressfire.no om dagen. Veldig spennende at de har brutt ut av DB skallet sitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...