Gå til innhold

Den store MYO tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker du om baseøvelser i forhold til eksemplene dine? Kan godt kjøre bare myo på overkroppen, men som hobbysyklist vil jeg helst holde på knebøy og markløft for styrkens skyld. Burde jeg droppe utfall dersom jeg tar bøy og mark før et myo fullkroppsprogram, eller er den "en øvelse per muskel" mer med tanke på myo-sett?

Lenke til kommentar

Hva tenker du om baseøvelser i forhold til eksemplene dine? Kan godt kjøre bare myo på overkroppen, men som hobbysyklist vil jeg helst holde på knebøy og markløft for styrkens skyld. Burde jeg droppe utfall dersom jeg tar bøy og mark før et myo fullkroppsprogram, eller er den "en øvelse per muskel" mer med tanke på myo-sett?

Jeg tenker JA!

 

Ville absolutt tatt med utfall i myo selv om man kjører bøy og mark i lavreps ved siden av ja - det er en herlig følelse å kjøre 40-reppere i bulgarsk  :wee:

 

Det blir da 2 separate programmer som smeltes sammen = litt mer kompliserte oppsett for å kunne hente det maksimale resultatet fra begge verdenene - men det er jo bare gøy :)

Et myo-program som det er gitt eksempler på, og i tillegg et eget program for styrke som kjøres først i treningsøkten.

- separate deloads og progresjonsmodeller for hvert fokusområde

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er et godt spørsmål - ikke noe jeg personlig har testet.

 

Slik jeg forstår deg:

Mandag : Myo - Skuldre, bryst, triceps.

Tirsdag : Tung benkpress.

 

Når jeg setter opp programmer unngår jeg slike situasjoner da jeg ikke føler det naturlig å trene på den måten, men for de som har behov for kortere treningsøkter kan jo dette testes.

Personlig tror jeg det vil påvirke benkpressen dagen derpå, men igjen, graden av påvirkning vil nok ha mye å si for hvilket nivå man er som utøver.

Personlig "kjenner" jeg ikke noe "stress" på muskelaturen dagen etter en myo-økt som beskrevet over, kontra de samme øvelsene kjørt i eksempelvis 5x6reps eller 4x8reps. Tror nok jeg trenger mer restitusjon etter sistnevnte kontra myo hvor 48t hvile føles perfekt.

 

Jeg tror ikke man vil få et klart svar på dette på første forsøk.

 

Jeg ser heller ingen grunn til ikke å legge opp løpet slik:

Mandag: Benkpress styrke + myo skuldre, bryst og triceps

Tirsdag: Markløft styrke + myo rygg og biceps

Onsdag: Knebøy styrke + myo bulgarske utfall

osv osv..hele regla på nytt om man ønsker en 6-dagers uke.

Myo er så kjapt gjennomført at treningøkten likevel vil være relativt kort.

 

Flott om du kan gjøre noen forsøk og gi tilbakemelding på det Primer :)

Selv er jeg nå i et strengt programjusteringsregime og vil ikke avvike fra det på dette tidspunktet. :dremel:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ja var det jeg mente, selv om det kom ut noe kronglete ;)

 

Har hatt lyst til å prøve det siden jeg hørte/leste det (tror jeg har det ifra denne podcasten)

 

 

 

Skal teste det ut ett par måneder, blir mest sannsynlig å vente til neste treukers 531 syklus i midten av april. med fire treningsdager i uka og under/oversplitt blir det ikke langt ifra helkropp fire dager i uka med 

 

1: Tung bøy, Myo overkropp

2: Tung benk, Myo bein

3: Tung mark, Myo overkropp

4: Tung press, Myo bein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
For å bevare noe av konteksten:

 

Etter å ha gnålt i en annen treningstråd (DST) og stilt masse spørsmål, flytter jeg gnålinga hit, så de i DST får være ifred. Har hatt syv treninger etter Myo-metoden (slik jeg har forstått den, har muligens kåla litt de første treningene) nå, og merker allerede at musklene har vokst betraktelig mye mer enn det de gjorde slik jeg trente før ("tradisjonelt" treningsprogram med tre sett a 4-12 reps per øvelse). Stilte et spørsmål om jeg hadde misforstått noe, da jeg så at Børge, skaperen av Myo-metoden, anbefalte et aktiveringssett + 3-5 Myo-sett, mens jeg leste her inne at høna heller anbefalte å "telle til 25-30", ment som at det totalt skal bli 25-30 fullaktiverte reps på en øvelse. De fem siste repetisjonene i aktiveringssettet, forutsatt at man trener til nær utmattelse telles som fullaktiverte. Viste seg at jeg hadde vært litt for rask i lesinga, begge delene "stemmer". Sistnevnte er Coyntryman sin modell av Børges Myo-metode. Fordelen med høna sin metode, er at den tillater mer fleksibilitet, hvilket gir større sannsynlighet for å nå full utmattelse (og dermed få mest mulig gainz). Hvis man gir seg på 5 reps i Myo-sett nr 1, når man har mye mer å gi, slik det ville vært mer naturlig å gjøre med Børges modell, når man heller ikke full utmattelse.

