Gå til innhold

Den store MYO tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Børge Fagerli bytter vel mening omtrent annenhver dag?

 

For ett år siden samarbeidet han med Ari Whitten og du var en IDIOT om du la opp en diett uten karbohydrater for karbohydrater det MÅTTE du ha. Nå er det Zero Carb Børge.

 

Vanskelig å ta seriøst... :)

 

Er nok litt enig.

 

Men myo fikk han til - DER stoler jeg på ham :)

Lenke til kommentar

Der var Myo-eBoka ja, hurra! Eg har ingenting imot å betale for godt innhald og støtte ein viktig aktør her i Norge.

 

Ein digg ting med Myo er at det går fort! Baseøvingane med 2-3 sett og 2-3 min pause mellom kvart tar det meste av tida. 2-3 Myosett etterpå er fort gjort.

 

Han har skrive mykje om diett, biorytme og den slags. Det er ikkje så veldig interessant for min del. At ein endrar meining er veldig naturleg. Verda går heldigvis framover og nye erfaringar dukkar opp.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt i orden at folk endrer mening, men hvor mye kan man stole på noen som endrer mening hele tiden? Ikke bare det, men en som er meget skråsikker i sine synspunkter og alltid omtaler sitt siste opplegg som det optimale? Som regel skal det også underbygges med 'forskning', skjønt han på denne siste ser ut til å foretrekke pseudovitenskap.

 

Det er den samme sales pitchen hver eneste gang: sultfølelse og fettprosent har aldri vært lavere, libidoen aldri høyere og alle løft har gått i taket. :D 

 

Allikevel synes jeg det er interessant å følge med på hva Børge sier og jeg liker Myo-Reps, men synes han har mistet litt troverdighet basert på det jeg sier over, så tar det han sier med en klype salt.

 

Til sammenligning kjenner jeg til andre guruer som mer eller mindre underviser i det samme i dag som de gjorde for 3 år tilbake. De er i det minste litt konsekvente i rådene de gir. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Problemet» er ofte at det ikkje finnes noko fasit, og legg ikkje Børge det fram som heller. Det var eit eksperiment og korleis han opplevde det. At eit kosthald med null karbo fungerte bra betyr ikkje at karbo-kosthald fungerer dårleg. Det er mange måtar å ete og trene på. Folk har gjort det på tusenvis av forskjellige måtar og mange har funnet eigne veier.

 

Fleire metastudier indikerer td. at det ikkje betyr stort om du trener med 5 repetisjonar eller 20, så lenge det er noko som fungerer. Akkurat som at låg-karbo og høg-karbo fungerer. Mange har prøvd å finne optimale metodikkar for styrketrening, men at det finnes så mange svar betyr berre at kroppen er veldig dyktig og adaptiv. Den kan respondere på veldig mykje forskjellig.

 

Salgspitch må han ha, det er jo dette han lev av, men akkurat no får du både karboboka og myo gratis. Det finnes mange der ute som gjev ut langt mindre informasjon utan å ta betalt for det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ooo enda en carb-diskusjon! Blir litt OT det her men.

Hehe, de fleste er av en eller annen grunn veldig negative til zero-carb selv om de aldri har prøvd det..

Er fortsatt mange som tror man må ha karbohydrater (>30g) for å leve, og noen mener det fordi det er det kroppen forbrenner først.

Etter den logikken skulle man tro etanol var enda bedre?

 

Vis meg én person som spiser vanlig/mye carbs og aldri klager over bloat og trøtthet i løpet av en dag.. 

 

Jeg spiser karbohydrater nå selv pga logistikk, men ser frem til når jeg kan kutte de igjen.

Vet ikke hva du tenker er pseudovitenskap her Duke, kan du ikke gjøre som Børge og kjøre en 10 ukers test? Om du gjør det riktig og ikke føler deg bedre skal jeg spise hatten min.

 

Om man ikke bulker kan også feks IF være et ok alternativ med karbs om man vil ha noen av fordelene som zero-carb kan gi.

 

Peace  :w00t:

Lenke til kommentar

Følgjer du Countryman sin metode sidan du har så mange Myo-sett per øving? I så fall må han svare. Uansett vil eg anbefale å lese heile artikkelserien til Børge om Myo-reps for å forstå tankegang, prinsipp og utføring.

Har du tenkt å trene utelukkande Myo-reps eller vanlege sett på baseøvingar òg?

Er ikke "min metode" det der. Det er Børges metode. Alle har sin "egen variant" når et myo-sett skal gjennomføres - hvis ikke vil man risikere å ikke oppnå ønsket effekt.

 

"Min metode" dreier seg stort sett om hvordan du kan føre progresjon i det Børge skriver om - hvilken er noe annet.

Det er en litt annen sak å øke 2kg på hantlene når du skal kjøre 40 repetisjoner i en smekk - kontra når du kjører 10x3 og kan styre fremgangen ved å ta deg en "litt lengre pause" :dremel:

 

Du må klare å skille mellom hva folk "skriver for at leserne skal forstå" og "hvordan ting kan gjennomføres i praksis" :)

 

Eg svarar her sidan det handla om Myo-reps.

 

Grunnen til at eg spurte var at Børge har kommentert at ein ikkje bør gå over 5 sett på Myo-reps og at det ved veldig mange sett går meir over til uthald. I tillegg skal du stoppe når du ikkje når repetisjonane du har brukt så langt i settet. Dvs. +5+5+4 stopp, ikkje +5+5+4+3+1. Når det er første gang du prøver Myo-reps forstår eg at det blir litt forskjellig sidan ein ikkje er kjent med metoden og korleis kroppen reagerer. At metoden ikkje er fastlåst i ei gitt mengd sett og repetisjonar er eg klar over, men den har i utgangspunktet nokre rammer som Børge anbefalar.

 

Ellers er eg i gang med å lese Myo-boka til Børge. Kan absolutt anbefala den som Myo-bibel, i staden for artiklane på norsk og engelsk.

 

Til Evelen: Eit viktig punkt i Myo-prinsippet er å ikkje låse ut rørsla i endane. Dvs. at du heile tida held eit spenn i muskelen og ikkje flytter vekta så langt at muskelgruppa du fokuserer på får sjansen til å slappe av. I bicepskrøll kan dette bety at du stoppar eit stykke før hantelen heng rett ned og før den treff brystet på toppen. Om du ser kroppen for sida kan du tenke deg at underarmen aldri skal nå ein vertikal posisjon, men ha ein ca. 45 grader vinkel i kvar ende av rørslebanen. Du brukar ca. 80% av banen.

 

Det er litt omvendt av det mange andre metodar anbefalar, med at du må oppnå 100% ROM for å få full effekt og at noko mindre enn dette er "juks" og gjev dårlegare effekt. Poenget er å oppnå ein okklusjonseffekt som avgrensar blodmengden som går i musklane.

 

Eit døme på bicepsteknikk: 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har ikke i noen innlegg her kritisert lavkarbohydrat per se. Faktisk spiser jeg relativt lite karbohydrater selv og fungerer bra på det. 

 

Jeg påpeker bare at Børge for ikke lenge siden var Karbo-Børge og nå er han Null-Karbo-Børge. Før det var han IF-Børge. Før det var det health & fitness og hva har du. Så har det vært fullkroppsprogram 7 dager i uken, men nå sist var det visst lavt volum som teller. 

 

Greit å være åpen for nye ting, men kan være litt konsekvent og ikke så påståelig og skråsikker hver gang det er noe nytt. Se for eksempel på Martin Berkhan som gjorde IF populært. Klientene hans har fantastiske resultater og han har mer eller mindre agitert for samme filosofi de siste 10 årene. Det samme kan sies om andre PT-er. 

 

Med pseudovitenskap mener jeg at han påstår å med denne nye dietten spise som sine vikingforfedre. :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Midtveis i et sett myo her. Er tydelig glad i mat ved siden av myoen :rofl:

Skal opp 6kg til :hmm:

Har lagt om programmet mitt nå slik at jeg nå treffer alle baseøvelsene 4 ganger pr. uke istedet for 2.

På den måten får jeg mulighet til å treffe myo 3 ganger istedet for 2.

Alt dette UTEN å øke treningsvolumet nevneverdig :hmm: (hvordan er det mulig)

 

Blir en fin tid videre med godt overskudd :)

 

post-268618-0-96754700-1513446694_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...