 

Takk for hjelpa! Da tror jeg jeg skjønner :) "Telte til 30" på trening i dag, og da holder jeg meg til det framover. Å kjøre reps etter aktiveringssettet til jeg treffer 25 medfører i de fleste øvelsene en del flere sett enn fem da (åtte på biceps curl og franskpress) da, men det er kanskje noe av poenget?

Lenke til kommentar

 

Takk for hjelpa! Da tror jeg jeg skjønner :) "Telte til 30" på trening i dag, og da holder jeg meg til det framover. Å kjøre reps etter aktiveringssettet til jeg treffer 25 medfører i de fleste øvelsene en del flere sett enn fem da (åtte på biceps curl og franskpress) da, men det er kanskje noe av poenget?

 

Det viktigste av alt, men det som fort blir vanskelig skjønner jeg, er å ikke overkomplisere :)

 

Man skal kjøre et aktiviseringssett til nær utmattelse - deretter skal man kjøre 25-30 repetisjoner med 5sek`s pauser hver gang man på nytt nærmer seg utmattelse.

Børge har forklart dette på enklest mulig måte ved å skrive - 15+5+5+5+5+5.

 

Man får presset seg selv litt hardere ved å la disse settene falle seg naturlig, fremfor å låse seg til 5reppere, og tror tror heller ikke han har ment at man må låse seg slik heller.

 

Så lenge man holder seg til 5sek`s pauser er alle repetisjoner fullaktiverte uansett :)

 

----------

 

Jeg har drøssevis med tips til deg Bjarnemann om hvordan man kan beregne passende vekter til antall reps i aktiveringssettet, og hvordan du kan føre progresjon i øvelsene over tid.

Du kan få det hvis du ønsker - men aller først kan det være greit å teste ut metoden i en periode da det krever ganske lang tid for kroppen å tilvenne seg dette hardkjøret - og ikke minst finne trygghet i hvordan metoden/settene kan utføres.

Brikker vil falle på plass av seg selv over tid :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir fort det, vettu! Er jo livredd for å gjøre noe feil med det som er det viktigste i livet :p

 

Skjønner ;) Kanskje jeg har formulert meg uklart, men det var egentlig ikke det med å låse seg til antall reps (regna med at Myo ga rom for å justere antall reps i settene etter dagsform/progresjon) som fikk meg til å lure på om jeg hadde gjort noe feil, men til antall sett. For med "telle til 30"-metoden, blir det fort mer enn feks fem sett. Hadde vel ingen øvelser på mindre enn seks sett på fredag, et par på syv sett og, som nevnt, biceps curl og franskpress på hele åtte sett. Og jeg ser fort for meg at det fort blir enda flere sett når jeg øker vektene? :hmm:

 

Du er altfor snill, Country  :xmas: Men det skal du få slippe :p Føler du har brukt mer enn nok tid på meg allerede!

 

Tviler ikke på at brikkene faller mer på plass etterhvert! Det har de i grunn langt på vei gjort allerede. I tillegg til veldig synlige gains, har jeg også mer energi og en mindre sliten/vond kropp enn før. Tydelig at denne treninga er mye snillere mot kroppen min enn det jeg utsatte den for før. Høres nesten ut som reneste mirakelkuren dette her, men det har virkelig forandre treninga og hverdagen til det bedre.

 

Siste tingen jeg lurer på: vil gjerne ha så mye gains som mulig de to neste ukene før jeg starter en lynslankekur før sommeren. Har forstått det slik at det til vanlig er slik at høyere repantall (per sett) = mer gains. Gjelder dette også Myo-metoden, eller er det andre regler her? Spørsmålet mer presist formulert: vil jeg "tape" gains på å øke vektene (og som en konsekvens av det reduserer antall reps per sett), slik progresjonen predikerer?

Lenke til kommentar

....................med "telle til 30"-metoden, blir det fort mer enn feks fem sett. Hadde vel ingen øvelser på mindre enn seks sett på fredag, et par på syv sett og, som nevnt, biceps curl og franskpress på hele åtte sett. Og jeg ser fort for meg at det fort blir enda flere sett når jeg øker vektene? :hmm:

 

Dette er en viktig del av det viderekommende stadiet - valg av belastning og progresjon i uker og øvelser.

Du kan finne dine egne "regler" for hvordan du fører fremgangen din, men jeg kan komme med eksempler på hvordan det kan gjøres.

 

Først setter du deg et mål om ønsket sykluslengde. Det vil si, ønsker du å kjøre 4,5 eller 6 uker før du deloader? (Deload er da helt fri fra alt som heter myo). Up to you.

 

Finn et fast antall repetisjoner i aktiviseringssettet:

Poenget med myo er at når du når utmattelse i aktiviseringssettet er muskelen fullaktivert. Alle repetisjoner etter dette er fullaktiverte dersom pausen holdes kort.

La oss si 5 uker, hvor uke5 er deload:

 

  • Uke 1 har 15 repetisjoner i aktiviseringssettet: Finn rett belastning som gir utmattelse på rep nr.15.
  • I uke 2 velger du en vekt som er tyngre enn i uke 1. Naturlig behøver du da færre reps før utmattelsen inntreffer. Sett aktiviseringssettet til å være fast, 12 repetisjoner.
  • I uke 3 velger du enda en tyngre vekt = færre reps før utmattelse = velg en vekt som fører til utmattelse etter 9 repetisjoner.
  • Uke 4 er vektene så tunge at du ikke behøver aktiviseringssett. Kjør 30reps med myo-pauser.
  • Uke 5 er deload/fri.
  • Når du fastsetter aktiviseringssettet vil belastningene falle seg naturlig - vel og merke etter en stund, siden skrotten har behov for tilpasning til metoden.   

  

 

 

Tviler ikke på at brikkene faller mer på plass etterhvert! Det har de i grunn langt på vei gjort allerede. I tillegg til veldig synlige gains, har jeg også mer energi og en mindre sliten/vond kropp enn før. Tydelig at denne treninga er mye snillere mot kroppen min enn det jeg utsatte den for før. Høres nesten ut som reneste mirakelkuren dette her, men det har virkelig forandre treninga og hverdagen til det bedre.

 

Myo er genialt. Det er som du selv sier, tidsbesparende = mer energi til overs + sunnere for sener og fester siden vektene er lette.

 

Siste tingen jeg lurer på: vil gjerne ha så mye gains som mulig de to neste ukene før jeg starter en lynslankekur før sommeren. Har forstått det slik at det til vanlig er slik at høyere repantall (per sett) = mer gains. Gjelder dette også Myo-metoden, eller er det andre regler her? Spørsmålet mer presist formulert: vil jeg "tape" gains på å øke vektene (og som en konsekvens av det reduserer antall reps per sett), slik progresjonen predikerer?

 

Nei slik fungerer det ikke.

Som nevnt over er muskelen fullaktivert ved utmattelse. Det er ikke noe poeng i å kjøre 50reps for å nå utmattelse hvis man kan kjøre 15 istedet.

Kjør maksimalt 15reps i aktiviseringssettet og finn den vekten som gir deg dette.

 

 

Grei huskeregel for valg av belastning kan være at hvis de siste settene dine består av 1-2-3reppere har du valgt for tung belastning.

Er siste settet ditt på mer enn 7-8reps har du valgt for lett belastning.

 

"Hvordan føre progresjon i øvelsene" er vel det neste steget da. lol.

 

 

Har *snipa* og skrevet litt i innlegget ditt.

 

For andre enn Bjarnemann som leser i tråden: Det behøver ikke være så komplisert som dette, men enkelte ønsker ikke å kaste bort tid på gymmet - som Bjarnemann og meg.

Derfor blir det her utarbeidet en detaljert beskrivelse på hvordan man kan makse hver øvelse og hver eneste treningsøkt. Helvete hver dag.

 

Det finnes en veldig ukomplisert versjon - bare å spørre hvis behov.

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aight, gotcha. Da føler jeg at alt er helt klart :) Igjen: takk!

 

Du bruker forøvrig ufortjent fine ord om meg. Du kunne like gjerne beskrevet meg som en treig jævel som må lære seg å lese grundigere.

 

Tror også jeg fant en annen fordel med Myo: var på første boksetrening i går etter et avbrekk på noen mnd. Var virkelig mye futt i kroppen i forhold til hva jeg er vant til (og kan forvente etter fem måneder uten skikkelig cardio). Tidlig å konkludere etter bare én trening, men det virker ikke ulogisk at det at Myo er snillere mot både kropp og nerver gjør at løftinga går mindre på bekostning av boksinga. Og det er isåfall helt topp, for da blir det lettere å kombinere løfting og boksing (noe som tidligere har vært så som så, selv etter å ha kuttet ned til to treninger i uka merka jeg godt hvordan løftinga tappa kroppen for krefter og gjorde den treig og mindre bevegelig).

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje det vondeste jeg har opplevd. Å fy.. Gjennes godt, men herre..

 

Asså myo i bulgarsk er helt grusomt, og virkelig noe man må psyke seg opp til - spesielt over tid etter å ha pushet hantlene litt oppover.

Selv har jeg pushet vektene her såpass mye at det begynner å bli klumpete og uhåndterlig - så nå er det frem med step-kasser slik at jeg kan redusere vektene litt og istedet kjøre de dypere - herlig vøtt :)

 

God huskeregel er, at alt som er grusomt er grusomt av en god grunn - det funker :)

Spennede å høre hvordan det føles de nærmeste 2 dagene :dribble:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal teste bulgarsk med myo selv nå snart, etter en liten opp-psykingsperiode med vanlige sett for å bli vandt med øvelsen. Øvelsen med tradisjonelle sett er jo helvete nok som det er. Det gledes...

 

Menne, har fått beskjed av kriopraktor å ta hyperextensions, for ryggen er visstnok for veik. Er dette risky/unødvendig å ta med myo tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...